Planera för vinterns e-handel redan i sommar

2018-06-18

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Förra året köpte vi svenskar varor för 3,6 miljarder på Black Friday. Denna rekordförsäljning innebar inte bara rejäla vinster för e-handeln utan även ett stort behov av planering för att få allt att klaffa. Att säkra en positiv köpupplevelse under dagar med intensiv e-handel är en konst i sig.

Skapa en konkurrenskraftig prisstrategi

De flesta e-handlare har rejäla rabatter på sina varor under Black Friday och Cyber Monday (upp till 70%) så det gäller att räkna ut en konkurrenskraftig prismodell utifrån din verksamhets förutsättningar.

Kunderna förväntar sig ofta generösa erbjudanden och kan du inte ge dem detta så finns det risk att de inte köper något alls. Att sänka priserna rejält en dag är inte alltid det bästa för en långsiktig kundrelation. Speciella Black Friday och Cyber Monday erbjudanden för trogna kunder kan vara en smart lösning för dig som vill premiera de som handlar ofta i din e-handel.

Ta vara på all data som din webbshop och affärssystemet bakom samlar in. Genom att analysera allt från beteendemönster till mångårig statistik från aktiva, återkommande kunder kan du sätta priser som passar just din målgrupp.

Förbered din marknadsföring

Redan i oktober letar kunderna efter erbjudanden och information om Black Friday och Cyber Monday. Att ta fram en specifik marknadsplan för just dessa dagar är viktigt då de oftast avviker rejält från det vanliga köpbeteendet.

Skapa en kalender för dina marknadsaktiviteter så att du kan hålla reda på vad som behöver finnas på plats och när aktiviteterna ska utföras. Se även över Google AdWords och din sökmotoroptimering just för detta tillfälle och för de produkter som ska säljas.

Säkra lager- och posthantering

Din verksamhet bör fungera lika bra på Black Friday och Cyber Monday som alla andra dagar. När många varor ska plockas och skickas ut samtidigt är det viktigt att ha rätt bemanning och e-handelsstöd. Kanske behöver du anlita fler medarbetare eller finjustera ditt affärssystem. Gå igenom alla tänkbara scenarios för att säkerställa att inget faller mellan stolarna.

En av de vanligaste missarna vid generösa kampanjerbjudanden är att varorna tar slut alldeles för snabbt. För att inte göra dina kunder besvikna bör du se till att ha tillräckligt med varor på lagret. Se även till att kommunikationen vid eventuell slutförsäljning fungerar bra både i webbshop och i kundtjänst.

Uppdatera hemsida och e-handel

Se till att alla varor som ska reas ut under black Friday och Cyber Monday har rätt priser och att marknadsföringen som ska gå ut snabbt guidar dina kunder till köp. Här gäller det att hålla reda på flöden och processer. Ju färre klick och smidigare betalfunktion, desto färre avhopp. Allt för att göra köpupplevelsen positiv.

Tänk även på att din webbshop kommer att ha många fler besökare än vanligt. Både system och server måste kunna klara av den ökning i datatrafik som dessa besökare genererar.

Miljö och hållbarhet

Idag är de flesta e-handlare och konsumenter miljömedvetna och vet att masskonsumtion inte är hållbart i längden. Det är därför mycket viktigt att du som e-handlare tydligt kommunicerar ditt miljöengagemang och ditt ställningstagande kring hållbarhet – inte bara under dagar som Black Friday och Cyber Monday. Hur hållbart är ditt erbjudande egentligen? Och vad kan din verksamhet göra för att bidra till en bättre framtid?

De stora e-handelsjättarna arbetar ständigt med att miljösäkra allt från produkter, produktion och leveranser. Även om du inte säljer i lika stor skala som jättarna kan du ändå ta ditt ansvar.

Vissa e-handlare leker till och med idén om att gå emot trender som Black Friday och Cyber Monday och istället göra något bra för miljön. Valet är ditt.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på marknadsaktiviteter på webben

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.
Bild på checklista

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

illustrerad bild ehandel

Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga. Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.

Bilar, båtar och fly som cirkulerar en jordglob

Begreppet gröna korridorer används när man pratar om de miljövänliga transportkorridorer som växer fram i Europa som svar på de miljö- och klimatproblem som transportsektorn står inför. Att som e-handlare kunna erbjuda gröna varutransporter är inte bara bra för samvetet utan förmodligen ett måste inom en snar framtid.

systemdata

Du som driver e-handel mot konsumenter (privatpersoner) har mycket att tänka på nu när GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Vi på Eseco ger dig praktiska tips kring vad du bör fokusera på vid en inventering av dina affärssystem för e-handel.

Grafiskt collage

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

people shopping

Den 24 november är det dags för Black Friday, USA:s största shopping- och readag, som även funnits inom svensk handel sedan några år tillbaka. Våra e-handelskunder har vässat, inte bara sina erbjudanden, utan även plockhantering och ordermottagning inför denna dag.

Bild på jättedator med öppet filarkiv på skärmen

GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 15 maj, 2018. I denna bloggserie på tre delar vill vi på Eseco ge dig en bild av vad denna förändring innebär ur ett e-handelsperspektiv. I del ett ger vi dig en generell introduktion i hur de nya reglerna förändrar hanteringen av personuppgifter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2019 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall