Enkel Retur: Ska man undvika eller underlätta returer?

2021-06-04

Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.

Frågan är alltså om man ska undvika eller underlätta kundernas returer - och hur går man tillväga?

Undvik returen

Det främsta målet är såklart alltid att undvika returer, det vill säga att minska returgraden så mycket som det går. Framförallt borde ni undersöka varför just era kunder gör retur, men här följer några generella aspekter som alla e-handlare bör ha i åtanke för att minska antalet returer:

Var tydliga i produktbeskrivningen. Ett sätt att undvika onödiga returer är att vara så tydliga så att kunden vet exakt vad de kan förvänta sig. Säkerställ att produktbeskrivningarna har med all relevant information så som material, en storleksguide och bra foton på produkten ur olika vinklar. Om ni har möjlighet till kundrecensioner så kan kunderna dela med sig av sin upplevelse till framtida kunder, exempelvis om storleken på produkten upplevs som stor eller liten och hur passformen är.

Se skillnad på retur och byte. Ett byte av en vara innebär fortfarande ett köp. Var därför tydliga med hur kunden kan göra ett byte av storlek eller färg, så ökar chansen att kunden inte bara gör en retur och sedan glömmer bort eller inte orkar lägga en ny beställning. Om ni har en returavgift kan ni exempelvis erbjuda kostnadsfria byten.

Lös trasiga produkter utan retur.En del returer kan ske på grund av att varan har kommit fram trasig. Beroende på skicket kan detta bli dyrare för er i längden om ni ska betala för returen, hantering och reparation. Istället kan ni då undvika returen genom att erbjuda en delvis återbetalning i utbyte mot att kunden själv lagar varan eller tar den till exempelvis en skräddare om det är ett klädesplagg. Är varan så pass trasig så att ni ändå skulle kassera den när ni mottagit returen, kan ni låta kunden själv återvinna eller slänga varan. För att undvika detta problem från första början bör ni dessutom se över era förpackningar och emballage.

Underlätta returen

Ibland går det dock inte att göra så mycket åt kundens retur. Då får man fokusera på att göra själva returupplevelsen så smidig som möjligt istället. Studier har nämligen visat på att om en kund upplever en returprocess som krånglig, minskar chansen drastiskt att de handlar hos det företaget igen.

Gör det svårt att göra fel.Skickar ni med returetikett och anvisningar så minskar risken att kunden gör fel - och att ni i sin tur skulle få problem vid returhanteringen. Det kan även minska eventuell irritation eller oro genom att kunden känner sig trygg med instruktionerna och vet att hen har gjort rätt från början.

Erbjud olika returalternativ.Se till att bemöta era kunders behov och önskemål genom att erbjuda olika sorters returalternativ. Man kan bland annat returnera i ett Instabox-skåp, ha upphämtning av returen hemma eller lämna in själv på ett ombud. Har ni en fysisk butik så kanske kunden även kan lämna in sina returnerade varor där!

Var transparenta.Håll kunden uppdaterad genom hela returprocessen. Tänk er det vanliga orderflödet, fast baklänges, där kunden får avisering att returen nu är på väg tillbaka till lagret, att den är levererad, hanterad och slutligen när återbetalningen är genomförd. På så sätt slipper kunden känna sig orolig eller själv höra av sig till kundtjänsten för att få en uppdatering - något både kunden och kundtjänsten kommer uppskatta!

Vill du veta mer om returer?

Måste man erbjuda gratis retur?

En av de mest frekventa frågorna inom e-handel är just om man som företag ska erbjuda gratis returfrakt eller inte. Tyvärr är det en fråga utan ett enkelt svar. Å ena sidan är det en konkurrenskraftig aspekt, som kanske får en kund att våga beställa för att prova. Å andra sidan finns det vissa studier som visar på att gratis returfrakt inte lönar sig ekonomiskt, åtminstone inte på kort sikt. Vill ni läsa mer om just gratis returfrakt kan ni göra det här:

Hur hanterar man returer rent logistiskt?

Beroende på företagets storlek kan returprocessen se väldigt olika ut. I vårt webinar med Boozt, berättade deras logistikchef om hur deras returprocess går till. Bland annat genomgår returerna en visuell kontroll, men även en luktkontroll, för att se så det inte är använt. Missade du det webinaret kan du se det här.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall