5 enkla sätt att boosta merförsäljningen

2020-05-20

Ser ni ibland över er försäljningsstatistik och ser många kalla leads, övergivna varukorgar eller få återkommande kunder? Då har ni säkert även suttit, likt många e-handlare världen över, och klurat på samma fråga: Hur ökar vi egentligen merförsäljningen?

Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge.

Det bästa sättet att öka er försäljning i det långa loppet är trots allt de där återkommande kunderna, som är lojala mot ert varumärke och sprider det goda ordet till fler. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!

Begränsade erbjudande

Har du någonsin hittat ett bortglömt presentkort längst ner i väskan som går ut imorgon, och direkt velat passa på att använda det innan det går ut? Eller köpt ett paket som mjölk du egentligen inte behövde men som det var extrapris på för det är kort utgångsdatum? Detta är båda exempel på begränsade erbjudande, där viljan av att spara är större än det faktiska behovet av produkten. Genom att exempelvis ha tidsbegränsade erbjudanden eller bara ett begränsat antal kvar av en produkt, sätter du en liten press på kunden att genomföra köpet, och kanske då även på något de först inte tänkte att de behövde men vill passa på medan det är rabatt eller finns i lager.

Rekommendera tillbehör

Lär er webshop att känna igen vad som ligger i kundkorgen och vad som passar ihop med just de produkterna. Genom att sälja in något som ett bra tillägg till det som kunden redan planerat att köpa, gör att de direkt kan se användningsområdena. Dessutom ger det en trygghet i er expertis och visar kunden att ni har bra koll på era produkter.

Få kunden att komma tillbaka

Ett effektivt sätt att få kunden att spendera mer, är genom att få dem att komma tillbaka. Ett sätt att locka tillbaka kunden kan vara att skicka med ett erbjudande med orderbekräftelsen; en rabatt på nästa köp, eller en personlig kod som kan användas för fri frakt.

Utnyttja era kunders kontaktnät

Gynna de kunder som sprider ett gott ord om er! Har ni riktigt lojala och nöjda kunder kan ni utnyttja deras kontaktnät, och nå fler potentiella kunder. Ett exempel är att ge era kunder en personlig kod, som de kan ge till sina kompisar att använda i kassan. När deras vän då uppger den personliga koden, får de både själva en rabatt direkt i kassan, och er lojala kund som tipsat om er får ett mail med en rabattkod till nästa köp. På så vis får ni fler kunder, som potentiellt kommer tillbaka en andra gång om de är nöjda.

Lär känna era kunder

Genom att mäta och analysera era kunders konsumtionsmönster och beteende på hemsidan, kan ni både underlätta kundens beslutsprocess och leda dem snabbare till köpen. Asos är ett exempel på detta, där de samlar kundens tidigare köp, vad de klickat på, vilka varumärken de främst köper från och annan relevant information - för att sedan skräddarsy en kategori åt just den kunden. Under “Top Picks for you” kan kunden känna sig speciell, och förhoppningsvis har algoritmerna skött sig bra så att kunden faktiskt hittar något som läggs i varukorgen - som de annars inte hittat.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall