Återkommande kunder på prenumeration

2020-11-16

Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.

Du har säkert haft en aktiv prenumeration- eller abonnemangstjänst någon gång. De flesta av oss har det på digitala tjänster så som el, bredband eller streamingtjänster, men även i mer analoga former som dagstidningar. I takt med att våra behov förändras och utvecklas har dock fler produkter börjat säljas i prenumerationsform. Idag kan nästan allt säljas på abonnemang, så länge det finns ett behov från målgruppen. Konceptet passar vissa branscher bättre än andra. Exempelvis de branscher som har en konsumtionsprodukt såsom hälsokost, batterier, rakhyvlar, kolsyrepatron, schampo, blöjor och annat som förbrukas kontinuerligt. Här handlar det om att förutse när kunden har “slut” på sin produkt och således läglig fylla på.

Vi tänkte gräva oss ner lite djupare i ämnet och se på vilka olika sätt man kan utnyttja prenumerationskonceptet. Vi har nämligen en känsla av att den gamla klyschan “bara fantasin sätter gränserna” stämmer in klockrent på detta. Låt oss se om det stämmer.

Mjukstarta med intropaket

Om man vill, kan man börja med att erbjuda kunden ett intropaket. Först efter att detta är mottaget och betalt, skickar man ett ordinarie paket. Genom detta sätt, kan man erbjuda olika storlekar på produkten. Till exempel kan intropaketet innehålla en mindre förpackning med omega3 tabletter, eller en mindre schampoflaska. Detta för att kunden ska prova på produkten och utvärdera om det är något som de vill fortsätta med. Introerbjudandet brukar även locka med antingen att produkten är billigare än ordinarie eller att de är helt gratis men man betalar frakt för leveransen. Här finns många sätt att locka kunden till att våga prova, för att sedan inse att det uppfyller ett behov.

Öka kundlojaliteten

Är det något som är av högsta vikt i dagens samhälle, där e-handeln är så pass världsomspännande och kunden utsätts för frestelser från alla håll, så är det just kundlojalitet. Vid abonnemangsförsäljning finns alla möjligheter att skicka med premier eller bonusar för att få kunden att känna sig lite extra uppskattad - och därmed öka kundlojaliteten. Det kan vara att kunden får en extra produkt när den erhållit och betalat sin fjärde leverans, eller varför inte skicka med en bonus den månaden som kunden fyller år?

Att erbjuda bonuspoäng är ett annat sätt att bygga upp kundlojalitet på. Exempelvis att kunden får x antal poäng för varje återkommande köp eller om kunden värvar en kompis. Detta sätt att skapa ett lojalitetsprogram genom poäng är ofta starkt förknippat med just abonnemangsförsäljning och skapar inte bara kundlojalitet hos era befintliga kunder utan ökar även chansen att värva fler kunder till era tjänster.

Kur eller kit

Det finns även möjligheter att skapa ett begränsat abonnemang. Låt oss säga att det är max 3 leveranser, sedan har kunden fått sitt “kit” eller “kur”. Abonnemanget upphör med automatik när kunden har mottagit alla leveranserna. Detta passar utmärkt för dig som skickar ut en kur/serie av något slag, t.ex. en hårkur (schampo, balsam, inpackning) eller vitaminkur för att boosta immunförsvaret.

Prenumerationsboxar efter livsstil

Just prenumerationsboxar med nischade koncept är något vi ser allt oftare på marknaden. Går man in på hittabox.se kan man se mängder av exempel på boxar som kunderna regelbundet får hemskickade. Här handlar det mycket om att göra en grundlig målgruppsanalys och ringa in er absoluta idealkund. Vad har den för intressen, livsstil och behov?

Kanske har er målgrupp en önskan om att få in lite mer vardagslyx med skönhets- och hälsoprodukter? Ett exempel på detta är företaget Goodiebox som vi även nämnde i vårt inlägg om Unboxing Experience. Där är konceptet starkt förankrat i deras kunders livsstil, och går att hitta som en röd tråd genom hela företaget och tjänsten.

Ett annat exempel går att hitta hos vår kund Stabenfeldt. De har i över 30 år gett 100 000-tals barn glädje och motivation till läsning och lärande. Deras koncept är en prenumerationsbox som innehåller ett magasin, en bok och olika prylar. Prenumerationen går sedan att anpassa när det gäller läsnivå, leveransintervall och innehåll i boxen. Detta sätt att personalisera sin prenumeration är ett bra sätt att bredda sin nischade målgrupp ytterligare - och få in fler potentiella kunder!

Blev du nyfiken?

Slutsatsen är alltså att det finns mängder av sätt att skapa en abonnemangs- eller prenumerationstjänster. Vi vill nästan hävda att den där klyschan som vi pratade om i början stämmer. Det är nog så, att bara fantasin sätter gränser. Det handlar således främst om att hitta (eller skapa) ett behov hos kunderna och hur ni återkommande kan fylla detta.

När ni sedan har konceptet - ja, då har vi den tekniska lösningen!

Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall