Paketera ditt varumärke

2020-04-20

Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.

The Unboxing Experience

Under de senaste åren har “the unboxing experience” blivit viralt, och en enkel sökning på internet skickar dig rakt in i ett community där paketeringen är minst lika viktig som innehållet (om inte mer). En sökning på youtube ger idag runt 120 miljoner resultat på just “unboxing”. “ Det finns även hela kanaler som enbart satsar på att packa upp paket, bland annat “Unbox Therapy” som har över 16 miljoner prenumeranter på sin youtubekanal.

I fysiska butiker är presentation och paketering en självklar del av upplevelsen. I mer exklusiva butiker kan konceptet “lyx” materialiseras i själva paketeringen av köpet. Det är inte bara att man får en funktionell papperspåse med varumärkets logga tryckt på, utan det blir till en upplevelse att få produkten inslagen i silkespapper och kanske parfym lätt sprutat över, tillsammans med en rabattkupong på nästa köp eller ett varuprov. Det skapar alltså ett mervärde för kunden, som inte hade funnits där om de fått sitt köp nedkastat i en plastpåse.

Packa med ert varumärke

När man packar en beställd order packar man också med sitt varumärke. För e-handlare är just förpackningen det första, och oftast enda, fysiska mötet med kunden. Det är alltså där som den slutgiltiga upplevelsen av produkten börjar formas. Är det ett slarvigt inslaget paket, en anonym pappkartong eller en miljömärkt kartong med er logga och färgpalett på? Redan där sätts tonen för kundens helhetsupplevelse.

Prenumerationsboxen Goodiebox har ett varumärke och koncept som följer med hela vägen hem till kunderna. Vid leverans får kunden hem sina produkter i deras karakteristiska förvaringslåda, med färgmatchande silkespapper. Lådan kan sedan fungera som förvaring hemma hos kunderna och på så sätt är företaget närvarande i många hem runt om i Sverige.

Statistik visar på att hela 60-80% av konsumenter inte återgår till samma företag för en produkt, trots att de tidigare har varit nöjda. Kundlojalitet handlar alltså inte bara om att er tjänst eller produkt är bra och tillfredsställande för kunden - utan idag finns det fler parametrar som är konkurrenskraftiga. Att få hem ett paket med den där extra wow-faktorn, tror vi gör många kunder mer benägna att vilja beställa från samma ställe igen.

Vi tror även att e-handlare har ett bra försprång vad gäller paketering, i och med att det redan är en del i den dagliga verksamheten. Därför har vi samlat några tips för att med små medel maximera kundupplevelsen - och i förlängningen även ert varumärke.

Tre tips för en ultimat unboxing experience

1. Matcha er verksamhet

Att skapa och hålla en röd tråd är A och O när man ska kommunicera ut sitt varumärke. Har ni en grafisk profil med logga och bestämda färger är det lätt att överföra till paketeringen. En emballagestämpel med er logga är ett kostnadseffektivt sätt att sätta er prägel på förpackningen, eller en tejp med er profilfärg. Har ni ett varumärke som är väldigt konceptdrivet och vill satsa mer på just kundernas unboxing experience, kan ni lägga krut på en mer genomtänkt förpackning och skapa en känsla med profilerat silkespapper, träull eller annat fyllnadsmaterial.

Har ni däremot ett varumärke som drivs framåt av låga priser eller funktionalitet kanske den estetiska upplevelsen av paketeringen inte behöver vara i fokus. Dock kan det fortfarande vara lika viktigt att se över materialval och packrutiner. Är materialet i era boxar hållbart? Går det att skicka tillbaka varorna i dem? Kan kunden återanvända lådan efteråt? Har ni packat effektivt så att det inte behövs en alldeles för stor låda? Det handlar om att matcha verksamheten till paketeringen, helt enkelt.

2. Skapa en relation

Att vara generös och få kunden att känna sig speciell är ett av många sätt att få en lojal och återkommande kund. Att skicka med en hälsning ger en personlig touch och skapar en positiv anknytning till ert varumärke. En snabb sammanfattning av ert företags historia, lyfta kundens betydelse för verksamheten eller en rekommendation kring produkterna - det är kreativiteten som sätter gränserna!

Ni kan även skicka med små varuprov av produkter ni säljer. Det skapar inte bara ett mervärde för kunden som får gratis grejer, utan kan även vara en framtida potentiell affär om det faller kunden i smaken. Samma sak gäller för rabattkoder på nästa köp eller inbjudan till ett event. Då vet kunden att om de ska köpa samma produkt igen, får de en trevligare upplevelse om de beställer från ert företag jämfört med hos någon annan - trots att produkten i sig är exakt densamma.

3. Gör paketeringen till en produkt i sig

Som ovan nämnt, finns det företag som låtit kreativiteten flöda i sin paketering. Lådorna blir mer än bara ett sätt att transportera produkterna, de blir en extra produkt för kunden. Skincity är ett företag som har blivit kända för att skicka med en Kokeshi, en liten japansk figur, i varje beställning. På deras hemsida kan man läsa “ Skincitys Kokeshi har varit med från starten och är vårt bevis på tacksamhet till dig som kund, för att du väljer oss som din hudvårdsklinik.”och har på så sätt blivit ett samlarobjekt för många trogna kunder.

Finns det något liknande som ni kan göra med er paketering? Kan ni ha en spännande form på paketen som kunden kan återanvända - eller kan ni skicka med ett signum i leveransen som alla får som beställer från just er?

E-handel är en stor och snårig plattform att ta sig fram genom och sticka ut på...

… framförallt om ni säljer produkter eller tjänster som går att hitta likvärdiga på andra sidor. Paketera ert varumärke med omsorg, så får ni både en glad och lojal kund! För er som inte fått nog av unboxing och paketering har även Postnord gjort en lista på saker att tänka på.

Hur tänker du själv kring paketering? Utgå från dig själv och hur du vill uppleva dina beställda produkter, så tror vi att det kommer gå hem även hos dina kunder!

tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall