Förbättra e-postmarknadsföringen med enkla knep

2021-10-04

Vi har alla stött på de där ovälkomna mejlen i inkorgen som direkt hamnar i papperskorgen. Då och då kommer man dock på sig själv att ha klickat sig vidare från ett nyhetsbrev utan att riktigt veta hur det gick till. Kanske var det en rabattkod, ett grattis på födelsedagen eller en påminnelse om att det var sista dagen på rean?

E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna (enligt PostNords E-barometer).

Topp 3 fördelar med e-postmarknadsföring:

  • Kostnadseffektivt
  • Mätbart
  • Lätt att filtrera och målgruppsanpassa
  • För det första, vem får du skicka till?

    Det är få som har missat GDPR, men det är kanske också få som har full koll på alla delar av den. Bland annat innebär den att du måste ha samtycke från dina kunder för att få skicka nyhetsbrev till dem via mejl. Du måste alltså se till att dina besökare aktivt själva tackar ja till utskick eller skriver upp sin mejladress.

    Men hur gör man det då? Jo, till exempel kan man inkludera en pop-up på webshopen där kunden får 10 procent rabatt på sitt nästa köp om man anmäler sig till nyhetsbrevet, eller en “jag godkänner utskick”-box i kassan för kunden att trycka i innan utcheckning.

    E-mail Automation

    E-mail automation må kännas som ett buzzword som man läser om lite överallt senaste tiden, men vi kan erkänna att det lever upp till sin hype!

    Enkelt förklarat innebär e-mail automation att man automatiserar mejlutskick till kunder eller besökare som schemaläggs efter specifika händelser eller utföranden på hemsidan. Den stora fördelen är att man, istället för att manuellt skicka ett och samma generiska meddelande till hela er kundlista, kan utgå från den enskilde besökaren. Om besökaren exempelvis lägger en produkt i varukorgen och sedan lämnar shopen, kan det automatiskt trigga ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

    Några exempel på automatiserade mejl:

  • Lämnad varukorg eller ett avbrutet köp
  • Vid kundens födelsedag (varför inte ge en rabattkod i present?)
  • Nedladdning av e-bok eller kundkatalog
  • X antal dagar efter skickat paket, för att påminna om att lämna recension
  • Skicka en rabattkod när en annars trogen kund inte handlat på en viss tid
  • Skapa ett intresse

    En annan vital del i e-postmarknadsföringen är att faktiskt få mottagarna tillräckligt intresserade för att läsa (och ens öppna) era utskick. Men hur gör man det på ett enkelt sätt?

    Skriv en intresseväckande ämnesrad. Skriver du “Nyhetsbrev v. 37” lär öppningsfrekvensen sjunka drastiskt. Skriver du däremot en ämnesrad som väcker nyfikenhet, så som “Vi har en överraskning till dig!”, lär många fler klicka sig in för att se vad som står i mejlet.

    Var personlig. Alla gillar att känna sig speciella och att vara personlig ökar generellt tilliten till er som avsändare. Några enkla exempel för att göra det lite mer personligt är att skriva med förnamnet eller skicka en grattishälsning vid födelsedagar.

    Led läsaren vidare

    När ni väl har fångat mottagarens uppmärksamhet vill ni ju även att de ska interagera med innehållet i mejlet. Det lättaste sättet att lösa det på är att ha ett antal CTA-knappar tillgängliga som lockar till klick på ett eller annat sätt; Kanske går de till er webshop, en specifik produkt eller till era sociala medier.

    Genom att öka engagemanget är det lättare att skapa en relation till mottagaren och sätta varumärket top-of-mind hos de som interagerar med era utskick.

    Till sist, mät och utvärdera!

    För att lyckas med er e-postmarknadsföring är det bäst att basera innehållet på statistik, snarare än magkänsla. På så vis får ni reda på vad som faktiskt fungerar och vad som inte fungerar. Några bra parametrar att mäta kan vara:

    Öppningsfrekvensen, för att se hur stor andel av alla mottagare som faktiskt öppnar era mejl. Detta kan säga något om hur intresseväckande er ämnesrad är, men också hur intresserade mottagarna är av er som företag.

    CTR, det vill säga click-through rate som indikerar hur mycket engagemang som ditt utskick genererar genom att klicka sig vidare från mejlet. Detta kan påverkas av intresseväckande innehåll eller bra formulerade CTA-knappar.

    Antal avprenumerationer. Dessa vill man av självklara anledningar undvika, men ibland är det helt enkelt oundvikligt. Börjar det plötsligt öka drastiskt så är det dock bra att fånga upp det och se över innehållet och strategin för utskick.

    När ni väl har lite “kött på benen” med statistik vad gäller era utskick och dess mottagare, kan ni sätta er ner och se över vilket typ av innehåll som genererar mest (och minst) engagemang. Rör det sig om specifika produkter, blogginlägg, bilder eller något helt annat? Genom utvärdering kan ni leverera innehåll som era mottagare faktiskt uppskattar, utan att behöva gå på magkänsla.


    Har du förberett en e-postkampanj inför Black Friday?

    Ett fantastiskt tillfälle för en e-postkampanj är just inför Black Friday (och hela cyber week för den delen). Då kan ni med fördel förbereda kunderna på rean genom att få dem att spana in era produkter i förväg. Kanske erbjuder ni en exklusiv rabattkod som uppvärmning, eller föreslår gynnsamma produkter att se fram emot?

    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
    distansering under corona
    Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
    Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021

    E-handelsåret 2020

    2020-12-16
    Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
    God e-handels Jul
    I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
    webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
    En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
    Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
    tips inför black friday 2020
    Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
    webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
    I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
    trygg säker ehandel

    Tryggare e-handel

    2020-10-12
    År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall