fbpx
esecos logga

3 sätt att tackla distanseringen som företag

3 sätt att tackla distanseringen som företag

Coronapandemins påverkan på företagandet

Det senaste året har varit kantat av en global pandemi, social distansering och nya vanor för oss alla. Skolungdomar får ha digitala lektioner, kollegors AW hålls på Zoom och allt fler konsumenter vänder sig till e-handeln framför fysiska butiker. Den här bristen på fysiska mötespunkter verkar ha sparkat in en dörr som stod på glänt i början på förra året; nämligen utvecklingen av digitala platser för kunskapsspridning.

Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt att det behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.

3 tips för att tackla distanseringen som företag

  1. Videomöten som uppskattas av hemarbetare
  2. Håll ett Webinar
  3. Nå ny intressenter genom en e-bok

1. Videomöten som uppskattas av hemarbetare

I december släpptes Svenskarna och Internet 2020, en årlig rapport från Internetstiftelsen, där vi tydligt kan se hur året har bidragit till ett helt nytt beteendemönster för många runt om i landet. Bland annat visar den på att 52% av de som arbetat hemifrån under pandemin har varit nya hemarbetare som inte gjort det tidigare.

Vad som är roligt att se är att bland dem som arbetat hemifrån har 80% ansett att det fungerat bra! Ett stabilt internet och digitala tjänster är det vi tror har kunnat hjälpa till och underlätta för många hemmakontor.

9 av 10 hemarbetare har under året haft digitala videomöten, vilket tyder på en ökad mognad i användandet av digitala tjänster. Några av de tjänster som har varit populära bland hemarbetarna har varit Microsoft Teams, Google Meet, Zoom och Slack. Trots att de är snarlika kan det vara värt att prova vilken som fungerar bäst för just er!

2. Håll ett Webinar

bild på laptop

Aldrig förr har vi väl hört så många webinars som under förra året. Vissa bra och vissa mindre bra. Webinars är, som namnet avser, ett digitalt seminarium (från engelskans “web” och “seminar”). Under året har dessa varit en bra lösning för att ställa om istället för att ställa in.

Det har inneburit att konferenser, lanseringar och föreläsningar har skett på varje åskådares enskilda datorskärm, istället för i ett publikhav. Även vi på Eseco har haft en pågående webinarserie. En gång per månad under hösten höll vi ett webinar på 30 minuter tillsammans med en gäst, för att sprida kunskap, expertis och inspiration till alla som ville lyssna. Webinarseriens fokus låg på “Every Second Counts” – vår gamla slogan som legat till grund får vårt namn. Missade du dem eller vill se dem igen så ligger de uppe här.

Webinars kan hållas på många olika sätt. Är ni bara ett få antal personer, kanske vid en intern utbildning, räcker ofta vanliga videosamtal genom ex. Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet. Där kan alla enkelt ansluta och vara tillgängliga med kamera, mikrofon eller chatt. Vill ni ha fler deltagare, bjuda in talare, visa presentationsslides eller dela in deltagarna i grupper så krävs oftast ett lite mer efterforskning. Kolla upp vilken plattform som passar just er bäst, och var eventuellt beredd på att betala lite extra.

3. Nå nya intressenter genom en e-bok

Ska ni ha en kampanj eller lansering snart? Varför inte skriva en e-bok om något av era expertämnen för att dra mer trafik till er hemsida? Med en e-bok har ni nämligen möjligheten att sprida kunskap på distans, och på samma gång potentiellt samla in fler möjliga intressenter. En e-bok är nämligen ett bra tillägg om ni jobbar med inbound marketing, det vill säga eget material på egna kanaler som lockar besökare.

Under dessa turbulenta tider är det många som fått prova sig fram för att se vad som fungerar bättre och vad som fungerar sämre. Lyckas ni fånga upp just deras funderingar så ligger ni därför bara en googlesökning ifrån en ny intressent. På så vis kan ni dra in mer trafik till er hemsida, som i sin tur kan lockas vidare av er kommande kampanj eller lansering.

Ställer ni in eller ställer ni om?

Oavsett tillvägagångssätt så hoppas vi att ni överväger att ställa om istället för att ställa in i vår. Men visst längtar vi alla efter de där fysiska mötena! Vi håller självklart tummarna på en avmattning av covid-19 och att vi i slutet av året kan påbörja alla fysiska evenemang igen, om så i mindre skalor.

Vill du veta mer om hur ni kan jobba på distans?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner