3 byggstenar bakom all framgångsrik e-handel

2019-02-21

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

Rationalisering — skala bort överflödiga rutiner

En ny e-handel grundas ofta av en eller flera nyckelpersoner som under uppstarten ansvarar för alla delar i verksamheten. Allt från inköp, orderhantering och kundregister sköts manuellt och man har i regel en bra överblick och kontroll över verksamheten. En sådan lösning fungerar såklart bra när man är nystartade och fortfarande är relativt små men så fort verksamheten börjar växa finns det en risk att man tappar kontroll över kostnader och produktivitet. Det är där rationalisering kommer in i bilden.

Hur gör man för att rationalisera sin verksamhet? Många gånger handlar det om att man behöver gå igenom alla manuella processer i verksamheten och försöka identifiera vad som är dubbelarbete och vilka delar som kan optimeras. Det är dock lätt att bli hemmablind och därför kan det vara bra att ta in någon utifrån som kan granskar era rutiner och pekar ut var det finns utrymme för rationalisering.

Vårt tips vid rationalisering

Många e-handlare tenderar att hålla kvar vid manuella rutiner med en inställning om att “så har vi alltid gjort”, istället för att se sig om efter nya smarta lösningar som kan rationalisera och revolutionera verksamheten. I grund och botten handlar det om att hitta lösningar som kan hjälpa din personal att arbeta mer produktivt och kostnadseffektivt.

Effektivisering — gör samma arbete på kortare tid

Oavsett om du är e-handlare eller gör något annat har du säkert, mer än en gång, funderat på hur du kan effektivisera det du gör. Det vill säga hur man på kortare tid kan utföra samma arbete. Ganska snabbt kommer man till insikt om att lösningen inte ligger i att arbeta snabbare utan att det snarare handlar om att hitta metoder som i sin tur skapar förutsättningar för effektivisering.

På lagret hos en e-handlare utspelar sig den största delen av verksamhetens dagliga rutiner och här finns det ofta också utrymme för effektivisering. Ett relativt enkelt sätt att börja arbeta med effektivisering är att titta på rutinerna för plock och pack. Hur mycket tid går det åt för att plocka ett visst antal order? Behöver plockaren leta väldigt länge efter en särskild produkt eller måste man gå stora omvägar för att komma åt alla varor på plocklistan? När ni har identifierad vad ni lägger mest tid på, vad som fungerar och vad som kan göras bättre är det dags att börja ta fram en strategi för effektivisering.

Vårt tips vid effektivisering

Det är viktigt att komma ihåg att effektivisering inte bara handlar om att göra saker fortare utan också om att behålla kvalitén i det utförda arbetet. Har man ett större lager eller en bred produktportfölj blir det många gånger lönsamt att satsa på hjälpmedel som kan bidra till effektivisering.

Ni kan t.ex. låta ert affärssystem sköta effektiviseringen av era plockrundor. Genom att låta ett program räkna ut den mest effektiva plockrundan och ta fram plocklistor kan ni optimera era plockrundor med upp till 70%!

Automatisering — Låt maskinen göra jobbet

Hur får man saker gjorda snabbare, billigare och med bättre resultat? Jo, man låter en maskin göra jobbet. Visst kan det låta krasst, men hos de flesta e-handlare finns det idag ett stort utrymme för automatisering.

En av de stora fördelarna med e-handel är att i stort sett alla flöden kan automatiseras. Chatbots i webshopen och automatiskt utskick av orderbekräftelser kan underlätta vardagen för kundtjänst medan administrativa arbetsuppgifter kan avlastas med automatisk prissättning, inläsning av betalfiler och andra schemalagda jobb. Automatiserade lager är ytterligare en lösning som har blivit populär bland e-handlare.

Vinsterna med automation är stora, du behöver inte längre arbeta i flera olika program utan kan sköta allt från ett och samma affärssystem. När en maskin gör jobbet minskar felmarginalen och kvalitén ökar, något som i sin tur ger nöjdare kunder.

Vårt tips vid automatisering

Den bästa lösningen för din verksamhet just nu är kanske inte att ta fram nya AI-lösningar och integrera ett robotlager. Däremot kan ni säkert spara in flera timmar på att leveranskörningen görs nattetid så att lagerpersonalen kan börja plocka order direkt när de går på sitt pass.

Så lyckas du med R.E.A

När målet är att öka tillväxten bör rationalisering, effektivisering och automatisering vara en naturlig del i utvecklingsarbetet. För att lyckas med det måste man som e-handlare överblicka sin verksamhet och försöka identifiera var det finns utrymme för optimering.

Samtidigt handlar det inte bara om att se möjligheterna utan man måste även ha kompetens och resurser att genomföra dem. Faktum är att stora optimeringsprocesser många gånger är komplicerade och dyra och blir först lönsamma för företag med en högre omsättning. Därför är det viktigt att man inför varje investering väger effekterna av optimeringen mot kostnaderna. Som vi nämnde tidigare behöver den bästa lösningen inte alltid vara den mest storslagna, utan det är snarare alla små justeringar som görs i det befintliga flödet som ger störst effekt.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall