fbpx
esecos logga

E-handlare gynnas av C2C & second hand-plattformar

E-handlare gynnas av C2C & second hand-plattformar

Hållbart kretslopp ger ekonomisk vinning

E-handelsbranschen är en bransch som ständigt formas av sin omgivning – och vice versa! Den senaste tiden har vi märkt att allt fler e-handlare har börjat använda sig av second hand-plattformar, eller initierar C2C-plattformar i egen regi. Där kan de själva och deras kunder sälja av sina kläder direkt till andra kunder och på så sätt bidra till ett mer hållbart kretslopp, både för miljön och företaget.

C2C – eller customer to customer – är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.

Använd C2C för att uppnå era hållbarhetsmål

C2C blir ett sätt för konsumenter att bidra till framtidens e-handel, genom att vara en del av det cirkulära kretsloppet. Står ni som företag bakom detta och hjälper till att facilitera själva kretsloppet, kan det innebära en stor vinst även för er.

Under oktober 2021 lanserade e-handelsjätten Boozt.com sin egna second hand-satsning Reebozt. I sitt pressmeddelande för lanseringen av Reboozt, menar Boozt själva att plattformen är ett steg på vägen mot deras mål att bli det ledande ansvarstagande e-handelsföretaget i Norden till 2025. Den nya plattformen menar de nämligen blir ett sätt att underlätta hållbar konsumtion för konsumenter, genom att göra de hållbara alternativen mer lättillgängliga.

På sin egen sida förklarar de vikten av att presentera fler hållbara alternativ för konsumenter:

“När du köper och säljer begagnade saker, bidrar du till att varorna inte hamnar i avfallsströmmen, medan de fortfarande är användbara. Låt oss därför ta ett litet steg på vägen mot en mer cirkulär ekonomi och förlänga livslängden på våra produkter.”

Nå en ny kundbas genom C2C

Intresset för second hand är något som ökat för varje år och vi ser fortfarande inget tecken på att det dalar. Anledningarna till konsumenternas ökade intresse är dock många. För vissa handlar det om ett miljötänk och en ambition av att undvika nyproduktion, medan det för andra kan vara ett billigare pris eller upplevelsen att göra ett riktigt fynd som lockar. Har ni exempelvis en mer exklusiv och dyrare produktkatalog, kan ni nå en helt annan målgrupp på en second hand-plattform än den som handlar hos er i vanliga fall.

Modejätten NA-KD lanserade även dem sin second hand-plattform NA-KD Circle under 2021. De uppger själva att deras vision är att fånga upp konsumenter som är intresserade av just begagnade plagg. Deras NA-KD Circle fungerar, till skillnad från liknande lösningar, så att de begagnade plaggen hamnar på samma ställe som de nya, men att köparen får bestämma vilken de vill ha. Leveransprocessen kommer sedan kunna fungera både direkt mellan konsument och konsument (C2C) och att NA-KD fungerar som en mellanhand som först granskar produkterna.

Smidigare returhantering med en second hand-plattform

En av de vanligaste utmaningarna för alla e-handlare är att hantera returer. Det är ofta otroligt tidskrävande och kräver manuell hantering av personal som kan packa upp och kontrollera varorna, innan de eventuellt ska sorteras ut i systemet igen. I vissa fall finns det dock fläckar eller saknas originalförpackning, vilket gör det omöjligt att lägga ut varan till fullpris i sortimentet igen. Ett sätt att lösa alla dessa blandade produkter som hamnar på restlager är att lägga ut dem på second hand-plattformar.

Det finns redan e-handlare som säljer sina överblivna varor vidare, exempelvis till second hand-plattformen Sellpy. På plattformen kan även privatpersoner skicka in sina produkter och fungerar sedan som en second handbutik online.

Kvalitetsstämpel på er som företag

Genom att sälja vidare varorna eller själva bygga upp en C2C-plattform visar företag att kvaliteten på deras varor är gjorda för att hålla mer än en konsuments användning.

Faktum är att oavsett om ni väljer att skapa en egen C2C-plattform, säljer vidare era överblivna varor till en tredjepart eller på något annat sätt uppmuntrar till en cirkulär konsumtion så sätter det sin prägel på ert varumärke.

Utöver de exempel vi tagit upp här ovan finns en mängd andra C2C-lösningar eller second hand-plattformar att använda sig av, både som privatperson och företag.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner