Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga.
Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.
Vad är en marknadsplats?
Inom e-handel används begreppet marknadsplats för att beskriva e-handelsplatser med produkter från olika leverantörer. Ofta är själva marknadsplatsen nischad för att passa en specifik målgrupp.Tradera,CDON,Fyndiq och Komplett är exempel på välkända svenska marknadsplatser.
Hitta rätt marknadsplats för dina produkter
Vill du stärka ditt varumärke, sälja slut på utgående sortiment eller bara sälja mer av dina produkter? Din målsättning styr vilken marknadsplats som passar bäst för ditt varumärke och din produkt.
Marknadsplatsen som du väljer bör spegla ditt erbjudande och dina värderingar. Är exempelvis kvalitet eller kundservice viktigt för ditt företag, välj en marknadsplats som håller samma standard. Är istället det låga priset din största styrka gör du bäst i att välja marknadsplatser som är kända för sina fenomenala priser.

På en del marknadsplatser agerar man anonymt. Det innebär att kunderna inte får någon information om vilket företag som säljer produkten. Här bygger du knappast varumärke.
I andra fall visas din företagslogga upp på marknadsplatsen och det blir därför väldigt tydligt vem som säljer produkterna. Här har ditt varumärke chansen att synas samtidigt som det blir ännu viktigare att produktkommunikationen och köpupplevelsen stämmer överens med det du vill förmedla.
På vissa marknadsplatser krävs det att man säljer till ett lägre pris än vad man gör i sin egen e-handel. Räkna därför på lönsamhet vid en lägre prissättning för att se om det fungerar rent ekonomiskt.
Matchar orderflödet med din verksamhet?
När du har hittar ett par lovande marknadsplatskandidater är det dags att ta reda på hur orderflödet ser ut. Kan marknadsplatsens processer med lätthet passa in i resten av ditt e-handelsflöde? Hur ser det ut med artikelsynk, orderhämtning och utleveransbesked?
För de allra flesta e-handlare är marknadsplatser ett utmärkt komplement till den huvudsakliga försäljningskanalen. Man kan ofta börja manuellt, i liten skala, men så fort volymerna ökar kommer behovet av automatisering.
Är du minsta tveksam angående hur din nuvarande e-handelslösning fungerar i samverkan med en marknadsplats, prata gärna med din leverantör för att få mer information. Ofta kan de komma med innovativa förslag och lösningar på de utmaningar som finns.
Är du redan kund hos oss och vill veta mer om hur vår e-handelslösning Nemo fungerar tillsammans med en marknadsplats, hör av dig så berättar vi mer.

Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.