Enkel Retur: Ska man undvika eller underlätta returer?

2021-06-04

Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.

Frågan är alltså om man ska undvika eller underlätta kundernas returer - och hur går man tillväga?

Undvik returen

Det främsta målet är såklart alltid att undvika returer, det vill säga att minska returgraden så mycket som det går. Framförallt borde ni undersöka varför just era kunder gör retur, men här följer några generella aspekter som alla e-handlare bör ha i åtanke för att minska antalet returer:

Var tydliga i produktbeskrivningen. Ett sätt att undvika onödiga returer är att vara så tydliga så att kunden vet exakt vad de kan förvänta sig. Säkerställ att produktbeskrivningarna har med all relevant information så som material, en storleksguide och bra foton på produkten ur olika vinklar. Om ni har möjlighet till kundrecensioner så kan kunderna dela med sig av sin upplevelse till framtida kunder, exempelvis om storleken på produkten upplevs som stor eller liten och hur passformen är.

Se skillnad på retur och byte. Ett byte av en vara innebär fortfarande ett köp. Var därför tydliga med hur kunden kan göra ett byte av storlek eller färg, så ökar chansen att kunden inte bara gör en retur och sedan glömmer bort eller inte orkar lägga en ny beställning. Om ni har en returavgift kan ni exempelvis erbjuda kostnadsfria byten.

Lös trasiga produkter utan retur.En del returer kan ske på grund av att varan har kommit fram trasig. Beroende på skicket kan detta bli dyrare för er i längden om ni ska betala för returen, hantering och reparation. Istället kan ni då undvika returen genom att erbjuda en delvis återbetalning i utbyte mot att kunden själv lagar varan eller tar den till exempelvis en skräddare om det är ett klädesplagg. Är varan så pass trasig så att ni ändå skulle kassera den när ni mottagit returen, kan ni låta kunden själv återvinna eller slänga varan. För att undvika detta problem från första början bör ni dessutom se över era förpackningar och emballage.

Underlätta returen

Ibland går det dock inte att göra så mycket åt kundens retur. Då får man fokusera på att göra själva returupplevelsen så smidig som möjligt istället. Studier har nämligen visat på att om en kund upplever en returprocess som krånglig, minskar chansen drastiskt att de handlar hos det företaget igen.

Gör det svårt att göra fel.Skickar ni med returetikett och anvisningar så minskar risken att kunden gör fel - och att ni i sin tur skulle få problem vid returhanteringen. Det kan även minska eventuell irritation eller oro genom att kunden känner sig trygg med instruktionerna och vet att hen har gjort rätt från början.

Erbjud olika returalternativ.Se till att bemöta era kunders behov och önskemål genom att erbjuda olika sorters returalternativ. Man kan bland annat returnera i ett Instabox-skåp, ha upphämtning av returen hemma eller lämna in själv på ett ombud. Har ni en fysisk butik så kanske kunden även kan lämna in sina returnerade varor där!

Var transparenta.Håll kunden uppdaterad genom hela returprocessen. Tänk er det vanliga orderflödet, fast baklänges, där kunden får avisering att returen nu är på väg tillbaka till lagret, att den är levererad, hanterad och slutligen när återbetalningen är genomförd. På så sätt slipper kunden känna sig orolig eller själv höra av sig till kundtjänsten för att få en uppdatering - något både kunden och kundtjänsten kommer uppskatta!

Vill du veta mer om returer?

Måste man erbjuda gratis retur?

En av de mest frekventa frågorna inom e-handel är just om man som företag ska erbjuda gratis returfrakt eller inte. Tyvärr är det en fråga utan ett enkelt svar. Å ena sidan är det en konkurrenskraftig aspekt, som kanske får en kund att våga beställa för att prova. Å andra sidan finns det vissa studier som visar på att gratis returfrakt inte lönar sig ekonomiskt, åtminstone inte på kort sikt. Vill ni läsa mer om just gratis returfrakt kan ni göra det här:

Hur hanterar man returer rent logistiskt?

Beroende på företagets storlek kan returprocessen se väldigt olika ut. I vårt webinar med Boozt, berättade deras logistikchef om hur deras returprocess går till. Bland annat genomgår returerna en visuell kontroll, men även en luktkontroll, för att se så det inte är använt. Missade du det webinaret kan du se det här.

Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall