fbpx
esecos logga

Att erbjuda eller inte erbjuda gratis returfrakt – det är frågan

Att erbjuda eller inte erbjuda gratis returfrakt – det är frågan

Det blir allt vanligare med gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

I takt med e-handelns tillväxt har även andelen returer ökat, vilket har medfört ekonomiska och logistiska utmaningar för många e-handlare. Med det som utgångspunkt kan man ställa sig frågan om det är rimligt att man som e-handlare erbjuder sina kunder gratis returfrakt? Somliga menar att fria returer är en viktig förutsättning för att e-handeln fortsatt ska kunna konkurrera med fysiska butiker medan andra ser det som en kostnad som i det långa loppet riskerar urholka lönsamheten för många e-handlare.

hur gör ni med returfrakt?

E-handelns största utmaning

Hanteringen av returer är både kostsam och tidskrävande och beskrivs idag som en av e-handelns största utmaningar. Trots det tycks antalet e-handlare som erbjuder sina kunder gratis returfrakt bli allt fler. Fria returer har idag blivit ett sätt att ge bra service samtidigt som det uppmuntrar kunderna till merköp. Det har även visat sig att de konsumenter som returnerar mycket, många gånger, är de bästa kunderna eftersom att de är ofta återkommande och handlar för stora summor.

I takt med att det blir enklare och billigare för kunden att ångra sitt köp skapas det också nya konsumtionsmönster. Kunder ser det idag som en självklarhet att beställa hem produkter för att prova dem i lugn och ro innan man tar ett beslut om att behålla eller returnera varorna. Under de senaste åren har man, främst i klädindustrin, uppmärksammat en trend där kunder utnyttjar tjänsten med gratis returfrakt. Trenden går ut på att kunden beställer hem kläder för att visa upp dem i sina sociala medier, för att sedan returnera varorna.

En konkurrenskraftig returpolicy

Fria returer har utvecklats till att bli ett allt viktigare konkurrensmedel. Kunderna är idag insatta i vilka rättigheter de har som konsument och många gånger kan returpolicyn vara avgörande i kundens köpbeslut. Därför måste man som e-handlare se till att man har en returpolicy som är attraktiv för kunderna utan att den för den delen äter upp vinstmarginalerna. För att lyckas med det kan man inte bara titta på kostnaden utan lika viktiga är faktorer som miljöpåverkan, varumärkesbyggande, kundlojalitet och framtida konsumtionsmönster.

Nya sätt att se på returer

Var varannan dag kan vi läsa om nya spännande lösningar som ska få bukt på e-handelns utmaningar med returer. Det är allt från digitala provrum, smarta storleksguider till “on demand”-produktion. Trots att det är mycket nytt och spännande på gång finns det också ett stort behov av att e-handelsbranschen börjar titta på returfrågan med nya ögon.

Medvetna kunder ger färre returer och mindre behov av returfrakt

Öka kundmedvetenheten genom att berätta för dina kunder hur ni som företag tar ställning i returfrågan. Dra nytta av faktumet att konsumenten självmant söker upp returpolicyn och använd den för att berätta om vilka fördelar ni ser med returer, vad de kostar och hur de påverkar miljön. När konsumenten får en inblick i den rådande returproblematiken kan man också uppmana till mer hållbar konsumtion med färre returer.

Premiera dina kunder med gratis returfrakt

Vi nämnde tidigare att de som returnerar mycket ofta är dina bästa kunder. I framtiden kommer man antagligen inte prata om att erbjuda fria returer eller ej. Istället kommer det vara en fråga om till vem man ska erbjuda gratis returfrakt. På samma sätt som företag idag ger specifika kundgrupper erbjudanden och unika rabatter tror vi att man framöver kommer använda fria returer som ett medel för att premiera sina bästa kunder.

Hur tror du att utvecklingen för returfrakt kommer se ut framöver? Dela gärna inlägget och berätta vad du tror om framtidens returlösningar.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner