E-handelslagen: En introduktion

2021-10-18

Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet.

Beroende på vad och var ni säljer och marknadsför er kan lagarna bli en mindre lagbok, men för er som vill få en uppfräschning av grunderna så har vi sammanställt en artikel på hur man säljer korrekt på internet – med avstamp i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).

Vilka lagar gäller?

E-handelslagen täcker in all försäljning av varor och tjänster på internet. Lagen inkluderar även marknadsföring på nätet och tjänster som finansieras via reklamintäkter.

Lagen om distansavtal innefattar all försäljning som sker på distans och utanför affärslokaler, exempelvis via internet, tv-shop, telefonförsäljning eller homeparty.

Utöver dessa två finns det såklart en uppsjö av lagar och regelverk som ni måste följa. Bland annat konsumentköpslagen, avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen. Vi kommer grotta ner oss i de två ovan som behandlar själva försäljningen online – vill du läsa mer om de övriga kan vi tipsa om konsumentverkets sida för företag.

Krav på information

Kontaktuppgifter. Namn, organisationsnummer, adress och e-postadress måste finnas tillgängligt på hemsidan eller webshopen.

Prisinformation. Det ska vara tydlig och korrekt information om priser på samtliga varor och tjänster. Om det tillkommer skatt och fraktkostnader ska det också vara utskrivet på ett tydligt sätt.

Ångerrätt. Konsumenten har enligt lag 14 dagar på sig att ångra sitt köp och det är upp till er som verksamhet att lämna information om förutsättningarna för ångerrätten, rätten till reklamation samt ångerblanketten.


Krav på beställningsprocessen

  • Det ska finnas tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för kunden att upptäcka och korrigera inmatningsfel innan beställningen görs.

  • Det måste framgå vilka språk som kunden kan göra en beställning på.

  • En beställningsbekräftelse måste skickas till kunden via e-post direkt när ordern är lagd, utan dröjsmål.

  • Alla avtalsvillkor som rör själva beställningen ska vara lättillgängliga och möjliga för kunden att enkelt spara ner.
  • Håll er uppdaterade

    E-handelslagen och Lagen om distansavtal är de två grundläggande regelverken att hålla koll på, men visste du att det finns en mängd andra som också ska följas? Oavsett om ni precis startat en webshop eller har drivit e-handel i 10 år så är det viktigt att hålla koll på branschens snabba svängar och se över sin webshop då och då. Många lagar är lätta och går snabbt att checka av, såsom att skriva korrekt kontaktuppgifter och prisinformation, medan vissa andra kräver större lösningar och tar därmed längre tid att implementera.

    Som vi tipsade om tidigare är Konsumentverket en bra källa för lättillgänglig information. Även Verksamt.se har samlat de lagar och regler som man som e-handlare bör veta.

    bild på esecos e-bok
    Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
    Bild på informativa blad
    Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
    distansering under corona
    Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
    Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
    Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
    God e-handels Jul
    I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall