E-handelns historia: Från byteshandel till e-handel

2021-03-03

Hade du kunnat sätta ett exakt årtal eller nämna en specifik person som pionjär för e-handeln?

Det är svårt. E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.

Från byteshandel till distanshandel

Redan på 1100-talet kan vi se spår av distanshandel, när uppkomsten av Hansan ledde till nya handelsmönster och konsumtionsbeteenden. Nu var det plötsligt möjligt att få tag på råvaror och produkter som inte fanns i samma by, eller ens samma land! Detta breddes på av kolonialiseringen, följt av industriella revolutionen på mitten av 1700-talet då massproduktion, frihandel och ny teknologi lade grunden för konsumtionssamhället.

Det var även kring övergången till industrisamhället som penningekonomi och lönearbete ersatte byteshandeln. Tänk om byteshandeln fortfarande hade funnits? Vi är säkra på att e-handelns logistikkedja hade sett väldigt mycket krångligare ut än vad den redan gör, med transport fram och tillbaka med bytesvaror.

Med dessa framsteg var geografisk plats var inte längre lika viktig, utan kryddor och tyger och metaller fraktades från världens alla hörn. Var man bara beredd på att vänta ett tag på leveransen, gick det att få tag på det mesta.

Postorderföretagens frammarsch

1879 startade det första postorderföretaget i Norden - John Fröberg Lotorp. Då skedde försäljningen främst via nätverkande och annonser i tidningarna, för att sedan ta sig de 7 km till närmsta post- och järnvägsstation varje gång en order skulle skickas iväg. Ett hårt arbete helt enkelt! Strax därefter, 1899, startade vad som är dagens Åhléns. Till en början sålde de främst en tavla med ett porträtt av kungafamiljen. De fortsatte vara postorderföretag hela vägen fram till 1962.

De främsta säljkanalerna för postorderföretagen har varierat under åren, men posten har självklart spelat en stor roll för både beställning och leverans. Den första järnvägslinjen i Sverige invigdes 1856, och var en betydande faktor, inte bara för distanshandeln utan även för privatpersoner som nu kunde resa mellan Stockholm och Göteborg på “bara” 12 timmar. Vi förundras över hur alla paket kunde hitta rätt, med tanke på att postnummer inte infördes förrän 1968!

“Internet är bara en fluga”

Dessa bevingade orden sägs ha yttrats av Ines Uusmann i en intervju med Svenska Dagbladet år 1996. Citatet sägs dock ha varit en efterkonstruktion, men innebörden att många till en början var tveksamma till internet kvarstår. Nu, 25 år senare, är internet en av samhällets grundpelare och definitivt här för att stanna.

Redan då fanns den nuvarande nätjätten Amazon, som lade en stabil grund för kommande e-handlare. Med internet i nästan alla privatpersoners hem kunde termen e-handel invigas och har under 2000-talet utvecklats explosionsartat. Idag har nästan varje person tillgång till hela världens produktutbud - och den får plats i mobilen som man kan bära runt i bakfickan.

Vad gäller Amazon kan vi ju tydligt se att det var en lyckad investering när de stapplade sig fram i början på 90-talet. Under det senaste corona-året har e-handeln dessutom haft en vital roll för många som inte kunnat ta sig till de fysiska butikerna. Distanshandeln har alltså tagit sig från att vara en lyxvara för de som ville ha exklusiva varor från andra byar till att vara en livsnödvändighet. Imponerande, tycker vi!

Framtiden?

Men hur ser det ut för framtidens e-handel? Det ska vi titta närmare på i nästa blogginlägg! Följ oss på våra sociala kanaler för att få reda på när det släpps.


Eseco 20 år

Eseco har funnits för alla som säljer på distans - i två decennier! Det har varit en otrolig resa att följa, och framförallt att få utvecklas tillsammans med branschen. Under årets gång kommer vi därför fördjupa oss i dessa 20 år, deras innebörd och hur vi tror att de kommande 20 åren ser ut. Det kommer bli en härlig kompott av blogginlägg, intervjuer och annat spännande som ni inte vill missa! Allt kommer läggas upp på vår kunskapsbank.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall