Ny konsumentköplag träder i kraft - fler lagändringar på väg för ett mer moderniserat konsumentskydd

2022-06-20

Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.

Här nedan har vi sammanfattat några av ändringarna. Vill du veta mer rekommenderar vi konsumentverkets sida.

När gäller konsumentköpslagen?

  • Om en privatperson handlat en vara från ett företag.
  • Med “vara” menar man lösa ting så som livsmedel, kläder, elektronik och till och med djur.
  • Även digitalt innehåll och tjänster som e-böcker och streamingtjänster räknas in i lagen.
  • Varor som tillverkas efter beställning, exempelvis en specialbyggd båt.
  • Vid avtal där du betalar med dina personuppgifter i utbyte mot varor, inklusive digitala varor och tjänster.

När gäller inte konsumentköplagen?

  • När privatpersoner köper av andra privatpersoner.
  • När företag handlar av andra företag, även om du har en enskild firma.

Ytterligare förstärkt reklamationsrätt

Konsumentköplagen innebär idag att privatpersoner har tre års reklamationsrätt, det vill säga att de under dessa åren kan kan klaga på en vara och kräva att felet rättas till. Det kan röra sig om en reparation, utbyte av varan till en ny, att kunden häver köpet eller ett prisavdrag som motsvarar felet.

Efter att den nya lagen trädde i kraft har den omvända bevisbördan förlängts till två år, det vill säga tiden då det räknas som ett ursprungligt fel och annars är upp till säljaren att eventuellt bevisa att varan inte redan var felaktig då konsumenten köpte den. Tidigare var den här tiden sex månader. Efter de två åren landar bevisbördan på konsumenten, som då själv måste visa att felet är ursprungligt.

Avvikande:

  • För digitalt innehåll som levereras vid ett enda tillfälle är den omvända bevisbördan 1 år.
  • För varor som innehåller digitala delar som ges kontinuerligt är den omvända bevisbördan upp till 3 år. Om det levererats enskilt är det 2 år.
  • För digitalt innehåll eller tjänster som levereras kontinuerligt, exempelvis en streamingtjänst, gäller den omvända bevisbördan under hela avtalstiden.
  • Vid köp av djur är den omvända bevisbördan sex månader.

Vad räknas som fel på varan, tjänsten eller innehållet?

  • Om varan inte fungerar.
  • I fall varan inte stämmer överens med vad företag och konsument avtalat om, exempelvis mängd, innehåll eller kvalitet.
  • Har företaget inte informerat konsumenten om detaljer kring varan som borde ha informerats om räknas även det som ett fel.
  • Om ett digitalt innehåll eller digital tjänst inte tillhandahålls till kunden i den senaste versionen (om inte annat avtalats).
  • Företaget har installerat varan felaktigt.

Vad finns det för lösningar på en reklamation?

Om kunden upptäcker ett fel på sin vara eller tjänst inom reklamationstiden är företaget skyldig att ta emot reklamationen. Beroende på varan eller tjänsten kan det finnas olika lösningar på reklamationen:

  • Reparera felet.
  • Byta till en ny vara.
  • Ge ett prisavdrag motsvarande felet.
  • Låta konsumenten häva köpet och ge pengarna tillbaka.
  • Ge ersättning för reparation.
  • Låta konsumenten hålla inne betalningen.
  • Ge skadestånd.

Vid reparation har företaget två reparationsförsök på sig. Uppstår samma fel en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till en till reparation. I fall det är så att kunden får en ny vara har denne rätt till tre års reklamation även på den varan, från dagen då kunden fick den nya varan.

Ett moderniserat konsumentskydd: Fler lagändringar 1 juli

Utöver konsumentköplagen kan vi förvänta oss fler lagförändringar som ska innebära en modernisering och anpassning till den digitalisering av konsumtion. Redan 1 juli 2022 förväntas nästa omgång av lagändringar träda i kraft och då gäller det avtalsvillkorslagen, prisinformationslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen.

Dessa kommer bland annat att innebära:

  • Krav på att visa hur mycket en vara kostade innan en prissänkning, det vill säga det pris som varan har haft under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Detta för att motverka att företag höjer priser på en vara för att sedan sänka det kort därefter i marknadsföringssyfte (något som varit vanligt bland e-handlare innan exempelvis Black Friday).

  • Vidareförsäljning av evenemangsbiljetter blir förbjudet, i de fallen då det är en näringsidkare som köpt biljetterna via automatiserade medel.

  • Vid försäljning på marknadsplatser måste det framgå om säljaren av en vara är en näringsidkare eller inte, samt vilka regler som ska gälla för det köpet.

  • Möjligheten att utfärda marknadsstörningsavgift samt sanktionerna för överträdelser kommer att utökas. Beloppet föreslås bli mellan 10 000 (som lägsta summa) och 4% av företagets årsomsättning (som högsta summa).

Vill du läsa på mer?

Vill du läsa mer om konsumentköplagen sammanfattat, rekommenderar vi konsumentverkets sida: Till konsumentverkets sida.

Vill du läsa konsumentköplagen i sin helhet så hittar du den här: Till Riksdagens sida.

Vill du läsa mer om de kommande lagändringarna kan du göra det här: Till Regeringens sida.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall