fbpx
esecos logga

Vad gör alla e-handlare under Earth Hour?

Vad gör alla e-handlare under Earth Hour?

Earth Hour – En symbolisk nedsläckning för klimatet

Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan.

Vi undrar hur det kommer att se ut i år hos alla e-handlare under earth hour. I skrivande stund pågår en coronapandemi och många verksamheter har tvingats permittera, dra ner på inköp och en del har redan fått släcka ner för gott.

Hur påverkas miljön av coronapandemin?

Coronaviruset har påverkat oss alla på olika sätt. På arbetsplatserna ekar det allt mer tomt när folk jobbar hemifrån, toalettpappret är slut i landets affärer och vi är många som känner pulsen gå upp när vi hör någon hosta i kollektivtrafiken.

Det är en tung period för många, men någon som gynnats av tragiken är miljön. Luftföroreningarna över Kina har minskat med 36%, vattnet i Venedig har klarnat och för första gången på länge kan man se fiskarna i kanalerna. Detta önskar vi såklart hade kunnat ske under mindre dramatiska omständigheter, men det är fascinerande att se hur pass snabbt miljön återhämtar sig när samhället sätts på paus.

I samband med Earth Hour som inträffar på lördag den 28:e mars, har WWF gått ut med några ”coronavänliga” sätt att engagera sig på. Bland dessa har de nämnt att man som både privatperson och företag kan engagera sig digitalt – något vi gärna ser fler som gör!

tänd lampa

Men varför ska e-handlare engagera sig i Earth Hour?

Ett företag som varit kreativa i sitt sätt att belysa sitt miljöengagemang är Apotea, som förra året stängde ner hela sin webshop under en timme. Detta för att markera Earth Hour och dess betydelse även för konsumenter och företag. Som besökare möttes man vid tillfället av en digital skylt som informerade om nedsläckningen, samt en nedräkning till när hemsidan skulle vara live igen. Förra året var det även många privatpersoner som engagerade sig. På Google hamnade “Earth hour” på plats tio av mest sökta i kategorin “nyheter och händelser”.

De senaste åren har klimatet och planetens välmående onekligen varit särskilt utmärkande, och det är en växande moralpanik som sprider sig över alla marknader. I oktober 2019 släppte mjukvaruföretaget Bizzkit resultatet av sin undersökning, där 1000 nordiska konsumenter har fått berätta om sin inställning till hållbar e-handel. Det visar sig att konsumenterna upplever det som svårt handla hållbart online, och det är framförallt en brist på information som bekymrar dem.

Hållbarhetstänket är alltså här för att stanna, och det är viktigt att integrera i sin kommunikation med konsumenterna. Varken konsumenter eller e-handlare vill känna sig som miljöbovar. Genom att visa upp ett engagemang för hållbarhet, kommer kunderna känna sig trygga i att de handlar hos just er.

Att släcka eller inte släcka?

I rådande situation, är det många småföretagare som verkligen behöver varje kundtillfälle som ges och har därmed svårt att släcka ner sin webshop, om så bara för en timme. Vi hoppas därför få se andra lösningar som kan mäta sig med Apoteas kreativitet förra året. Kanske en digital kampanj på era sociala kanaler för att belysa klimatet? Eller varför inte livesända när ni släcker lamporna och tänder ljus, och uppmana era följare och kunder att göra likadant?

Alla små medel räknas! Lägg det på en nivå som fungerar för er. På så sätt visar ni upp att ni engagerar er och värnar om ert företags inställning till klimatfrågan.

Klockan 20.30 den 28:e mars är det dags att släcka ner, och slutssatsen vi drar är att trots att alla inte kan släcka hela fabriker eller hemsidor, kan det vara värdefullt att åtminstone släcka lamporna en timme för att reflektera.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Så utnyttjar du sommaren som e-handlare

Så utnyttjar du sommaren som e-handlare

Sommaren är en perfekt tid för e-handlare att börja planera inför höstens (om inte årets) stora e-handelshögtider: Black Friday och…
Så skapar du en kundanpassad betallösning

Så skapar du en kundanpassad betallösning

Vi är glada att ha vår samarbetspartner Avarda, som erbjuder skräddarsydda betallösningar som smälter in i ditt varumärke, med oss…
Teknologiska framsteg för bättre e-handelsupplevelser

Teknologiska framsteg för bättre e-handelsupplevelser

AI, VR och AR har varit på tapeten länge nu, men det är först när folk börjar tröttna på buzzwords…
Nu kan du koppla ditt Nemo till Avarda

Nu kan du koppla ditt Nemo till Avarda

Vi har nu en koppling mellan vårt affärssystem Nemo och Avardas betallösningar. Läs mer om hur det underlättar för dig...

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner