Appifiera er e-handel: Varför du bör skapa en app för din webshop

2022-07-06

Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.

År 2021 lanserade bland annat nätjätten NA-KD sin egen app som direkt nådde stora framgångar med över 650 000 nedladdningar och en markant ökad försäljning. Utöver dem har bland annat H&M, Asos och Zalando, för att nämna några, egna appar som kunden kan shoppa direkt från.

Kom närmare kunden och öka exponeringen med hjälp av en e-handelsapp

I och med att appen ligger på kundens mobilskärm ökar er synlighet och tillgång till kundens dagliga medvetenhet på ett effektivt sätt. Kunden får dessutom lättare tillgång till er, i dubbel bemärkelse. Dels blir det lättare då de slipper gå in i sin webbläsare, dels blir det lättare då en app går att modifiera betydligt mer för att ge en friktionsfri och inspirerande e-handelsupplevelse.

En annan stor fördel (om inte den största!) med e-handel via app är att ni kan skicka push-notiser till kunden, vilket generellt har en betydligt högre genomslagskraft än ett traditionellt e-postutskick. Tänk er själva att ni får en notis på telefonen som annonserar att en produkt ni spanat in flera gånger nu är på REA. Då kan ni direkt klicka in er till appen via notisen och lägga i varukorgen, istället för att gå via ett mail och slussas in på hemsidan som kanske inte helt är responsiv. Från klumpig till 100% friktionsfri kundupplevelse, med hjälp av appen.

Ni får på så sätt en närmre relation till kunden, som bokstavligt talat får hela ert produktutbud direkt i handen!

Få fler nedladdningar av appen

Att få kunderna att ladda ner appen kan vara lite klurigt. Ett bra sätt att värva kunder till appen är att exempelvis ha ett lanseringserbjudande - 10% för de som gör sitt första köp via appen, kanske? På så sätt laddar kunderna ner appen, sen är det upp till er att ha gjort en så pass bra app att de upplever e-handelsupplevelsen som mycket bättre där och behåller den därmed nedladdad.

Använder ni er av medlemskap eller poängsystem? Då kan ett annat sätt kan vara att erbjuda extra poäng eller erbjudanden om kunden handlar via appen. Vill du läsa mer om poängsystem och kundlojalitet kan du klicka här för att komma till vårt blogginlägg om ämnet.

Alternativa funktioner i e-handelsappen

Förutom den uppenbara funktionen att shoppa i appen, finns det fler vägar att gå med en app. 2019 lanserade det svenska modeföretaget Chiquelle en AR-app som låter användaren “testa” plaggen digitalt. Genom att välja hudfärg, hårfärg och kroppstyp, inklusive vilken storlek man brukar ha i kläder, skapar appen en avatar av kunden. Denna kan man sedan klä på med kläder från deras produktutbud och använda kameran för att placera ut den i “verkligheten” med AR funktionen. Detta menar dem ska minska returer!

E-handlare som även har fysiska butiker, bland annat Monki, har även en funktion i sin app där man kan scanna produkten ute i butik för att få upp den i appen. Där kan man sedan se tillgängliga storlekar och produktinformation. Utöver det har de även gjort appen till en self-checkout i vissa utvalda butiker. Då kan man scanna sina varor i butiken, lägga dem i varukorgen och betala direkt i appen – utan att stå i en enda kö!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall