Förbättra e-postmarknadsföringen med enkla knep

2021-10-04

Vi har alla stött på de där ovälkomna mejlen i inkorgen som direkt hamnar i papperskorgen. Då och då kommer man dock på sig själv att ha klickat sig vidare från ett nyhetsbrev utan att riktigt veta hur det gick till. Kanske var det en rabattkod, ett grattis på födelsedagen eller en påminnelse om att det var sista dagen på rean?

E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna (enligt PostNords E-barometer).

Topp 3 fördelar med e-postmarknadsföring:

  • Kostnadseffektivt
  • Mätbart
  • Lätt att filtrera och målgruppsanpassa
  • För det första, vem får du skicka till?

    Det är få som har missat GDPR, men det är kanske också få som har full koll på alla delar av den. Bland annat innebär den att du måste ha samtycke från dina kunder för att få skicka nyhetsbrev till dem via mejl. Du måste alltså se till att dina besökare aktivt själva tackar ja till utskick eller skriver upp sin mejladress.

    Men hur gör man det då? Jo, till exempel kan man inkludera en pop-up på webshopen där kunden får 10 procent rabatt på sitt nästa köp om man anmäler sig till nyhetsbrevet, eller en “jag godkänner utskick”-box i kassan för kunden att trycka i innan utcheckning.

    E-mail Automation

    E-mail automation må kännas som ett buzzword som man läser om lite överallt senaste tiden, men vi kan erkänna att det lever upp till sin hype!

    Enkelt förklarat innebär e-mail automation att man automatiserar mejlutskick till kunder eller besökare som schemaläggs efter specifika händelser eller utföranden på hemsidan. Den stora fördelen är att man, istället för att manuellt skicka ett och samma generiska meddelande till hela er kundlista, kan utgå från den enskilde besökaren. Om besökaren exempelvis lägger en produkt i varukorgen och sedan lämnar shopen, kan det automatiskt trigga ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

    Några exempel på automatiserade mejl:

  • Lämnad varukorg eller ett avbrutet köp
  • Vid kundens födelsedag (varför inte ge en rabattkod i present?)
  • Nedladdning av e-bok eller kundkatalog
  • X antal dagar efter skickat paket, för att påminna om att lämna recension
  • Skicka en rabattkod när en annars trogen kund inte handlat på en viss tid
  • Skapa ett intresse

    En annan vital del i e-postmarknadsföringen är att faktiskt få mottagarna tillräckligt intresserade för att läsa (och ens öppna) era utskick. Men hur gör man det på ett enkelt sätt?

    Skriv en intresseväckande ämnesrad.Skriver du “Nyhetsbrev v. 37” lär öppningsfrekvensen sjunka drastiskt. Skriver du däremot en ämnesrad som väcker nyfikenhet, så som “Vi har en överraskning till dig!”, lär många fler klicka sig in för att se vad som står i mejlet.

    Var personlig.Alla gillar att känna sig speciella och att vara personlig ökar generellt tilliten till er som avsändare. Några enkla exempel för att göra det lite mer personligt är att skriva med förnamnet eller skicka en grattishälsning vid födelsedagar.

    Led läsaren vidare

    När ni väl har fångat mottagarens uppmärksamhet vill ni ju även att de ska interagera med innehållet i mejlet. Det lättaste sättet att lösa det på är att ha ett antal CTA-knappar tillgängliga som lockar till klick på ett eller annat sätt; Kanske går de till er webshop, en specifik produkt eller till era sociala medier.

    Genom att öka engagemanget är det lättare att skapa en relation till mottagaren och sätta varumärket top-of-mind hos de som interagerar med era utskick.

    Till sist, mät och utvärdera!

    För att lyckas med er e-postmarknadsföring är det bäst att basera innehållet på statistik, snarare än magkänsla. På så vis får ni reda på vad som faktiskt fungerar och vad som inte fungerar. Några bra parametrar att mäta kan vara:

    Öppningsfrekvensen, för att se hur stor andel av alla mottagare som faktiskt öppnar era mejl. Detta kan säga något om hur intresseväckande er ämnesrad är, men också hur intresserade mottagarna är av er som företag.

    CTR, det vill säga click-through rate som indikerar hur mycket engagemang som ditt utskick genererar genom att klicka sig vidare från mejlet. Detta kan påverkas av intresseväckande innehåll eller bra formulerade CTA-knappar.

    Antal avprenumerationer.Dessa vill man av självklara anledningar undvika, men ibland är det helt enkelt oundvikligt. Börjar det plötsligt öka drastiskt så är det dock bra att fånga upp det och se över innehållet och strategin för utskick.

    När ni väl har lite “kött på benen” med statistik vad gäller era utskick och dess mottagare, kan ni sätta er ner och se över vilket typ av innehåll som genererar mest (och minst) engagemang. Rör det sig om specifika produkter, blogginlägg, bilder eller något helt annat? Genom utvärdering kan ni leverera innehåll som era mottagare faktiskt uppskattar, utan att behöva gå på magkänsla.


    Har du förberett en e-postkampanj inför Black Friday?

    Ett fantastiskt tillfälle för en e-postkampanj är just inför Black Friday (och hela cyber week för den delen). Då kan ni med fördel förbereda kunderna på rean genom att få dem att spana in era produkter i förväg. Kanske erbjuder ni en exklusiv rabattkod som uppvärmning, eller föreslår gynnsamma produkter att se fram emot?

    Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
    social shopping för e-handel
    Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
    sälj på abonnemang
    Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
    Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
    Dropshipping
    Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
    Kvinna sitter vid datorskärm
    C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
    Person som går runt bland lagerhyllor
    Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
    Person som sitter vid laptop
    Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
    En e-handelsapplikation på mobilen
    Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall