Så tacklar du distanseringen som företag

2021-01-13

Det senaste året har varit kantat av en global pandemi, social distansering och nya vanor för oss alla. Skolungdomar får ha digitala lektioner, kollegors AW hålls på Zoom och allt fler konsumenter vänder sig till e-handeln framför fysiska butiker. Den här bristen på fysiska mötespunkter verkar ha sparkat in en dörr som stod på glänt i början på förra året; nämligen utvecklingen av digitala platser för kunskapsspridning.

Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt att det behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.

Videomöten uppskattas av hemarbetare

I december släpptes Svenskarna och Internet 2020, en årlig rapport från Internetstiftelsen, där vi tydligt kan se hur året har bidragit till ett helt nytt beteendemönster för många runt om i landet. Bland annat visar den på att 52% av de som arbetat hemifrån under pandemin har varit nya hemarbetare som inte gjort det tidigare.

Vad som är roligt att se är att bland dem som arbetat hemifrån har 80% ansett att det fungerat bra! Ett stabilt internet och digitala tjänster är det vi tror har kunnat hjälpa till och underlätta för många hemmakontor.

9 av 10 hemarbetare har under året haft digitala videomöten, vilket tyder på en ökad mognad i användandet av digitala tjänster. Några av de tjänster som har varit populära bland hemarbetarna har varit Microsoft Teams, Google Meet, Zoom och Slack. Trots att de är snarlika kan det vara värt att prova vilken som fungerar bäst för just er!

Håll ett webinar

Aldrig förr har vi väl hört så många webinars som under förra året. Vissa bra och vissa mindre bra. Webinars är, som namnet avser, ett digitalt seminarium (från engelskans “web” och “seminar”). Under året har dessa varit en bra lösning för att ställa om istället för att ställa in.

Det har inneburit att konferenser, lanseringar och föreläsningar har skett på varje åskådares enskilda datorskärm, istället för i ett publikhav. Även vi på Eseco har haft en pågående webinarserie. En gång per månad under hösten höll vi ett webinar på 30 minuter tillsammans med en gäst, för att sprida kunskap, expertis och inspiration till alla som ville lyssna. Webinarseriens fokus låg på “Every Second Counts” - vår gamla slogan som legat till grund får vårt namn. Missade du dem eller vill se dem igen så ligger de uppe här.

Webinars kan hållas på många olika sätt. Är ni bara ett få antal personer, kanske vid en intern utbildning, räcker ofta vanliga videosamtal genom ex. Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet. Där kan alla enkelt ansluta och vara tillgängliga med kamera, mikrofon eller chatt. Vill ni ha fler deltagare, bjuda in talare, visa presentationsslides eller dela in deltagarna i grupper så krävs oftast ett lite mer efterforskning. Kolla upp vilken plattform som passar just er bäst, och var eventuellt beredd på att betala lite extra.

Nå nya intressenter genom en e-bok

Ska ni ha en kampanj eller lansering snart? Varför inte skriva en e-bok om något av era expertämnen för att dra mer trafik till er hemsida? Med en e-bok har ni nämligen möjligheten att sprida kunskap på distans, och på samma gång potentiellt samla in fler möjliga intressenter. En e-bok är nämligen ett bra tillägg om ni jobbar med inbound marketing, det vill säga eget material på egna kanaler som lockar besökare.

Under dessa turbulenta tider är det många som fått prova sig fram för att se vad som fungerar bättre och vad som fungerar sämre. Lyckas ni fånga upp just deras funderingar så ligger ni därför bara en googlesökning ifrån en ny intressent. På så vis kan ni dra in mer trafik till er hemsida, som i sin tur kan lockas vidare av er kommande kampanj eller lansering.

Oavsett tillvägagångssätt så hoppas vi att ni överväger att ställa om istället för att ställa in i vår. Men visst längtar vi alla efter de där fysiska mötena! Vi håller självklart tummarna på en avmattning av covid-19 och att vi i slutet av året kan påbörja alla fysiska evenemang igen, om så i mindre skalor.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall