Effektivisera ert lagerplock och skapa ett mer lönsamt flöde

2022-02-25

Hur plockar ni ihop en order? Plockar ni en order åt gången eller slår ni ihop dem och plockar utifrån rundor på lagret? Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel.

Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!

Börja mäta

En bra start för att effektivisera ert plock på lagret, eller hela orderhanteringen för den delen, är att faktiskt börja mäta de mest vitala delarna i processen. På så sätt kan ni följa upp, utvärdera och faktiskt se vilka insatser som ger resultat. Några exempel på faktorer att mäta kan vara: Hur många ordrar hanteras i genomsnitt per dag? Per anställd?

  • Hur lång tid tar det i snitt att hantera en order?
  • Tar några produkter längre eller kortare tid att plocka än andra? Varför?
  • Se över flödet på ert lager

    Beroende på hur ni har lagt upp lagret och hur varorna är placerade kan det ta mer eller mindre tid att plocka varorna.

    Det kan därför vara värt att rita upp ert lager och markera ut var ni har plats för sortering och packning samt var ni har utlastning av de färdigpackade ordrarna och var ni mottar leveranser. Därefter kan ni se till att placera ut de högfrekventa produkterna nära packborden och de lågfrekventa längre bort. Försök även se till så att de absolut mest högfrekventa artiklarna är lätta att plocka och inte för högt eller lågt på hyllorna.

    Maximera era plockrundor

    Som tidigare nämnt, finns det oändligt många olika sätt att plocka på. Ofta har man börjat på ett sätt och fått in en rutin, utan att se över om det går att göra på ett bättre sätt. Men med tanke på att just förflyttningen inne på lagret oftast är det som tar längst tid i orderhanteringen, kan det vara värt att se över oftare! Här har vi samlat de vanligaste sätten att plocka på:



    Orderplock.Det vill säga att en lagerarbetare hanterar en order från början till slut i processen. Det innebär att personen i fråga får en order, går och hämtar varorna på den ordern, fortsätter sedan till packstationen och packar ordern (alternativt lämnar den hos en medarbetare som packar) för att därefter få en ny order att hämta. Detta är ett lätt sätt att göra på om man är i startgroparna, har ett litet lager, få ordrar eller få medarbetare på lagret.

    Vagnsplock.Här får en lagerarbetare en längre plocklista med många ordrar som denne går och hämtar i just en stor vagn (fördelaktigt med ett antal fack för direktsortering) för att sedan lämna allt detta vid packbordet innan man tar ett nytt varv med en ny plocklista. Det här är ett väldigt effektivt sätt att hantera stora volymer snabbt. Har man tur kan även packaren plocka upp valfri produkt ur den osorterade vagnen, skanna den i ett IT-system som automatiskt kan matcha ihop den med rätt order (och skriva ut en etikett!).

    Zonplock. Har ni ett lager med stora ytor kan det vara smidigt att dela upp lagret i olika zoner. Zonerna kan delas in beroende på bästsäljare, kampanjer eller storlek på varan (exempelvis om man behöver ett hjälpmedel för att plocka vissa extra tunga varor). Med zonplock kan alltså en order plockas ihop av flera olika personer, beroende på i vilken zon produkterna befinner sig. Det viktiga med zonplock är att ha en bra rutin vid eventuell sammanslagning av alla plockade produkter sen, så att det blir enkelt för den som packar att sammanställa ordern.


    Robotlager. Är ni riktigt stora och vill automatisera plocket? Då kanske det är dags att investera i ett robotlager?





    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
    Bild på informativa blad
    Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall