Så tacklar du distanseringen som företag

2021-01-13

Det senaste året har varit kantat av en global pandemi, social distansering och nya vanor för oss alla. Skolungdomar får ha digitala lektioner, kollegors AW hålls på Zoom och allt fler konsumenter vänder sig till e-handeln framför fysiska butiker. Den här bristen på fysiska mötespunkter verkar ha sparkat in en dörr som stod på glänt i början på förra året; nämligen utvecklingen av digitala platser för kunskapsspridning.

Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt att det behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.

Videomöten uppskattas av hemarbetare

I december släpptes Svenskarna och Internet 2020, en årlig rapport från Internetstiftelsen, där vi tydligt kan se hur året har bidragit till ett helt nytt beteendemönster för många runt om i landet. Bland annat visar den på att 52% av de som arbetat hemifrån under pandemin har varit nya hemarbetare som inte gjort det tidigare.

Vad som är roligt att se är att bland dem som arbetat hemifrån har 80% ansett att det fungerat bra! Ett stabilt internet och digitala tjänster är det vi tror har kunnat hjälpa till och underlätta för många hemmakontor.

9 av 10 hemarbetare har under året haft digitala videomöten, vilket tyder på en ökad mognad i användandet av digitala tjänster. Några av de tjänster som har varit populära bland hemarbetarna har varit Microsoft Teams, Google Meet, Zoom och Slack. Trots att de är snarlika kan det vara värt att prova vilken som fungerar bäst för just er!

Håll ett webinar

Aldrig förr har vi väl hört så många webinars som under förra året. Vissa bra och vissa mindre bra. Webinars är, som namnet avser, ett digitalt seminarium (från engelskans “web” och “seminar”). Under året har dessa varit en bra lösning för att ställa om istället för att ställa in.

Det har inneburit att konferenser, lanseringar och föreläsningar har skett på varje åskådares enskilda datorskärm, istället för i ett publikhav. Även vi på Eseco har haft en pågående webinarserie. En gång per månad under hösten höll vi ett webinar på 30 minuter tillsammans med en gäst, för att sprida kunskap, expertis och inspiration till alla som ville lyssna. Webinarseriens fokus låg på “Every Second Counts” - vår gamla slogan som legat till grund får vårt namn. Missade du dem eller vill se dem igen så ligger de uppe här.

Webinars kan hållas på många olika sätt. Är ni bara ett få antal personer, kanske vid en intern utbildning, räcker ofta vanliga videosamtal genom ex. Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet. Där kan alla enkelt ansluta och vara tillgängliga med kamera, mikrofon eller chatt. Vill ni ha fler deltagare, bjuda in talare, visa presentationsslides eller dela in deltagarna i grupper så krävs oftast ett lite mer efterforskning. Kolla upp vilken plattform som passar just er bäst, och var eventuellt beredd på att betala lite extra.

Nå nya intressenter genom en e-bok

Ska ni ha en kampanj eller lansering snart? Varför inte skriva en e-bok om något av era expertämnen för att dra mer trafik till er hemsida? Med en e-bok har ni nämligen möjligheten att sprida kunskap på distans, och på samma gång potentiellt samla in fler möjliga intressenter. En e-bok är nämligen ett bra tillägg om ni jobbar med inbound marketing, det vill säga eget material på egna kanaler som lockar besökare.

Under dessa turbulenta tider är det många som fått prova sig fram för att se vad som fungerar bättre och vad som fungerar sämre. Lyckas ni fånga upp just deras funderingar så ligger ni därför bara en googlesökning ifrån en ny intressent. På så vis kan ni dra in mer trafik till er hemsida, som i sin tur kan lockas vidare av er kommande kampanj eller lansering.

Oavsett tillvägagångssätt så hoppas vi att ni överväger att ställa om istället för att ställa in i vår. Men visst längtar vi alla efter de där fysiska mötena! Vi håller självklart tummarna på en avmattning av covid-19 och att vi i slutet av året kan påbörja alla fysiska evenemang igen, om så i mindre skalor.

Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall