Förenkla er kundresa och minska risken för övergivna varukorgar

2022-02-04

Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Med det sagt ställs även allt högre krav på e-handlarna, som måste tillgodose det behovet och ha en enkel, tydlig och helt enkelt okrånglig kundresa - för att inte riskera övergivna kundkorgar!

Men vad räknas in i bekväm e-handel? Det kan var att slippa gå i butiker, få allting hemlevererat eller bara få det ihopplockat och själv hämta upp det i en butik. Det beror helt enkelt på kunden. Vi har här samlat tre stycken scenarion som kan få vem som helst att utbrista i ett “Nej nu beställer jag hos någon annan”-vrål.

Och lösningarna, såklart.

Scenario 1: Alla produkter i webshopen finns inte tillgängliga i hela landet

Tänk er att en kund har lagt 10 stycken varor i kundkorgen. Kanske är det lite för långt till butiken, så kunden ser därför fram emot att få dessa hemlevererade, alternativt till ett ombud som är närmre. När denne till slut kommer till kassan och ska betala och välja leveranssätt så kommer följande meddelande upp: “Vänligen ta bort 5 produkter från din order, dessa går inte att leverera till din adress”.

Plötsligt blev det mycket krångligare för kunden som ju av bekvämlighet vill beställa allt från ett och samma ställe, och denne väljer att handla på en annan webshop istället.

Lösning: Om det är så att ni har produkter som inte kan levereras till alla hem landet över, vore det bra om det framkom så tidigt i köpprocessen som möjligt. Någon som löst detta bra är många matvarukedjor, som kräver att kunderna från start meddelar vart i landet de bor och om de vill få det hemlevererat. Här ser vi ett exempel från Ica, som har en tydlig pop-up där man får välja vart man bor och om man vill ha hemleverans eller hämta i butik.

Ett tidigt val från kund, hjälper e-handlaren att tydligt visa vilka produkter som är köpbara för denne. Detta genom att ladda om produktutbudet som visas på sajten, alternativt tydliggöra att produkten inte går att beställa hem redan innan den läggs i varukorgen. Kanske tänker kunden då inte på att ni inte har alla 10 produkter, men handlar ändå det som går att handla, just eftersom det blir helt friktionsfritt i leveransen.

Scenario 2: Alla produkter finns inte i ert webblager

Återigen har kunden lagt sina 10 varor i varukorgen och går vidare till betalning och val av leveranssätt. Denna gången blir kunden bemött av en uppdelad leverans:

  • 6 av varorna går att leverera hem.
  • 4 av varorna måste hämtas (eller plockas själv) i butik.

  • Detta bidrar också till frustration för kunden, oavsett om de har möjlighet att ta sig till butiken eller inte. Som tidigare nämnt, väljer majoriteten av kunderna att e-handla istället för fysiska butiker då det är mer bekvämt. Kanske väljer just den här kunden att köpa de 6 produkterna av er och de 4 andra hos någon annan, men i värsta fall blir hela varukorgen övergiven och kunden går till någon annan.

    Lösning: En lösning på detta kan vara att göra som vissa inredningskedjor gör och visa redan i produktbeskrivningen om produkten är köpbar online eller inte.

    Exempelvis Elgiganten gör det tydligt redan innan varan läggs i varukorgen om den finns i webblagret alternativt berättar för kunden i vilka varuhus produkten finns tillgänglig.

    De kunder som då faktiskt bara vill ha hemleverans får därmed tidigt ta del av informationen att det inte är möjligt. För de som är helt okej med att hämta sin produkt i butik, kan de därmed också direkt se var produkten finns någonstans (om det är så att ni har flera butiker). Är kunden hemmahörande i Malmö, kanske denne är benägen att köra till Lund eller till och med Helsingborg för att få tag i varorna - men finns den bara i Jönköping kan de direkt ta beslutet att köpa produkten någon annanstans.

    En sådan här lösning är även smidig för kunder som vill handla i butik och kan då se ert lagersaldo i samtliga butiker.




    Scenario 3: Ni markerar inte lagerstatus på produkterna

    Kunden har lagt sin beställning, lutat sig tillbaka och inväntar sin leverans med spänning. Efter ett tag får kunden en orderbekräftelse med informationen att en av varorna är en beställningsvara och att ordern kommer skickas om 8-10 veckor.

    Även detta är en ganska självklar källa till frustration. I fall kunden behöver en av varorna inom några dagar men hade kunnat vänta på övriga, hade kunden då kunnat fatta beslutet att avvakta med just den som måste beställas in och istället köpa resterande varor hos er. I värsta fall kan detta scenariot leda till att kunden köper alla varor någon annanstans och returnerar ordern så fort den kommit fram.

    Lösning: Det är inte ovanligt att företag gör det möjligt att beställa en produkt som vanligt på webshopen, trots att den kanske är slut i lager men väntar på en inleverans eller beställer in den specifika produkten bara vid efterfrågan. Som i scenariot ovan, kan detta leda till en returnerad order på grund av att kunden inte blev informerad om det innan beställningen lades.

    Se istället till att kommunicera tydligt om varan 1) finns i lager, 2) är en beställningsvara hos extern leverantör eller 3) är slut men på väg in till ert lager. Ett exempel är Svenssons i Lammhult som tydliggör om varan är en lagervara eller en beställningsvara, redan innan man klickat in sig på produktbeskrivningen.

    För att tydliggöra beställningsvaran har de sedan även lagt till en ikon samt preliminär leveranstid inne på produktbeskrivningen.


    Slutligen…

    … kan vi konstatera att en bekväm e-handel ofta handlar om att vara transparent och kommunicera med kunden på ett tydligt sätt. Ofta handlar frustrationen just om att man som kund inte förstår, eller att det blir för tidskrävande att göra om när man äntligen har nått kassan. Det kan låta banalt att behöva skriva ut allt och vara överdrivet tydlig, men sanningen är att det kan rädda er från många övergivna varukorgar (och returer).

    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
    Bild på informativa blad
    Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall