9 principer i GDPR att ta hänsyn till som e-handlare

2017-11-27

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

Tanken bakom GDPR är helt enkelt att EU-medborgarnas integritet ska stärkas och vara likvärdig oavsett i vilket EU-land man är medborgare.

Större krav kommer att ställas på att företag och andra organisationer ska informera om vilka uppgifter de hanterar, hur de hanterar uppgifterna samt varför de hanteras.

EU-medborgare ska dessutom i vissa fall kunna säga nej till att deras personuppgifter används och även kunna be om att de raderas i register och sökresultat om uppgifterna är oriktiga, irrelevanta eller överflödiga.

Det finns nio tydliga grundläggande rättigheter som man som företag, organisation eller förening måste uppfylla då man hanterar personuppgifter.

1. Rätten till tydligt medgivande

Personuppgifter får inte sparas eller behandlas av företag om personen inte har gett ett tydlig och otvetydig medgivande. T.ex. ska personen aktivt ha accepterat att få sina uppgifter sparade.

2. Rätten till tillgång

På begäran av personen måste företaget kunna lämna ut vilken information man har sparat, varför man har sparat den samt ge information om hur informationen används. Personen har även rätt att, gratis, få ut en kopia av all information som finns sparad.

3. Rätten att bli bortglömd

Om personen drar tillbaka sitt medgivande till företaget om att använda personuppgifterna, eller personen inte längre är kund hos företaget, har han eller hon rätt att få sina uppgifter raderade/glömda.

4. Rätten till att flytta sin data

En person har rätt att flytta eller överföra sin data från en tjänsteleverantör till en annan. Kravet är att detta ska göras i ett normalt och inläsningsbart format.

5. Rätten att bli informerad

Innan insamling av data sker, ska personen tydligt bli informerad om att uppgifterna kommer att sparas och varför dessa uppgifter samlas in och vad de kommer att användas till. Det är personen själv som måste få bestämma om uppgifterna får lov att sparas. Det krävs alltså ett tydligt medgivande.

6. Rätten till korrigerad information

Om en persons uppgifter är felaktiga säkerställer denna rättighet en uppdatering av uppgifterna varpå de blir aktuella och korrekta.

7. Rätten till begränsad behandling

En person har rätt att begära att dess information inte behandlas. Det betyder att informationen får ligga kvar i systemet, men inte användas.

8. Rätten till att invända

En person har rätt att invända mot att få sina personuppgifter behandlade för direktmarknadsföringsåtgärder. Så snart denna invändning kommer företaget till kännedom, måste all behandling av uppgifter omedelbart upphöra. Denna rättighet ska företaget ha kommunicerat tydligt från start. Till denna regel finns inga undantag.

9. Rätten till att meddelas

I det fall en incident har ägt rum, t.ex. ett dataintrång, och där personuppgifter omfattas av incidenten, har alla berörda personer rätt att få kännedom om detta inom 72 timmar ifrån det att incidenten blivit känd.

I nästa del av denna bloggserie kommer vi att gå ingenom GDPR ur ett e-handelsperspektiv. Vi tittar närmare på hur och var man inventerar personuppgifter i de vanligaste systemen samt vad som gäller vid marknadsföring. Vi undersöker dessutom hur GDPR fungerar i relation till andra lagar som skattelagar och bokföringslagar.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!






Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall