GDPR; Nio grundläggande rättigheter att ta hänsyn till

2017-11-27

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

Tanken bakom GDPR är helt enkelt att EU-medborgarnas integritet ska stärkas och vara likvärdig oavsett i vilket EU-land man är medborgare.

Större krav kommer att ställas på att företag och andra organisationer ska informera om vilka uppgifter de hanterar, hur de hanterar uppgifterna samt varför de hanteras.

EU-medborgare ska dessutom i vissa fall kunna säga nej till att deras personuppgifter används och även kunna be om att de raderas i register och sökresultat om uppgifterna är oriktiga, irrelevanta eller överflödiga.

Det finns nio tydliga grundläggande rättigheter som man som företag, organisation eller förening måste uppfylla då man hanterar personuppgifter.

1. Rätten till tydligt medgivande

Personuppgifter får inte sparas eller behandlas av företag om personen inte har gett ett tydlig och otvetydig medgivande. T.ex. ska personen aktivt ha accepterat att få sina uppgifter sparade.

2. Rätten till tillgång

På begäran av personen måste företaget kunna lämna ut vilken information man har sparat, varför man har sparat den samt ge information om hur informationen används. Personen har även rätt att, gratis, få ut en kopia av all information som finns sparad.

3. Rätten att bli bortglömd

Om personen drar tillbaka sitt medgivande till företaget om att använda personuppgifterna, eller personen inte längre är kund hos företaget, har han eller hon rätt att få sina uppgifter raderade/glömda.

4. Rätten till att flytta sin data

En person har rätt att flytta eller överföra sin data från en tjänsteleverantör till en annan. Kravet är att detta ska göras i ett normalt och inläsningsbart format.

5. Rätten att bli informerad

Innan insamling av data sker, ska personen tydligt bli informerad om att uppgifterna kommer att sparas och varför dessa uppgifter samlas in och vad de kommer att användas till. Det är personen själv som måste få bestämma om uppgifterna får lov att sparas. Det krävs alltså ett tydligt medgivande.

6. Rätten till korrigerad information

Om en persons uppgifter är felaktiga säkerställer denna rättighet en uppdatering av uppgifterna varpå de blir aktuella och korrekta.

7. Rätten till begränsad behandling

En person har rätt att begära att dess information inte behandlas. Det betyder att informationen får ligga kvar i systemet, men inte användas.

8. Rätten till att invända

En person har rätt att invända mot att få sina personuppgifter behandlade för direktmarknadsföringsåtgärder. Så snart denna invändning kommer företaget till kännedom, måste all behandling av uppgifter omedelbart upphöra. Denna rättighet ska företaget ha kommunicerat tydligt från start. Till denna regel finns inga undantag.

9. Rätten till att meddelas

I det fall en incident har ägt rum, t.ex. ett dataintrång, och där personuppgifter omfattas av incidenten, har alla berörda personer rätt att få kännedom om detta inom 72 timmar ifrån det att incidenten blivit känd.

I nästa del av denna bloggserie kommer vi att gå ingenom GDPR ur ett e-handelsperspektiv. Vi tittar närmare på hur och var man inventerar personuppgifter i de vanligaste systemen samt vad som gäller vid marknadsföring. Vi undersöker dessutom hur GDPR fungerar i relation till andra lagar som skattelagar och bokföringslagar.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på massor av personer runt en jättekalander

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Bild på marknadsaktiviteter på webben

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.
Bild på checklista

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

illustrerad bild ehandel

Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga. Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.

Bilar, båtar och fly som cirkulerar en jordglob

Begreppet gröna korridorer används när man pratar om de miljövänliga transportkorridorer som växer fram i Europa som svar på de miljö- och klimatproblem som transportsektorn står inför. Att som e-handlare kunna erbjuda gröna varutransporter är inte bara bra för samvetet utan förmodligen ett måste inom en snar framtid.

systemdata

Du som driver e-handel mot konsumenter (privatpersoner) har mycket att tänka på nu när GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Vi på Eseco ger dig praktiska tips kring vad du bör fokusera på vid en inventering av dina affärssystem för e-handel.

people shopping

Den 24 november är det dags för Black Friday, USA:s största shopping- och readag, som även funnits inom svensk handel sedan några år tillbaka. Våra e-handelskunder har vässat, inte bara sina erbjudanden, utan även plockhantering och ordermottagning inför denna dag.

Bild på jättedator med öppet filarkiv på skärmen

GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 15 maj, 2018. I denna bloggserie på tre delar vill vi på Eseco ge dig en bild av vad denna förändring innebär ur ett e-handelsperspektiv. I del ett ger vi dig en generell introduktion i hur de nya reglerna förändrar hanteringen av personuppgifter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2019 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall