Så skapar du en tryggare e-handel

2020-10-12

År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

Det finns många frågor, men även många svar och alternativ idag för att säkerställa en trygg e-handel för kunderna. För vissa räcker det kanske med en check out och betallösning de känner igen, för andra krävs det något mer. Svensk Digital Handel är en av de som tänkt över detta och utifrån det tagit fram certifieringen Trygg E-handel.

Seniorerna är en av de skeptiska målgrupperna

Senast i januari i år uppgav en Novus-undersökning (på beställning av Apotek Hjärtat) att många äldre ser risker med e-handel. Bland annat uppgav 40% av de tillfrågade, i åldrarna 65–89 år, en oro för att någon ska komma åt ens kontouppgifter när man handlar på nätet. I samband med E-barometerns senaste rapport från andra kvartalet i år, kan vi dock samtidigt se att den äldre generationen är en målgrupp som är hetare än någonsin på e-handelsmarknaden. Det senaste kvartalet har e-handeln nämligen ökat med 67% mellan åldrarna 65-79 år.

Den äldre generationen är inte de enda som upplever skepticism, men om vi använder dem som ett exempel så ser vi en stor målgrupp som går förlorad för många e-handlare. Att de ökat så pass mycket senaste kvartalet (troligen till följd av covid-19) innebär dock att det faktiskt finns ett intresse eller behov från deras sida. Det är därmed upp till e-handlare att säkerställa en trygg upplevelse om de vill ha den här målgruppen som trogna kunder.

Certifieringen Trygg E-handel

Någon som har en konkret lösning på oron är Svensk Digital Handel, som är initiativtagarna bakom certifieringen Trygg E-handel. Vi hörde därför av oss till Anne Bardeman, som är ansvarig för certifieringen, för att få höra mer om hennes syn på saken.

– Vad fick er att ta fram Trygg E-handel Certifieringen? Hur startade det?

Certifieringen skapades för att öka tilltron till e-handeln som bransch. Syftet med Certifieringen idag är att öka kunskapen och tryggheten vid e-handel för både köpare och säljare genom att tillse att e-handlare lever upp till vissa krav som rör framförallt konsumenträtt.

– Vad innebär certifieringen för ett företag?

När vi startade certifieringen 2008 så var det för att betrygga konsumenter om att nätbutiker med Trygg E-handels logotyp var säkra och trygga att handla hos. Nu är vi även ett stort stöd för e-handlarna i form av att vi granskar villkor, ser över e-handlarens check-out/kassa och hjälper till med de utmaningar det innebär att driva e-handel. Vi uppdaterar vår hemsida med FAQ, mallar och guider tillsammans med artiklar om aktuella ämnen.

– Vad innebär den för e-handelsbranschen i stort?

När fler och fler verkligen håller hög standard med korrekta villkor och är medvetna om den lagstiftning som gäller för den aktuella branschen så uppstår en trygghet för konsumenter att handla på nätet och detta i sin tur är bra för e-handlarna. E-handlarnas kundservice är också mycket viktigt i detta arbetet.

– Enligt statistik från Svenskarna och internet var det 7% av svenska konsumenter som inte kände sig trygga med att handla på internet förra året. Vad tror ni detta beror på?

Det sker mycket bedrägerier på nätet, både i form av ID-kapningar men även stulna kortuppgifter. Detta bidrar till en osäkerhet kring hur hanteringen av konsumenternas uppgifter går till trots strängare lagstiftning.

– Vilket perspektiv är certifieringen uppbyggd på, är det ur ett konsumentperspektiv enbart eller är där fler infallsvinklar bakom?

Från början var det så. Men allt eftersom vi skapat oss erfarenhet och genom analysarbete ser vi ett stort behov av stöd för e-handlarna. Trygg E-handel stöttar därför e-handlarna med allt runt affären så kan e-handlaren fokusera mer på konsumenten och på så sätt bidra till ett tryggare näthandlande.

– Tips för “den lilla e-handlaren” som inte har råd med certifieringen i dagsläget?

Ta del av de tips och den information vi har på Tryggehandel.se samt läs på Konsumentverkets hemsida.

Är du intresserad?

trygg e-handels hemsida finns en kravlista som du som e-handlare måste uppfylla för att få certifieringen. Det finns en ansökningsavgift som ligger på 2 500 kr (ex moms) för svenska företag som betalas innan processen sätts igång. Blir du sedan godkänd så får du en faktura på årsavgiften på 6 500 kr (ex moms).

Vi hoppas att du har fått en tydligare bild...

…av hur en tryggare e-handel gynnar både dig som kund, företagare och e-handelsbranschen i stort.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall