Planera för vinterns e-handel redan i sommar

2018-06-18

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Förra året köpte vi svenskar varor för 3,6 miljarder på Black Friday. Denna rekordförsäljning innebar inte bara rejäla vinster för e-handeln utan även ett stort behov av planering för att få allt att klaffa. Att säkra en positiv köpupplevelse under dagar med intensiv e-handel är en konst i sig.

Skapa en konkurrenskraftig prisstrategi

De flesta e-handlare har rejäla rabatter på sina varor under Black Friday och Cyber Monday (upp till 70%) så det gäller att räkna ut en konkurrenskraftig prismodell utifrån din verksamhets förutsättningar.

Kunderna förväntar sig ofta generösa erbjudanden och kan du inte ge dem detta så finns det risk att de inte köper något alls. Att sänka priserna rejält en dag är inte alltid det bästa för en långsiktig kundrelation. Speciella Black Friday och Cyber Monday erbjudanden för trogna kunder kan vara en smart lösning för dig som vill premiera de som handlar ofta i din e-handel.

Ta vara på all data som din webbshop och affärssystemet bakom samlar in. Genom att analysera allt från beteendemönster till mångårig statistik från aktiva, återkommande kunder kan du sätta priser som passar just din målgrupp.

Förbered din marknadsföring

Redan i oktober letar kunderna efter erbjudanden och information om Black Friday och Cyber Monday. Att ta fram en specifik marknadsplan för just dessa dagar är viktigt då de oftast avviker rejält från det vanliga köpbeteendet.

Skapa en kalender för dina marknadsaktiviteter så att du kan hålla reda på vad som behöver finnas på plats och när aktiviteterna ska utföras. Se även över Google AdWords och din sökmotoroptimering just för detta tillfälle och för de produkter som ska säljas.

Säkra lager- och posthantering

Din verksamhet bör fungera lika bra på Black Friday och Cyber Monday som alla andra dagar. När många varor ska plockas och skickas ut samtidigt är det viktigt att ha rätt bemanning och e-handelsstöd. Kanske behöver du anlita fler medarbetare eller finjustera ditt affärssystem. Gå igenom alla tänkbara scenarios för att säkerställa att inget faller mellan stolarna.

En av de vanligaste missarna vid generösa kampanjerbjudanden är att varorna tar slut alldeles för snabbt. För att inte göra dina kunder besvikna bör du se till att ha tillräckligt med varor på lagret. Se även till att kommunikationen vid eventuell slutförsäljning fungerar bra både i webbshop och i kundtjänst.

Uppdatera hemsida och e-handel

Se till att alla varor som ska reas ut under black Friday och Cyber Monday har rätt priser och att marknadsföringen som ska gå ut snabbt guidar dina kunder till köp. Här gäller det att hålla reda på flöden och processer. Ju färre klick och smidigare betalfunktion, desto färre avhopp. Allt för att göra köpupplevelsen positiv.

Tänk även på att din webbshop kommer att ha många fler besökare än vanligt. Både system och server måste kunna klara av den ökning i datatrafik som dessa besökare genererar.

Miljö och hållbarhet

Idag är de flesta e-handlare och konsumenter miljömedvetna och vet att masskonsumtion inte är hållbart i längden. Det är därför mycket viktigt att du som e-handlare tydligt kommunicerar ditt miljöengagemang och ditt ställningstagande kring hållbarhet – inte bara under dagar som Black Friday och Cyber Monday. Hur hållbart är ditt erbjudande egentligen? Och vad kan din verksamhet göra för att bidra till en bättre framtid?

De stora e-handelsjättarna arbetar ständigt med att miljösäkra allt från produkter, produktion och leveranser. Även om du inte säljer i lika stor skala som jättarna kan du ändå ta ditt ansvar.

Vissa e-handlare leker till och med idén om att gå emot trender som Black Friday och Cyber Monday och istället göra något bra för miljön. Valet är ditt.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall