fbpx
esecos logga

Återkommande kunder på prenumeration

Återkommande kunder på prenumeration

Prenumerationstjänster blir allt mer populära

Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte – det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.

Du har säkert haft en aktiv prenumeration- eller abonnemangstjänst någon gång. De flesta av oss har det på digitala tjänster så som el, bredband eller streamingtjänster, men även i mer analoga former som dagstidningar. I takt med att våra behov förändras och utvecklas har dock fler produkter börjat säljas i prenumerationsform. Idag kan nästan allt säljas på abonnemang, så länge det finns ett behov från målgruppen. Konceptet passar vissa branscher bättre än andra. Exempelvis de branscher som har en konsumtionsprodukt såsom hälsokost, batterier, rakhyvlar, kolsyrepatron, schampo, blöjor och annat som förbrukas kontinuerligt. Här handlar det om att förutse när kunden har “slut” på sin produkt och således läglig fylla på.

Vi tänkte gräva oss ner lite djupare i ämnet och se på vilka olika sätt man kan utnyttja prenumerationskonceptet. Vi har nämligen en känsla av att den gamla klyschan “bara fantasin sätter gränserna” stämmer in klockrent på detta. Låt oss se om det stämmer.

Mjukstarta med ett intropaket

Om man vill, kan man börja med att erbjuda kunden ett intropaket. Först efter att detta är mottaget och betalt, skickar man ett ordinarie paket. Genom detta sätt, kan man erbjuda olika storlekar på produkten. Till exempel kan intropaketet innehålla en mindre förpackning med omega3 tabletter, eller en mindre schampoflaska. Detta för att kunden ska prova på produkten och utvärdera om det är något som de vill fortsätta med. Introerbjudandet brukar även locka med antingen att produkten är billigare än ordinarie eller att de är helt gratis men man betalar frakt för leveransen. Här finns många sätt att locka kunden till att våga prova, för att sedan inse att det uppfyller ett behov.

två pakterade paket

Prenumerationstjänster ökar kundlojaliteten

Är det något som är av högsta vikt i dagens samhälle, där e-handeln är så pass världsomspännande och kunden utsätts för frestelser från alla håll, så är det just kundlojalitet. Vid abonnemangsförsäljning finns alla möjligheter att skicka med premier eller bonusar för att få kunden att känna sig lite extra uppskattad – och därmed öka kundlojaliteten. Det kan vara att kunden får en extra produkt när den erhållit och betalat sin fjärde leverans, eller varför inte skicka med en bonus den månaden som kunden fyller år?

Att erbjuda bonuspoäng är ett annat sätt att bygga upp kundlojalitet på. Exempelvis att kunden får x antal poäng för varje återkommande köp eller om kunden värvar en kompis. Detta sätt att skapa ett lojalitetsprogram genom poäng är ofta starkt förknippat med just abonnemangsförsäljning och skapar inte bara kundlojalitet hos era befintliga kunder utan ökar även chansen att värva fler kunder till era tjänster.

man som skrattar

Kur eller kit?

Det finns även möjligheter att skapa ett begränsat abonnemang. Låt oss säga att det är max 3 leveranser, sedan har kunden fått sitt “kit” eller “kur”. Abonnemanget upphör med automatik när kunden har mottagit alla leveranserna. Detta passar utmärkt för dig som skickar ut en kur/serie av något slag, t.ex. en hårkur (schampo, balsam, inpackning) eller vitaminkur för att boosta immunförsvaret.

Erbjud prenumerationsboxar efter livsstil

Just prenumerationsboxar med nischade koncept är något vi ser allt oftare på marknaden. Går man in på hittabox.se kan man se mängder av exempel på boxar som kunderna regelbundet får hemskickade. Här handlar det mycket om att göra en grundlig målgruppsanalys och ringa in er absoluta idealkund. Vad har den för intressen, livsstil och behov?

Kanske har er målgrupp en önskan om att få in lite mer vardagslyx med skönhets- och hälsoprodukter? Ett exempel på detta är företaget Goodiebox som vi även nämnde i vårt inlägg om Unboxing Experience. Där är konceptet starkt förankrat i deras kunders livsstil, och går att hitta som en röd tråd genom hela företaget och tjänsten.

Ett annat exempel går att hitta hos vår kund Stabenfeldt. De har i över 30 år gett 100 000-tals barn glädje och motivation till läsning och lärande. Deras koncept är en prenumerationsbox som innehåller ett magasin, en bok och olika prylar. Prenumerationen går sedan att anpassa när det gäller läsnivå, leveransintervall och innehåll i boxen. Detta sätt att personalisera sin prenumeration är ett bra sätt att bredda sin nischade målgrupp ytterligare – och få in fler potentiella kunder!

Blev du nyfiken?

Slutsatsen är alltså att det finns mängder av sätt att skapa en abonnemangs- eller prenumerationstjänster. Vi vill nästan hävda att den där klyschan som vi pratade om i början stämmer. Det är nog så, att bara fantasin sätter gränser. Det handlar således främst om att hitta (eller skapa) ett behov hos kunderna och hur ni återkommande kan fylla detta.

När ni sedan har konceptet – ja, då har vi den tekniska lösningen!

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner