Förbättra e-postmarknadsföringen med enkla knep

2021-10-04

Vi har alla stött på de där ovälkomna mejlen i inkorgen som direkt hamnar i papperskorgen. Då och då kommer man dock på sig själv att ha klickat sig vidare från ett nyhetsbrev utan att riktigt veta hur det gick till. Kanske var det en rabattkod, ett grattis på födelsedagen eller en påminnelse om att det var sista dagen på rean?

E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna (enligt PostNords E-barometer).

Topp 3 fördelar med e-postmarknadsföring:

  • Kostnadseffektivt
  • Mätbart
  • Lätt att filtrera och målgruppsanpassa
  • För det första, vem får du skicka till?

    Det är få som har missat GDPR, men det är kanske också få som har full koll på alla delar av den. Bland annat innebär den att du måste ha samtycke från dina kunder för att få skicka nyhetsbrev till dem via mejl. Du måste alltså se till att dina besökare aktivt själva tackar ja till utskick eller skriver upp sin mejladress.

    Men hur gör man det då? Jo, till exempel kan man inkludera en pop-up på webshopen där kunden får 10 procent rabatt på sitt nästa köp om man anmäler sig till nyhetsbrevet, eller en “jag godkänner utskick”-box i kassan för kunden att trycka i innan utcheckning.

    E-mail Automation

    E-mail automation må kännas som ett buzzword som man läser om lite överallt senaste tiden, men vi kan erkänna att det lever upp till sin hype!

    Enkelt förklarat innebär e-mail automation att man automatiserar mejlutskick till kunder eller besökare som schemaläggs efter specifika händelser eller utföranden på hemsidan. Den stora fördelen är att man, istället för att manuellt skicka ett och samma generiska meddelande till hela er kundlista, kan utgå från den enskilde besökaren. Om besökaren exempelvis lägger en produkt i varukorgen och sedan lämnar shopen, kan det automatiskt trigga ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

    Några exempel på automatiserade mejl:

  • Lämnad varukorg eller ett avbrutet köp
  • Vid kundens födelsedag (varför inte ge en rabattkod i present?)
  • Nedladdning av e-bok eller kundkatalog
  • X antal dagar efter skickat paket, för att påminna om att lämna recension
  • Skicka en rabattkod när en annars trogen kund inte handlat på en viss tid
  • Skapa ett intresse

    En annan vital del i e-postmarknadsföringen är att faktiskt få mottagarna tillräckligt intresserade för att läsa (och ens öppna) era utskick. Men hur gör man det på ett enkelt sätt?

    Skriv en intresseväckande ämnesrad.Skriver du “Nyhetsbrev v. 37” lär öppningsfrekvensen sjunka drastiskt. Skriver du däremot en ämnesrad som väcker nyfikenhet, så som “Vi har en överraskning till dig!”, lär många fler klicka sig in för att se vad som står i mejlet.

    Var personlig.Alla gillar att känna sig speciella och att vara personlig ökar generellt tilliten till er som avsändare. Några enkla exempel för att göra det lite mer personligt är att skriva med förnamnet eller skicka en grattishälsning vid födelsedagar.

    Led läsaren vidare

    När ni väl har fångat mottagarens uppmärksamhet vill ni ju även att de ska interagera med innehållet i mejlet. Det lättaste sättet att lösa det på är att ha ett antal CTA-knappar tillgängliga som lockar till klick på ett eller annat sätt; Kanske går de till er webshop, en specifik produkt eller till era sociala medier.

    Genom att öka engagemanget är det lättare att skapa en relation till mottagaren och sätta varumärket top-of-mind hos de som interagerar med era utskick.

    Till sist, mät och utvärdera!

    För att lyckas med er e-postmarknadsföring är det bäst att basera innehållet på statistik, snarare än magkänsla. På så vis får ni reda på vad som faktiskt fungerar och vad som inte fungerar. Några bra parametrar att mäta kan vara:

    Öppningsfrekvensen, för att se hur stor andel av alla mottagare som faktiskt öppnar era mejl. Detta kan säga något om hur intresseväckande er ämnesrad är, men också hur intresserade mottagarna är av er som företag.

    CTR, det vill säga click-through rate som indikerar hur mycket engagemang som ditt utskick genererar genom att klicka sig vidare från mejlet. Detta kan påverkas av intresseväckande innehåll eller bra formulerade CTA-knappar.

    Antal avprenumerationer.Dessa vill man av självklara anledningar undvika, men ibland är det helt enkelt oundvikligt. Börjar det plötsligt öka drastiskt så är det dock bra att fånga upp det och se över innehållet och strategin för utskick.

    När ni väl har lite “kött på benen” med statistik vad gäller era utskick och dess mottagare, kan ni sätta er ner och se över vilket typ av innehåll som genererar mest (och minst) engagemang. Rör det sig om specifika produkter, blogginlägg, bilder eller något helt annat? Genom utvärdering kan ni leverera innehåll som era mottagare faktiskt uppskattar, utan att behöva gå på magkänsla.


    Har du förberett en e-postkampanj inför Black Friday?

    Ett fantastiskt tillfälle för en e-postkampanj är just inför Black Friday (och hela cyber week för den delen). Då kan ni med fördel förbereda kunderna på rean genom att få dem att spana in era produkter i förväg. Kanske erbjuder ni en exklusiv rabattkod som uppvärmning, eller föreslår gynnsamma produkter att se fram emot?

    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
    bild på esecos e-bok
    Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
    Bild på informativa blad
    Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall