Planera för vinterns e-handel redan i sommar

2018-06-18

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Förra året köpte vi svenskar varor för 3,6 miljarder på Black Friday. Denna rekordförsäljning innebar inte bara rejäla vinster för e-handeln utan även ett stort behov av planering för att få allt att klaffa. Att säkra en positiv köpupplevelse under dagar med intensiv e-handel är en konst i sig.

Skapa en konkurrenskraftig prisstrategi

De flesta e-handlare har rejäla rabatter på sina varor under Black Friday och Cyber Monday (upp till 70%) så det gäller att räkna ut en konkurrenskraftig prismodell utifrån din verksamhets förutsättningar.

Kunderna förväntar sig ofta generösa erbjudanden och kan du inte ge dem detta så finns det risk att de inte köper något alls. Att sänka priserna rejält en dag är inte alltid det bästa för en långsiktig kundrelation. Speciella Black Friday och Cyber Monday erbjudanden för trogna kunder kan vara en smart lösning för dig som vill premiera de som handlar ofta i din e-handel.

Ta vara på all data som din webbshop och affärssystemet bakom samlar in. Genom att analysera allt från beteendemönster till mångårig statistik från aktiva, återkommande kunder kan du sätta priser som passar just din målgrupp.

Förbered din marknadsföring

Redan i oktober letar kunderna efter erbjudanden och information om Black Friday och Cyber Monday. Att ta fram en specifik marknadsplan för just dessa dagar är viktigt då de oftast avviker rejält från det vanliga köpbeteendet.

Skapa en kalender för dina marknadsaktiviteter så att du kan hålla reda på vad som behöver finnas på plats och när aktiviteterna ska utföras. Se även över Google AdWords och din sökmotoroptimering just för detta tillfälle och för de produkter som ska säljas.

Säkra lager- och posthantering

Din verksamhet bör fungera lika bra på Black Friday och Cyber Monday som alla andra dagar. När många varor ska plockas och skickas ut samtidigt är det viktigt att ha rätt bemanning och e-handelsstöd. Kanske behöver du anlita fler medarbetare eller finjustera ditt affärssystem. Gå igenom alla tänkbara scenarios för att säkerställa att inget faller mellan stolarna.

En av de vanligaste missarna vid generösa kampanjerbjudanden är att varorna tar slut alldeles för snabbt. För att inte göra dina kunder besvikna bör du se till att ha tillräckligt med varor på lagret. Se även till att kommunikationen vid eventuell slutförsäljning fungerar bra både i webbshop och i kundtjänst.

Uppdatera hemsida och e-handel

Se till att alla varor som ska reas ut under black Friday och Cyber Monday har rätt priser och att marknadsföringen som ska gå ut snabbt guidar dina kunder till köp. Här gäller det att hålla reda på flöden och processer. Ju färre klick och smidigare betalfunktion, desto färre avhopp. Allt för att göra köpupplevelsen positiv.

Tänk även på att din webbshop kommer att ha många fler besökare än vanligt. Både system och server måste kunna klara av den ökning i datatrafik som dessa besökare genererar.

Miljö och hållbarhet

Idag är de flesta e-handlare och konsumenter miljömedvetna och vet att masskonsumtion inte är hållbart i längden. Det är därför mycket viktigt att du som e-handlare tydligt kommunicerar ditt miljöengagemang och ditt ställningstagande kring hållbarhet – inte bara under dagar som Black Friday och Cyber Monday. Hur hållbart är ditt erbjudande egentligen? Och vad kan din verksamhet göra för att bidra till en bättre framtid?

De stora e-handelsjättarna arbetar ständigt med att miljösäkra allt från produkter, produktion och leveranser. Även om du inte säljer i lika stor skala som jättarna kan du ändå ta ditt ansvar.

Vissa e-handlare leker till och med idén om att gå emot trender som Black Friday och Cyber Monday och istället göra något bra för miljön. Valet är ditt.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall