fbpx
esecos logga

Hur går det för svenska e-handlare under påsken?

Hur går det för svenska e-handlare under påsken?

Blir det en glad påsk för e-handlarna?

Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påsken klinga aningen sämre.

Påsken placerar sig som en av årets sämsta försäljningsperioder, vilket även går ut över e-handeln. Vissa spekulerar om det rör sig om det fina vädret, då de sjunkande siffrorna liknar de som kommer i mitten på sommaren. På ehandel.se kan man hitta en hel artikel om påskens förödande siffror hos e-handlare:

“Under påskafton, lördagen, låg intäkterna 25 procent lägre än snittet. Veckan avslutades på söndagen med en intäktsnedgång på över 40 procent. Påsken är ingen högtid för e-handlare kan man lugnt säga.”

ehandel.se

Vilka går det bra för?

Förra året förväntades svenskarna handla påskmat för 7,7 miljarder kronor. År 2018 såldes bland annat 37 miljoner ägg och försäljningen av godis i Sverige ökade med ca 50% under påsken, så säljer ni det kan det kanske hjälpa påskförsäljningen. Med tanke på pågående covid-19 och råden om att ta avstånd från större folkmassor, kan vi med säkerhet påstå att en stor del av påskmaten kommer att inhandlas på nätet i år.

Vi ser dock potentialen i de allt fler rastlösa kunder som sitter och slösurfar hemma i karantän under påskledigheten. En möjlig revansch för påsken tror vi är på ingång!

påskmotiv som någon fotar med en mobiltelefon

Påsken är alltså ingen höjdpunkt för alla. Det som kan trösta är att vädret runt om i landet ska vara fint och många kommer säkert få njuta av lite vårsol, och kanske få ett påskägg eller två. Oavsett så hoppas vi på Eseco att ni får en lugn, skön och rolig påsk – trots omständigheterna.

Ps. Om ni är trötta på äggen i år kan ni ta er an norrmännens tradition, där man tydligen äter fyra apelsiner var under påsken, vilket sammanlagt blir hela 20 000 000 st apelsiner. En rätt märklig påsktradition tycker vi (som maniskt äter sill och potatis tre gånger per år).

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner