3 byggstenar bakom all framgångsrik e-handel

2019-02-21

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

Rationalisering — skala bort överflödiga rutiner

En ny e-handel grundas ofta av en eller flera nyckelpersoner som under uppstarten ansvarar för alla delar i verksamheten. Allt från inköp, orderhantering och kundregister sköts manuellt och man har i regel en bra överblick och kontroll över verksamheten. En sådan lösning fungerar såklart bra när man är nystartade och fortfarande är relativt små men så fort verksamheten börjar växa finns det en risk att man tappar kontroll över kostnader och produktivitet. Det är där rationalisering kommer in i bilden.

Hur gör man för att rationalisera sin verksamhet? Många gånger handlar det om att man behöver gå igenom alla manuella processer i verksamheten och försöka identifiera vad som är dubbelarbete och vilka delar som kan optimeras. Det är dock lätt att bli hemmablind och därför kan det vara bra att ta in någon utifrån som kan granskar era rutiner och pekar ut var det finns utrymme för rationalisering.

Vårt tips vid rationalisering

Många e-handlare tenderar att hålla kvar vid manuella rutiner med en inställning om att “så har vi alltid gjort”, istället för att se sig om efter nya smarta lösningar som kan rationalisera och revolutionera verksamheten. I grund och botten handlar det om att hitta lösningar som kan hjälpa din personal att arbeta mer produktivt och kostnadseffektivt.

Effektivisering — gör samma arbete på kortare tid

Oavsett om du är e-handlare eller gör något annat har du säkert, mer än en gång, funderat på hur du kan effektivisera det du gör. Det vill säga hur man på kortare tid kan utföra samma arbete. Ganska snabbt kommer man till insikt om att lösningen inte ligger i att arbeta snabbare utan att det snarare handlar om att hitta metoder som i sin tur skapar förutsättningar för effektivisering.

På lagret hos en e-handlare utspelar sig den största delen av verksamhetens dagliga rutiner och här finns det ofta också utrymme för effektivisering. Ett relativt enkelt sätt att börja arbeta med effektivisering är att titta på rutinerna för plock och pack. Hur mycket tid går det åt för att plocka ett visst antal order? Behöver plockaren leta väldigt länge efter en särskild produkt eller måste man gå stora omvägar för att komma åt alla varor på plocklistan? När ni har identifierad vad ni lägger mest tid på, vad som fungerar och vad som kan göras bättre är det dags att börja ta fram en strategi för effektivisering.

Vårt tips vid effektivisering

Det är viktigt att komma ihåg att effektivisering inte bara handlar om att göra saker fortare utan också om att behålla kvalitén i det utförda arbetet. Har man ett större lager eller en bred produktportfölj blir det många gånger lönsamt att satsa på hjälpmedel som kan bidra till effektivisering.

Ni kan t.ex. låta ert affärssystem sköta effektiviseringen av era plockrundor. Genom att låta ett program räkna ut den mest effektiva plockrundan och ta fram plocklistor kan ni optimera era plockrundor med upp till 70%!

Automatisering — Låt maskinen göra jobbet

Hur får man saker gjorda snabbare, billigare och med bättre resultat? Jo, man låter en maskin göra jobbet. Visst kan det låta krasst, men hos de flesta e-handlare finns det idag ett stort utrymme för automatisering.

En av de stora fördelarna med e-handel är att i stort sett alla flöden kan automatiseras. Chatbots i webshopen och automatiskt utskick av orderbekräftelser kan underlätta vardagen för kundtjänst medan administrativa arbetsuppgifter kan avlastas med automatisk prissättning, inläsning av betalfiler och andra schemalagda jobb. Automatiserade lager är ytterligare en lösning som har blivit populär bland e-handlare.

Vinsterna med automation är stora, du behöver inte längre arbeta i flera olika program utan kan sköta allt från ett och samma affärssystem. När en maskin gör jobbet minskar felmarginalen och kvalitén ökar, något som i sin tur ger nöjdare kunder.

Vårt tips vid automatisering

Den bästa lösningen för din verksamhet just nu är kanske inte att ta fram nya AI-lösningar och integrera ett robotlager. Däremot kan ni säkert spara in flera timmar på att leveranskörningen görs nattetid så att lagerpersonalen kan börja plocka order direkt när de går på sitt pass.

Så lyckas du med R.E.A

När målet är att öka tillväxten bör rationalisering, effektivisering och automatisering vara en naturlig del i utvecklingsarbetet. För att lyckas med det måste man som e-handlare överblicka sin verksamhet och försöka identifiera var det finns utrymme för optimering.

Samtidigt handlar det inte bara om att se möjligheterna utan man måste även ha kompetens och resurser att genomföra dem. Faktum är att stora optimeringsprocesser många gånger är komplicerade och dyra och blir först lönsamma för företag med en högre omsättning. Därför är det viktigt att man inför varje investering väger effekterna av optimeringen mot kostnaderna. Som vi nämnde tidigare behöver den bästa lösningen inte alltid vara den mest storslagna, utan det är snarare alla små justeringar som görs i det befintliga flödet som ger störst effekt.

illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall