fbpx
esecos logga

Effektivisera ert lagerplock och skapa ett mer lönsamt flöde

Effektivisera ert lagerplock och skapa ett mer lönsamt flöde

Hur plockar ni ihop en order?

Plockar ni en order åt gången eller slår ni ihop dem och plockar utifrån rundor på lagret? Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel.

Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!

Börja mäta

En bra start för att effektivisera ert plock på lagret, eller hela orderhanteringen för den delen, är att faktiskt börja mäta de mest vitala delarna i processen. På så sätt kan ni följa upp, utvärdera och faktiskt se vilka insatser som ger resultat. Några exempel på faktorer att mäta kan vara:

  • Hur lång tid tar det i snitt att hantera en order?
  • Hur många ordrar hanteras i genomsnitt per dag? Per anställd?
  • Tar några produkter längre eller kortare tid att plocka än andra? Varför?

Se över flödet på ert lager

Beroende på hur ni har lagt upp lagret och hur varorna är placerade kan det ta mer eller mindre tid att plocka varorna.

Det kan därför vara värt att rita upp ert lager och markera ut var ni har plats för sortering och packning samt var ni har utlastning av de färdigpackade ordrarna och var ni mottar leveranser. Därefter kan ni se till att placera ut de högfrekventa produkterna nära packborden och de lågfrekventa längre bort. Försök även se till så att de absolut mest högfrekventa artiklarna är lätta att plocka och inte för högt eller lågt på hyllorna.

man skriver på dator

Maximera era plockrundor

Som tidigare nämnt, finns det oändligt många olika sätt att plocka på. Ofta har man börjat på ett sätt och fått in en rutin, utan att se över om det går att göra på ett bättre sätt. Men med tanke på att just förflyttningen inne på lagret oftast är det som tar längst tid i orderhanteringen, kan det vara värt att se över oftare! Här har vi samlat de vanligaste sätten att plocka på:

man går på lager

Orderplock. Det vill säga att en lagerarbetare hanterar en order från början till slut i processen. Det innebär att personen i fråga får en order, går och hämtar varorna på den ordern, fortsätter sedan till packstationen och packar ordern (alternativt lämnar den hos en medarbetare som packar) för att därefter få en ny order att hämta. Detta är ett lätt sätt att göra på om man är i startgroparna, har ett litet lager, få ordrar eller få medarbetare på lagret.

Vagnsplock.Här får en lagerarbetare en längre plocklista med många ordrar som denne går och hämtar i just en stor vagn (fördelaktigt med ett antal fack för direktsortering) för att sedan lämna allt detta vid packbordet innan man tar ett nytt varv med en ny plocklista. Det här är ett väldigt effektivt sätt att hantera stora volymer snabbt. Har man tur kan även packaren plocka upp valfri produkt ur den osorterade vagnen, skanna den i ett IT-system som automatiskt kan matcha ihop den med rätt order (och skriva ut en etikett!).

Zonplock. Har ni ett lager med stora ytor kan det vara smidigt att dela upp lagret i olika zoner. Zonerna kan delas in beroende på bästsäljare, kampanjer eller storlek på varan (exempelvis om man behöver ett hjälpmedel för att plocka vissa extra tunga varor). Med zonplock kan alltså en order plockas ihop av flera olika personer, beroende på i vilken zon produkterna befinner sig. Det viktiga med zonplock är att ha en bra rutin vid eventuell sammanslagning av alla plockade produkter sen, så att det blir enkelt för den som packar att sammanställa ordern.

Robotlager. Är ni riktigt stora och vill automatisera plocket? Då kanske det är dags att investera i ett robotlager?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner