Återkommande kunder på prenumeration

2020-11-16

Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.

Du har säkert haft en aktiv prenumeration- eller abonnemangstjänst någon gång. De flesta av oss har det på digitala tjänster så som el, bredband eller streamingtjänster, men även i mer analoga former som dagstidningar. I takt med att våra behov förändras och utvecklas har dock fler produkter börjat säljas i prenumerationsform. Idag kan nästan allt säljas på abonnemang, så länge det finns ett behov från målgruppen. Konceptet passar vissa branscher bättre än andra. Exempelvis de branscher som har en konsumtionsprodukt såsom hälsokost, batterier, rakhyvlar, kolsyrepatron, schampo, blöjor och annat som förbrukas kontinuerligt. Här handlar det om att förutse när kunden har “slut” på sin produkt och således läglig fylla på.

Vi tänkte gräva oss ner lite djupare i ämnet och se på vilka olika sätt man kan utnyttja prenumerationskonceptet. Vi har nämligen en känsla av att den gamla klyschan “bara fantasin sätter gränserna” stämmer in klockrent på detta. Låt oss se om det stämmer.

Mjukstarta med intropaket

Om man vill, kan man börja med att erbjuda kunden ett intropaket. Först efter att detta är mottaget och betalt, skickar man ett ordinarie paket. Genom detta sätt, kan man erbjuda olika storlekar på produkten. Till exempel kan intropaketet innehålla en mindre förpackning med omega3 tabletter, eller en mindre schampoflaska. Detta för att kunden ska prova på produkten och utvärdera om det är något som de vill fortsätta med. Introerbjudandet brukar även locka med antingen att produkten är billigare än ordinarie eller att de är helt gratis men man betalar frakt för leveransen. Här finns många sätt att locka kunden till att våga prova, för att sedan inse att det uppfyller ett behov.

Öka kundlojaliteten

Är det något som är av högsta vikt i dagens samhälle, där e-handeln är så pass världsomspännande och kunden utsätts för frestelser från alla håll, så är det just kundlojalitet. Vid abonnemangsförsäljning finns alla möjligheter att skicka med premier eller bonusar för att få kunden att känna sig lite extra uppskattad - och därmed öka kundlojaliteten. Det kan vara att kunden får en extra produkt när den erhållit och betalat sin fjärde leverans, eller varför inte skicka med en bonus den månaden som kunden fyller år?

Att erbjuda bonuspoäng är ett annat sätt att bygga upp kundlojalitet på. Exempelvis att kunden får x antal poäng för varje återkommande köp eller om kunden värvar en kompis. Detta sätt att skapa ett lojalitetsprogram genom poäng är ofta starkt förknippat med just abonnemangsförsäljning och skapar inte bara kundlojalitet hos era befintliga kunder utan ökar även chansen att värva fler kunder till era tjänster.

Kur eller kit

Det finns även möjligheter att skapa ett begränsat abonnemang. Låt oss säga att det är max 3 leveranser, sedan har kunden fått sitt “kit” eller “kur”. Abonnemanget upphör med automatik när kunden har mottagit alla leveranserna. Detta passar utmärkt för dig som skickar ut en kur/serie av något slag, t.ex. en hårkur (schampo, balsam, inpackning) eller vitaminkur för att boosta immunförsvaret.

Prenumerationsboxar efter livsstil

Just prenumerationsboxar med nischade koncept är något vi ser allt oftare på marknaden. Går man in på hittabox.se kan man se mängder av exempel på boxar som kunderna regelbundet får hemskickade. Här handlar det mycket om att göra en grundlig målgruppsanalys och ringa in er absoluta idealkund. Vad har den för intressen, livsstil och behov?

Kanske har er målgrupp en önskan om att få in lite mer vardagslyx med skönhets- och hälsoprodukter? Ett exempel på detta är företaget Goodiebox som vi även nämnde i vårt inlägg om Unboxing Experience. Där är konceptet starkt förankrat i deras kunders livsstil, och går att hitta som en röd tråd genom hela företaget och tjänsten.

Ett annat exempel går att hitta hos vår kund Stabenfeldt. De har i över 30 år gett 100 000-tals barn glädje och motivation till läsning och lärande. Deras koncept är en prenumerationsbox som innehåller ett magasin, en bok och olika prylar. Prenumerationen går sedan att anpassa när det gäller läsnivå, leveransintervall och innehåll i boxen. Detta sätt att personalisera sin prenumeration är ett bra sätt att bredda sin nischade målgrupp ytterligare - och få in fler potentiella kunder!

Blev du nyfiken?

Slutsatsen är alltså att det finns mängder av sätt att skapa en abonnemangs- eller prenumerationstjänster. Vi vill nästan hävda att den där klyschan som vi pratade om i början stämmer. Det är nog så, att bara fantasin sätter gränser. Det handlar således främst om att hitta (eller skapa) ett behov hos kunderna och hur ni återkommande kan fylla detta.

När ni sedan har konceptet - ja, då har vi den tekniska lösningen!

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall