fbpx
esecos logga

Därför behöver din verksamhet ett PIM

Därför behöver din verksamhet ett PIM

Vad är PIM?

PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.

Det är framförallt nödvändigt om ni har ett stort antal produkter, för att få en enhetlig och lättare överskådlig produktkatalog. Det effektiviserar helt enkelt hanteringen av alla era produkter!

Fördelar med PIM

  • Automatiserar flöden. Då ett PIM “pratar” med alla era andra system, automatiserar ni informationsflödet och ni slipper hantera varje produkt manuellt i alla system, vilket kommer frigöra mycket tid att lägga på annat.

  • Centraliserad produktinformation. På grund av ovanstående automation, hämtar alla kanaler information från en och samma källa – ert PIM.

  • Förhöjd kundupplevelse. När ni får det lättare att hantera och strukturera all produktinformation, får kunden en bättre övergripande upplevelse på webshopen.

Så väljer du rätt PIM

Vad säljer ni för något?

Beroende på vad ni har för utbud av produkter eller tjänster påverkar det vad PIM-systemet ska kunna göra. Har ni produkter med många specifikationer, attribut och flera olika språk som ni måste kunna filtrera bland, kräver det ett mer komplext PIM än om ni säljer enklare produkter där ni kanske främst bara behöver lägga till bilder och en beskrivning på ett språk.

Hur säljer ni era produkter?

Beroende på hur ni arbetar med era produkter idag ställer det olika krav på PIM-systemet. Säljer ni exempelvis till återförsäljare eller vissa marknadsplatser kan de i sin tur kräva att få er data levererad i ett specifikt format för att passa deras system.

Har ni försäljning både på er e-handel men även i en fysisk butik är det bra att ha ett PIM lämpat för omnihandel, så att systemen har färdiga integrationer och kan prata med allt från webshopen till kassan i butiken.

Det är även bra att tänka på om ni säljer, eller funderar på att börja sälja, internationellt. Fler länder kräver (oftast) fler översättningar på samtliga beskrivningar och specifikationer, för att passa den marknad som besökaren kommer från.

Vad använder ni för system idag?

Syftet med PIM är att kunna ändra produktinformation i alla kanaler, med ett knapptryck. För att det ska fungera behövs kopplingar mellan ert PIM, ERP, WMS, POS och alla andra system ni kan tänkas använda på daglig basis. Därför är det sunt att skriva en lista på alla verktyg och system ni använder i dagsläget och presentera vid en eventuell upphandling, för att säkerställa att kopplingen är möjlig eller om arbete krävs för att upprätta en ny sådan.

PIM vs ERP

Det är lätt att tänka att all produktinformation går att hantera i ERP-systemet (affärssystemet) och därmed undra vad man ska med ännu ett system till. Med reservation för att alla system kan se olika ut, kan man dock generellt säga att ett affärssystem snarare hanterar all transaktionsdata såsom artikelnummer, lagerstatus, priser och vikt, medan PIM-systemet är skapat för att hantera produktbilder, tekniska specifikationer och produkttexter på olika språk.

Med detta sagt kan självklart många funktioner vara överlappande, men det är en bra distinktion att tänka att ERP lagrar all data om produkterna medan PIM “klär på” produkterna inför att visas upp mot kund.

Integrerat PIM

I vårt affärssystem Nemo finns funktioner som motsvarar de som ett PIM kan bidra med. På så sätt kan ni enkelt sköta all administration i ett enda system.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner