GDPR – för dig som är marknadsförare

2018-05-22

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

I samband med införlivandet av GDPR blir säkerhet, samtycke och hantering kopplat till insamling av personuppgifter mycket viktiga frågor för dig som arbetar med marknadsföring mot privatpersoner.

Nyhetsbrev, kampanjutskick och evenemangsinbjudningar behöver hanteras på nya sätt, vilket kräver eftertanke, planering och merjobb – i alla fall under en övergångsperiod.

Förberedelser – på plats innan 25 maj

GDPR ställer stora krav på dig som hanterar personuppgifter. Regelöverträdelser kan ge böter på upp till 20 miljoner euro eller 4 % av den globala omsättningen. Vid det här laget bör all inventering av hantering och säkerhet kopplat till personuppgifterna vara avklarat. Dessutom bör det finnas en personuppgiftsansvarig och ett dataskyddsombud på plats.

En så kallad integritetspolicy funkar utmärkt som grund för den information som går ut till anställda och kunder. Att ta hjälp av lagkunniga konsulter underlättar arbetet avsevärt.

Samtycke – befintliga kunder

Även om det inte är nödvändigt att samla in nytt samtycke från privatpersoner som du redan kommunicerar med i dagsläget kan det vara bra att informera dem om hur just ditt företag arbetar med den nya lagstiftningen samt ge dem tydlig information om hur de kan få sin information ändrad eller raderad från era databaser.

Många företag väljer att samla in nytt samtycke bara för att vara på den säkra sidan.

Detta kan du enkelt göra i ett e-postutskick. Bifoga gärna en integritetspolicy med all information kring hur företaget samlar in och behandlar personuppgifter, med vilket ändamål ni gör det och hur länge uppgifterna sparas.

Länk för avanmälan i e-postutskick eller användarprofiler med redigeringsmöjligheter är redan standard hos de flesta professionella e-postutskicksprogram. Dubbelkolla med din e-postutskicksleverantör för att säkerställa att just ditt program har stöd för detta.

Samtycke – nya kunder

För alla personuppgifter som samlas in efter den 25 maj 2018 behöver du kunna visa när och hur du fick samtycke att använda dessa från privatpersonen ifråga. Se till att alla nya rutiner och arbetssätt fungerar som det ska och att alla involverade är på samma bana, speciellt om det är många som samarbetar kring detta.

Låt CRM systemet göra jobbet

Gör dig av med alla Google docs och Excelark som innehåller personuppgifter. Ett bra CRM-system förenklar inte bara din vardag utan ger dig bra skydd i linje med GDPRs riktlinjer.

Press på de stora datainsamlingsaktörerna

GDPR ställer höga krav på företag som sysslar med profilering. Om du har egna analysverktyg som ger ditt företag möjlighet till profilering, så måste dessa ses över så att de är i linje med den nya lagen.

Stora datainsamlare som Google och Facebook har tvingats göra förändringar i sin datainsamling och profilering. Använder ditt företag sig av externa datainsamlingsverktyg så informera dig om vilka nya funktioner som verktyget har implementerat i samband med övergången.

Google Analytics har t.ex. utvecklat ett flertal funktioner som underlättar insamlingsarbetet utifrån GDPRs regler.

Berättigat intresse vid direktmarknadsföring

Förkryssade boxar och liknande på webben räknas inte längre som samtycke vid insamlande av personuppgifter. Vid en granskning kommer du bli tvungen att visa att du har fått ett samtycke. Med undantag för direktmarknadsföring, där det anses finnas ett så kallar berättigat intresse.

Inom området för marknadsföring och direktreklam kan en intresseavvägning normalt medföra att det är tillåtet att behandla personuppgifter för att:

· framställa adressbärare för utskick av direktadresserat reklammaterial i reklamkampanj

· upprätta listor över telefonnummer för telefonförsäljning

· skicka ut direktreklam via branschregister

· följa upp direktreklamkampanjer genom statistisk bearbetning

GDPR öppnar upp för datakvalité

Den nya lagen är inte bara ett nödvändigt ont utan en fantastisk möjlighet att rensa upp, säkra och effektivisera arbetet med personuppgifter.

Kreativa och insatta marknadsförare kommer att ta detta tillfälle i akt och fördjupa sig i sina målgruppers behov. Marknadsföringen kan bara bli bättre och mer relevant för kunderna med hjälp av GDPR.

Självklart har vi på Eseco säkerställt smarta marknadsföringslösningar som är i linje med GDPR. Hör av dig om du vill veta mer.

Observera: Innehållet i denna artikel ska inte betraktas som juridisk rådgivning och är endast avsedd för informationsändamål.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på massor av personer runt en jättekalander

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.
Bild på checklista

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

illustrerad bild ehandel

Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga. Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.

Bilar, båtar och fly som cirkulerar en jordglob

Begreppet gröna korridorer används när man pratar om de miljövänliga transportkorridorer som växer fram i Europa som svar på de miljö- och klimatproblem som transportsektorn står inför. Att som e-handlare kunna erbjuda gröna varutransporter är inte bara bra för samvetet utan förmodligen ett måste inom en snar framtid.

systemdata

Du som driver e-handel mot konsumenter (privatpersoner) har mycket att tänka på nu när GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Vi på Eseco ger dig praktiska tips kring vad du bör fokusera på vid en inventering av dina affärssystem för e-handel.

Grafiskt collage

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

people shopping

Den 24 november är det dags för Black Friday, USA:s största shopping- och readag, som även funnits inom svensk handel sedan några år tillbaka. Våra e-handelskunder har vässat, inte bara sina erbjudanden, utan även plockhantering och ordermottagning inför denna dag.

Bild på jättedator med öppet filarkiv på skärmen

GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 15 maj, 2018. I denna bloggserie på tre delar vill vi på Eseco ge dig en bild av vad denna förändring innebär ur ett e-handelsperspektiv. I del ett ger vi dig en generell introduktion i hur de nya reglerna förändrar hanteringen av personuppgifter.

bild på streckkod

Vi fick frågan om hur man får fatt i ean-nummer till egenproducerade artiklar. För de e-handlare som köper in produkter får man ofta ett ean-nummer på artikeln från början, det har leverantören/producenten ombesörjt. För den som är lite ny på frågan om ean-nummer är det kanske inte helt enkelt att klura ut hur det hänger ihop. Vi har gjort en liten miniguide på vad man ska tänka på, och var man hittar information. Guiden är till för att peka er i rätt riktning och ge vägledning till hur ni kommer vidare i frågan.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2019 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall