Satsa på abonnemang på er webshop och vinn de mest lojala kunderna

2022-10-21

Enligt en undersökning gjord av bland annat nShift kan man tydligt se en ökad popularitet av prenumerationstjänster. Faktum är att 2021 var det fler som svarade Ja än som svarade Nej på frågan om de hade ett aktivt abonnemang.

Men vad innebär det för e-handlare? Jo, en hel del om ni vågar satsa på en prenumerationstjänst!

Abonnemang och prenumerationstjänster är en gynnsam affärsmodell

Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt! Ser ni till att upprätthålla ett stort kundfokus och satsar på kundupplevelsen, innebär prenumerationstjänster ofta fleråriga kundrelationer.

Vad kan man sälja på abonnemang?

Tidigare tänkte man kanske främst på en tidningsprenumeration eller liknande – där alla kunder fick en och samma produkt på en och samma dag. Idag finns mängder av exempel på abonnemang, prenumerationsboxar och liknande koncept. Här är några exempel på tjänster som vi tycker lyckats bra med kundanpassningen:

Hello Fresh och Linas Matkasse är båda exempel på prenumerationstjänster som levererar mat till privatpersoner. Ofta kan kunden själva ställa in matpreferenser, allergier, hur många personer det är i hushållet och hur många maträtter de vill ha per vecka. Här är det alltså (oftast) en veckolig prenumeration, men där alla kunder kan få olika innehåll.

Företaget Estrid tog en förbrukningsvara, i detta fallet rakhyvlar, och gjorde det till en prenumerationstjänst! Här får kunden istället välja frekvensen på sina leveranser, baserat på hur mycket de rakar sig och använder produkten, medan innehållet är det samma för alla.

Goodiebox är en av många prenumerationsboxar där kunden får hem ett antal skönhetsprodukter varje månad. När kunden startar sin prenumeration får denne svara på några frågor om sin hudtyp, hårtyp, färgpreferenser och liknande. På så sätt får Goodiebox en tydlig kundprofil och kan anpassa sina utskick efter kunden. Det är ett bra sätt att minska risken att kunden får något de inte gillar!

Ett sista exempel är många av apotekskedjorna där kunder kan prenumerera på sina mediciner eller receptfria kosttillskott! Eftersom det är ett exakt antal tabletter som de skickar ut, vet de exakt när det behövs påfyllning hos kunden och kan schemalägga nästa leverans så att det sömlöst finns där när kunden behöver det.

Hur behåller man sina kunder månad efter månad?

Så fort kunden anser att denne själv kan gå och köpa sin vara en gång per månad, få mer för pengarna eller helt enkelt inte är nöjd med vad ni erbjuder kommer de mest troligt att säga upp sitt abonnemang.

Vi ska inte lova guld och gröna skogar – det går självklart inte helt att motverka uppsägningar. Däremot finns det vissa knep för att fånga upp kunder som är på väg bort.

Skapa ett mervärde För att undvika uppsägningar gäller det att kontinuerligt arbeta med mervärdet för kunden. Se till att samla in så mycket av kundens preferenser relaterat till era varor eller tjänster som ni kan – gärna så ofta som möjligt för att hålla det à jour. Genom att öka kundfokuset och kundanpassningen vid varje leverans kan ni skapa ett otroligt mervärde för kunden!

Förutse avhopp med RFM För ett tag sedan skrev vi om RFM och att det är ett sätt att sålla ut era mest lönsamma kunder. På samma sätt är det en användbar metod för att få en prognos på avhopp och se när era kunder gör avvikande val eller beslut. Kanske har de pausat leveranser ett tag nu eller beställt mindre och mindre tilläggsprodukter? Allt det kan ni fånga upp i RFM!

Erbjud något extra Ett sista sätt att fånga upp en kund som vill säga upp sitt abonnemang är att erbjuda något extra. Kanske kan ni erbjuda en extra produkt, en rabatt på nästa leverans eller föreslå att de byter till ett annat av era abonnemang?

Gör det bästa av uppsägningarna

Om kunden ändå är fast besluten om att säga upp sig – se då till att fånga upp anledningen till uppsägningen! Det kanske är det viktigaste tipset vi kommer ge er idag, eftersom det ger er en chans att motverka framtida uppsägningar.

Ni behöver inte göra det till ett långt formulär, men gör det till en obligatorisk uppgift att kryssa i ett alternativ eller skriva en kort rad om varför de säger upp sig. Lista exempelvis de vanligaste anledningarna som alternativ:

  • För dyrt
  • Bristande kvalitet på produkterna
  • För lite variation
  • Föredrar en konkurrents tjänst istället
  • Hinner inte använda upp innan nästa leverans

Sälj abonnemang på din e-handel

Är du sugen på att sälja dina varor eller tjänster på abonnemang? Som systemleverantör har vi många års erfarenhet av abonnemangsförsäljning och har välutvecklade funktioner för detta i vårt Affärssystem Nemo.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall