Effektivisera ert lagerplock och skapa ett mer lönsamt flöde

2022-02-25

Hur plockar ni ihop en order? Plockar ni en order åt gången eller slår ni ihop dem och plockar utifrån rundor på lagret? Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel.

Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!

Börja mäta

En bra start för att effektivisera ert plock på lagret, eller hela orderhanteringen för den delen, är att faktiskt börja mäta de mest vitala delarna i processen. På så sätt kan ni följa upp, utvärdera och faktiskt se vilka insatser som ger resultat. Några exempel på faktorer att mäta kan vara: Hur många ordrar hanteras i genomsnitt per dag? Per anställd?

  • Hur lång tid tar det i snitt att hantera en order?
  • Tar några produkter längre eller kortare tid att plocka än andra? Varför?
  • Se över flödet på ert lager

    Beroende på hur ni har lagt upp lagret och hur varorna är placerade kan det ta mer eller mindre tid att plocka varorna.

    Det kan därför vara värt att rita upp ert lager och markera ut var ni har plats för sortering och packning samt var ni har utlastning av de färdigpackade ordrarna och var ni mottar leveranser. Därefter kan ni se till att placera ut de högfrekventa produkterna nära packborden och de lågfrekventa längre bort. Försök även se till så att de absolut mest högfrekventa artiklarna är lätta att plocka och inte för högt eller lågt på hyllorna.

    Maximera era plockrundor

    Som tidigare nämnt, finns det oändligt många olika sätt att plocka på. Ofta har man börjat på ett sätt och fått in en rutin, utan att se över om det går att göra på ett bättre sätt. Men med tanke på att just förflyttningen inne på lagret oftast är det som tar längst tid i orderhanteringen, kan det vara värt att se över oftare! Här har vi samlat de vanligaste sätten att plocka på:



    Orderplock.Det vill säga att en lagerarbetare hanterar en order från början till slut i processen. Det innebär att personen i fråga får en order, går och hämtar varorna på den ordern, fortsätter sedan till packstationen och packar ordern (alternativt lämnar den hos en medarbetare som packar) för att därefter få en ny order att hämta. Detta är ett lätt sätt att göra på om man är i startgroparna, har ett litet lager, få ordrar eller få medarbetare på lagret.

    Vagnsplock.Här får en lagerarbetare en längre plocklista med många ordrar som denne går och hämtar i just en stor vagn (fördelaktigt med ett antal fack för direktsortering) för att sedan lämna allt detta vid packbordet innan man tar ett nytt varv med en ny plocklista. Det här är ett väldigt effektivt sätt att hantera stora volymer snabbt. Har man tur kan även packaren plocka upp valfri produkt ur den osorterade vagnen, skanna den i ett IT-system som automatiskt kan matcha ihop den med rätt order (och skriva ut en etikett!).

    Zonplock. Har ni ett lager med stora ytor kan det vara smidigt att dela upp lagret i olika zoner. Zonerna kan delas in beroende på bästsäljare, kampanjer eller storlek på varan (exempelvis om man behöver ett hjälpmedel för att plocka vissa extra tunga varor). Med zonplock kan alltså en order plockas ihop av flera olika personer, beroende på i vilken zon produkterna befinner sig. Det viktiga med zonplock är att ha en bra rutin vid eventuell sammanslagning av alla plockade produkter sen, så att det blir enkelt för den som packar att sammanställa ordern.


    Robotlager. Är ni riktigt stora och vill automatisera plocket? Då kanske det är dags att investera i ett robotlager?





    Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
    social shopping för e-handel
    Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
    sälj på abonnemang
    Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
    Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
    Dropshipping
    Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
    Kvinna sitter vid datorskärm
    C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
    Person som går runt bland lagerhyllor
    Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
    Person som sitter vid laptop
    Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
    En e-handelsapplikation på mobilen
    Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall