Vi hör på allt fler håll hur betallösningar på webshopar idag måste anpassas för kundens önskemål och behov. Men hur uppnår man det?

Vi är glada att ha vår samarbetspartner Avarda, som erbjuder skräddarsydda betallösningar som smälter in i ditt varumärke, med oss i det här gästbloggsinlägget. Vi bad Samira Karlsson, Marketing Manager på Avarda, förklara närmare om dagens trender inom e-handel och varför betallösningar och kundresan bör gå hand i hand. Läs vidare för att se vad vi fick för svar!
Vilka är de senaste trenderna inom e-handel just nu?
Kundklubbar, lojalitetsprogram och mer personlig köpupplevelse
Vi har de senaste åren sett en växande trend kring lansering av kundklubbar och lojalitetsprogram. En del handlare gör detta via tredje part medan andra skapar sin kundklubb med egen teknik och logik. Att använda personalisering i kundresan är ytterligare en trend som håller i sig då konsumenten förväntar sig riktade erbjudanden och personliga upplevelser.
Hållbarhet och cirkulära modeller
Hållbarhet är det nya normala inom e-handel och andelen konsumenter som handlar second hand och cirkulärt ökar fortsatt. Miljövänliga leveransmetoder såsom fossilfria alternativ efterfrågas i större utsträckning och konsumenter är ofta villiga att betala mer för ett sådant alternativ. Handlare med starkt hållbarhetsfokus växlar upp sitt erbjudande medan andra hoppar på trenden och skapar outlets och liknande försäljningskanaler kopplade till hållbarhet.
Ett annat område där hållbarhetstänket ökar är hanteringen av returer och lösningar för att minimera onödiga sådana. Detta kan uppnås genom att exempelvis implementera storleksguider, erbjuda konsumenter möjligheten att byta varor med varandra eller genom att förbättra den digitala returupplevelsen. Vi hjälper några av våra handlare att minska onödiga returer genom att hindra konsumenter som tenderar att utnyttja returvillkoren från att handla med ett ”betala senare” alternativ och istället erbjuda direktbetalning.
Konsumentens förändrade köpbeteende
Konsumenter tenderar att avvakta med impulsköp och spenderar samtidigt längre tid på att utvärdera större inköp. Vi märker även en förflyttning kring när i månaden konsumenter handlar vilket också speglas i fördelningen av betalmetoder. Konsumenternas köpbeslut påverkas i högre grad av kundrekommendationer och reviews från andra konsumenter i en kundklubb eller ett lojalitetsprogram. Det blir särskilt viktigt att bygga ett starkt och engagerande ”community” för att nå de nyare generationerna där lojaliteten för ett varumärke snabbt kan förflyttas. Vi tror därför starkt på ägandeskap av kundresan för att säkerställa återkommande kunder och återköp.

Hur viktigt är det för e-handlare att anpassa sina betalningslösningar till sina kunders behov och önskemål?
Det är en av de viktigaste aspekterna vid valet av betalpartner. Att erbjuda rätt betalmetoder i Checkouten kan vara avgörande för både konvertering och återköpsgrad. Dessutom är lokalanpassning en annan viktig faktor och att ha förståelse för att en lösning kanske inte passar alla konsumenter eller alla marknader. E-handlare önskar i allt större utsträckning vara med och påverka upplevelsen i Checkouten och under hela köpresan, vilket ofta kommer ur en ökad efterfrågan från konsumenterna.
Alla handlare har väldigt olika behov och utmaningar och vi tror därför att anpassning är nyckeln till att lyckas. Våra handlare uppskattar mycket denna flexibilitet vi erbjuder och det är en av styrkorna i våra partnerskap.
Hur skapar era betallösningar en bättre köpupplevelse – och hur kan det påverka kundlojaliteten och stärka e-handlarens varumärke?
Vi erbjuder våra butiker en smidig och enkel betallösning under deras eget varumärke. Utöver att stärka butikens varumärke så driver vi även en högre återköpsgrad och en starkare kundlojalitet. Det ger en personlig upplevelse för slutkunden och fler kontaktytor för handlaren som kan nyttjas som en potentiell försäljnings- och marknadsföringskanal.
Genom samarbetet med Boozt och betallösningen ”BooztPay” har vi integrerat betalflödet direkt i deras app och säkerställer att alla kunder kommer tillbaka till deras miljöer istället för en tredjeparts leverantör.
Vi erbjuder alla populära betalsätt i Norden såsom Buy Now Pay Later (BNPL), Swish, Vipps, MobilePay och direktbetalning. Det ger konsumenten möjlighet att slutföra köpet med sin föredragna betalmetod på några enkla knapptryck. Vi har även en stor bredd betalmetoder när kunden ska betala sin faktura. Där kan kunden enkelt betala direkt eller schemalägga med till exempel Swish, Trustly, kort och Open banking.

Vill du veta mer?
Vi har en koppling till Avarda via vårt affärssystem Nemo. Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.