fbpx
esecos logga

5 tips för en snabbare e-handel

5 tips för en snabbare e-handel

Långsamma hemsidor ger sämre användarupplevelse

Vi är många som har upplevt frustrationen av en långsam hemsida. Att se hur det laddar gör det definitivt mindre roligt att läsa den där artikeln eller beställa de där skorna.

En långsam webshop minskar helt enkelt användarupplevelsen. Är det riktigt illa kan det i förlängningen dessutom innebära en utebliven potentiell kund för e-handlaren.

Varför ska man prioritera en snabb hemsida?

  • Fler besökare stannar kvar. Statistik från Google visar på att 40% av besökarna på en hemsida lämnar om det tar mer än 3 sekunder att ladda innehållet.

  • Det ger en bättre användarupplevelse, vilket ökar konverteringen och köpbeteendet på en e-handel.

  • Er hemsida kommer rankas bättre på Google, då hastigheten idag ses som en rankingfaktor. (Hamnar ni högre upp i resultatet ökar det dessutom chansen till ökad trafik – och fler potentiella kunder!)

Det absolut lättaste sättet att beräkna hastigheten på en hemsida är att använda ett webbverktyg, exempelvis Google Page Speed Insight. Det är ett gratis online verktyg från Google själva och ger, förutom ett tydligt resultat, många praktiska tips på hur ni förbättrar det!

Om resultatet visar många röda siffror kan det vara värt att kolla över er webshop. Beroende på er e-handelslösning och vad ni sitter på för kunskaper kan det vara mer eller mindre lätt att lösa själv. Här nedan har vi samlat en checklista som de flesta kan lösa själva, för att påbörja arbetet för en blixtsnabb webshop!

Checklistan för snabbare webshop

Innehåll

  1. Rensa er startsida
  2. Minska bildstorlekarna
  3. Välj rätt filformat
  4. Använd lazy loading
  5. Se över er hosting
1. Rensa er startsida

Er startsida är ofta det som majoriteten av besökarna hamnar först på, vilket innebär att den spelar en vital roll i helhetsbilden av er webshop. Om den laddar långsamt är risken därför större att många lämnar redan där, till skillnad från om en specifik undersida laddar lite långsammare.

Se till att skala ner på bilder, texter, scripts och plugins, som alla påverkar laddningstiden. Fokusera istället på en tydlig struktur som gör det lätt för kunden att hitta rätt, och uppmana istället till att klicka sig vidare till relevant undersida. Detta kommer inte bara att snabba på er laddningstid, utan i sin tur även sänka avvisningsfrekvensen och öka konverteringen då färre lämnar direkt och klickar sig snabbare vidare.

2. Minska bildstorlekarna

För stora filer tynger ner laddningstiden rejält och gör att innehållet laddar långsamt när en kund trycker sig in på en kategori eller produkt. Era bilder bör därför inte vara större än nödvändigt. Ett fotografi brukar generellt ha 300 ppi (antalet pixlar), men för publicering på webben räcker det med 72 ppi. Detsamma gäller storleken på en bild som sällan behöver vara 4000 pixlar bred utan ni kan med fördel ändra det till pixelbredden på fältet där den ska ligga. Genom att optimera era bilder på detta sätt kommer ni spara in mycket data som behöver laddas och därmed minska er laddningstid.

3. Välj rätt filformat

När ni optimerar storleken på era bilder kan ni även passa på att välja rätt filformat att spara dem i. Vissa filformat blir större, exempelvis .png som annars är ett populärt val då det är oförstörande samt tillåter transparens (om man exempelvis har grafik med genomskinlig bakgrund). För vanliga bilder är dock .jpg bäst lämpat för webben, då det resulterar i en betydligt mindre fil vilket går snabbare att ladda in. Värt att nämna är dock att .jpg är mer förstörande i sin komprimering vilket gör att kvaliteten kommer bli sämre om du öppnar och sparar om den flera gånger.

4. Ladda bara det nödvändigaste med lazy loading

När en besökare går in på er hemsida laddas automatiskt allt innehåll på sidan in – trots att allt inte syns vid första anblick. Det innebär att även om ni har en stor bild placerad längre ner på sidan kommer den påverka laddningstiden.

Med så kallad Lazy Loading prioriterar man istället vad som laddas in utifrån vad som först kommer vara synligt för besökaren. På så sätt blir laddningstiden betydligt kortare för besökaren och denne kan börja scrolla runt medan resterande innehåll laddar därefter. För att få till detta på er webshop behöver ni programmera in funktionen, alternativt finns det plugins för detta om ni använder er plattform som WordPress eller liknande.

5. Se över er hosting

Beroende på var ni har er webbplats någonstans kan även det vara en påverkande faktor till laddningstiden. Om ni ligger på ett webbhotell och delar serverutrymme med flera andra webbplatser kan en av de andras datamängd påverka hur snabbt er sida laddar. Genom att mäta ert TTFB (Time to First Byte) kan ni se hur lång tid det tar för hemsidan att ta emot den första byten med data. Det kan ni bland annat göra här. Rekommendationen från Google är att ha en svarstid på under 200 ms – men allt upp till 1 sekund kan ses som acceptabelt. Allt över 1 sekund bör ni se över och åtgärda.

Behåll besökare och er plats i sökresultatet

Sammanfattningsvis är det vitalt att optimera hastigheten på sin hemsida om man vill behålla sina besökare och inte ramla ner i sökresultatet på Google. Framförallt för alla e-handlare kan det vara skillnaden mellan en potentiell kund och tillfällig engångsbesökare.

Ni behöver (förhoppningsvis) inte göra allting på listan ovan, men det kan vara värt att kolla in Google Page Speed Insight eller liknande verktyg för att se hur ni ligger till. Gör det sedan till en vana att gå in där då och då för att se till att det ligger stabilt.

Lycka till med er snabba e-handel!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner