Återkommande kunder på prenumeration

2020-11-16

Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.

Du har säkert haft en aktiv prenumeration- eller abonnemangstjänst någon gång. De flesta av oss har det på digitala tjänster så som el, bredband eller streamingtjänster, men även i mer analoga former som dagstidningar. I takt med att våra behov förändras och utvecklas har dock fler produkter börjat säljas i prenumerationsform. Idag kan nästan allt säljas på abonnemang, så länge det finns ett behov från målgruppen. Konceptet passar vissa branscher bättre än andra. Exempelvis de branscher som har en konsumtionsprodukt såsom hälsokost, batterier, rakhyvlar, kolsyrepatron, schampo, blöjor och annat som förbrukas kontinuerligt. Här handlar det om att förutse när kunden har “slut” på sin produkt och således läglig fylla på.

Vi tänkte gräva oss ner lite djupare i ämnet och se på vilka olika sätt man kan utnyttja prenumerationskonceptet. Vi har nämligen en känsla av att den gamla klyschan “bara fantasin sätter gränserna” stämmer in klockrent på detta. Låt oss se om det stämmer.

Mjukstarta med intropaket

Om man vill, kan man börja med att erbjuda kunden ett intropaket. Först efter att detta är mottaget och betalt, skickar man ett ordinarie paket. Genom detta sätt, kan man erbjuda olika storlekar på produkten. Till exempel kan intropaketet innehålla en mindre förpackning med omega3 tabletter, eller en mindre schampoflaska. Detta för att kunden ska prova på produkten och utvärdera om det är något som de vill fortsätta med. Introerbjudandet brukar även locka med antingen att produkten är billigare än ordinarie eller att de är helt gratis men man betalar frakt för leveransen. Här finns många sätt att locka kunden till att våga prova, för att sedan inse att det uppfyller ett behov.

Öka kundlojaliteten

Är det något som är av högsta vikt i dagens samhälle, där e-handeln är så pass världsomspännande och kunden utsätts för frestelser från alla håll, så är det just kundlojalitet. Vid abonnemangsförsäljning finns alla möjligheter att skicka med premier eller bonusar för att få kunden att känna sig lite extra uppskattad - och därmed öka kundlojaliteten. Det kan vara att kunden får en extra produkt när den erhållit och betalat sin fjärde leverans, eller varför inte skicka med en bonus den månaden som kunden fyller år?

Att erbjuda bonuspoäng är ett annat sätt att bygga upp kundlojalitet på. Exempelvis att kunden får x antal poäng för varje återkommande köp eller om kunden värvar en kompis. Detta sätt att skapa ett lojalitetsprogram genom poäng är ofta starkt förknippat med just abonnemangsförsäljning och skapar inte bara kundlojalitet hos era befintliga kunder utan ökar även chansen att värva fler kunder till era tjänster.

Kur eller kit

Det finns även möjligheter att skapa ett begränsat abonnemang. Låt oss säga att det är max 3 leveranser, sedan har kunden fått sitt “kit” eller “kur”. Abonnemanget upphör med automatik när kunden har mottagit alla leveranserna. Detta passar utmärkt för dig som skickar ut en kur/serie av något slag, t.ex. en hårkur (schampo, balsam, inpackning) eller vitaminkur för att boosta immunförsvaret.

Prenumerationsboxar efter livsstil

Just prenumerationsboxar med nischade koncept är något vi ser allt oftare på marknaden. Går man in på hittabox.se kan man se mängder av exempel på boxar som kunderna regelbundet får hemskickade. Här handlar det mycket om att göra en grundlig målgruppsanalys och ringa in er absoluta idealkund. Vad har den för intressen, livsstil och behov?

Kanske har er målgrupp en önskan om att få in lite mer vardagslyx med skönhets- och hälsoprodukter? Ett exempel på detta är företaget Goodiebox som vi även nämnde i vårt inlägg om Unboxing Experience. Där är konceptet starkt förankrat i deras kunders livsstil, och går att hitta som en röd tråd genom hela företaget och tjänsten.

Ett annat exempel går att hitta hos vår kund Stabenfeldt. De har i över 30 år gett 100 000-tals barn glädje och motivation till läsning och lärande. Deras koncept är en prenumerationsbox som innehåller ett magasin, en bok och olika prylar. Prenumerationen går sedan att anpassa när det gäller läsnivå, leveransintervall och innehåll i boxen. Detta sätt att personalisera sin prenumeration är ett bra sätt att bredda sin nischade målgrupp ytterligare - och få in fler potentiella kunder!

Blev du nyfiken?

Slutsatsen är alltså att det finns mängder av sätt att skapa en abonnemangs- eller prenumerationstjänster. Vi vill nästan hävda att den där klyschan som vi pratade om i början stämmer. Det är nog så, att bara fantasin sätter gränser. Det handlar således främst om att hitta (eller skapa) ett behov hos kunderna och hur ni återkommande kan fylla detta.

När ni sedan har konceptet - ja, då har vi den tekniska lösningen!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall