Allt du behöver veta om EAN

2017-08-17

Vi fick frågan om hur man får fatt i ean-nummer till egenproducerade artiklar. För de e-handlare som köper in produkter får man ofta ett ean-nummer på artikeln från början, det har leverantören/producenten ombesörjt. För den som är lite ny på frågan om ean-nummer är det kanske inte helt enkelt att klura ut hur det hänger ihop. Vi har gjort en liten miniguide på vad man ska tänka på, och var man hittar information. Guiden är till för att peka er i rätt riktning och ge vägledning till hur ni kommer vidare i frågan.

Vad är ett EAN-nummer?

EAN står för European Article Number och idag används EAN 13 och EAN 8. EAN är världens mest spridda streckkod, och används för märkning av artiklar och varor. Nummersystemet hanteras av GS1-organisationen i respektive land. Streckkoden möjliggör kommunikation mellan sak och dator via ett bildanalysprogram. På ”ren svenska” betyder det att man t.ex. har en klisterlapp med men massa streck på. Varje streck motsvarar en siffra. Klisterlappen med streck på kan ”blippas” av en streckkodsläsare som är kopplade till en dator. Streckkodsläsaren/skannern skickar informationen till datorn som får ut siffrorna och då förstår och kan presentera vad det är. I datorn man kan sedan ha lagrat annan information knuten till streckkodsnummret, t.ex. pris. En helt vanlig prislapp är ett jättebra exempel på just detta.

Hur skaffar jag ett EAN-nummer?

För att EAN-numret ska vara helt unikt måste en organisation hålla reda på alla nummerkombinationer och se till att inget av nummerna används dubbelt. Organisationen heter GS1 och det är till dem man vänder sig om man vill ha ett EAN-nummer till sina produkter. I Sverige är det GS1 Sweden man ska vända sig till.

Vem skapar EAN-numret?

Själva steckkodsnumret består av ett GTIN (Global Trade Item Number) och detta skapas av GS1 och tilldelas dig. I numret har man land, företag och bransch som identifikation utöver en löpande nummerserie. Man behöver ett företagsprefix och detta abonnerar man på hos GS1. Det kan även bli fråga om ifall man behöver abonnera på en nummerserie för att kunna skapa flera GTIN.

Vilken streckkodstyp ska jag använda?

Den vanligaste är EAN 13 som används för skanning av konsumentvaror i en utgångskassa. Det finns även EAN 8 (lämplig för mycket små förpackningar), GS1-128 (för märkning av ytterförpackningar och pallar) och IFT-14 (används för att märka ytterförpackningar).

Hur räknar jag ut streckkoden för varorna?

När du har fått ditt certifikat och företagsprfix kan du räkna fram dina nummer via en nummerserie och med hjälp av en kontrollsiffra.

Hur skapar jag de fysiska streckkoderna?

Detta hjälper din affärssystemsleverantör dig med.

Vad kostar det?

Det beror på om du ska abonnera på företagsprefix och nummerserie eller om du bara ska abonnera på företagsprefix och ett nummer. Det brukar röra sig om en engångsavgift och en löpande månadsavgift. Nivåerna på avgifterna baseras på din verksamhets omsättning.

Vem ska jag prata med för att få reda på mer?

Du kan läsa mer på GS1 Vi rekommenderar att du läser på följande länkar:


Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall