Återkommande kunder på prenumeration

2020-11-16

Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.

Du har säkert haft en aktiv prenumeration- eller abonnemangstjänst någon gång. De flesta av oss har det på digitala tjänster så som el, bredband eller streamingtjänster, men även i mer analoga former som dagstidningar. I takt med att våra behov förändras och utvecklas har dock fler produkter börjat säljas i prenumerationsform. Idag kan nästan allt säljas på abonnemang, så länge det finns ett behov från målgruppen. Konceptet passar vissa branscher bättre än andra. Exempelvis de branscher som har en konsumtionsprodukt såsom hälsokost, batterier, rakhyvlar, kolsyrepatron, schampo, blöjor och annat som förbrukas kontinuerligt. Här handlar det om att förutse när kunden har “slut” på sin produkt och således läglig fylla på.

Vi tänkte gräva oss ner lite djupare i ämnet och se på vilka olika sätt man kan utnyttja prenumerationskonceptet. Vi har nämligen en känsla av att den gamla klyschan “bara fantasin sätter gränserna” stämmer in klockrent på detta. Låt oss se om det stämmer.

Mjukstarta med intropaket

Om man vill, kan man börja med att erbjuda kunden ett intropaket. Först efter att detta är mottaget och betalt, skickar man ett ordinarie paket. Genom detta sätt, kan man erbjuda olika storlekar på produkten. Till exempel kan intropaketet innehålla en mindre förpackning med omega3 tabletter, eller en mindre schampoflaska. Detta för att kunden ska prova på produkten och utvärdera om det är något som de vill fortsätta med. Introerbjudandet brukar även locka med antingen att produkten är billigare än ordinarie eller att de är helt gratis men man betalar frakt för leveransen. Här finns många sätt att locka kunden till att våga prova, för att sedan inse att det uppfyller ett behov.

Öka kundlojaliteten

Är det något som är av högsta vikt i dagens samhälle, där e-handeln är så pass världsomspännande och kunden utsätts för frestelser från alla håll, så är det just kundlojalitet. Vid abonnemangsförsäljning finns alla möjligheter att skicka med premier eller bonusar för att få kunden att känna sig lite extra uppskattad - och därmed öka kundlojaliteten. Det kan vara att kunden får en extra produkt när den erhållit och betalat sin fjärde leverans, eller varför inte skicka med en bonus den månaden som kunden fyller år?

Att erbjuda bonuspoäng är ett annat sätt att bygga upp kundlojalitet på. Exempelvis att kunden får x antal poäng för varje återkommande köp eller om kunden värvar en kompis. Detta sätt att skapa ett lojalitetsprogram genom poäng är ofta starkt förknippat med just abonnemangsförsäljning och skapar inte bara kundlojalitet hos era befintliga kunder utan ökar även chansen att värva fler kunder till era tjänster.

Kur eller kit

Det finns även möjligheter att skapa ett begränsat abonnemang. Låt oss säga att det är max 3 leveranser, sedan har kunden fått sitt “kit” eller “kur”. Abonnemanget upphör med automatik när kunden har mottagit alla leveranserna. Detta passar utmärkt för dig som skickar ut en kur/serie av något slag, t.ex. en hårkur (schampo, balsam, inpackning) eller vitaminkur för att boosta immunförsvaret.

Prenumerationsboxar efter livsstil

Just prenumerationsboxar med nischade koncept är något vi ser allt oftare på marknaden. Går man in på hittabox.se kan man se mängder av exempel på boxar som kunderna regelbundet får hemskickade. Här handlar det mycket om att göra en grundlig målgruppsanalys och ringa in er absoluta idealkund. Vad har den för intressen, livsstil och behov?

Kanske har er målgrupp en önskan om att få in lite mer vardagslyx med skönhets- och hälsoprodukter? Ett exempel på detta är företaget Goodiebox som vi även nämnde i vårt inlägg om Unboxing Experience. Där är konceptet starkt förankrat i deras kunders livsstil, och går att hitta som en röd tråd genom hela företaget och tjänsten.

Ett annat exempel går att hitta hos vår kund Stabenfeldt. De har i över 30 år gett 100 000-tals barn glädje och motivation till läsning och lärande. Deras koncept är en prenumerationsbox som innehåller ett magasin, en bok och olika prylar. Prenumerationen går sedan att anpassa när det gäller läsnivå, leveransintervall och innehåll i boxen. Detta sätt att personalisera sin prenumeration är ett bra sätt att bredda sin nischade målgrupp ytterligare - och få in fler potentiella kunder!

Blev du nyfiken?

Slutsatsen är alltså att det finns mängder av sätt att skapa en abonnemangs- eller prenumerationstjänster. Vi vill nästan hävda att den där klyschan som vi pratade om i början stämmer. Det är nog så, att bara fantasin sätter gränser. Det handlar således främst om att hitta (eller skapa) ett behov hos kunderna och hur ni återkommande kan fylla detta.

När ni sedan har konceptet - ja, då har vi den tekniska lösningen!

tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall