GDPR – för dig som är marknadsförare

2018-05-22

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

I samband med införlivandet av GDPR blir säkerhet, samtycke och hantering kopplat till insamling av personuppgifter mycket viktiga frågor för dig som arbetar med marknadsföring mot privatpersoner.

Nyhetsbrev, kampanjutskick och evenemangsinbjudningar behöver hanteras på nya sätt, vilket kräver eftertanke, planering och merjobb – i alla fall under en övergångsperiod.

Förberedelser – på plats innan 25 maj

GDPR ställer stora krav på dig som hanterar personuppgifter. Regelöverträdelser kan ge böter på upp till 20 miljoner euro eller 4 % av den globala omsättningen. Vid det här laget bör all inventering av hantering och säkerhet kopplat till personuppgifterna vara avklarat. Dessutom bör det finnas en personuppgiftsansvarig och ett dataskyddsombud på plats.

En så kallad integritetspolicy funkar utmärkt som grund för den information som går ut till anställda och kunder. Att ta hjälp av lagkunniga konsulter underlättar arbetet avsevärt.

Samtycke – befintliga kunder

Även om det inte är nödvändigt att samla in nytt samtycke från privatpersoner som du redan kommunicerar med i dagsläget kan det vara bra att informera dem om hur just ditt företag arbetar med den nya lagstiftningen samt ge dem tydlig information om hur de kan få sin information ändrad eller raderad från era databaser.

Många företag väljer att samla in nytt samtycke bara för att vara på den säkra sidan.

Detta kan du enkelt göra i ett e-postutskick. Bifoga gärna en integritetspolicy med all information kring hur företaget samlar in och behandlar personuppgifter, med vilket ändamål ni gör det och hur länge uppgifterna sparas.

Länk för avanmälan i e-postutskick eller användarprofiler med redigeringsmöjligheter är redan standard hos de flesta professionella e-postutskicksprogram. Dubbelkolla med din e-postutskicksleverantör för att säkerställa att just ditt program har stöd för detta.

Samtycke – nya kunder

För alla personuppgifter som samlas in efter den 25 maj 2018 behöver du kunna visa när och hur du fick samtycke att använda dessa från privatpersonen ifråga. Se till att alla nya rutiner och arbetssätt fungerar som det ska och att alla involverade är på samma bana, speciellt om det är många som samarbetar kring detta.

Låt CRM systemet göra jobbet

Gör dig av med alla Google docs och Excelark som innehåller personuppgifter. Ett bra CRM-system förenklar inte bara din vardag utan ger dig bra skydd i linje med GDPRs riktlinjer.

Press på de stora datainsamlingsaktörerna

GDPR ställer höga krav på företag som sysslar med profilering. Om du har egna analysverktyg som ger ditt företag möjlighet till profilering, så måste dessa ses över så att de är i linje med den nya lagen.

Stora datainsamlare som Google och Facebook har tvingats göra förändringar i sin datainsamling och profilering. Använder ditt företag sig av externa datainsamlingsverktyg så informera dig om vilka nya funktioner som verktyget har implementerat i samband med övergången.

Google Analytics har t.ex. utvecklat ett flertal funktioner som underlättar insamlingsarbetet utifrån GDPRs regler.

Berättigat intresse vid direktmarknadsföring

Förkryssade boxar och liknande på webben räknas inte längre som samtycke vid insamlande av personuppgifter. Vid en granskning kommer du bli tvungen att visa att du har fått ett samtycke. Med undantag för direktmarknadsföring, där det anses finnas ett så kallar berättigat intresse.

Inom området för marknadsföring och direktreklam kan en intresseavvägning normalt medföra att det är tillåtet att behandla personuppgifter för att:

· framställa adressbärare för utskick av direktadresserat reklammaterial i reklamkampanj

· upprätta listor över telefonnummer för telefonförsäljning

· skicka ut direktreklam via branschregister

· följa upp direktreklamkampanjer genom statistisk bearbetning

GDPR öppnar upp för datakvalité

Den nya lagen är inte bara ett nödvändigt ont utan en fantastisk möjlighet att rensa upp, säkra och effektivisera arbetet med personuppgifter.

Kreativa och insatta marknadsförare kommer att ta detta tillfälle i akt och fördjupa sig i sina målgruppers behov. Marknadsföringen kan bara bli bättre och mer relevant för kunderna med hjälp av GDPR.

Självklart har vi på Eseco säkerställt smarta marknadsföringslösningar som är i linje med GDPR. Hör av dig om du vill veta mer.

Observera: Innehållet i denna artikel ska inte betraktas som juridisk rådgivning och är endast avsedd för informationsändamål.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall