3 byggstenar bakom all framgångsrik e-handel

2019-02-21

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

Rationalisering — skala bort överflödiga rutiner

En ny e-handel grundas ofta av en eller flera nyckelpersoner som under uppstarten ansvarar för alla delar i verksamheten. Allt från inköp, orderhantering och kundregister sköts manuellt och man har i regel en bra överblick och kontroll över verksamheten. En sådan lösning fungerar såklart bra när man är nystartade och fortfarande är relativt små men så fort verksamheten börjar växa finns det en risk att man tappar kontroll över kostnader och produktivitet. Det är där rationalisering kommer in i bilden.

Hur gör man för att rationalisera sin verksamhet? Många gånger handlar det om att man behöver gå igenom alla manuella processer i verksamheten och försöka identifiera vad som är dubbelarbete och vilka delar som kan optimeras. Det är dock lätt att bli hemmablind och därför kan det vara bra att ta in någon utifrån som kan granskar era rutiner och pekar ut var det finns utrymme för rationalisering.

Vårt tips vid rationalisering

Många e-handlare tenderar att hålla kvar vid manuella rutiner med en inställning om att “så har vi alltid gjort”, istället för att se sig om efter nya smarta lösningar som kan rationalisera och revolutionera verksamheten. I grund och botten handlar det om att hitta lösningar som kan hjälpa din personal att arbeta mer produktivt och kostnadseffektivt.

Effektivisering — gör samma arbete på kortare tid

Oavsett om du är e-handlare eller gör något annat har du säkert, mer än en gång, funderat på hur du kan effektivisera det du gör. Det vill säga hur man på kortare tid kan utföra samma arbete. Ganska snabbt kommer man till insikt om att lösningen inte ligger i att arbeta snabbare utan att det snarare handlar om att hitta metoder som i sin tur skapar förutsättningar för effektivisering.

På lagret hos en e-handlare utspelar sig den största delen av verksamhetens dagliga rutiner och här finns det ofta också utrymme för effektivisering. Ett relativt enkelt sätt att börja arbeta med effektivisering är att titta på rutinerna för plock och pack. Hur mycket tid går det åt för att plocka ett visst antal order? Behöver plockaren leta väldigt länge efter en särskild produkt eller måste man gå stora omvägar för att komma åt alla varor på plocklistan? När ni har identifierad vad ni lägger mest tid på, vad som fungerar och vad som kan göras bättre är det dags att börja ta fram en strategi för effektivisering.

Vårt tips vid effektivisering

Det är viktigt att komma ihåg att effektivisering inte bara handlar om att göra saker fortare utan också om att behålla kvalitén i det utförda arbetet. Har man ett större lager eller en bred produktportfölj blir det många gånger lönsamt att satsa på hjälpmedel som kan bidra till effektivisering.

Ni kan t.ex. låta ert affärssystem sköta effektiviseringen av era plockrundor. Genom att låta ett program räkna ut den mest effektiva plockrundan och ta fram plocklistor kan ni optimera era plockrundor med upp till 70%!

Automatisering — Låt maskinen göra jobbet

Hur får man saker gjorda snabbare, billigare och med bättre resultat? Jo, man låter en maskin göra jobbet. Visst kan det låta krasst, men hos de flesta e-handlare finns det idag ett stort utrymme för automatisering.

En av de stora fördelarna med e-handel är att i stort sett alla flöden kan automatiseras. Chatbots i webshopen och automatiskt utskick av orderbekräftelser kan underlätta vardagen för kundtjänst medan administrativa arbetsuppgifter kan avlastas med automatisk prissättning, inläsning av betalfiler och andra schemalagda jobb. Automatiserade lager är ytterligare en lösning som har blivit populär bland e-handlare.

Vinsterna med automation är stora, du behöver inte längre arbeta i flera olika program utan kan sköta allt från ett och samma affärssystem. När en maskin gör jobbet minskar felmarginalen och kvalitén ökar, något som i sin tur ger nöjdare kunder.

Vårt tips vid automatisering

Den bästa lösningen för din verksamhet just nu är kanske inte att ta fram nya AI-lösningar och integrera ett robotlager. Däremot kan ni säkert spara in flera timmar på att leveranskörningen görs nattetid så att lagerpersonalen kan börja plocka order direkt när de går på sitt pass.

Så lyckas du med R.E.A

När målet är att öka tillväxten bör rationalisering, effektivisering och automatisering vara en naturlig del i utvecklingsarbetet. För att lyckas med det måste man som e-handlare överblicka sin verksamhet och försöka identifiera var det finns utrymme för optimering.

Samtidigt handlar det inte bara om att se möjligheterna utan man måste även ha kompetens och resurser att genomföra dem. Faktum är att stora optimeringsprocesser många gånger är komplicerade och dyra och blir först lönsamma för företag med en högre omsättning. Därför är det viktigt att man inför varje investering väger effekterna av optimeringen mot kostnaderna. Som vi nämnde tidigare behöver den bästa lösningen inte alltid vara den mest storslagna, utan det är snarare alla små justeringar som görs i det befintliga flödet som ger störst effekt.

Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på massor av personer runt en jättekalander

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Bild på marknadsaktiviteter på webben

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.
Bild på checklista

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

illustrerad bild ehandel

Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga. Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.

Bilar, båtar och fly som cirkulerar en jordglob

Begreppet gröna korridorer används när man pratar om de miljövänliga transportkorridorer som växer fram i Europa som svar på de miljö- och klimatproblem som transportsektorn står inför. Att som e-handlare kunna erbjuda gröna varutransporter är inte bara bra för samvetet utan förmodligen ett måste inom en snar framtid.

systemdata

Du som driver e-handel mot konsumenter (privatpersoner) har mycket att tänka på nu när GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Vi på Eseco ger dig praktiska tips kring vad du bör fokusera på vid en inventering av dina affärssystem för e-handel.

Grafiskt collage

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

people shopping

Den 24 november är det dags för Black Friday, USA:s största shopping- och readag, som även funnits inom svensk handel sedan några år tillbaka. Våra e-handelskunder har vässat, inte bara sina erbjudanden, utan även plockhantering och ordermottagning inför denna dag.

Bild på jättedator med öppet filarkiv på skärmen

GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 15 maj, 2018. I denna bloggserie på tre delar vill vi på Eseco ge dig en bild av vad denna förändring innebär ur ett e-handelsperspektiv. I del ett ger vi dig en generell introduktion i hur de nya reglerna förändrar hanteringen av personuppgifter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2019 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall