fbpx
esecos logga

Ta kontroll över transporterna med ett TA-system

Ta kontroll över transporterna med ett TA-system

Vad betyder egentligen TA-system?

Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!

All transportadministration i ett system

TA står för transportadministration och är en mjukvara som hanterar all logistik kopplad till att skicka och ta emot försändelser, skriva ut fraktsedlar och spåra ordrar. Ett sätt att administrera alla nödvändiga transporter, helt enkelt! För e-handlare är någon form av TA-system därmed vitalt för att verksamheten ska kunna rulla på.

Hur ett TA-system ser ut och vad det innehåller kan variera väldigt mycket. En del transportörer har egna system för att boka transporter hos just dem, vilket kan räcka för en e-handlare som bara använder sig av en transportör. För de lite större företagen som använder sig av flera transportörer eller behöver särskilda funktioner kan man behöva ett oberoende TA-system som kan samla flera transportörer i ett enda system.

Det underlättar också då e-handlaren kan skapa fraktsedlar direkt i systemet, utan att själv behöva tänka på att anpassa dessa manuellt utifrån transportören.

Fördelarna med ett TA-system

kvinna som tar anteckningar

Bättre överblick. I TA-systemet kan ni se alla era bokade transporter och spåra försändelser. Genom att ha det samlat i ett system blir det lättare att få en överblick över ert logistikflöde och transportbehov.

Minskar manuella fel. I många TA-system laddar man in sina listor med ordrar, där systemen då kan se så att exempelvis postnummer stämmer och att transporttjänsten finns tillgänglig där. Systemet skapar sedan även upp relevanta fraktdokument utifrån vad som behövs för den valda transportören. På så sätt minimerar man risken för manuella fel.

Ökad spårbarhet. Istället för separata spårningslänkar kan ni se och spåra alla transportet direkt i TA-systemet. Om ett problem med leveransen sker blir det då enklare för er att se var det gick fel, varför och vilka åtgärder ni kan vidta för att lösa det.

Minskade kostnader. I och med att ni i TA-systemet kan få en mer översiktlig bild av era transportbehov kan ni lättare koordinera samkörningar, välja kortare vägval och packa smartare genom att välja det bäst lämpade transportföretaget. Genom att på så sätt kunna planera bättre blir kostnaderna mindre över tid då färre onödiga transporter behövs.

Integrerat TA-system i affärssystemet

För att få det mesta ut av ett TA-system är det optimalt att integrera det till sitt affärssystem. Då får ni ytterligare bättre översiktsbild och ni behöver bara arbeta i ett system, istället för att logga ut och in i flera olika.

Vill du veta mer?

Vårt affärssystem Nemo har dels en egen direktkoppling till olika distributörer, men även färdiga kopplingar till externa TA-system.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!
Trender inom E-handeln att haka på 2024

Trender inom E-handeln att haka på 2024

Här presenterar Eseco tre av de nytänkande säljtrender som du som e-handlare bör överväga att implementera för att ligga i…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner