fbpx
esecos logga

4 sätt att optimera er packprocess på bästa sätt

4 sätt att optimera er packprocess på bästa sätt

En tidskrävande process i e-handelsflödet

En process som lätt hamnar i skymundan, när man tänker på e-handel, är den då alla orders ska packas. Helst ska det både gå snabbt och vara noggrant. Själva packprocessen är dock inte alltid en dans på rosor utan kan både vara väldigt tidskrävande och lätt att göra manuella fel. Har man riktigt otur kan det resultera i ett paket som kommer fram trasigt.

Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!

4 sätt att optimera packprocessen:

  1. En organiserad och strukturerad packplats
  2. Tydliga rutiner och riktlinjer
  3. Anpassa emballaget till ordern
  4. Automatisera med en packmaskin

1. En organiserad och strukturerad packplats

Genom att låta alla saker ha sin plats, sparar ni inte bara mycket tid genom att se till att allt finns där ni behöver det, utan minskar även onödig stress och frustration.

Exempelvis, har ni packbord? Där kan ni effektivisera många steg i packprocessen jämfört med ett vanligt bord genom att ha allt på samma ställe (exempelvis monterade rullar med papper, packmaterial och tejp, eller e-handelspåsar och kuvert uppradade efter storlek). På så sätt kan ni nå allting från där ni står för att packa ordern framför er.

2. Tydliga rutiner och riktlinjer

Vi misstänker att alla e-handlare har sina egna rutiner och vanor när en order väl läggs framför en. Har varje individuell medarbetare sina egna rutiner kan det dock bli ett problem.

Skapa istället tydliga och standardiserade riktlinjer för hur alla varor ska packas på ett så optimalt sätt som möjligt, kan ni ex. göra en matris för hur man väljer rätt emballage, en instruktion för hur produkten ska lindas in i bubbelplast eller var etiketterna ska sättas på. På så sätt blir det inte bara mer effektivt, utan det minskar även risken för fel och era kunder får ett mer enhetligt intryck av varje paket.

3. Anpassa emballaget till ordern

Det absolut lättaste vore ju om alla ordrar kunde använda samma sorts låda när man packar dem. Så lätt är det tyvärr inte i de flesta av fallen.

Två huvudfaktorer att ha i åtanke när du ska välja emballage är tålighet och montering. Det ska klara av att transportera era mest ömtåliga varor hela vägen fram till kunden utan en skråma, men också vara snabb att montera. Vissa lådor har så kallad “snabbotten”, där botten automatiskt låser sig när man trycker på sidorna. Dessa kan spara oerhört mycket tid vid packningen, men även spara plats då ni inte får samma behov av att förbereda färdigmonterade lådor vid högsäsongerna (som inför Black Friday) utan kan göra det direkt vid behov utan större ansträngning.

Ställ er även frågan om ni verkligen behöver använda en låda. I många fall fungerar en e-handelspåse eller kuvert minst lika bra, går snabbare att packa och väger mindre vilket i sin tur innebär mindre transportkostnad.

4. Automatisera med en packmaskin

Vill ni ta det där lilla steget extra, så varför inte investera i en packmaskin? Vissa maskiner gör lite olika saker; sortera, fylla upp kartonger med fyllningsmaterial, försluta kartongerna eller försluta påsarna.

Vårt affärssystem Nemo har en koppling till en av packmaskinerna från Beck, som automatiserar hela packprocessen genom att låta maskinen packa in ordern i en filmförpackning som skyddar mot smuts, fukt och skador. En smidig lösning vid mindre ordrar som verkligen effektiviserar arbetet!

Bonus: Satsa på en otrolig Unboxing Experience

Vi har skrivit om det tidigare – men om ni gör det där lilla extra för att paketeringen ska bli en upplevelse i sig, kan ni vinna mycket lojala och nöjda kunder.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner