fbpx
esecos logga

Så kommer ni igång med er e-postmarknadsföring

Så kommer ni igång med er e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna

Vi har alla stött på de där ovälkomna mejlen i inkorgen som direkt hamnar i papperskorgen. Då och då kommer man dock på sig själv att ha klickat sig vidare från ett nyhetsbrev utan att riktigt veta hur det gick till. Kanske var det en rabattkod, ett grattis på födelsedagen eller en påminnelse om att det var sista dagen på rean?

E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna (enligt PostNords E-barometer).

Topp 3 fördelar med e-postmarknadsföring:
  • Kostnadseffektivt
  • Mätbart
  • Lätt att filtrera och målgruppsanpassa

För det första, vem får du skicka till?

Det är få som har missat GDPR, men det är kanske också få som har full koll på alla delar av den. Bland annat innebär den att du måste ha samtycke från dina kunder för att få skicka nyhetsbrev till dem via mejl. Du måste alltså se till att dina besökare aktivt själva tackar ja till utskick eller skriver upp sin mejladress.

Men hur gör man det då? Jo, till exempel kan man inkludera en pop-up på webshopen där kunden får 10 procent rabatt på sitt nästa köp om man anmäler sig till nyhetsbrevet, eller en “jag godkänner utskick”-box i kassan för kunden att trycka i innan utcheckning.

E-mail Automation

E-mail automation må kännas som ett buzzword som man läser om lite överallt senaste tiden, men vi kan erkänna att det lever upp till sin hype!

Enkelt förklarat innebär e-mail automation att man automatiserar mejlutskick till kunder eller besökare som schemaläggs efter specifika händelser eller utföranden på hemsidan. Den stora fördelen är att man, istället för att manuellt skicka ett och samma generiska meddelande till hela er kundlista, kan utgå från den enskilde besökaren. Om besökaren exempelvis lägger en produkt i varukorgen och sedan lämnar shopen, kan det automatiskt trigga ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

Några exempel på automatiserade mejl:

  • Lämnad varukorg eller ett avbrutet köp
  • Vid kundens födelsedag (varför inte ge en rabattkod i present?)
  • Nedladdning av e-bok eller kundkatalog
  • X antal dagar efter skickat paket, för att påminna om att lämna recension
  • Skicka en rabattkod när en annars trogen kund inte handlat på en viss tid

Skapa ett intresse

En annan vital del i e-postmarknadsföringen är att faktiskt få mottagarna tillräckligt intresserade för att läsa (och ens öppna) era utskick. Men hur gör man det på ett enkelt sätt?

Skriv en intresseväckande ämnesrad. Skriver du “Nyhetsbrev v. 37” lär öppningsfrekvensen sjunka drastiskt. Skriver du däremot en ämnesrad som väcker nyfikenhet, så som “Vi har en överraskning till dig!”, lär många fler klicka sig in för att se vad som står i mejlet.

Var personlig. Alla gillar att känna sig speciella och att vara personlig ökar generellt tilliten till er som avsändare. Några enkla exempel för att göra det lite mer personligt är att skriva med förnamnet eller skicka en grattishälsning vid födelsedagar.

Led läsaren vidare

När ni väl har fångat mottagarens uppmärksamhet vill ni ju även att de ska interagera med innehållet i mejlet. Det lättaste sättet att lösa det på är att ha ett antal CTA-knappar tillgängliga som lockar till klick på ett eller annat sätt; Kanske går de till er webshop, en specifik produkt eller till era sociala medier.

Genom att öka engagemanget är det lättare att skapa en relation till mottagaren och sätta varumärket top-of-mind hos de som interagerar med era utskick.

Till sist, mät och utvärdera!

För att lyckas med er e-postmarknadsföring är det bäst att basera innehållet på statistik, snarare än magkänsla. På så vis får ni reda på vad som faktiskt fungerar och vad som inte fungerar. Några bra parametrar att mäta kan vara:

  • Öppningsfrekvensen, för att se hur stor andel av alla mottagare som faktiskt öppnar era mejl. Detta kan säga något om hur intresseväckande er ämnesrad är, men också hur intresserade mottagarna är av er som företag.
  • CTR, det vill säga click-through rate som indikerar hur mycket engagemang som ditt utskick genererar genom att klicka sig vidare från mejlet. Detta kan påverkas av intresseväckande innehåll eller bra formulerade CTA-knappar.
  • Antal avprenumerationer. Dessa vill man av självklara anledningar undvika, men ibland är det helt enkelt oundvikligt. Börjar det plötsligt öka drastiskt så är det dock bra att fånga upp det och se över innehållet och strategin för utskick.

När ni väl har lite “kött på benen” med statistik vad gäller era utskick och dess mottagare, kan ni sätta er ner och se över vilket typ av innehåll som genererar mest (och minst) engagemang. Rör det sig om specifika produkter, blogginlägg, bilder eller något helt annat? Genom utvärdering kan ni leverera innehåll som era mottagare faktiskt uppskattar, utan att behöva gå på magkänsla.

Har du förberett en e-postkampanj inför Black Friday?

Ett fantastiskt tillfälle för en e-postkampanj är just inför Black Friday (och hela cyber week för den delen). Då kan ni med fördel förbereda kunderna på rean genom att få dem att spana in era produkter i förväg. Kanske erbjuder ni en exklusiv rabattkod som uppvärmning, eller föreslår gynnsamma produkter att se fram emot?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner