Hur du når dina mål på Black Friday

2020-10-30

Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?

Vi hörde av oss till våra rutinerade kunder på 24.se och Vapes.se för att se hur de förbereder sig. Se längre ner vad de delade med sig av för tips!

Från trafikkaos till butikskaos

Vi tänker oss för en stund tillbaka till Philadelphia i USA, kring 1960. Bilarna kör tätt inpå varandra längs de tungt trafikerade vägarna och på trottoarerna trängs ovanligt många människor. Det är dagen efter Thanksgiving och alla är på väg hem från släkt eller vänner. Den återkommande ökningen i trafik just den här dagen är vad som sägs vara uppkomsten bakom namnet Black Friday. En annan bakgrundshistoria, som känns något mer efterkonstruerad, är att det är den här dagen då företag kan se att siffrorna i bokföringen är “back in black”, och inte visar röda siffror. Oavsett ursprung, har Black Friday lyckats växa och bli den största shopping- och readagen på året.

Idag är Black Friday en klämdag för många arbetsplatser och skolor i USA, men för de som jobbar ute i butiker eller med e-handel är det kanske en av de tuffaste arbetsdagarna på året.

Black Friday 2020

För er som läste vår blogg förra december, kanske ni minns att vi lade upp en checklista efter Black Friday. Där listade vi fem frågeställningar som kunde vara till hjälp för att utvärdera och optimera er insats under Black Friday till nästkommande år. Och ja, ett år har gått och Black Friday är tillbaka, nu kanske ännu mer aktuell än någonsin om du driver en e-handel. Så frågan är: Har du förberett dig?

Om vi backar bandet och ser över de där fem frågeställningarna så handlade de mycket om reflektion, förbättringspunkter och att sätta upp goda förutsättningar för nästa år. Exempelvis om ert lager var tillräckligt välfyllt, om ni kunde hålla leveranstiderna och om er webshop klarade av trycket. Satte ni er inte ner och gjorde en handlingsplan förra året är det hög tid att se över detta nu, då nedräkningen har börjat och vi tror att årets Black Friday kan komma att ställa väldigt höga krav på företagen.

Varför, undrar kanske du? Jo, om vi ser till året som gått hittills så har e-handeln i Sverige inte bara ökat lite grann, utan näst intill explosionsartat. Under årets andra kvartal växte e-handeln med så mycket som 49% jämfört med samma period förra året. Dessutom, är det två tredjedelar av de som shoppar på Black Friday som har siktet inställt specifikt på julklappar. Med tanke på årets situation med en pandemi som inte verkar vilja ge sig, är julshoppingen ute i fysiska butiker något begränsad i år - vilket vi misstänker kommer sätta extra press på e-handlarna den 27:e november.

Vi hörde av oss till våra kunder, som vi vet har full koll på läget under Black Friday, för att se hur de har förberett sig och om de har några tips till er inför Black Friday.

“Det viktigaste arbetet vi utfört inför Black Friday och julhandeln är att vi optimerat flödena på det fysiska lagret, bland annat genom att vi investerat i extra packstationer och fler plockvagnar. Lagerhyllorna är väl påfyllda och beredda på det ökade trycket.

Vårt mål just nu inför Black Friday är att få färdigt allt som ligger hängande bland våra administrativa uppgifter, så att allt fokus kan gå till packning och kundsupport. I Nemo styr vi REA-priserna smidigt via export/import via Google Sheets, där vi sätter upp avrundade procentbaserade REA-priser.

Tack vare Nemo gick flödet alldeles utmärkt förra årets Black Weekend-kampanj, så vi ser fram emot även detta året!”

– Daniel Leis, Vapes.se

“Vi på 24.se tittar på 2 saker inför varje black Friday:

  1. Hur såg försäljningen ut föregående år.

  2. Hur har försäljningen sett ut hittills i år.

Genom att svara på dessa 2 frågor får vi ett estimat på hur förväntad försäljning ser ut. Då vi har 3 månaders leveranstid på produktion från fjärran östern, så gjordes detta jobb i somras.

Det betyder också att om prognosen slår fel så kan vi antingen stå med ett för stort lager som är svårsålt, eller ha tomma lager och gräma oss på att vi kunde sålt mera.

För att komma igenom mediebruset som uppstår på Black Friday så går vi väldigt brett, vi försöker att synas så mycket vi kan i alla kanaler samt till våra egna medlemmar.

Annonskostnaden från 23 nov–6 dec går upp 50-70% så det är svårt att få lönsamhet om man inte gjort ett gediget förarbete.”

– Oscar Johansson, 24.se

Slutligen vill vi officiellt starta nedräkningen - för om en månad är det dags!

Vi hoppas du har fått några idéer, tips eller inspiration att ta med inför Black Friday 2020. Vill du ha ännu mer kött på benen så har vi även skrivit om klimatkrisens påverkan på Black Friday, samt fler tips på hur du planerar inför det. Trevlig läsning!

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall