GDPR – för dig som är marknadsförare

2018-05-22

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

I samband med införlivandet av GDPR blir säkerhet, samtycke och hantering kopplat till insamling av personuppgifter mycket viktiga frågor för dig som arbetar med marknadsföring mot privatpersoner.

Nyhetsbrev, kampanjutskick och evenemangsinbjudningar behöver hanteras på nya sätt, vilket kräver eftertanke, planering och merjobb – i alla fall under en övergångsperiod.

Förberedelser – på plats innan 25 maj

GDPR ställer stora krav på dig som hanterar personuppgifter. Regelöverträdelser kan ge böter på upp till 20 miljoner euro eller 4 % av den globala omsättningen. Vid det här laget bör all inventering av hantering och säkerhet kopplat till personuppgifterna vara avklarat. Dessutom bör det finnas en personuppgiftsansvarig och ett dataskyddsombud på plats.

En så kallad integritetspolicy funkar utmärkt som grund för den information som går ut till anställda och kunder. Att ta hjälp av lagkunniga konsulter underlättar arbetet avsevärt.

Samtycke – befintliga kunder

Även om det inte är nödvändigt att samla in nytt samtycke från privatpersoner som du redan kommunicerar med i dagsläget kan det vara bra att informera dem om hur just ditt företag arbetar med den nya lagstiftningen samt ge dem tydlig information om hur de kan få sin information ändrad eller raderad från era databaser.

Många företag väljer att samla in nytt samtycke bara för att vara på den säkra sidan.

Detta kan du enkelt göra i ett e-postutskick. Bifoga gärna en integritetspolicy med all information kring hur företaget samlar in och behandlar personuppgifter, med vilket ändamål ni gör det och hur länge uppgifterna sparas.

Länk för avanmälan i e-postutskick eller användarprofiler med redigeringsmöjligheter är redan standard hos de flesta professionella e-postutskicksprogram. Dubbelkolla med din e-postutskicksleverantör för att säkerställa att just ditt program har stöd för detta.

Samtycke – nya kunder

För alla personuppgifter som samlas in efter den 25 maj 2018 behöver du kunna visa när och hur du fick samtycke att använda dessa från privatpersonen ifråga. Se till att alla nya rutiner och arbetssätt fungerar som det ska och att alla involverade är på samma bana, speciellt om det är många som samarbetar kring detta.

Låt CRM systemet göra jobbet

Gör dig av med alla Google docs och Excelark som innehåller personuppgifter. Ett bra CRM-system förenklar inte bara din vardag utan ger dig bra skydd i linje med GDPRs riktlinjer.

Press på de stora datainsamlingsaktörerna

GDPR ställer höga krav på företag som sysslar med profilering. Om du har egna analysverktyg som ger ditt företag möjlighet till profilering, så måste dessa ses över så att de är i linje med den nya lagen.

Stora datainsamlare som Google och Facebook har tvingats göra förändringar i sin datainsamling och profilering. Använder ditt företag sig av externa datainsamlingsverktyg så informera dig om vilka nya funktioner som verktyget har implementerat i samband med övergången.

Google Analytics har t.ex. utvecklat ett flertal funktioner som underlättar insamlingsarbetet utifrån GDPRs regler.

Berättigat intresse vid direktmarknadsföring

Förkryssade boxar och liknande på webben räknas inte längre som samtycke vid insamlande av personuppgifter. Vid en granskning kommer du bli tvungen att visa att du har fått ett samtycke. Med undantag för direktmarknadsföring, där det anses finnas ett så kallar berättigat intresse.

Inom området för marknadsföring och direktreklam kan en intresseavvägning normalt medföra att det är tillåtet att behandla personuppgifter för att:

· framställa adressbärare för utskick av direktadresserat reklammaterial i reklamkampanj

· upprätta listor över telefonnummer för telefonförsäljning

· skicka ut direktreklam via branschregister

· följa upp direktreklamkampanjer genom statistisk bearbetning

GDPR öppnar upp för datakvalité

Den nya lagen är inte bara ett nödvändigt ont utan en fantastisk möjlighet att rensa upp, säkra och effektivisera arbetet med personuppgifter.

Kreativa och insatta marknadsförare kommer att ta detta tillfälle i akt och fördjupa sig i sina målgruppers behov. Marknadsföringen kan bara bli bättre och mer relevant för kunderna med hjälp av GDPR.

Självklart har vi på Eseco säkerställt smarta marknadsföringslösningar som är i linje med GDPR. Hör av dig om du vill veta mer.

Observera: Innehållet i denna artikel ska inte betraktas som juridisk rådgivning och är endast avsedd för informationsändamål.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall