Paketera ditt varumärke

2020-04-20

Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.

The Unboxing Experience

Under de senaste åren har “the unboxing experience” blivit viralt, och en enkel sökning på internet skickar dig rakt in i ett community där paketeringen är minst lika viktig som innehållet (om inte mer). En sökning på youtube ger idag runt 120 miljoner resultat på just “unboxing”. “ Det finns även hela kanaler som enbart satsar på att packa upp paket, bland annat “Unbox Therapy” som har över 16 miljoner prenumeranter på sin youtubekanal.

I fysiska butiker är presentation och paketering en självklar del av upplevelsen. I mer exklusiva butiker kan konceptet “lyx” materialiseras i själva paketeringen av köpet. Det är inte bara att man får en funktionell papperspåse med varumärkets logga tryckt på, utan det blir till en upplevelse att få produkten inslagen i silkespapper och kanske parfym lätt sprutat över, tillsammans med en rabattkupong på nästa köp eller ett varuprov. Det skapar alltså ett mervärde för kunden, som inte hade funnits där om de fått sitt köp nedkastat i en plastpåse.

Packa med ert varumärke

När man packar en beställd order packar man också med sitt varumärke. För e-handlare är just förpackningen det första, och oftast enda, fysiska mötet med kunden. Det är alltså där som den slutgiltiga upplevelsen av produkten börjar formas. Är det ett slarvigt inslaget paket, en anonym pappkartong eller en miljömärkt kartong med er logga och färgpalett på? Redan där sätts tonen för kundens helhetsupplevelse.

Prenumerationsboxen Goodiebox har ett varumärke och koncept som följer med hela vägen hem till kunderna. Vid leverans får kunden hem sina produkter i deras karakteristiska förvaringslåda, med färgmatchande silkespapper. Lådan kan sedan fungera som förvaring hemma hos kunderna och på så sätt är företaget närvarande i många hem runt om i Sverige.

Statistik visar på att hela 60-80% av konsumenter inte återgår till samma företag för en produkt, trots att de tidigare har varit nöjda. Kundlojalitet handlar alltså inte bara om att er tjänst eller produkt är bra och tillfredsställande för kunden - utan idag finns det fler parametrar som är konkurrenskraftiga. Att få hem ett paket med den där extra wow-faktorn, tror vi gör många kunder mer benägna att vilja beställa från samma ställe igen.

Vi tror även att e-handlare har ett bra försprång vad gäller paketering, i och med att det redan är en del i den dagliga verksamheten. Därför har vi samlat några tips för att med små medel maximera kundupplevelsen - och i förlängningen även ert varumärke.

Tre tips för en ultimat unboxing experience

1. Matcha er verksamhet

Att skapa och hålla en röd tråd är A och O när man ska kommunicera ut sitt varumärke. Har ni en grafisk profil med logga och bestämda färger är det lätt att överföra till paketeringen. En emballagestämpel med er logga är ett kostnadseffektivt sätt att sätta er prägel på förpackningen, eller en tejp med er profilfärg. Har ni ett varumärke som är väldigt konceptdrivet och vill satsa mer på just kundernas unboxing experience, kan ni lägga krut på en mer genomtänkt förpackning och skapa en känsla med profilerat silkespapper, träull eller annat fyllnadsmaterial.

Har ni däremot ett varumärke som drivs framåt av låga priser eller funktionalitet kanske den estetiska upplevelsen av paketeringen inte behöver vara i fokus. Dock kan det fortfarande vara lika viktigt att se över materialval och packrutiner. Är materialet i era boxar hållbart? Går det att skicka tillbaka varorna i dem? Kan kunden återanvända lådan efteråt? Har ni packat effektivt så att det inte behövs en alldeles för stor låda? Det handlar om att matcha verksamheten till paketeringen, helt enkelt.

2. Skapa en relation

Att vara generös och få kunden att känna sig speciell är ett av många sätt att få en lojal och återkommande kund. Att skicka med en hälsning ger en personlig touch och skapar en positiv anknytning till ert varumärke. En snabb sammanfattning av ert företags historia, lyfta kundens betydelse för verksamheten eller en rekommendation kring produkterna - det är kreativiteten som sätter gränserna!

Ni kan även skicka med små varuprov av produkter ni säljer. Det skapar inte bara ett mervärde för kunden som får gratis grejer, utan kan även vara en framtida potentiell affär om det faller kunden i smaken. Samma sak gäller för rabattkoder på nästa köp eller inbjudan till ett event. Då vet kunden att om de ska köpa samma produkt igen, får de en trevligare upplevelse om de beställer från ert företag jämfört med hos någon annan - trots att produkten i sig är exakt densamma.

3. Gör paketeringen till en produkt i sig

Som ovan nämnt, finns det företag som låtit kreativiteten flöda i sin paketering. Lådorna blir mer än bara ett sätt att transportera produkterna, de blir en extra produkt för kunden. Skincity är ett företag som har blivit kända för att skicka med en Kokeshi, en liten japansk figur, i varje beställning. På deras hemsida kan man läsa “ Skincitys Kokeshi har varit med från starten och är vårt bevis på tacksamhet till dig som kund, för att du väljer oss som din hudvårdsklinik.”och har på så sätt blivit ett samlarobjekt för många trogna kunder.

Finns det något liknande som ni kan göra med er paketering? Kan ni ha en spännande form på paketen som kunden kan återanvända - eller kan ni skicka med ett signum i leveransen som alla får som beställer från just er?

E-handel är en stor och snårig plattform att ta sig fram genom och sticka ut på...

… framförallt om ni säljer produkter eller tjänster som går att hitta likvärdiga på andra sidor. Paketera ert varumärke med omsorg, så får ni både en glad och lojal kund! För er som inte fått nog av unboxing och paketering har även Postnord gjort en lista på saker att tänka på.

Hur tänker du själv kring paketering? Utgå från dig själv och hur du vill uppleva dina beställda produkter, så tror vi att det kommer gå hem även hos dina kunder!

distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall