24.se fortsätter utvecklas med Eseco

”Vi tittade efter ett företag som kunde hjälpa oss att växa.”

Kund sedan
2015
Omsättning
203 Mkr

Bakgrund

På 24.se ligger bra kundsupport, låga priser och snabba leveranser i fokus. Vilket märks!

Redan 1992 tog det fart som en sidohobby, i en källare med en person anställd. Idag säljs hemelektronik, datortillbehör, tv-spel och fritidsprodukter (bara för att nämna några produktkategorier) under ett enda digitalt tak.

– Funderingar kring att öppna en webbshop hade funnits ett tag, men den dagen vi hade möte om detta ringde telefonen och en säljare frågade om vi vill köpa ett nytt webbshopskoncept. Det måste vara ödet, sa vi och tackade ja.

”Den största utmaningen har varit att kunna växa i samma takt som e-handelns explosionsartade ökning, med allt vad det innebär inom logistik, personal och lokaler.”

Lösning

Efter en tid av växtvärk i det tidigare affärssystemet valde 24.se att leta efter en leverantör som kunde tillgodose deras behov av vidareutveckling och ständigt växande volymer.

– När vi kom upp i 100 ordrar per dag klarade inte vårt dåvarande system av den stora volymen, vi tittade då efter ett företag som kunde hjälpa oss att växa. Fokus sattes på att hitta en partner som hade gedigen kunskap, innovativa ideér samt hade ett mindre men mer sammansvetsat team där man inte blir ”en i mängden” av kunder.

Eseco har sedan dess hjälpt 24.se att effektivisera hela lagerstrukturen från plock och pack till utleverans genom smart vagnsplockning. Man har även rationalisterat hanteringen av inköp med hjälp en mycket avancerad och lättarbetad prognosmodul – färre felinköp leder till korrekt lagernivå!

I samarbete med Jetshop har Eseco även utvecklat en strömlinjeformat artikel- och orderhantering från shop till affärssystem varpå manuell hantering kunnat elimineras. Genom direkt kommunikation till Tradera, CDON Marketplace och Fyndiq kan 24.se öka sin försäljning och närvaro på marknaden.

Tillsammans fortsätter Eseco och 24.se att ständigt hitta nya lösningar för att effektivisera och automatisera deras processer.

– Vi har ett nära samarbete med logistikkonsulter som hela tiden pumpar oss med effektiva lösningar som de redan implementerat hos andra e-handlare, som vi sedan låter Eseco implementera.

Produkter

  • Affärssystemet Nemo

Integrationer

  • Jetshop
  • CDON
  • Fyndiq
  • ElKjöp
  • Matkahoulto
  • PostNord
  • Early Bird
  • Schenker
  • Bring
  • Klarna KCO v3

Länder

  • Sverige
  • Danmark
  • Norge
  • Finland
  • Nederländerna

Vad är den största fördelen med att arbeta i Nemo, enligt er?

– Att Eseco är ett litet sammansvetsat team.

Läs mer om affärssystemet Nemo

Vill du läsa mer...

...om hur 24.se förbereder sig inför Black Friday?

Läs blogginlägget här

”För att lyckas i framtiden krävs mer automatisering”

E-handelsbranschen är en bransch i ständig förändring där nya trender och ny teknologi lanseras tätt inpå varandra. Även på 24.se går det framåt och är ingen brist på framtidsplaner.

– Mer globaliserad försäljning inom marknadsplatser såsom Amazon och andra snarlika plattformar, EU öppnar upp sig mer och mer och blir en sömlös handelsplats. För att lyckas i framtiden och stå sig i konkurrensen krävs mer automatisering då lönekostnaden i Sverige är väldigt hög i jämförelse med lågkostnadsländer.

Och hur tror ni att 24.se har utvecklats om 10 år?

– Mer automatiserat men fortsatt med kunden i 100% fokus.

Läs fler case

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy