E-handelns historia: Från byteshandel till e-handel

2021-03-03

Hade du kunnat sätta ett exakt årtal eller nämna en specifik person som pionjär för e-handeln?

Det är svårt. E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.

Från byteshandel till distanshandel

Redan på 1100-talet kan vi se spår av distanshandel, när uppkomsten av Hansan ledde till nya handelsmönster och konsumtionsbeteenden. Nu var det plötsligt möjligt att få tag på råvaror och produkter som inte fanns i samma by, eller ens samma land! Detta breddes på av kolonialiseringen, följt av industriella revolutionen på mitten av 1700-talet då massproduktion, frihandel och ny teknologi lade grunden för konsumtionssamhället.

Det var även kring övergången till industrisamhället som penningekonomi och lönearbete ersatte byteshandeln. Tänk om byteshandeln fortfarande hade funnits? Vi är säkra på att e-handelns logistikkedja hade sett väldigt mycket krångligare ut än vad den redan gör, med transport fram och tillbaka med bytesvaror.

Med dessa framsteg var geografisk plats var inte längre lika viktig, utan kryddor och tyger och metaller fraktades från världens alla hörn. Var man bara beredd på att vänta ett tag på leveransen, gick det att få tag på det mesta.

Postorderföretagens frammarsch

1879 startade det första postorderföretaget i Norden - John Fröberg Lotorp. Då skedde försäljningen främst via nätverkande och annonser i tidningarna, för att sedan ta sig de 7 km till närmsta post- och järnvägsstation varje gång en order skulle skickas iväg. Ett hårt arbete helt enkelt! Strax därefter, 1899, startade vad som är dagens Åhléns. Till en början sålde de främst en tavla med ett porträtt av kungafamiljen. De fortsatte vara postorderföretag hela vägen fram till 1962.

De främsta säljkanalerna för postorderföretagen har varierat under åren, men posten har självklart spelat en stor roll för både beställning och leverans. Den första järnvägslinjen i Sverige invigdes 1856, och var en betydande faktor, inte bara för distanshandeln utan även för privatpersoner som nu kunde resa mellan Stockholm och Göteborg på “bara” 12 timmar. Vi förundras över hur alla paket kunde hitta rätt, med tanke på att postnummer inte infördes förrän 1968!

“Internet är bara en fluga”

Dessa bevingade orden sägs ha yttrats av Ines Uusmann i en intervju med Svenska Dagbladet år 1996. Citatet sägs dock ha varit en efterkonstruktion, men innebörden att många till en början var tveksamma till internet kvarstår. Nu, 25 år senare, är internet en av samhällets grundpelare och definitivt här för att stanna.

Redan då fanns den nuvarande nätjätten Amazon, som lade en stabil grund för kommande e-handlare. Med internet i nästan alla privatpersoners hem kunde termen e-handel invigas och har under 2000-talet utvecklats explosionsartat. Idag har nästan varje person tillgång till hela världens produktutbud - och den får plats i mobilen som man kan bära runt i bakfickan.

Vad gäller Amazon kan vi ju tydligt se att det var en lyckad investering när de stapplade sig fram i början på 90-talet. Under det senaste corona-året har e-handeln dessutom haft en vital roll för många som inte kunnat ta sig till de fysiska butikerna. Distanshandeln har alltså tagit sig från att vara en lyxvara för de som ville ha exklusiva varor från andra byar till att vara en livsnödvändighet. Imponerande, tycker vi!

Framtiden?

Men hur ser det ut för framtidens e-handel? Det ska vi titta närmare på i nästa blogginlägg! Följ oss på våra sociala kanaler för att få reda på när det släpps.


Eseco 20 år

Eseco har funnits för alla som säljer på distans - i två decennier! Det har varit en otrolig resa att följa, och framförallt att få utvecklas tillsammans med branschen. Under årets gång kommer vi därför fördjupa oss i dessa 20 år, deras innebörd och hur vi tror att de kommande 20 åren ser ut. Det kommer bli en härlig kompott av blogginlägg, intervjuer och annat spännande som ni inte vill missa! Allt kommer läggas upp på vår kunskapsbank.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall