Tryggare e-handel

2020-10-12

År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

Det finns många frågor, men även många svar och alternativ idag för att säkerställa en trygg e-handel för kunderna. För vissa räcker det kanske med en check out och betallösning de känner igen, för andra krävs det något mer. Svensk Digital Handel är en av de som tänkt över detta och utifrån det tagit fram certifieringen Trygg E-handel.

Seniorerna är en av de skeptiska målgrupperna

Senast i januari i år uppgav en Novus-undersökning (på beställning av Apotek Hjärtat) att många äldre ser risker med e-handel. Bland annat uppgav 40% av de tillfrågade, i åldrarna 65–89 år, en oro för att någon ska komma åt ens kontouppgifter när man handlar på nätet. I samband med E-barometerns senaste rapport från andra kvartalet i år, kan vi dock samtidigt se att den äldre generationen är en målgrupp som är hetare än någonsin på e-handelsmarknaden. Det senaste kvartalet har e-handeln nämligen ökat med 67% mellan åldrarna 65-79 år.

Den äldre generationen är inte de enda som upplever skepticism, men om vi använder dem som ett exempel så ser vi en stor målgrupp som går förlorad för många e-handlare. Att de ökat så pass mycket senaste kvartalet (troligen till följd av covid-19) innebär dock att det faktiskt finns ett intresse eller behov från deras sida. Det är därmed upp till e-handlare att säkerställa en trygg upplevelse om de vill ha den här målgruppen som trogna kunder.

Certifieringen Trygg E-handel

Någon som har en konkret lösning på oron är Svensk Digital Handel, som är initiativtagarna bakom certifieringen Trygg E-handel. Vi hörde därför av oss till Anne Bardeman, som är ansvarig för certifieringen, för att få höra mer om hennes syn på saken.

– Vad fick er att ta fram Trygg E-handel Certifieringen? Hur startade det?

Certifieringen skapades för att öka tilltron till e-handeln som bransch. Syftet med Certifieringen idag är att öka kunskapen och tryggheten vid e-handel för både köpare och säljare genom att tillse att e-handlare lever upp till vissa krav som rör framförallt konsumenträtt.

– Vad innebär certifieringen för ett företag?

När vi startade certifieringen 2008 så var det för att betrygga konsumenter om att nätbutiker med Trygg E-handels logotyp var säkra och trygga att handla hos. Nu är vi även ett stort stöd för e-handlarna i form av att vi granskar villkor, ser över e-handlarens check-out/kassa och hjälper till med de utmaningar det innebär att driva e-handel. Vi uppdaterar vår hemsida med FAQ, mallar och guider tillsammans med artiklar om aktuella ämnen.

– Vad innebär den för e-handelsbranschen i stort?

När fler och fler verkligen håller hög standard med korrekta villkor och är medvetna om den lagstiftning som gäller för den aktuella branschen så uppstår en trygghet för konsumenter att handla på nätet och detta i sin tur är bra för e-handlarna. E-handlarnas kundservice är också mycket viktigt i detta arbetet.

– Enligt statistik från Svenskarna och internet var det 7% av svenska konsumenter som inte kände sig trygga med att handla på internet förra året. Vad tror ni detta beror på?

Det sker mycket bedrägerier på nätet, både i form av ID-kapningar men även stulna kortuppgifter. Detta bidrar till en osäkerhet kring hur hanteringen av konsumenternas uppgifter går till trots strängare lagstiftning.

– Vilket perspektiv är certifieringen uppbyggd på, är det ur ett konsumentperspektiv enbart eller är där fler infallsvinklar bakom?

Från början var det så. Men allt eftersom vi skapat oss erfarenhet och genom analysarbete ser vi ett stort behov av stöd för e-handlarna. Trygg E-handel stöttar därför e-handlarna med allt runt affären så kan e-handlaren fokusera mer på konsumenten och på så sätt bidra till ett tryggare näthandlande.

– Tips för “den lilla e-handlaren” som inte har råd med certifieringen i dagsläget?

Ta del av de tips och den information vi har på Tryggehandel.se samt läs på Konsumentverkets hemsida.

Är du intresserad?

trygg e-handels hemsida finns en kravlista som du som e-handlare måste uppfylla för att få certifieringen. Det finns en ansökningsavgift som ligger på 2 500 kr (ex moms) för svenska företag som betalas innan processen sätts igång. Blir du sedan godkänd så får du en faktura på årsavgiften på 6 500 kr (ex moms).

Vi hoppas att du har fått en tydligare bild...

…av hur en tryggare e-handel gynnar både dig som kund, företagare och e-handelsbranschen i stort.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall