Hur du når dina mål på Black Friday

2020-10-30

Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?

Vi hörde av oss till våra rutinerade kunder på 24.se och Vapes.se för att se hur de förbereder sig. Se längre ner vad de delade med sig av för tips!

Från trafikkaos till butikskaos

Vi tänker oss för en stund tillbaka till Philadelphia i USA, kring 1960. Bilarna kör tätt inpå varandra längs de tungt trafikerade vägarna och på trottoarerna trängs ovanligt många människor. Det är dagen efter Thanksgiving och alla är på väg hem från släkt eller vänner. Den återkommande ökningen i trafik just den här dagen är vad som sägs vara uppkomsten bakom namnet Black Friday. En annan bakgrundshistoria, som känns något mer efterkonstruerad, är att det är den här dagen då företag kan se att siffrorna i bokföringen är “back in black”, och inte visar röda siffror. Oavsett ursprung, har Black Friday lyckats växa och bli den största shopping- och readagen på året.

Idag är Black Friday en klämdag för många arbetsplatser och skolor i USA, men för de som jobbar ute i butiker eller med e-handel är det kanske en av de tuffaste arbetsdagarna på året.

Black Friday 2020

För er som läste vår blogg förra december, kanske ni minns att vi lade upp en checklista efter Black Friday. Där listade vi fem frågeställningar som kunde vara till hjälp för att utvärdera och optimera er insats under Black Friday till nästkommande år. Och ja, ett år har gått och Black Friday är tillbaka, nu kanske ännu mer aktuell än någonsin om du driver en e-handel. Så frågan är: Har du förberett dig?

Om vi backar bandet och ser över de där fem frågeställningarna så handlade de mycket om reflektion, förbättringspunkter och att sätta upp goda förutsättningar för nästa år. Exempelvis om ert lager var tillräckligt välfyllt, om ni kunde hålla leveranstiderna och om er webshop klarade av trycket. Satte ni er inte ner och gjorde en handlingsplan förra året är det hög tid att se över detta nu, då nedräkningen har börjat och vi tror att årets Black Friday kan komma att ställa väldigt höga krav på företagen.

Varför, undrar kanske du? Jo, om vi ser till året som gått hittills så har e-handeln i Sverige inte bara ökat lite grann, utan näst intill explosionsartat. Under årets andra kvartal växte e-handeln med så mycket som 49% jämfört med samma period förra året. Dessutom, är det två tredjedelar av de som shoppar på Black Friday som har siktet inställt specifikt på julklappar. Med tanke på årets situation med en pandemi som inte verkar vilja ge sig, är julshoppingen ute i fysiska butiker något begränsad i år - vilket vi misstänker kommer sätta extra press på e-handlarna den 27:e november.

Vi hörde av oss till våra kunder, som vi vet har full koll på läget under Black Friday, för att se hur de har förberett sig och om de har några tips till er inför Black Friday.

“Det viktigaste arbetet vi utfört inför Black Friday och julhandeln är att vi optimerat flödena på det fysiska lagret, bland annat genom att vi investerat i extra packstationer och fler plockvagnar. Lagerhyllorna är väl påfyllda och beredda på det ökade trycket.

Vårt mål just nu inför Black Friday är att få färdigt allt som ligger hängande bland våra administrativa uppgifter, så att allt fokus kan gå till packning och kundsupport. I Nemo styr vi REA-priserna smidigt via export/import via Google Sheets, där vi sätter upp avrundade procentbaserade REA-priser.

Tack vare Nemo gick flödet alldeles utmärkt förra årets Black Weekend-kampanj, så vi ser fram emot även detta året!”

– Daniel Leis, Vapes.se

“Vi på 24.se tittar på 2 saker inför varje black Friday:

  1. Hur såg försäljningen ut föregående år.

  2. Hur har försäljningen sett ut hittills i år.

Genom att svara på dessa 2 frågor får vi ett estimat på hur förväntad försäljning ser ut. Då vi har 3 månaders leveranstid på produktion från fjärran östern, så gjordes detta jobb i somras.

Det betyder också att om prognosen slår fel så kan vi antingen stå med ett för stort lager som är svårsålt, eller ha tomma lager och gräma oss på att vi kunde sålt mera.

För att komma igenom mediebruset som uppstår på Black Friday så går vi väldigt brett, vi försöker att synas så mycket vi kan i alla kanaler samt till våra egna medlemmar.

Annonskostnaden från 23 nov–6 dec går upp 50-70% så det är svårt att få lönsamhet om man inte gjort ett gediget förarbete.”

– Oscar Johansson, 24.se

Slutligen vill vi officiellt starta nedräkningen - för om en månad är det dags!

Vi hoppas du har fått några idéer, tips eller inspiration att ta med inför Black Friday 2020. Vill du ha ännu mer kött på benen så har vi även skrivit om klimatkrisens påverkan på Black Friday, samt fler tips på hur du planerar inför det. Trevlig läsning!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall