The Unboxing Experience: Hur paketerar du ditt varumärke?

2020-04-20

Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.

Vad är "The Unboxing Experience"

Under de senaste åren har “the unboxing experience” blivit viralt, och en enkel sökning på internet skickar dig rakt in i ett community där paketeringen är minst lika viktig som innehållet (om inte mer). En sökning på youtube ger idag runt 120 miljoner resultat på just “unboxing”. “ Det finns även hela kanaler som enbart satsar på att packa upp paket, bland annat “Unbox Therapy” som har över 16 miljoner prenumeranter på sin youtubekanal.

I fysiska butiker är presentation och paketering en självklar del av upplevelsen. I mer exklusiva butiker kan konceptet “lyx” materialiseras i själva paketeringen av köpet. Det är inte bara att man får en funktionell papperspåse med varumärkets logga tryckt på, utan det blir till en upplevelse att få produkten inslagen i silkespapper och kanske parfym lätt sprutat över, tillsammans med en rabattkupong på nästa köp eller ett varuprov. Det skapar alltså ett mervärde för kunden, som inte hade funnits där om de fått sitt köp nedkastat i en plastpåse.

Så packar ni med ert varumärke

När man packar en beställd order packar man också med sitt varumärke. För e-handlare är just förpackningen det första, och oftast enda, fysiska mötet med kunden. Det är alltså där som den slutgiltiga upplevelsen av produkten börjar formas. Är det ett slarvigt inslaget paket, en anonym pappkartong eller en miljömärkt kartong med er logga och färgpalett på? Redan där sätts tonen för kundens helhetsupplevelse.

Prenumerationsboxen Goodiebox har ett varumärke och koncept som följer med hela vägen hem till kunderna. Vid leverans får kunden hem sina produkter i deras karakteristiska förvaringslåda, med färgmatchande silkespapper. Lådan kan sedan fungera som förvaring hemma hos kunderna och på så sätt är företaget närvarande i många hem runt om i Sverige.

Statistik visar på att hela 60-80% av konsumenter inte återgår till samma företag för en produkt, trots att de tidigare har varit nöjda. Kundlojalitet handlar alltså inte bara om att er tjänst eller produkt är bra och tillfredsställande för kunden - utan idag finns det fler parametrar som är konkurrenskraftiga. Att få hem ett paket med den där extra wow-faktorn, tror vi gör många kunder mer benägna att vilja beställa från samma ställe igen.

Vi tror även att e-handlare har ett bra försprång vad gäller paketering, i och med att det redan är en del i den dagliga verksamheten. Därför har vi samlat några tips för att med små medel maximera kundupplevelsen - och i förlängningen även ert varumärke.

Tre tips för en ultimat unboxing experience

1. Matcha er verksamhet

Att skapa och hålla en röd tråd är A och O när man ska kommunicera ut sitt varumärke. Har ni en grafisk profil med logga och bestämda färger är det lätt att överföra till paketeringen. En emballagestämpel med er logga är ett kostnadseffektivt sätt att sätta er prägel på förpackningen, eller en tejp med er profilfärg. Har ni ett varumärke som är väldigt konceptdrivet och vill satsa mer på just kundernas unboxing experience, kan ni lägga krut på en mer genomtänkt förpackning och skapa en känsla med profilerat silkespapper, träull eller annat fyllnadsmaterial.

Har ni däremot ett varumärke som drivs framåt av låga priser eller funktionalitet kanske den estetiska upplevelsen av paketeringen inte behöver vara i fokus. Dock kan det fortfarande vara lika viktigt att se över materialval och packrutiner. Är materialet i era boxar hållbart? Går det att skicka tillbaka varorna i dem? Kan kunden återanvända lådan efteråt? Har ni packat effektivt så att det inte behövs en alldeles för stor låda? Det handlar om att matcha verksamheten till paketeringen, helt enkelt.

2. Skapa en relation

Att vara generös och få kunden att känna sig speciell är ett av många sätt att få en lojal och återkommande kund. Att skicka med en hälsning ger en personlig touch och skapar en positiv anknytning till ert varumärke. En snabb sammanfattning av ert företags historia, lyfta kundens betydelse för verksamheten eller en rekommendation kring produkterna - det är kreativiteten som sätter gränserna!

Ni kan även skicka med små varuprov av produkter ni säljer. Det skapar inte bara ett mervärde för kunden som får gratis grejer, utan kan även vara en framtida potentiell affär om det faller kunden i smaken. Samma sak gäller för rabattkoder på nästa köp eller inbjudan till ett event. Då vet kunden att om de ska köpa samma produkt igen, får de en trevligare upplevelse om de beställer från ert företag jämfört med hos någon annan - trots att produkten i sig är exakt densamma.

3. Gör paketeringen till en produkt i sig

Som ovan nämnt, finns det företag som låtit kreativiteten flöda i sin paketering. Lådorna blir mer än bara ett sätt att transportera produkterna, de blir en extra produkt för kunden. Skincity är ett företag som har blivit kända för att skicka med en Kokeshi, en liten japansk figur, i varje beställning. På deras hemsida kan man läsa:

“ Skincitys Kokeshi har varit med från starten och är vårt bevis på tacksamhet till dig som kund, för att du väljer oss som din hudvårdsklinik.”

I och med detta så har de blivit ett samlarobjekt för många trogna kunder.

Finns det något liknande som ni kan göra med er paketering? Kan ni ha en spännande form på paketen som kunden kan återanvända - eller kan ni skicka med ett signum i leveransen som alla får som beställer från just er?

E-handel är en stor och snårig plattform att ta sig fram genom och sticka ut på...

… framförallt om ni säljer produkter eller tjänster som går att hitta likvärdiga på andra sidor. Paketera ert varumärke med omsorg, så får ni både en glad och lojal kund! För er som inte fått nog av unboxing och paketering har även Postnord gjort en lista på saker att tänka på.

Hur tänker du själv kring paketering? Utgå från dig själv och hur du vill uppleva dina beställda produkter, så tror vi att det kommer gå hem även hos dina kunder!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall