5 tips för en snabbare e-handel

2022-03-17

Vi är många som har upplevt frustrationen av en långsam hemsida. Att se hur det laddar och laddar och laddar i vad som känns som en evighet gör det definitivt mindre roligt att läsa den där artikeln eller beställa de där skorna.

En långsam webshop minskar helt enkelt användarupplevelsen och kan i förlängningen dessutom innebära en utebliven potentiell kund för e-handlaren.

Varför ska man prioritera en snabb hemsida?

  • Fler besökare stannar kvar. Statistik från Google visar på att 40% av besökarna på en hemsida lämnar om det tar mer än 3 sekunder att ladda innehållet.
  • Det ger en bättre användarupplevelse, vilket ökar konverteringen och köpbeteendet på en e-handel.
  • Er hemsida kommer rankas bättre på Google,då hastigheten idag ses som en rankingfaktor. (Hamnar ni högre upp i resultatet ökar det dessutom chansen till ökad trafik - och fler potentiella kunder!)

Det absolut lättaste sättet att beräkna hastigheten på en hemsida är att använda ett webbverktyg, exempelvis Google Page Speed Insight. Det är ett gratis online verktyg från Google själva och ger, förutom ett tydligt resultat, många praktiska tips på hur ni förbättrar det!

Om resultatet visar många röda siffror kan det vara värt att kolla över er webshop. Beroende på er e-handelslösning och vad ni sitter på för kunskaper kan det vara mer eller mindre lätt att lösa själv. Här nedan har vi samlat en checklista som de flesta kan lösa själva, för att påbörja arbetet för en blixtsnabb webshop!

Checklistan för snabbare webshop

1. Rensa er startsida

Er startsida är ofta det som majoriteten av besökarna hamnar först på, vilket innebär att den spelar en vital roll i helhetsbilden av er webshop. Om den laddar långsamt är risken därför större att många lämnar redan där, till skillnad från om en specifik undersida laddar lite långsammare.

Se till att skala ner på bilder, texter, scripts och plugins, som alla påverkar laddningstiden. Fokusera istället på en tydlig struktur som gör det lätt för kunden att hitta rätt, och uppmana istället till att klicka sig vidare till relevant undersida. Detta kommer inte bara att snabba på er laddningstid, utan i sin tur även sänka avvisningsfrekvensen och öka konverteringen då färre lämnar direkt och klickar sig snabbare vidare.

2. Minska bildstorlekarna

För stora filer tynger ner laddningstiden rejält och gör att innehållet laddar långsamt när en kund trycker sig in på en kategori eller produkt. Era bilder bör därför inte vara större än nödvändigt. Ett fotografi brukar generellt ha 300 ppi (antalet pixlar), men för publicering på webben räcker det med 72 ppi. Detsamma gäller storleken på en bild som sällan behöver vara 4000 pixlar bred utan ni kan med fördel ändra det till pixelbredden på fältet där den ska ligga. Genom att optimera era bilder på detta sätt kommer ni spara in mycket data som behöver laddas och därmed minska er laddningstid.

3. Välj rätt filformat

När ni optimerar storleken på era bilder kan ni även passa på att välja rätt filformat att spara dem i. Vissa filformat blir större, exempelvis .png som annars är ett populärt val då det är oförstörande samt tillåter transparens (om man exempelvis har grafik med genomskinlig bakgrund). För vanliga bilder är dock .jpg bäst lämpat för webben, då det resulterar i en betydligt mindre fil vilket går snabbare att ladda in. Värt att nämna är dock att .jpg är mer förstörande i sin komprimering vilket gör att kvaliteten kommer bli sämre om du öppnar och sparar om den flera gånger.

4. Ladda bara det nödvändigaste med lazy loading

När en besökare går in på er hemsida laddas automatiskt allt innehåll på sidan in - trots att allt inte syns vid första anblick. Det innebär att även om ni har en stor bild placerad längre ner på sidan kommer den påverka laddningstiden.

Med så kallad Lazy Loading prioriterar man istället vad som laddas in utifrån vad som först kommer vara synligt för besökaren. På så sätt blir laddningstiden betydligt kortare för besökaren och denne kan börja scrolla runt medan resterande innehåll laddar därefter. För att få till detta på er webshop behöver ni programmera in funktionen, alternativt finns det plugins för detta om ni använder er plattform som WordPress eller liknande.

5. Se över er hosting

Beroende på var ni har er webbplats någonstans kan även det vara en påverkande faktor till laddningstiden. Om ni ligger på ett webbhotell och delar serverutrymme med flera andra webbplatser kan en av de andras datamängd påverka hur snabbt er sida laddar. Genom att mäta ert TTFB (Time to First Byte) kan ni se hur lång tid det tar för hemsidan att ta emot den första byten med data. Det kan ni bland annat göra här. Rekommendationen från Google är att ha en svarstid på under 200 ms - men allt upp till 1 sekund kan ses som acceptabelt. Allt över 1 sekund bör ni se över och åtgärda.

Sammanfattningsvis är det vitalt att optimera hastigheten på sin hemsida om man vill behålla sina besökare och inte ramla ner i sökresultatet på Google. Framförallt för alla e-handlare kan det vara skillnaden mellan en potentiell kund och tillfällig engångsbesökare.

Ni behöver (förhoppningsvis) inte göra allting på listan ovan, men det kan vara värt att kolla in Google Page Speed Insight eller liknande verktyg för att se hur ni ligger till. Gör det sedan till en vana att gå in där då och då för att se till att det ligger stabilt.

Lycka till med er snabba e-handel!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall