Ny konsumentköplag träder i kraft - fler lagändringar på väg för ett mer moderniserat konsumentskydd

2022-06-20

Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.

Här nedan har vi sammanfattat några av ändringarna. Vill du veta mer rekommenderar vi konsumentverkets sida.

När gäller konsumentköpslagen?

  • Om en privatperson handlat en vara från ett företag.
  • Med “vara” menar man lösa ting så som livsmedel, kläder, elektronik och till och med djur.
  • Även digitalt innehåll och tjänster som e-böcker och streamingtjänster räknas in i lagen.
  • Varor som tillverkas efter beställning, exempelvis en specialbyggd båt.
  • Vid avtal där du betalar med dina personuppgifter i utbyte mot varor, inklusive digitala varor och tjänster.

När gäller inte konsumentköplagen?

  • När privatpersoner köper av andra privatpersoner.
  • När företag handlar av andra företag, även om du har en enskild firma.

Ytterligare förstärkt reklamationsrätt

Konsumentköplagen innebär idag att privatpersoner har tre års reklamationsrätt, det vill säga att de under dessa åren kan kan klaga på en vara och kräva att felet rättas till. Det kan röra sig om en reparation, utbyte av varan till en ny, att kunden häver köpet eller ett prisavdrag som motsvarar felet.

Efter att den nya lagen trädde i kraft har den omvända bevisbördan förlängts till två år, det vill säga tiden då det räknas som ett ursprungligt fel och annars är upp till säljaren att eventuellt bevisa att varan inte redan var felaktig då konsumenten köpte den. Tidigare var den här tiden sex månader. Efter de två åren landar bevisbördan på konsumenten, som då själv måste visa att felet är ursprungligt.

Avvikande:

  • För digitalt innehåll som levereras vid ett enda tillfälle är den omvända bevisbördan 1 år.
  • För varor som innehåller digitala delar som ges kontinuerligt är den omvända bevisbördan upp till 3 år. Om det levererats enskilt är det 2 år.
  • För digitalt innehåll eller tjänster som levereras kontinuerligt, exempelvis en streamingtjänst, gäller den omvända bevisbördan under hela avtalstiden.
  • Vid köp av djur är den omvända bevisbördan sex månader.

Vad räknas som fel på varan, tjänsten eller innehållet?

  • Om varan inte fungerar.
  • I fall varan inte stämmer överens med vad företag och konsument avtalat om, exempelvis mängd, innehåll eller kvalitet.
  • Har företaget inte informerat konsumenten om detaljer kring varan som borde ha informerats om räknas även det som ett fel.
  • Om ett digitalt innehåll eller digital tjänst inte tillhandahålls till kunden i den senaste versionen (om inte annat avtalats).
  • Företaget har installerat varan felaktigt.

Vad finns det för lösningar på en reklamation?

Om kunden upptäcker ett fel på sin vara eller tjänst inom reklamationstiden är företaget skyldig att ta emot reklamationen. Beroende på varan eller tjänsten kan det finnas olika lösningar på reklamationen:

  • Reparera felet.
  • Byta till en ny vara.
  • Ge ett prisavdrag motsvarande felet.
  • Låta konsumenten häva köpet och ge pengarna tillbaka.
  • Ge ersättning för reparation.
  • Låta konsumenten hålla inne betalningen.
  • Ge skadestånd.

Vid reparation har företaget två reparationsförsök på sig. Uppstår samma fel en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till en till reparation. I fall det är så att kunden får en ny vara har denne rätt till tre års reklamation även på den varan, från dagen då kunden fick den nya varan.

Ett moderniserat konsumentskydd: Fler lagändringar 1 juli

Utöver konsumentköplagen kan vi förvänta oss fler lagförändringar som ska innebära en modernisering och anpassning till den digitalisering av konsumtion. Redan 1 juli 2022 förväntas nästa omgång av lagändringar träda i kraft och då gäller det avtalsvillkorslagen, prisinformationslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen.

Dessa kommer bland annat att innebära:

  • Krav på att visa hur mycket en vara kostade innan en prissänkning, det vill säga det pris som varan har haft under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Detta för att motverka att företag höjer priser på en vara för att sedan sänka det kort därefter i marknadsföringssyfte (något som varit vanligt bland e-handlare innan exempelvis Black Friday).

  • Vidareförsäljning av evenemangsbiljetter blir förbjudet, i de fallen då det är en näringsidkare som köpt biljetterna via automatiserade medel.

  • Vid försäljning på marknadsplatser måste det framgå om säljaren av en vara är en näringsidkare eller inte, samt vilka regler som ska gälla för det köpet.

  • Möjligheten att utfärda marknadsstörningsavgift samt sanktionerna för överträdelser kommer att utökas. Beloppet föreslås bli mellan 10 000 (som lägsta summa) och 4% av företagets årsomsättning (som högsta summa).

Vill du läsa på mer?

Vill du läsa mer om konsumentköplagen sammanfattat, rekommenderar vi konsumentverkets sida: Till konsumentverkets sida.

Vill du läsa konsumentköplagen i sin helhet så hittar du den här: Till Riksdagens sida.

Vill du läsa mer om de kommande lagändringarna kan du göra det här: Till Regeringens sida.

Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall