Förbättra e-postmarknadsföringen med enkla knep

2021-10-04

Vi har alla stött på de där ovälkomna mejlen i inkorgen som direkt hamnar i papperskorgen. Då och då kommer man dock på sig själv att ha klickat sig vidare från ett nyhetsbrev utan att riktigt veta hur det gick till. Kanske var det en rabattkod, ett grattis på födelsedagen eller en påminnelse om att det var sista dagen på rean?

E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna (enligt PostNords E-barometer).

Topp 3 fördelar med e-postmarknadsföring:

  • Kostnadseffektivt
  • Mätbart
  • Lätt att filtrera och målgruppsanpassa
  • För det första, vem får du skicka till?

    Det är få som har missat GDPR, men det är kanske också få som har full koll på alla delar av den. Bland annat innebär den att du måste ha samtycke från dina kunder för att få skicka nyhetsbrev till dem via mejl. Du måste alltså se till att dina besökare aktivt själva tackar ja till utskick eller skriver upp sin mejladress.

    Men hur gör man det då? Jo, till exempel kan man inkludera en pop-up på webshopen där kunden får 10 procent rabatt på sitt nästa köp om man anmäler sig till nyhetsbrevet, eller en “jag godkänner utskick”-box i kassan för kunden att trycka i innan utcheckning.

    E-mail Automation

    E-mail automation må kännas som ett buzzword som man läser om lite överallt senaste tiden, men vi kan erkänna att det lever upp till sin hype!

    Enkelt förklarat innebär e-mail automation att man automatiserar mejlutskick till kunder eller besökare som schemaläggs efter specifika händelser eller utföranden på hemsidan. Den stora fördelen är att man, istället för att manuellt skicka ett och samma generiska meddelande till hela er kundlista, kan utgå från den enskilde besökaren. Om besökaren exempelvis lägger en produkt i varukorgen och sedan lämnar shopen, kan det automatiskt trigga ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

    Några exempel på automatiserade mejl:

  • Lämnad varukorg eller ett avbrutet köp
  • Vid kundens födelsedag (varför inte ge en rabattkod i present?)
  • Nedladdning av e-bok eller kundkatalog
  • X antal dagar efter skickat paket, för att påminna om att lämna recension
  • Skicka en rabattkod när en annars trogen kund inte handlat på en viss tid
  • Skapa ett intresse

    En annan vital del i e-postmarknadsföringen är att faktiskt få mottagarna tillräckligt intresserade för att läsa (och ens öppna) era utskick. Men hur gör man det på ett enkelt sätt?

    Skriv en intresseväckande ämnesrad.Skriver du “Nyhetsbrev v. 37” lär öppningsfrekvensen sjunka drastiskt. Skriver du däremot en ämnesrad som väcker nyfikenhet, så som “Vi har en överraskning till dig!”, lär många fler klicka sig in för att se vad som står i mejlet.

    Var personlig.Alla gillar att känna sig speciella och att vara personlig ökar generellt tilliten till er som avsändare. Några enkla exempel för att göra det lite mer personligt är att skriva med förnamnet eller skicka en grattishälsning vid födelsedagar.

    Led läsaren vidare

    När ni väl har fångat mottagarens uppmärksamhet vill ni ju även att de ska interagera med innehållet i mejlet. Det lättaste sättet att lösa det på är att ha ett antal CTA-knappar tillgängliga som lockar till klick på ett eller annat sätt; Kanske går de till er webshop, en specifik produkt eller till era sociala medier.

    Genom att öka engagemanget är det lättare att skapa en relation till mottagaren och sätta varumärket top-of-mind hos de som interagerar med era utskick.

    Till sist, mät och utvärdera!

    För att lyckas med er e-postmarknadsföring är det bäst att basera innehållet på statistik, snarare än magkänsla. På så vis får ni reda på vad som faktiskt fungerar och vad som inte fungerar. Några bra parametrar att mäta kan vara:

    Öppningsfrekvensen, för att se hur stor andel av alla mottagare som faktiskt öppnar era mejl. Detta kan säga något om hur intresseväckande er ämnesrad är, men också hur intresserade mottagarna är av er som företag.

    CTR, det vill säga click-through rate som indikerar hur mycket engagemang som ditt utskick genererar genom att klicka sig vidare från mejlet. Detta kan påverkas av intresseväckande innehåll eller bra formulerade CTA-knappar.

    Antal avprenumerationer.Dessa vill man av självklara anledningar undvika, men ibland är det helt enkelt oundvikligt. Börjar det plötsligt öka drastiskt så är det dock bra att fånga upp det och se över innehållet och strategin för utskick.

    När ni väl har lite “kött på benen” med statistik vad gäller era utskick och dess mottagare, kan ni sätta er ner och se över vilket typ av innehåll som genererar mest (och minst) engagemang. Rör det sig om specifika produkter, blogginlägg, bilder eller något helt annat? Genom utvärdering kan ni leverera innehåll som era mottagare faktiskt uppskattar, utan att behöva gå på magkänsla.


    Har du förberett en e-postkampanj inför Black Friday?

    Ett fantastiskt tillfälle för en e-postkampanj är just inför Black Friday (och hela cyber week för den delen). Då kan ni med fördel förbereda kunderna på rean genom att få dem att spana in era produkter i förväg. Kanske erbjuder ni en exklusiv rabattkod som uppvärmning, eller föreslår gynnsamma produkter att se fram emot?

    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
    Bild på informativa blad
    Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall