Lokal handel måste satsa digitalt

2019-11-29

Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?

För några veckor sedan var vi i Lidköping för att träffa en av våra kunder. Efter mötet strosade vi runt i centrum och slogs då av att stadskärnan i Lidköping blomstrar. Där finns allt från en lokal skomakare och te-handlare till modebutiker. Gemensamt för butikerna vi besökte var den kunniga personalen och servicen de erbjöd. Något som man normalt sett inte får idag när man handlar online eller hos någon av de större kedjorna. Det hela var väldigt trevligt. Som med all shopping blev vi några kronor fattigare men hade fått nya grejer och trevliga erfarenheter med oss hem och kände oss glada och nöjda på flera plan.

Är fysiska butiker på väg att försvinna?

Ny teknik bidrar till nya förutsättningar för handel och konsumtionen idag skiljer sig från hur den såg ut för 5, 10 eller 20 år sedan. Det betyder däremot inte att fysisk handel kommer försvinna. Enligt Svensk Handels rapport “Fysisk handel i en digital värld” sker 90% av all handel idag i fysisk butik. Trots att rapporten visar att e-handelns marknadsandelar kommer fortsätta att öka de kommande 10 åren, kommer majoriteten av all handel år 2030 fortsatt ske i fysisk butik. Det innebär däremot inte att handlare med fysisk butik kan blunda för de förändringar som sker på marknaden.

I gränslandet mellan fysisk och digital handel

För många har lösningen varit att hitta en kombination av fysisk och digital handel; omnikanal. Detta innebär att man utöver den fysiska butiken även startar en e-handel. Alternativt att man som e-handlare satsar på lokal handel, något som vi ser allt mer av idag. Fördelen med omnikanal är att man kan få en större närvaro i konsumentens liv. Varumärket får en lokal anknytning samtidigt som man genom e-handeln kan erbjuda en annan typ av service. Man gör sig helt enkelt mer tillgänglig för nya och befintliga kunder.

Samtidigt innebär fler försäljningskanaler ofta större utmaningar när det kommer till logistik och lönsamhet. Därför fungerar konceptet med omnikanal många gånger bättre för större företag där det finns kompetens och resurser att satsa på flera försäljningskanaler samtidigt.

Varför inte inspireras av varandra?

Oavsett om du driver en stor e-handel eller en mindre butik i Lidköping centrum, måste du synas. Ett bra tips är att titta på hur konkurrenterna och e-handlarna gör. Många e-handlare är som kameleonter när det kommer till att anpassa sig efter marknadens snabba skiftningar. Så varför inte låta sig inspireras av dem?

Vi måste sluta se på e-handel och fysisk handel som två konkurrerande fenomen. Det blir tydligt när “Svensk Handel listar” de tre bästa fördelarna med handel online och i fysisk butik:

E-handel – topp 3 fördelar:

• Lägre priser

• Smidigare

• Bättre utbud

Fysisk butik – topp 3 fördelar

• Möjlighet att se/känna på produkterna

• Kan ta med varorna direkt

• Butiken inspirerar

Trots att fördelarna skiljer sig åt beroende på försäljningskanal är det tydligt att både e-handeln och fysiska butiker medför ett värde för kunden. E-handeln kan med andra ord inte ersätta fysiska butiker eller vice versa. De har däremot mycket att lära av varandra. För egen del, tror och hoppas vi på en symbios av de båda. Det i sin tur skulle bevara levande stadskärnor och arbetstillfällen i städerna samtidigt som det fysiska mötet fortsatt äger rum. För vem blir inte glad av goda råd eller uppmuntran när man är i valet och kvalet?

Shoppa lugnt!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall