5 tips för en snabbare e-handel

2022-03-17

Vi är många som har upplevt frustrationen av en långsam hemsida. Att se hur det laddar och laddar och laddar i vad som känns som en evighet gör det definitivt mindre roligt att läsa den där artikeln eller beställa de där skorna.

En långsam webshop minskar helt enkelt användarupplevelsen och kan i förlängningen dessutom innebära en utebliven potentiell kund för e-handlaren.

Varför ska man prioritera en snabb hemsida?

  • Fler besökare stannar kvar. Statistik från Google visar på att 40% av besökarna på en hemsida lämnar om det tar mer än 3 sekunder att ladda innehållet.
  • Det ger en bättre användarupplevelse, vilket ökar konverteringen och köpbeteendet på en e-handel.
  • Er hemsida kommer rankas bättre på Google,då hastigheten idag ses som en rankingfaktor. (Hamnar ni högre upp i resultatet ökar det dessutom chansen till ökad trafik - och fler potentiella kunder!)

Det absolut lättaste sättet att beräkna hastigheten på en hemsida är att använda ett webbverktyg, exempelvis Google Page Speed Insight. Det är ett gratis online verktyg från Google själva och ger, förutom ett tydligt resultat, många praktiska tips på hur ni förbättrar det!

Om resultatet visar många röda siffror kan det vara värt att kolla över er webshop. Beroende på er e-handelslösning och vad ni sitter på för kunskaper kan det vara mer eller mindre lätt att lösa själv. Här nedan har vi samlat en checklista som de flesta kan lösa själva, för att påbörja arbetet för en blixtsnabb webshop!

Checklistan för snabbare webshop

1. Rensa er startsida

Er startsida är ofta det som majoriteten av besökarna hamnar först på, vilket innebär att den spelar en vital roll i helhetsbilden av er webshop. Om den laddar långsamt är risken därför större att många lämnar redan där, till skillnad från om en specifik undersida laddar lite långsammare.

Se till att skala ner på bilder, texter, scripts och plugins, som alla påverkar laddningstiden. Fokusera istället på en tydlig struktur som gör det lätt för kunden att hitta rätt, och uppmana istället till att klicka sig vidare till relevant undersida. Detta kommer inte bara att snabba på er laddningstid, utan i sin tur även sänka avvisningsfrekvensen och öka konverteringen då färre lämnar direkt och klickar sig snabbare vidare.

2. Minska bildstorlekarna

För stora filer tynger ner laddningstiden rejält och gör att innehållet laddar långsamt när en kund trycker sig in på en kategori eller produkt. Era bilder bör därför inte vara större än nödvändigt. Ett fotografi brukar generellt ha 300 ppi (antalet pixlar), men för publicering på webben räcker det med 72 ppi. Detsamma gäller storleken på en bild som sällan behöver vara 4000 pixlar bred utan ni kan med fördel ändra det till pixelbredden på fältet där den ska ligga. Genom att optimera era bilder på detta sätt kommer ni spara in mycket data som behöver laddas och därmed minska er laddningstid.

3. Välj rätt filformat

När ni optimerar storleken på era bilder kan ni även passa på att välja rätt filformat att spara dem i. Vissa filformat blir större, exempelvis .png som annars är ett populärt val då det är oförstörande samt tillåter transparens (om man exempelvis har grafik med genomskinlig bakgrund). För vanliga bilder är dock .jpg bäst lämpat för webben, då det resulterar i en betydligt mindre fil vilket går snabbare att ladda in. Värt att nämna är dock att .jpg är mer förstörande i sin komprimering vilket gör att kvaliteten kommer bli sämre om du öppnar och sparar om den flera gånger.

4. Ladda bara det nödvändigaste med lazy loading

När en besökare går in på er hemsida laddas automatiskt allt innehåll på sidan in - trots att allt inte syns vid första anblick. Det innebär att även om ni har en stor bild placerad längre ner på sidan kommer den påverka laddningstiden.

Med så kallad Lazy Loading prioriterar man istället vad som laddas in utifrån vad som först kommer vara synligt för besökaren. På så sätt blir laddningstiden betydligt kortare för besökaren och denne kan börja scrolla runt medan resterande innehåll laddar därefter. För att få till detta på er webshop behöver ni programmera in funktionen, alternativt finns det plugins för detta om ni använder er plattform som WordPress eller liknande.

5. Se över er hosting

Beroende på var ni har er webbplats någonstans kan även det vara en påverkande faktor till laddningstiden. Om ni ligger på ett webbhotell och delar serverutrymme med flera andra webbplatser kan en av de andras datamängd påverka hur snabbt er sida laddar. Genom att mäta ert TTFB (Time to First Byte) kan ni se hur lång tid det tar för hemsidan att ta emot den första byten med data. Det kan ni bland annat göra här. Rekommendationen från Google är att ha en svarstid på under 200 ms - men allt upp till 1 sekund kan ses som acceptabelt. Allt över 1 sekund bör ni se över och åtgärda.

Sammanfattningsvis är det vitalt att optimera hastigheten på sin hemsida om man vill behålla sina besökare och inte ramla ner i sökresultatet på Google. Framförallt för alla e-handlare kan det vara skillnaden mellan en potentiell kund och tillfällig engångsbesökare.

Ni behöver (förhoppningsvis) inte göra allting på listan ovan, men det kan vara värt att kolla in Google Page Speed Insight eller liknande verktyg för att se hur ni ligger till. Gör det sedan till en vana att gå in där då och då för att se till att det ligger stabilt.

Lycka till med er snabba e-handel!

Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall