fbpx
esecos logga

Hur personalisering av webshopen ökar konvertering

Hur personalisering av webshopen ökar konvertering

Driv en ökad tillväxt med personalisering

Som en ständigt växande bransch är e-handeln en allt svårare djungel att ta sig igenom och nå ut till kunderna. Att just nå ut är kanske det minsta bekymret i dagens digitala klimat när vi tänker efter, däremot är det klurigt att få kunder att fastna, genomföra ett köp och vara lojala mot just en webshop. Det är där personalisering kommer in i bilden!

Hos bland annat ehandel.se kan vi läsa att om man vill driva tillväxten framåt med ökad intäkt och fler konverterade köp så är det personalisering som är vägen framåt. På så vis hjälper man kunden att hitta rätt och ökar förtroendet för den enskilda individen.

Underlätta kundens köpupplevelse

Personalisering innebär att ni gör e-handelsupplevelsen mer anpassad utifrån kunden. Det kan ni exempelvis göra med hjälp av riktade annonser, skräddarsydda utskick eller dynamiskt innehåll på webshopen.

Genom att anpassa kundupplevelsen gör ni det lättare för kunden att sålla ert innehåll och bibehålla en relation till er som företag. Tänk er själva att ni går in på en webshop som ger er förslag på era favoritvarumärken eller rekommenderar en storlek på ett klädesplagg – såklart att köpprocessen blir kortare!

Använd rätt data för att personalisera rätt

Vem är kunden och vad har den för behov? Att en tonårig tjej och en medelålders man har  helt olika preferenser är rätt självklart, men det är viktigt att även fånga upp mindre segment än så. Fördelen med e-handel är just tillgången till digitala fotspår och data. Med hjälp av det kan ni segmentera kommunikationen baserat på plattform och beteende. Datan kan bland annat vara insamlad data från befintliga kunder eller realtidsdata från er webshop.

Den insamlade datan från befintliga kunder, såsom demografi och köphistorik kan användas för rekommendationer och anpassning av innehåll. Med realtidsdatan på webshopen kan ni även följa hur besökarna rör sig på hemsidan. På så vis ser ni var avhoppande besökare oftast lämnar sidan och var mest tid läggs. Genom att samla den informationen kan ni identifiera mönster och beteenden, för att efter hand anpassa webshopen utifrån vem som besöker er. 

Tänk dock på att vara noga med er Cookiepolicy varje gång ni ska mäta data på er webshop.

Personalisering i alla kanaler

En viktig aspekt i dagens shoppingbeteende är att kunden ska känna att det är samma köpupplevelse online som offline, oavsett kanal, butik eller plattform. Det är därför viktigt att se till att den personaliserade upplevelsen följer med på alla era kanaler. 

I fysisk butik kan det vara enklare, där personalen står ansikte mot ansikte och kan ge tips och ett personligt bemötande direkt på plats. På nätet däremot är det viktigt att inte bara tänka webshop, utan även inkludera era sociala medier, nyhetsbrev, medlemssidor eller andra digitala kanaler som ni använder er av. 

4 element ni kan personalisera digitalt:

  1. Anpassa bästsäljarna på startsidan och visa artiklar baserat på deras köphistorik.
  2. Personalisera innehållet på era e-postutskick till kunderna. Ett mail som inleds med “Hej Anna, här är några produkter som vi tror att du kommer gilla” kommer konvertera fler köp än ett opersonligt sådant.
  3. Rekommendera storlekar på plagg beroende på vad kunden köpt för storlekar på liknande produkter.
  4. Ha en uppföljning en viss tid efter köp, där ni ger förslag på tillbehör eller en påfyllning om det är en förbrukningsvara.

Använd er av lojalitetsprogram för att samla in data

Som vi har nämnt i tidigare blogginlägg (länk) är lojalitetsprogram ett bra sätt att få kunden att känna sig speciell och uppskattad. För er som företag innebär även lojalitetsprogrammen en chans att samla in värdefull data om kunden, som ålder, tidigare köp och boendeort. 

I “gengäld” för sin personliga data får då kunden sitt medlemskap med sina poäng eller erbjudanden.

Samla, segmentera och utvärdera

Att arbeta med personalisering är dessvärre ingenting man löser snabbt och enkelt. Det är snarare en långsiktig arbetsprocess som innebär att ni under en längre tid måste samla in data, segmentera den och därefter utvärdera.

Var noga med att undersöka de bästa sätten för just er att samla in data på, både om era befintliga och potentiella kunder. Kanske är det via lojalitetsprogram, anmälan till nyhetsbrev eller något helt annat!

Därefter kan ni börja segmentera och dela upp era olika “sorters” kunder baserat på informationen ni får in. Detta kan ni göra genom att skapa så kallade personas. Varje personas kan ses som ett kundsegment och kräver därmed en egen personalisering. 

Slutligen – mät och utvärdera! Det är det enda sättet ni kan se hur konverteringen påverkas och hur ni kan göra det bättre. 

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Det är viktigt att vara medveten om hotet som cyberattacker utgör. Det riskerar inte bara den egna verksamheten utan även…
Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Som e-handlare är det kanske extra viktigt med kontinuerlig självreflektion, då verksamheten befinner sig i en så snabbt föränderlig bransch!
Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Vi har samlat de viktigaste e-handelsdagarna i en snygg, smidig och superbra väggkalender - så att du inte missar någon…
GDPR för dig som driver e-handel

GDPR för dig som driver e-handel

Eseco System AB | Vi har här en praktisk e-bok som sammanställer det viktigaste att veta om GDPR när ni…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner