fbpx
esecos logga

Hur påverkas man som e-handlare av årets fattigaste månad?

Hur påverkas man som e-handlare av årets fattigaste månad?

Januari: Årets fattigaste månad

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne. Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Det är känt sedan länge att januari är årets fattigaste månad. Kunderna har satsat hårt inför julen varpå plånboken nu lider av utmattningssyndrom. Ovanpå det kommer larmen från branschen, som varslar om högre mängd returer och lägre försäljning.

Hur gör man för att slippa undan allt det där (och då menar vi inte vädret)? Kan man motverka onödiga returer? Kan man locka kunder till köp, även under fattiglappens månad? Och är januari verkligen så illa som vi tror?

Hur påverkar det konsumtionen?

Om vi kikar bakåt i tiden till 2019, 2018, 2017 tycks januari inte vara den värsta månaden, för handeln, utan det är februari. Enligt Svensk Handel beror detta på att februari är en kort månad, utan tydlig högtid som lockar till att handla samt att vårkollektionerna låter vänta på sig. Lite sportlov på det, gör inte saken bättre. Anledningen till att januari inte är så illa, som många tror, beror på att det ofta pågår rea och detta lockar kunderna till att fynda för de få slantar som finns kvar, i den annars välbantade plånboken.

I januari 2019 var e-handeln faktiskt den enda delbransch som ökade efter att en tuff julhandel avslutade 2018. Således verkar det som att just e-handeln ändå klarar sig väldigt bra, trots tunna plånböcker och julreturer.

Vi har sammanställt lite tips på hur du själv kan tänka och motverka en gråmulen januariförsäljning.

4 konkreta tips för att hantera säsongen

1. Tänk efter, före!

För att få en jämnare försäljning året om, om du har en säsongsbetonad verksamhet eller ej, krävs två nyckelord: planering och strategi! Lägg lite tid på att tänka efter och se vad du kan påverka och hur. Jobba med enkla medel som att ställa frågor till dig själv.

* Hur vill jag öka försäljningen?
* Vem vill jag locka till köp?
* Vem konkurrerar med mig och hur gör de?
* Etc.

Bara genom att fråga får man lite perspektiv och tankar på att gå vidare på smarta sätt.

2. Vipkväll eller rea?

Har du sortiment som utgår eller behöver göra plats för nya kollektioner? Skapa en genomtänkt rea eller ett viptillfälle för lojala kunder. Deras köpbeteende har du redan koll på och du vet vad du kan förvänta dig. Försök ha is i magen innan du lockar andra kunder med förföriska prissänkningar. För vad vet du om deras lojalitet och returbeteende?

3. Håll koll på returerna efter jul!

För att skona verksamheten ytterligare, finns det flera smarta vägar att gå. T.ex. kan du se till att det finns mycket och tydlig produktinformation på din sajt om dina produkter. Det blir då lättare att köpa “rätt” till nära och kära.

Att ta returfrakt är också en del i en lyckad strategi för att hindra ogenomtänkta köp. Rent generellt brukar kunder vara vaksamma på att handla slarvigt om det kostar pengar att returnera varan.

4. Lär känna dina kunder!

Jobba även med befintlig kundstock på ett hållbart sätt under hela året. Många sällanköpskunder vaknar till liv när det är köpfest men är, tyvärr, lika sällan lojala i det långa loppet. Ha därför en tydlig strategi när ni har rea, black friday eller andra erbjudanden.

Med tipsen ovan hoppas vi att inspiration och tankar kickade igång. Kanske blir januari 2020 året då gråmulenheten fick maka på sig för solen och en ännu positivare försäljningskurva för e-handeln!

Mer statistik att förkovra sig i, andra tips på att motverka en seg januariförsäljning eller mer om årets sämsta försäljningsmånad hittar du i allt som är klickbart här.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Så utnyttjar du sommaren som e-handlare

Så utnyttjar du sommaren som e-handlare

Sommaren är en perfekt tid för e-handlare att börja planera inför höstens (om inte årets) stora e-handelshögtider: Black Friday och…
Så skapar du en kundanpassad betallösning

Så skapar du en kundanpassad betallösning

Vi är glada att ha vår samarbetspartner Avarda, som erbjuder skräddarsydda betallösningar som smälter in i ditt varumärke, med oss…
Teknologiska framsteg för bättre e-handelsupplevelser

Teknologiska framsteg för bättre e-handelsupplevelser

AI, VR och AR har varit på tapeten länge nu, men det är först när folk börjar tröttna på buzzwords…
Nu kan du koppla ditt Nemo till Avarda

Nu kan du koppla ditt Nemo till Avarda

Vi har nu en koppling mellan vårt affärssystem Nemo och Avardas betallösningar. Läs mer om hur det underlättar för dig...

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner