Vikten av en Bra Kundupplevelse
Hela 73% av e-handelskonsumenter väljer e-handel baserat på hur nöjda de är med upplevelsen på webshopen. Med det sagt kan en positiv kundupplevelse leda till högre kundlojalitet, ökad försäljning och positiva recensioner – en viktig aspekt att ha i åtanke, helt enkelt!
Det finns flera funktioner som kan göra din webshop mer användarvänlig och engagerande. Här har vi samlat några tips och exempel på hur du kan förbättra din webshop med olika funktioner, för att ge dina kunder den bästa möjliga upplevelsen.
Låt kunderna skapa en Önskelista
Ta inspiration av bland annat Amazon och Asos; Låt kunderna spara sina favoritprodukter i en önskelista som de kan komma tillbaka till senare. Detta är dels ett sätt för kunden att spara produkter som de vill komma ihåg eller köpa längre fram, men även ett sätt för er att lära er mer om kundens preferenser!
Ett extra tips för att få till en bra “önskelista” på er webshop är att koppla det till ett medlemskap eller ett konto. På så vis får ni tillgång till besökarens e-postadress och ni kan skicka mailutskick när en vara i deras önskelista går ner i pris eller liknande. Win-win för alla!
Produktrecensioner
Enligt Spiegel Research Center ökar sannolikheten för att en produkt köps med 270% när den har fem eller fler recensioner. Med det sagt är det nästan en självklarhet att ha en funktion på webshopen där kunderna kan lämna recensioner. Förutom att det ökar sannolikheten till fler köp, är det dessutom ett bra sätt att bygga förtroende och öka kundernas engagemang.
Men hur får man kunder att lämna recensioner? Ett bra förslag kan vara att erbjuda något i utbyte, exempelvis:
- Låt alla som lämnar en recension vara med i en utlottning av en populär produkt
- För varje recension får kunden X antal poäng (om ni har ett poängsystem)
- Om en kund lämnar en recension kan den få X % rabatt på sitt nästa köp
Medlemskap och Poängshop
Genom att låta besökare på webshoppen skapa ett konto eller registrera sig, skapar ni ett community av medlemmar. Detta är dels en fördel för alla kunder som på så vis kan ta del av de erbjudande eller poängsystem som ni erbjuder, men även en fördel för er som företag som kan bygga en närmare relation till kunderna.
Med ett medlemskap kan ni anpassa e-postutskick, ha speciella medlemserbjudanden eller låta kunderna tjäna poäng som de kan använda när de ska handla från er. Ett poängsystem är även ett populärt verktyg att använda i utbyte för att få kunder och besökare att exempelvis lämna produktrecensioner eller svara på kundenkäter.
Personliga Rekommendationer
Vi har skrivit om det flera gånger tidigare (bland annat i vår trendspaning tidigare i år) – Personalisering inom e-handeln är en uppåtgående trend! Med dagens teknik, AI och modern dataanalys är personliga rekommendationer och skräddarsydda lösningar en riktigt bra trend att haka på.
Även en undersökning av Epsilon visade att 80% av konsumenterna är mer benägna att göra affärer med ett företag som erbjuder personaliserade upplevelser. Med hjälp av kundens köp- och sökhistorik, sparade artiklar, klick i e-postutskick kan ni därmed ge kunden en unik och personlig shoppinguppelvelse.
Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.