Gör din webshop tillgänglig

2021-03-17

I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?

Att göra sin hemsida tillgänglig för alla är idag ytterst viktigt, inte bara för att fånga upp alla potentiella kunder utan kanske framförallt för att inkludera och undvika diskriminering. Det kan till exempel vara en person med synnedsättning, dyslexi eller annat språk än svenska som förstaspråk som ni förlorar som kund.

Vi har här samlat och sammanfattat info om hur ni med relativt enkla medel kan göra er webshop mer tillgänglig. Trevlig läsning!

Vad säger lagen?

Enligt diskrimineringslagen är det förbjudet att diskriminera en person direkt eller indirekt på grund av funktionsnedsättning, vilket sedan 2015 även inkluderar bristande tillgänglighet.

Webbtillgänglighetsdirektivet trädde i kraft 2018 och innefattar offentlig sektor samt vissa statliga och kommunala bolag. Lagen innebär att hemsidor, intranät, appar med mera måste uppfylla vissa krav på tillgänglighet. Oavsett om den här lagen gäller er verksamhet eller inte, så kan en tillgänglig e-handel underlätta för era besökare, däribland potentiella kunder. Det handlar helt enkelt om att göra er webshop mer användarvänlig, vilket dessutom kan komma att öka er konvertering i det stora hela.

5 saker att tänka på:

Generell layout och färger Ett första steg är att rannsaka er layout på sidan. Se till så att det är så enkelt som möjligt och inte plottrigt eller rörigt innehåll som gör det svårt att urskilja det viktigaste.

Var även noga med vilka färgval ni gör, framförallt med texten kontra bakgrunden. Är det låg kontrast mellan texten och bakgrunden blir det svårare att läsa. Är du osäker på om det är tillräcklig kontrast kan du använda contrast checker.

Rubriker Rubriker är viktiga för orienteringen och strukturen på hemsidan - så att alla kan hitta rätt, lätt! Dessutom underlättar det för de som använder ett verktyg för uppläsning, då verktyget lättare kan känna av strukturen och läsa upp i rätt ordning.

Förutom att rent visuellt göra rubrikerna tydliga så är det även viktigt att göra det tydligt i koden, genom att använda så kallade header tags, h1-h6. Tänk exempelvis på att sätta varukorgen som en h1-rubrik, så det är lätt att hitta till den oavsett hur man besöker sidan.

Alt-texter på relevanta bilder Alt-texter är viktiga om det är en bild som tillför information till den övriga texten. Då kan exempelvis de med en synskada få alt-texten uppläst istället. Har bilden inget att tillföra i sammanhanget, eller att informationen finns i löpande text, så behöver ni inte skriva en alt-text.

Produktsidan Produktsidan är kanske en av de viktigaste sidorna om du har en e-handel. Det är nästan alltid där som kunden avgör om det blir ett köp eller inte. Var därför noga med att inkludera produktens namn samt vad det är för produkt i huvudrubriken. Där efter bör du ha tydlig information om produkten innan köpknappen, så att det blir en bra struktur.

Länkar och knappar Se till att alla länkar och knappar är tydligt markerade, och att de har tillräckligt mycket yta för att man ska kunna klicka på dem - både med en datormus och med fingret på en pekskärm. Det är också bra om det blir en synlig skillnad när knappen eller länken blir markerad när besökaren pekar på eller tabbar till den.

Vill du veta mer?

webbriktlinjer.se

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall