Så gynnas e-handlare av C2C & second hand-plattformar

2022-09-07

E-handelsbranschen är en bransch som ständigt formas av sin omgivning - och vice versa! Den senaste tiden har vi märkt att allt fler e-handlare har börjat använda sig av second hand-plattformar, eller initierar C2C-plattformar i egen regi. Där kan de själva och deras kunder sälja av sina kläder direkt till andra kunder och på så sätt bidra till ett mer hållbart kretslopp, både för miljön och företaget.

C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.

Använd C2C för att uppnå era hållbarhetsmål

C2C blir ett sätt för konsumenter att bidra till framtidens e-handel, genom att vara en del av det cirkulära kretsloppet. Står ni som företag bakom detta och hjälper till att facilitera själva kretsloppet, kan det innebära en stor vinst även för er.

Under oktober 2021 lanserade e-handelsjätten Boozt.com sin egna second hand-satsning Reebozt. I sitt pressmeddelande för lanseringen av Reboozt, menar Boozt själva att plattformen är ett steg på vägen mot deras mål att bli det ledande ansvarstagande e-handelsföretaget i Norden till 2025. Den nya plattformen menar de nämligen blir ett sätt att underlätta hållbar konsumtion för konsumenter, genom att göra de hållbara alternativen mer lättillgängliga.

På sin egen sida förklarar de vikten av att presentera fler hållbara alternativ för konsumenter:

“När du köper och säljer begagnade saker, bidrar du till att varorna inte hamnar i avfallsströmmen, medan de fortfarande är användbara. Låt oss därför ta ett litet steg på vägen mot en mer cirkulär ekonomi och förlänga livslängden på våra produkter.”

Nå en ny kundbas genom C2C

Intresset för second hand är något som ökat för varje år och vi ser fortfarande inget tecken på att det dalar. Anledningarna till konsumenternas ökade intresse är dock många. För vissa handlar det om ett miljötänk och en ambition av att undvika nyproduktion, medan det för andra kan vara ett billigare pris eller upplevelsen att göra ett riktigt fynd som lockar. Har ni exempelvis en mer exklusiv och dyrare produktkatalog, kan ni nå en helt annan målgrupp på en second hand-plattform än den som handlar hos er i vanliga fall.

Modejätten NA-KD lanserade även dem sin second hand-plattform NA-KD Circle under 2021. De uppger själva att deras vision är att fånga upp konsumenter som är intresserade av just begagnade plagg. Deras NA-KD Circle fungerar, till skillnad från liknande lösningar, så att de begagnade plaggen hamnar på samma ställe som de nya, men att köparen får bestämma vilken de vill ha. Leveransprocessen kommer sedan kunna fungera både direkt mellan konsument och konsument (C2C) och att NA-KD fungerar som en mellanhand som först granskar produkterna.

Smidigare returhantering med en second hand-plattform

En av de vanligaste utmaningarna för alla e-handlare är att hantera returer. Det är ofta otroligt tidskrävande och kräver manuell hantering av personal som kan packa upp och kontrollera varorna, innan de eventuellt ska sorteras ut i systemet igen. I vissa fall finns det dock fläckar eller saknas originalförpackning, vilket gör det omöjligt att lägga ut varan till fullpris i sortimentet igen. Ett sätt att lösa alla dessa blandade produkter som hamnar på restlager är att lägga ut dem på second hand-plattformar.

Det finns redan e-handlare som säljer sina överblivna varor vidare, exempelvis till second hand-plattformen Sellpy. På plattformen kan även privatpersoner skicka in sina produkter och fungerar sedan som en second handbutik online.

Kvalitetsstämpel på er som företag

Genom att sälja vidare varorna eller själva bygga upp en C2C-plattform visar företag att kvaliteten på deras varor är gjorda för att hålla mer än en konsuments användning.

Faktum är att oavsett om ni väljer att skapa en egen C2C-plattform, säljer vidare era överblivna varor till en tredjepart eller på något annat sätt uppmuntrar till en cirkulär konsumtion så sätter det sin prägel på ert varumärke.

Utöver de exempel vi tagit upp här ovan finns en mängd andra C2C-lösningar eller second hand-plattformar att använda sig av, både som privatperson och företag.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall