fbpx
esecos logga

Allt du behöver veta om EAN

Allt du behöver veta om EAN

En lathund för EAN

Vi fick frågan om hur man får fatt i EAN-nummer till egenproducerade artiklar. För de e-handlare som köper in produkter får man ofta ett EAN-nummer på artikeln från början, det har leverantören/producenten ombesörjt. För den som är lite ny på frågan om EAN-nummer är det kanske inte helt enkelt att klura ut hur det hänger ihop. Vi har gjort en liten miniguide på vad man ska tänka på, och var man hittar information. Guiden är till för att peka er i rätt riktning och ge vägledning till hur ni kommer vidare i frågan.

OBS! Vill ni skaffa ett EAN-nummer? Läs då längre ner för kontaktuppgifter till GS1.

Innehåll:

  1. Vad är ett EAN-nummer?
  2. Hur skaffar jag ett EAN-nummer?
  3. Vem skapar EAN-numret?
  4. Vilken streckkodstyp ska jag använda?
  5. Hur räknar jag ut streckkoden för varorna?
  6. Hur skapar jag de fysiska streckkoderna?
  7. Vad kostar det?
  8. Vem ska jag prata med för att få reda på mer?

1. Vad är ett EAN-nummer?

EAN står för European Article Number och idag används EAN 13 och EAN 8. EAN är världens mest spridda streckkod, och används för märkning av artiklar och varor. Nummersystemet hanteras av GS1-organisationen i respektive land. Streckkoden möjliggör kommunikation mellan sak och dator via ett bildanalysprogram. På ”ren svenska” betyder det att man t.ex. har en klisterlapp med men massa streck på. Varje streck motsvarar en siffra. Klisterlappen med streck på kan ”blippas” av en streckkodsläsare som är kopplade till en dator. Streckkodsläsaren/skannern skickar informationen till datorn som får ut siffrorna och då förstår och kan presentera vad det är. I datorn man kan sedan ha lagrat annan information knuten till streckkodsnummret, t.ex. pris. En helt vanlig prislapp är ett jättebra exempel på just detta.

2. Hur skaffar jag ett EAN-nummer?

För att EAN-numret ska vara helt unikt måste en organisation hålla reda på alla nummerkombinationer och se till att inget av nummerna används dubbelt. Organisationen heter GS1 och det är till dem man vänder sig om man vill ha ett EAN-nummer till sina produkter. I Sverige är det GS1 Sweden man ska vända sig till.

Från EAN-inlägget till ERP-inlägget

3. Vem skapar EAN-numret?

Själva steckkodsnumret består av ett GTIN (Global Trade Item Number) och detta skapas av GS1 och tilldelas dig. I numret har man land, företag och bransch som identifikation utöver en löpande nummerserie. Man behöver ett företagsprefix och detta abonnerar man på hos GS1. Det kan även bli fråga om ifall man behöver abonnera på en nummerserie för att kunna skapa flera GTIN.

4. Vilken streckkodstyp ska jag använda?

Den vanligaste är EAN 13 som används för skanning av konsumentvaror i en utgångskassa. Det finns även EAN 8 (lämplig för mycket små förpackningar), GS1-128 (för märkning av ytterförpackningar och pallar) och IFT-14 (används för att märka ytterförpackningar).

5. Hur räknar jag ut streckkoden för varorna?

När du har fått ditt certifikat och företagsprfix kan du räkna fram dina nummer via en nummerserie och med hjälp av en kontrollsiffra.

6. Hur skapar jag de fysiska streckkoderna?

Detta hjälper din affärssystemsleverantör dig med.

7. Vad kostar det?

Det beror på om du ska abonnera på företagsprefix och nummerserie eller om du bara ska abonnera på företagsprefix och ett nummer. Det brukar röra sig om en engångsavgift och en löpande månadsavgift. Nivåerna på avgifterna baseras på din verksamhets omsättning.

8. Vem ska jag prata med för att få reda på mer?

Du kan läsa mer på GS1.
Vi rekommenderar att du läser på följande länkar:

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner