Kundlojalitet är viktigare än nyförvärv
Att bygga kundlojalitet är avgörande för långsiktig framgång inom e-handel. Lojala kunder genererar inte bara återkommande försäljning, utan fungerar också som ambassadörer för ditt varumärke. Detta kundsegment bör därför ses som era allra viktigaste kunder!
Här utforskar vi hur du kan skapa och bibehålla kundlojalitet i den digitala tidsåldern.
Förstå kundlojalitet i den digitala tidsåldern
Kundlojalitet handlar om mer än bara återkommande köp – det innebär att skapa en stark relation där kunden känner sig värderad och uppskattad. Bland annat genom att exempelvis förstå och adressera kundens preferenser, erbjuda exklusiva förmåner, lojalitetsprogram och förstklassig kundservice.
Idag är dessutom alla de digitala plattformarna som ni finns och verkar på extra viktiga att hålla koll på. Kan ni leverera en enhetlig och högkvalitativ kundupplevelse över alla kanaler kommer ni inte bara ge kunderna en bättre helhet utan även öka förtroendet för er som varumärke.
Att förvärva kundlojalitet
Många e-handlare lägger större andelen av sin marknadsföring på nyförvärv, men glömmer bort sina trogna kunder. Här listar vi ett antal insatser som är guld värda för att motivera lojaliteten hos era kunder!
Lojalitetsprogram
Skapa belöningsprogram där kunder kan samla poäng och få rabatter eller exklusiva erbjudanden. Ni kan läsa mer om lojalitetsprogram här!
Personalisering
Använd data för att erbjuda personliga rekommendationer och skräddarsydda erbjudanden som känns relevanta för varje kund.
Engagemang på Sociala Medier
Interagera med kunder på sociala plattformar för att bygga en starkare relation och öka varumärkeskännedomen.
Transparens och Äkthet
Konsumenter värdesätter transparenta och autentiska varumärken. Visa upp ditt företags värderingar och engagemang för hållbarhet och socialt ansvar.
Integrering av ERP-system för Förbättrade Kundrelationer
Att använda ett ERP-system kan dramatiskt förbättra din förmåga att hantera och stärka kundrelationer. Bland annat genom att ni kan använda er av centraliserad kunddata, det vill säga att ni slipper hoppa fram och tillbaka mellan systemen för att få en helhetsbild av varje kunds interaktion med ditt företag.
Med ett gediget ERP kan ni dessutom skapa automatiserade e-postkampanjer, påminnelser och andra marknadsföringsinsatser som är skräddarsydda för olika segment av din kundbas.
Några framtidsspaningar kundlojalitet
Att framtidens kundlojalitet, likt framtidens e-handel i stort, kommer att formas av nya teknologier och beteendemönster är inga nyheter för någon i branschen.
AI för personalisering
Att AI kommer användas allt mer för att analysera kunddata och förutse beteendemönster känns som en självklarhet – vilket i sin tur möjliggör mer träffsäkra lojalitetsstrategier.
Interaktiva Upplevelser
Skapa engagerande och interaktiva upplevelser som “gamification” av era belöningsprogram och augmented reality-shopping.
Stärk Varumärkeslojalitet
Fokusera på att bygga ett varumärke som kunderna känner stolthet över att vara associerade med, genom att främja hållbarhet och etiska affärsmetoder.
Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.