3 byggstenar bakom all framgångsrik e-handel

2019-02-21

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

Rationalisering — skala bort överflödiga rutiner

En ny e-handel grundas ofta av en eller flera nyckelpersoner som under uppstarten ansvarar för alla delar i verksamheten. Allt från inköp, orderhantering och kundregister sköts manuellt och man har i regel en bra överblick och kontroll över verksamheten. En sådan lösning fungerar såklart bra när man är nystartade och fortfarande är relativt små men så fort verksamheten börjar växa finns det en risk att man tappar kontroll över kostnader och produktivitet. Det är där rationalisering kommer in i bilden.

Hur gör man för att rationalisera sin verksamhet? Många gånger handlar det om att man behöver gå igenom alla manuella processer i verksamheten och försöka identifiera vad som är dubbelarbete och vilka delar som kan optimeras. Det är dock lätt att bli hemmablind och därför kan det vara bra att ta in någon utifrån som kan granskar era rutiner och pekar ut var det finns utrymme för rationalisering.

Vårt tips vid rationalisering

Många e-handlare tenderar att hålla kvar vid manuella rutiner med en inställning om att “så har vi alltid gjort”, istället för att se sig om efter nya smarta lösningar som kan rationalisera och revolutionera verksamheten. I grund och botten handlar det om att hitta lösningar som kan hjälpa din personal att arbeta mer produktivt och kostnadseffektivt.

Effektivisering — gör samma arbete på kortare tid

Oavsett om du är e-handlare eller gör något annat har du säkert, mer än en gång, funderat på hur du kan effektivisera det du gör. Det vill säga hur man på kortare tid kan utföra samma arbete. Ganska snabbt kommer man till insikt om att lösningen inte ligger i att arbeta snabbare utan att det snarare handlar om att hitta metoder som i sin tur skapar förutsättningar för effektivisering.

På lagret hos en e-handlare utspelar sig den största delen av verksamhetens dagliga rutiner och här finns det ofta också utrymme för effektivisering. Ett relativt enkelt sätt att börja arbeta med effektivisering är att titta på rutinerna för plock och pack. Hur mycket tid går det åt för att plocka ett visst antal order? Behöver plockaren leta väldigt länge efter en särskild produkt eller måste man gå stora omvägar för att komma åt alla varor på plocklistan? När ni har identifierad vad ni lägger mest tid på, vad som fungerar och vad som kan göras bättre är det dags att börja ta fram en strategi för effektivisering.

Vårt tips vid effektivisering

Det är viktigt att komma ihåg att effektivisering inte bara handlar om att göra saker fortare utan också om att behålla kvalitén i det utförda arbetet. Har man ett större lager eller en bred produktportfölj blir det många gånger lönsamt att satsa på hjälpmedel som kan bidra till effektivisering.

Ni kan t.ex. låta ert affärssystem sköta effektiviseringen av era plockrundor. Genom att låta ett program räkna ut den mest effektiva plockrundan och ta fram plocklistor kan ni optimera era plockrundor med upp till 70%!

Automatisering — Låt maskinen göra jobbet

Hur får man saker gjorda snabbare, billigare och med bättre resultat? Jo, man låter en maskin göra jobbet. Visst kan det låta krasst, men hos de flesta e-handlare finns det idag ett stort utrymme för automatisering.

En av de stora fördelarna med e-handel är att i stort sett alla flöden kan automatiseras. Chatbots i webshopen och automatiskt utskick av orderbekräftelser kan underlätta vardagen för kundtjänst medan administrativa arbetsuppgifter kan avlastas med automatisk prissättning, inläsning av betalfiler och andra schemalagda jobb. Automatiserade lager är ytterligare en lösning som har blivit populär bland e-handlare.

Vinsterna med automation är stora, du behöver inte längre arbeta i flera olika program utan kan sköta allt från ett och samma affärssystem. När en maskin gör jobbet minskar felmarginalen och kvalitén ökar, något som i sin tur ger nöjdare kunder.

Vårt tips vid automatisering

Den bästa lösningen för din verksamhet just nu är kanske inte att ta fram nya AI-lösningar och integrera ett robotlager. Däremot kan ni säkert spara in flera timmar på att leveranskörningen görs nattetid så att lagerpersonalen kan börja plocka order direkt när de går på sitt pass.

Så lyckas du med R.E.A

När målet är att öka tillväxten bör rationalisering, effektivisering och automatisering vara en naturlig del i utvecklingsarbetet. För att lyckas med det måste man som e-handlare överblicka sin verksamhet och försöka identifiera var det finns utrymme för optimering.

Samtidigt handlar det inte bara om att se möjligheterna utan man måste även ha kompetens och resurser att genomföra dem. Faktum är att stora optimeringsprocesser många gånger är komplicerade och dyra och blir först lönsamma för företag med en högre omsättning. Därför är det viktigt att man inför varje investering väger effekterna av optimeringen mot kostnaderna. Som vi nämnde tidigare behöver den bästa lösningen inte alltid vara den mest storslagna, utan det är snarare alla små justeringar som görs i det befintliga flödet som ger störst effekt.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall