Paketera ditt varumärke

2020-04-20

Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.

The Unboxing Experience

Under de senaste åren har “the unboxing experience” blivit viralt, och en enkel sökning på internet skickar dig rakt in i ett community där paketeringen är minst lika viktig som innehållet (om inte mer). En sökning på youtube ger idag runt 120 miljoner resultat på just “unboxing”. “ Det finns även hela kanaler som enbart satsar på att packa upp paket, bland annat “Unbox Therapy” som har över 16 miljoner prenumeranter på sin youtubekanal.

I fysiska butiker är presentation och paketering en självklar del av upplevelsen. I mer exklusiva butiker kan konceptet “lyx” materialiseras i själva paketeringen av köpet. Det är inte bara att man får en funktionell papperspåse med varumärkets logga tryckt på, utan det blir till en upplevelse att få produkten inslagen i silkespapper och kanske parfym lätt sprutat över, tillsammans med en rabattkupong på nästa köp eller ett varuprov. Det skapar alltså ett mervärde för kunden, som inte hade funnits där om de fått sitt köp nedkastat i en plastpåse.

Packa med ert varumärke

När man packar en beställd order packar man också med sitt varumärke. För e-handlare är just förpackningen det första, och oftast enda, fysiska mötet med kunden. Det är alltså där som den slutgiltiga upplevelsen av produkten börjar formas. Är det ett slarvigt inslaget paket, en anonym pappkartong eller en miljömärkt kartong med er logga och färgpalett på? Redan där sätts tonen för kundens helhetsupplevelse.

Prenumerationsboxen Goodiebox har ett varumärke och koncept som följer med hela vägen hem till kunderna. Vid leverans får kunden hem sina produkter i deras karakteristiska förvaringslåda, med färgmatchande silkespapper. Lådan kan sedan fungera som förvaring hemma hos kunderna och på så sätt är företaget närvarande i många hem runt om i Sverige.

Statistik visar på att hela 60-80% av konsumenter inte återgår till samma företag för en produkt, trots att de tidigare har varit nöjda. Kundlojalitet handlar alltså inte bara om att er tjänst eller produkt är bra och tillfredsställande för kunden - utan idag finns det fler parametrar som är konkurrenskraftiga. Att få hem ett paket med den där extra wow-faktorn, tror vi gör många kunder mer benägna att vilja beställa från samma ställe igen.

Vi tror även att e-handlare har ett bra försprång vad gäller paketering, i och med att det redan är en del i den dagliga verksamheten. Därför har vi samlat några tips för att med små medel maximera kundupplevelsen - och i förlängningen även ert varumärke.

Tre tips för en ultimat unboxing experience

1. Matcha er verksamhet

Att skapa och hålla en röd tråd är A och O när man ska kommunicera ut sitt varumärke. Har ni en grafisk profil med logga och bestämda färger är det lätt att överföra till paketeringen. En emballagestämpel med er logga är ett kostnadseffektivt sätt att sätta er prägel på förpackningen, eller en tejp med er profilfärg. Har ni ett varumärke som är väldigt konceptdrivet och vill satsa mer på just kundernas unboxing experience, kan ni lägga krut på en mer genomtänkt förpackning och skapa en känsla med profilerat silkespapper, träull eller annat fyllnadsmaterial.

Har ni däremot ett varumärke som drivs framåt av låga priser eller funktionalitet kanske den estetiska upplevelsen av paketeringen inte behöver vara i fokus. Dock kan det fortfarande vara lika viktigt att se över materialval och packrutiner. Är materialet i era boxar hållbart? Går det att skicka tillbaka varorna i dem? Kan kunden återanvända lådan efteråt? Har ni packat effektivt så att det inte behövs en alldeles för stor låda? Det handlar om att matcha verksamheten till paketeringen, helt enkelt.

2. Skapa en relation

Att vara generös och få kunden att känna sig speciell är ett av många sätt att få en lojal och återkommande kund. Att skicka med en hälsning ger en personlig touch och skapar en positiv anknytning till ert varumärke. En snabb sammanfattning av ert företags historia, lyfta kundens betydelse för verksamheten eller en rekommendation kring produkterna - det är kreativiteten som sätter gränserna!

Ni kan även skicka med små varuprov av produkter ni säljer. Det skapar inte bara ett mervärde för kunden som får gratis grejer, utan kan även vara en framtida potentiell affär om det faller kunden i smaken. Samma sak gäller för rabattkoder på nästa köp eller inbjudan till ett event. Då vet kunden att om de ska köpa samma produkt igen, får de en trevligare upplevelse om de beställer från ert företag jämfört med hos någon annan - trots att produkten i sig är exakt densamma.

3. Gör paketeringen till en produkt i sig

Som ovan nämnt, finns det företag som låtit kreativiteten flöda i sin paketering. Lådorna blir mer än bara ett sätt att transportera produkterna, de blir en extra produkt för kunden. Skincity är ett företag som har blivit kända för att skicka med en Kokeshi, en liten japansk figur, i varje beställning. På deras hemsida kan man läsa “ Skincitys Kokeshi har varit med från starten och är vårt bevis på tacksamhet till dig som kund, för att du väljer oss som din hudvårdsklinik.” och har på så sätt blivit ett samlarobjekt för många trogna kunder.

Finns det något liknande som ni kan göra med er paketering? Kan ni ha en spännande form på paketen som kunden kan återanvända - eller kan ni skicka med ett signum i leveransen som alla får som beställer från just er?

E-handel är en stor och snårig plattform att ta sig fram genom och sticka ut på...

… framförallt om ni säljer produkter eller tjänster som går att hitta likvärdiga på andra sidor. Paketera ert varumärke med omsorg, så får ni både en glad och lojal kund! För er som inte fått nog av unboxing och paketering har även Postnord gjort en lista på saker att tänka på.

Hur tänker du själv kring paketering? Utgå från dig själv och hur du vill uppleva dina beställda produkter, så tror vi att det kommer gå hem även hos dina kunder!

En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021

E-handelsåret 2020

2020-12-16
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel

Tryggare e-handel

2020-10-12
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall