Så tacklar du distanseringen som företag

2021-01-13

Det senaste året har varit kantat av en global pandemi, social distansering och nya vanor för oss alla. Skolungdomar får ha digitala lektioner, kollegors AW hålls på Zoom och allt fler konsumenter vänder sig till e-handeln framför fysiska butiker. Den här bristen på fysiska mötespunkter verkar ha sparkat in en dörr som stod på glänt i början på förra året; nämligen utvecklingen av digitala platser för kunskapsspridning.

Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt att det behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.

Videomöten uppskattas av hemarbetare

I december släpptes Svenskarna och Internet 2020, en årlig rapport från Internetstiftelsen, där vi tydligt kan se hur året har bidragit till ett helt nytt beteendemönster för många runt om i landet. Bland annat visar den på att 52% av de som arbetat hemifrån under pandemin har varit nya hemarbetare som inte gjort det tidigare.

Vad som är roligt att se är att bland dem som arbetat hemifrån har 80% ansett att det fungerat bra! Ett stabilt internet och digitala tjänster är det vi tror har kunnat hjälpa till och underlätta för många hemmakontor.

9 av 10 hemarbetare har under året haft digitala videomöten, vilket tyder på en ökad mognad i användandet av digitala tjänster. Några av de tjänster som har varit populära bland hemarbetarna har varit Microsoft Teams, Google Meet, Zoom och Slack. Trots att de är snarlika kan det vara värt att prova vilken som fungerar bäst för just er!

Håll ett webinar

Aldrig förr har vi väl hört så många webinars som under förra året. Vissa bra och vissa mindre bra. Webinars är, som namnet avser, ett digitalt seminarium (från engelskans “web” och “seminar”). Under året har dessa varit en bra lösning för att ställa om istället för att ställa in.

Det har inneburit att konferenser, lanseringar och föreläsningar har skett på varje åskådares enskilda datorskärm, istället för i ett publikhav. Även vi på Eseco har haft en pågående webinarserie. En gång per månad under hösten höll vi ett webinar på 30 minuter tillsammans med en gäst, för att sprida kunskap, expertis och inspiration till alla som ville lyssna. Webinarseriens fokus låg på “Every Second Counts” - vår gamla slogan som legat till grund får vårt namn. Missade du dem eller vill se dem igen så ligger de uppe här.

Webinars kan hållas på många olika sätt. Är ni bara ett få antal personer, kanske vid en intern utbildning, räcker ofta vanliga videosamtal genom ex. Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet. Där kan alla enkelt ansluta och vara tillgängliga med kamera, mikrofon eller chatt. Vill ni ha fler deltagare, bjuda in talare, visa presentationsslides eller dela in deltagarna i grupper så krävs oftast ett lite mer efterforskning. Kolla upp vilken plattform som passar just er bäst, och var eventuellt beredd på att betala lite extra.

Nå nya intressenter genom en e-bok

Ska ni ha en kampanj eller lansering snart? Varför inte skriva en e-bok om något av era expertämnen för att dra mer trafik till er hemsida? Med en e-bok har ni nämligen möjligheten att sprida kunskap på distans, och på samma gång potentiellt samla in fler möjliga intressenter. En e-bok är nämligen ett bra tillägg om ni jobbar med inbound marketing, det vill säga eget material på egna kanaler som lockar besökare.

Under dessa turbulenta tider är det många som fått prova sig fram för att se vad som fungerar bättre och vad som fungerar sämre. Lyckas ni fånga upp just deras funderingar så ligger ni därför bara en googlesökning ifrån en ny intressent. På så vis kan ni dra in mer trafik till er hemsida, som i sin tur kan lockas vidare av er kommande kampanj eller lansering.

Oavsett tillvägagångssätt så hoppas vi att ni överväger att ställa om istället för att ställa in i vår. Men visst längtar vi alla efter de där fysiska mötena! Vi håller självklart tummarna på en avmattning av covid-19 och att vi i slutet av året kan påbörja alla fysiska evenemang igen, om så i mindre skalor.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall