Digital handel vs fysiska butiker
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
För några veckor sedan var vi i Lidköping för att träffa en av våra kunder. Efter mötet strosade vi runt i centrum och slogs då av att stadskärnan i Lidköping blomstrar. Där finns allt från en lokal skomakare och te-handlare till modebutiker. Gemensamt för butikerna vi besökte var den kunniga personalen och servicen de erbjöd. Något som man normalt sett inte får idag när man handlar online eller hos någon av de större kedjorna. Det hela var väldigt trevligt. Som med all shopping blev vi några kronor fattigare men hade fått nya grejer och trevliga erfarenheter med oss hem och kände oss glada och nöjda på flera plan.
Är fysiska butiker på väg att försvinna?
Ny teknik bidrar till nya förutsättningar för handel och konsumtionen idag skiljer sig från hur den såg ut för 5, 10 eller 20 år sedan. Det betyder däremot inte att fysisk handel kommer försvinna. Enligt Svensk Handels rapport “ Fysisk handel i en digital värld” sker 90% av all handel idag i fysisk butik. Trots att rapporten visar att e-handelns marknadsandelar kommer fortsätta att öka de kommande 10 åren, kommer majoriteten av all handel år 2030 fortsatt ske i fysisk butik. Det innebär däremot inte att handlare med fysisk butik kan blunda för de förändringar som sker på marknaden.
I gränslandet mellan fysisk och digital handel
För många har lösningen varit att hitta en kombination av fysisk och digital handel; omnikanal. Detta innebär att man utöver den fysiska butiken även startar en e-handel. Alternativt att man som e-handlare satsar på lokal handel, något som vi ser allt mer av idag. Fördelen med omnikanal är att man kan få en större närvaro i konsumentens liv. Varumärket får en lokal anknytning samtidigt som man genom e-handeln kan erbjuda en annan typ av service. Man gör sig helt enkelt mer tillgänglig för nya och befintliga kunder.
Samtidigt innebär fler försäljningskanaler ofta större utmaningar när det kommer till logistik och lönsamhet. Därför fungerar konceptet med omnikanal många gånger bättre för större företag där det finns kompetens och resurser att satsa på flera försäljningskanaler samtidigt.
Varför inte inspireras av varandra?
Oavsett om du driver en stor e-handel eller en mindre butik i Lidköping centrum, måste du synas. Ett bra tips är att titta på hur konkurrenterna och e-handlarna gör. Många e-handlare är som kameleonter när det kommer till att anpassa sig efter marknadens snabba skiftningar. Så varför inte låta sig inspireras av dem?
Vi måste sluta se på e-handel och fysisk handel som två konkurrerande fenomen. Det blir tydligt när Svensk Handel listar de tre bästa fördelarna med handel online och i fysisk butik:
E-handel – topp 3 fördelar:
- Lägre priser
- Smidigare
- Bättre utbud
Fysisk butik – topp 3 fördelar
- Möjlighet att se/känna på produkterna
- Kan ta med varorna hem direkt
- Butiken inspirerar
Trots att fördelarna skiljer sig åt beroende på försäljningskanal är det tydligt att både e-handeln och fysiska butiker medför ett värde för kunden. E-handeln kan med andra ord inte ersätta fysiska butiker eller vice versa. De har däremot mycket att lära av varandra.
… eller använda en kombination?
För egen del, tror och hoppas vi på en symbios av de båda. Det i sin tur skulle bevara levande stadskärnor och arbetstillfällen i städerna samtidigt som det fysiska mötet fortsatt äger rum. För vem blir inte glad av goda råd eller uppmuntran när man är i valet och kvalet?
Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.