Hur du når dina mål på Black Friday

2020-10-30

Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?

Vi hörde av oss till våra rutinerade kunder på 24.se och Vapes.se för att se hur de förbereder sig. Se längre ner vad de delade med sig av för tips!

Från trafikkaos till butikskaos

Vi tänker oss för en stund tillbaka till Philadelphia i USA, kring 1960. Bilarna kör tätt inpå varandra längs de tungt trafikerade vägarna och på trottoarerna trängs ovanligt många människor. Det är dagen efter Thanksgiving och alla är på väg hem från släkt eller vänner. Den återkommande ökningen i trafik just den här dagen är vad som sägs vara uppkomsten bakom namnet Black Friday. En annan bakgrundshistoria, som känns något mer efterkonstruerad, är att det är den här dagen då företag kan se att siffrorna i bokföringen är “back in black”, och inte visar röda siffror. Oavsett ursprung, har Black Friday lyckats växa och bli den största shopping- och readagen på året.

Idag är Black Friday en klämdag för många arbetsplatser och skolor i USA, men för de som jobbar ute i butiker eller med e-handel är det kanske en av de tuffaste arbetsdagarna på året.

Black Friday 2020

För er som läste vår blogg förra december, kanske ni minns att vi lade upp en checklista efter Black Friday. Där listade vi fem frågeställningar som kunde vara till hjälp för att utvärdera och optimera er insats under Black Friday till nästkommande år. Och ja, ett år har gått och Black Friday är tillbaka, nu kanske ännu mer aktuell än någonsin om du driver en e-handel. Så frågan är: Har du förberett dig?

Om vi backar bandet och ser över de där fem frågeställningarna så handlade de mycket om reflektion, förbättringspunkter och att sätta upp goda förutsättningar för nästa år. Exempelvis om ert lager var tillräckligt välfyllt, om ni kunde hålla leveranstiderna och om er webshop klarade av trycket. Satte ni er inte ner och gjorde en handlingsplan förra året är det hög tid att se över detta nu, då nedräkningen har börjat och vi tror att årets Black Friday kan komma att ställa väldigt höga krav på företagen.

Varför, undrar kanske du? Jo, om vi ser till året som gått hittills så har e-handeln i Sverige inte bara ökat lite grann, utan näst intill explosionsartat. Under årets andra kvartal växte e-handeln med så mycket som 49% jämfört med samma period förra året. Dessutom, är det två tredjedelar av de som shoppar på Black Friday som har siktet inställt specifikt på julklappar. Med tanke på årets situation med en pandemi som inte verkar vilja ge sig, är julshoppingen ute i fysiska butiker något begränsad i år - vilket vi misstänker kommer sätta extra press på e-handlarna den 27:e november.

Vi hörde av oss till våra kunder, som vi vet har full koll på läget under Black Friday, för att se hur de har förberett sig och om de har några tips till er inför Black Friday.

“Det viktigaste arbetet vi utfört inför Black Friday och julhandeln är att vi optimerat flödena på det fysiska lagret, bland annat genom att vi investerat i extra packstationer och fler plockvagnar. Lagerhyllorna är väl påfyllda och beredda på det ökade trycket.

Vårt mål just nu inför Black Friday är att få färdigt allt som ligger hängande bland våra administrativa uppgifter, så att allt fokus kan gå till packning och kundsupport. I Nemo styr vi REA-priserna smidigt via export/import via Google Sheets, där vi sätter upp avrundade procentbaserade REA-priser.

Tack vare Nemo gick flödet alldeles utmärkt förra årets Black Weekend-kampanj, så vi ser fram emot även detta året!”

– Daniel Leis, Vapes.se

“Vi på 24.se tittar på 2 saker inför varje black Friday:

  1. Hur såg försäljningen ut föregående år.

  2. Hur har försäljningen sett ut hittills i år.

Genom att svara på dessa 2 frågor får vi ett estimat på hur förväntad försäljning ser ut. Då vi har 3 månaders leveranstid på produktion från fjärran östern, så gjordes detta jobb i somras.

Det betyder också att om prognosen slår fel så kan vi antingen stå med ett för stort lager som är svårsålt, eller ha tomma lager och gräma oss på att vi kunde sålt mera.

För att komma igenom mediebruset som uppstår på Black Friday så går vi väldigt brett, vi försöker att synas så mycket vi kan i alla kanaler samt till våra egna medlemmar.

Annonskostnaden från 23 nov–6 dec går upp 50-70% så det är svårt att få lönsamhet om man inte gjort ett gediget förarbete.”

– Oscar Johansson, 24.se

Slutligen vill vi officiellt starta nedräkningen - för om en månad är det dags!

Vi hoppas du har fått några idéer, tips eller inspiration att ta med inför Black Friday 2020. Vill du ha ännu mer kött på benen så har vi även skrivit om klimatkrisens påverkan på Black Friday, samt fler tips på hur du planerar inför det. Trevlig läsning!

Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall