Gör det lilla extra i julruschen
Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder såsom jul blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.
Vi delar med oss av 5 tips för hur e-handlare kan arbeta med sin kundnöjdhet under julen. Och resten av året, såklart!

1. Garanterad leverans innan jul
Gå igenom era flöden från order till leverans och räkna ut ett datum för när man senast kan lägga en order för att få paketet levererat före julafton. Ofta kan det vara bra att lägga till någon dag extra på leveranstiden för att säkra upp för eventuella förseningar hos distributörer.
Berätta i webshopen vilket som är ert sista beställningsdatum för leverans innan julafton. Har man väldigt korta leveranstider bör man ta upp det som ett argument i sin marknadsföring eftersom att det är ett perfekt sätt att locka till sig de kunder som är ute och handlar sina julklappar i sista sekund.
2. Julskylta i alla skyltfönster
Webshoppen är inte längre ditt enda skyltfönster utan din aktivitet i andra kanaler är minst lika viktig. Om ni har en julkalender eller juldesign på hemsidan bör samma erbjudanden och design syns på er Facebook-sida och Instagram. Det gör att kunderna känner igen sig när de rör sig från sina sociala medier till er hemsida och sedan tillbaka igen.
3. Mobilanpassa webshopen
Inför högtider när alla är på språng och det inte riktigt finns tid att gå i affärer blir det ännu viktigare att webshopar är mobilanpassade och användarvänliga. Lägg gärna lite extra krut på att göra hemsidan responsiv och lättnavigerad så att den, oavsett vilken enhet man använder, bjuder in till enkel shopping.
4. Skicka med en gåva
Visa era kunder lite extra uppskattning i jul genom att skicka med en gåva i deras paket. Det kan vara julgodis, produktprover eller en lapp med en personlig hälsning. Så kan man med en relativt liten gest ge ett stort mervärde för kunderna som handlar.
5. Slut i lager?
Har försäljningen överträffat era förväntningar i den utsträckning att en produkt har tagit slut i lager? Var tydlig och kommunicera det på hemsida så det inte orsakar onödig irritation hos kunderna. Om det finns information om när produkterna förväntas komma in i lager kan det vara en fördel att berätta det så att besökarna vet när de kan komma tillbaka för att göra sitt köp.

Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.