fbpx
esecos logga

Planera inför Black Friday på bästa sätt

Planera inför Black Friday på bästa sätt

Planera inför årets stora köpfest – redan under sommaren

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Förra året köpte vi svenskar varor för 3,6 miljarder på Black Friday. Denna rekordförsäljning innebar inte bara rejäla vinster för e-handeln utan även ett stort behov av planering för att få allt att klaffa. Att säkra en positiv köpupplevelse under dagar med intensiv e-handel är en konst i sig.

Skapa en konkurrenskraftig prisstrategi

De flesta e-handlare har rejäla rabatter på sina varor under Black Friday och Cyber Monday (upp till 70%) så det gäller att räkna ut en konkurrenskraftig prismodell utifrån din verksamhets förutsättningar.

Kunderna förväntar sig ofta generösa erbjudanden och kan du inte ge dem detta så finns det risk att de inte köper något alls. Att sänka priserna rejält en dag är inte alltid det bästa för en långsiktig kundrelation. Speciella Black Friday och Cyber Monday erbjudanden för trogna kunder kan vara en smart lösning för dig som vill premiera de som handlar ofta i din e-handel.

Ta vara på all data som din webbshop och affärssystemet bakom samlar in. Genom att analysera allt från beteendemönster till mångårig statistik från aktiva, återkommande kunder kan du sätta priser som passar just din målgrupp.

Förbered din marknadsföring

Redan i oktober letar kunderna efter erbjudanden och information om Black Friday och Cyber Monday. Att ta fram en specifik marknadsplan för just dessa dagar är viktigt då de oftast avviker rejält från det vanliga köpbeteendet.

Skapa en kalender för dina marknadsaktiviteter så att du kan hålla reda på vad som behöver finnas på plats och när aktiviteterna ska utföras. Se även över Google AdWords och din sökmotoroptimering just för detta tillfälle och för de produkter som ska säljas.

Säkra lager- och posthantering

Din verksamhet bör fungera lika bra på Black Friday och Cyber Monday som alla andra dagar. När många varor ska plockas och skickas ut samtidigt är det viktigt att ha rätt bemanning och e-handelsstöd. Kanske behöver du anlita fler medarbetare eller finjustera ditt affärssystem. Gå igenom alla tänkbara scenarios för att säkerställa att inget faller mellan stolarna.

En av de vanligaste missarna vid generösa kampanjerbjudanden är att varorna tar slut alldeles för snabbt. För att inte göra dina kunder besvikna bör du se till att ha tillräckligt med varor på lagret. Se även till att
kommunikationen vid eventuell slutförsäljning fungerar bra både i webbshop och i kundtjänst.

Uppdatera hemsida och e-handel

Se till att alla varor som ska reas ut under black Friday och Cyber Monday har rätt priser och att marknadsföringen som ska gå ut snabbt guidar dina kunder till köp. Här gäller det att hålla reda på flöden och processer. Ju färre klick och smidigare betalfunktion, desto färre avhopp. Allt för att
göra köpupplevelsen positiv.

Tänk även på att din webbshop kommer att ha många fler besökare än vanligt. Både system och server måste kunna klara av den ökning i datatrafik som dessa besökare genererar.

Miljö och hållbarhet

Idag är de flesta e-handlare och konsumenter miljömedvetna och vet att masskonsumtion inte är hållbart i längden. Det är därför mycket viktigt att du som e-handlare tydligt kommunicerar ditt miljöengagemang och ditt ställningstagande kring hållbarhet – inte bara under dagar som Black Friday och Cyber Monday. Hur hållbart är ditt erbjudande egentligen? Och vad kan din verksamhet göra för att bidra till en bättre framtid?

De stora e-handelsjättarna arbetar ständigt med att miljösäkra allt från produkter, produktion och leveranser. Även om du inte säljer i lika stor skala som jättarna kan du ändå ta ditt ansvar.

Vissa e-handlare leker till och med idén om att gå emot trender som Black Friday och Cyber Monday och istället göra något bra för miljön. Valet är ditt.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner