Så tacklar du distanseringen som företag

2021-01-13

Det senaste året har varit kantat av en global pandemi, social distansering och nya vanor för oss alla. Skolungdomar får ha digitala lektioner, kollegors AW hålls på Zoom och allt fler konsumenter vänder sig till e-handeln framför fysiska butiker. Den här bristen på fysiska mötespunkter verkar ha sparkat in en dörr som stod på glänt i början på förra året; nämligen utvecklingen av digitala platser för kunskapsspridning.

Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt att det behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.

Videomöten uppskattas av hemarbetare

I december släpptes Svenskarna och Internet 2020, en årlig rapport från Internetstiftelsen, där vi tydligt kan se hur året har bidragit till ett helt nytt beteendemönster för många runt om i landet. Bland annat visar den på att 52% av de som arbetat hemifrån under pandemin har varit nya hemarbetare som inte gjort det tidigare.

Vad som är roligt att se är att bland dem som arbetat hemifrån har 80% ansett att det fungerat bra! Ett stabilt internet och digitala tjänster är det vi tror har kunnat hjälpa till och underlätta för många hemmakontor.

9 av 10 hemarbetare har under året haft digitala videomöten, vilket tyder på en ökad mognad i användandet av digitala tjänster. Några av de tjänster som har varit populära bland hemarbetarna har varit Microsoft Teams, Google Meet, Zoom och Slack. Trots att de är snarlika kan det vara värt att prova vilken som fungerar bäst för just er!

Håll ett webinar

Aldrig förr har vi väl hört så många webinars som under förra året. Vissa bra och vissa mindre bra. Webinars är, som namnet avser, ett digitalt seminarium (från engelskans “web” och “seminar”). Under året har dessa varit en bra lösning för att ställa om istället för att ställa in.

Det har inneburit att konferenser, lanseringar och föreläsningar har skett på varje åskådares enskilda datorskärm, istället för i ett publikhav. Även vi på Eseco har haft en pågående webinarserie. En gång per månad under hösten höll vi ett webinar på 30 minuter tillsammans med en gäst, för att sprida kunskap, expertis och inspiration till alla som ville lyssna. Webinarseriens fokus låg på “Every Second Counts” - vår gamla slogan som legat till grund får vårt namn. Missade du dem eller vill se dem igen så ligger de uppe här.

Webinars kan hållas på många olika sätt. Är ni bara ett få antal personer, kanske vid en intern utbildning, räcker ofta vanliga videosamtal genom ex. Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet. Där kan alla enkelt ansluta och vara tillgängliga med kamera, mikrofon eller chatt. Vill ni ha fler deltagare, bjuda in talare, visa presentationsslides eller dela in deltagarna i grupper så krävs oftast ett lite mer efterforskning. Kolla upp vilken plattform som passar just er bäst, och var eventuellt beredd på att betala lite extra.

Nå nya intressenter genom en e-bok

Ska ni ha en kampanj eller lansering snart? Varför inte skriva en e-bok om något av era expertämnen för att dra mer trafik till er hemsida? Med en e-bok har ni nämligen möjligheten att sprida kunskap på distans, och på samma gång potentiellt samla in fler möjliga intressenter. En e-bok är nämligen ett bra tillägg om ni jobbar med inbound marketing, det vill säga eget material på egna kanaler som lockar besökare.

Under dessa turbulenta tider är det många som fått prova sig fram för att se vad som fungerar bättre och vad som fungerar sämre. Lyckas ni fånga upp just deras funderingar så ligger ni därför bara en googlesökning ifrån en ny intressent. På så vis kan ni dra in mer trafik till er hemsida, som i sin tur kan lockas vidare av er kommande kampanj eller lansering.

Oavsett tillvägagångssätt så hoppas vi att ni överväger att ställa om istället för att ställa in i vår. Men visst längtar vi alla efter de där fysiska mötena! Vi håller självklart tummarna på en avmattning av covid-19 och att vi i slutet av året kan påbörja alla fysiska evenemang igen, om så i mindre skalor.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall