fbpx
esecos logga

Därför du bör skapa en app för din webshop

Därför du bör skapa en app för din webshop

Appifiera er e-handel!

Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.

År 2021 lanserade bland annat nätjätten NA-KD sin egen app som direkt nådde stora framgångar med över 650 000 nedladdningar och en markant ökad försäljning. Utöver dem har bland annat H&M, Asos och Zalando, för att nämna några, egna appar som kunden kan shoppa direkt från.

Kom närmare kunden och öka exponeringen med hjälp av en e-handelsapp

mobilapplikation

I och med att appen ligger på kundens mobilskärm ökar er synlighet och tillgång till kundens dagliga medvetenhet på ett effektivt sätt. Kunden får dessutom lättare tillgång till er, i dubbel bemärkelse. Dels blir det lättare då de slipper gå in i sin webbläsare, dels blir det lättare då en app går att modifiera betydligt mer för att ge en friktionsfri och inspirerande e-handelsupplevelse.

En annan stor fördel (om inte den största!) med e-handel via app är att ni kan skicka push-notiser till kunden, vilket generellt har en betydligt högre genomslagskraft än ett traditionellt e-postutskick. Tänk er själva att ni får en notis på telefonen som annonserar att en produkt ni spanat in flera gånger nu är på REA. Då kan ni direkt klicka in er till appen via notisen och lägga i varukorgen, istället för att gå via ett mail och slussas in på hemsidan som kanske inte helt är responsiv. Från klumpig till 100% friktionsfri kundupplevelse, med hjälp av appen.

Ni får på så sätt en närmre relation till kunden, som bokstavligt talat får hela ert produktutbud direkt i handen!

Få fler nedladdningar av appen

Att få kunderna att ladda ner appen kan vara lite klurigt. Ett bra sätt att värva kunder till appen är att exempelvis ha ett lanseringserbjudande – 10% för de som gör sitt första köp via appen, kanske? På så sätt laddar kunderna ner appen, sen är det upp till er att ha gjort en så pass bra app att de upplever e-handelsupplevelsen som mycket bättre där och behåller den därmed nedladdad.

Använder ni er av medlemskap eller poängsystem? Då kan ett annat sätt kan vara att erbjuda extra poäng eller erbjudanden om kunden handlar via appen. Vill du läsa mer om poängsystem och kundlojalitet kan du klicka här för att komma till vårt blogginlägg om ämnet.

Alternativa funktioner i e-handelsappen

Förutom den uppenbara funktionen att shoppa i appen, finns det fler vägar att gå med en app. 2019 lanserade det svenska modeföretaget Chiquelle en AR-app som låter användaren “testa” plaggen digitalt. Genom att välja hudfärg, hårfärg och kroppstyp, inklusive vilken storlek man brukar ha i kläder, skapar appen en avatar av kunden. Denna kan man sedan klä på med kläder från deras produktutbud och använda kameran för att placera ut den i “verkligheten” med AR funktionen. Detta menar dem ska minska returer!

E-handlare som även har fysiska butiker, bland annat Monki, har även en funktion i sin app där man kan scanna produkten ute i butik för att få upp den i appen. Där kan man sedan se tillgängliga storlekar och produktinformation. Utöver det har de även gjort appen till en self-checkout i vissa utvalda butiker. Då kan man scanna sina varor i butiken, lägga dem i varukorgen och betala direkt i appen – utan att stå i en enda kö!

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner