Gör din webshop tillgänglig

2021-03-17

I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?

Att göra sin hemsida tillgänglig för alla är idag ytterst viktigt, inte bara för att fånga upp alla potentiella kunder utan kanske framförallt för att inkludera och undvika diskriminering. Det kan till exempel vara en person med synnedsättning, dyslexi eller annat språk än svenska som förstaspråk som ni förlorar som kund.

Vi har här samlat och sammanfattat info om hur ni med relativt enkla medel kan göra er webshop mer tillgänglig. Trevlig läsning!

Vad säger lagen?

Enligt diskrimineringslagen är det förbjudet att diskriminera en person direkt eller indirekt på grund av funktionsnedsättning, vilket sedan 2015 även inkluderar bristande tillgänglighet.

Webbtillgänglighetsdirektivet trädde i kraft 2018 och innefattar offentlig sektor samt vissa statliga och kommunala bolag. Lagen innebär att hemsidor, intranät, appar med mera måste uppfylla vissa krav på tillgänglighet. Oavsett om den här lagen gäller er verksamhet eller inte, så kan en tillgänglig e-handel underlätta för era besökare, däribland potentiella kunder. Det handlar helt enkelt om att göra er webshop mer användarvänlig, vilket dessutom kan komma att öka er konvertering i det stora hela.

5 saker att tänka på:

Generell layout och färger Ett första steg är att rannsaka er layout på sidan. Se till så att det är så enkelt som möjligt och inte plottrigt eller rörigt innehåll som gör det svårt att urskilja det viktigaste.

Var även noga med vilka färgval ni gör, framförallt med texten kontra bakgrunden. Är det låg kontrast mellan texten och bakgrunden blir det svårare att läsa. Är du osäker på om det är tillräcklig kontrast kan du använda contrast checker.

Rubriker Rubriker är viktiga för orienteringen och strukturen på hemsidan - så att alla kan hitta rätt, lätt! Dessutom underlättar det för de som använder ett verktyg för uppläsning, då verktyget lättare kan känna av strukturen och läsa upp i rätt ordning.

Förutom att rent visuellt göra rubrikerna tydliga så är det även viktigt att göra det tydligt i koden, genom att använda så kallade header tags, h1-h6. Tänk exempelvis på att sätta varukorgen som en h1-rubrik, så det är lätt att hitta till den oavsett hur man besöker sidan.

Alt-texter på relevanta bilder Alt-texter är viktiga om det är en bild som tillför information till den övriga texten. Då kan exempelvis de med en synskada få alt-texten uppläst istället. Har bilden inget att tillföra i sammanhanget, eller att informationen finns i löpande text, så behöver ni inte skriva en alt-text.

Produktsidan Produktsidan är kanske en av de viktigaste sidorna om du har en e-handel. Det är nästan alltid där som kunden avgör om det blir ett köp eller inte. Var därför noga med att inkludera produktens namn samt vad det är för produkt i huvudrubriken. Där efter bör du ha tydlig information om produkten innan köpknappen, så att det blir en bra struktur.

Länkar och knappar Se till att alla länkar och knappar är tydligt markerade, och att de har tillräckligt mycket yta för att man ska kunna klicka på dem - både med en datormus och med fingret på en pekskärm. Det är också bra om det blir en synlig skillnad när knappen eller länken blir markerad när besökaren pekar på eller tabbar till den.

Vill du veta mer?

webbriktlinjer.se

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall