Social Shopping: Låt kunden handla i sitt eget flöde

2022-11-02

Att driva en e-handel innebär till stor del att driva in trafik till sin webshop. Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier. Det betyder att ni får fler kontaktytor med era kunder och fler plattformar att använda som digitala skyltfönster.

Läs vidare för att veta hur det fungerar i praktiken!

Vad är Social Shopping

Tidigare var sociala medier endast ett verktyg för att marknadsföra sin e-handel på, medan det idag kan vara sociala medierna som är e-handeln.

Social Shopping innebär helt enkelt att man inkluderar sociala medier i sin säljstrategi och använder det som ytterligare en plattform att sälja på. Det grundar sig till stor del i den konstant ökande användningen av sociala medier och den moderna kundens shoppingbeteende.

Våga satsa på nya plattformar – det ger resultat!

Hela 95% av svenskarna använder sociala medier – det är nästan hela Sverige som skrollar på plattformarna! Som företag har det därför i princip aldrig varit lättare att nå ut till potentiella kunder, samtidigt som det aldrig har funnits så många konkurrenter som det finns idag. Därmed finns det stor potential inom social shopping, till exempel:

Ni når ut till en större målgrupp
Jämfört med att dra in trafik till hemsidan är sociala medier en plattform där besökarna redan befinner sig på (i många fall) dagligen. Det är därför oerhört mycket lättare att nå ut till befintliga instagram-användare genom att själva befinna er på samma plattform, än att pricka rätt på en annonsplats för att dra in potentiella besökare till er hemsida. På sociala medier är det alltså ni som kommer till kundens arena, vilket gör det lättare att nå fler användare och att minska avståndet till en konvertering.

Förkortar köpprocessen
Visste du att 42% av internetanvändare använder sociala medier för att göra research kring produkter? Att en potentiell kund skrollar igenom era sociala medier kan därmed vara det första steget i köpsprocessen – och det är viktigt att ta tillvara på! Genom att satsa på Social Shopping och inkludera det i er marknadsstrategi kan användaren därmed snabbare konvertera från ett inlägg i sitt flöde till att lägga produkten i varukorgen.

Ökar förtroendet för ert varumärke
Som ovan nämnt är det en stor andel konsumenter som gör sin research inför ett köp på just sociala medier och är därmed ett bra sätt att skapa förtroende på. En genomtänkt strategi på exempelvis instagram, där ni taggar era produkter i inläggen och interagerar med era kunder, är en oerhört viktig del i dagens varumärkesbyggande då det ökar känslan av autenticitet och transparens.

Samtidigt är sociala medier det perfekta stället för er att interagera med era befintliga kunder. Uppmuntra dem till att tagga er, lämna kommentarer och dela innehållet – då ökar inte bara spridningen organiskt utan även förtroendet för era produkter!

Instagram Shopping

Det finns olika sätt att ta tillvara på och använda sig av social shopping som en säljstrategi. En av de vanligaste, och kanske enklaste, sätten att börja på är med Instagram Shopping. Instagram har nästan fungerat som navet för social shopping, där alla företag kan skapa en butik direkt i appen.

Så här fungerar det I Instagram-appen kan ni ladda upp era produkter och skapa samlingar med olika varor i (exempelvis utifrån teman, nyinkommet, säsong m.m). När ni väl lagt upp era önskade produkter kan ni sedan tagga dem i bilder, ungefär på samma sätt som man taggar personer.

Användaren kan då spara produkterna, alternativt gå vidare till er webshop för att lägga dem i kassan. För de som har kvalificerade amerikanska företags- och kreatörskonton går det dessutom att koppla på deras checkout – så att man kan köpa varan direkt i Instagramappen.

Fördelen med Instagram är att ni kan använda produkttaggarna på både era organiska inlägg och annonser. Det skapar ett smidigt flöde mellan instagrambilden som mottagaren får upp i sitt flöde och ett köp.

Utöver Instagram Shopping kan ni även kolla in de liknande funktionerna på Facebook och Pinterest.

Använd Live Shopping för ökat engagemang

Ett fenomen som verkligen fick blomma ut under pandemiåren var Live Shopping. Det innebär att man visar upp produkter under en livesändning på någon social plattform. Det kan vara företaget själva, eller en influencer eller känd profil, som håller i själva livesändningen. Den stora fördelen med live shopping är att det är ett sätt att göra e-handelsupplevelsen mer engagerande och interaktiv för kunderna.

Enligt statistik från Svenskarna och internet 2021 var det hela 40% av svenskarna känner till Live shopping, men bara 6% uppger att de har deltagit. Det visar absolut på att potentialen finns där! Vill ni läsa mer om statistiken kan ni göra det här.

3 tips inför Live Shopping-sändningen:

  1. Utnyttja videoformatet när ni visar produkterna. Till skillnad från stillbilder kan ni visa upp produkterna mer ingående i en video. Rör det sig om klädesplagg så se till att visa hur kläderna ser ut på olika kroppstyper och var transparenta när det kommer till storlekar, längder och material.

  2. Ge utrymme för eftertanke. Planera för att visa produkterna långsammare än vad som kanske känns naturligt. Förutom att man som tittare såklart vill hinna se produkterna ordentligt och inte känna att man lika gärna kunde se på bilder själv, är det viktigt att ge tittarna lite extra tid för att bestämma sig och eventuellt lägga produkten i varukorgen.

  3. Interagera med tittarna. Den stora fördelen med just Live-formatet är just att kunna engagera tittarna under tiden som det pågår. Ställ både egna frågor och svara på frågor i chatten eller ta upp dem under livens gång.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall