4 faktorer som optimerar packprocessen

2021-09-24

En process som lätt hamnar i skymundan, när man tänker på e-handel, är den då alla orders ska packas. Helst ska det både gå snabbt och vara noggrant. Själva packprocessen är dock inte alltid en dans på rosor utan kan både vara väldigt tidskrävande och lätt att göra manuella fel. Har man riktigt otur kan det resultera i ett paket som kommer fram trasigt.

Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!

1. En organiserad och strukturerad packplats

Genom att låta alla saker ha sin plats, sparar ni inte bara mycket tid genom att se till att allt finns där ni behöver det, utan minskar även onödig stress och frustration.

Exempelvis, har ni packbord? Där kan ni effektivisera många steg i packprocessen jämfört med ett vanligt bord genom att ha allt på samma ställe (exempelvis monterade rullar med papper, packmaterial och tejp, eller e-handelspåsar och kuvert uppradade efter storlek). På så sätt kan ni nå allting från där ni står för att packa ordern framför er.


2. Tydliga rutiner och riktlinjer

Vi misstänker att alla e-handlare har sina egna rutiner och vanor när en order väl läggs framför en. Har varje individuell medarbetare sina egna rutiner kan det dock bli ett problem.

Skapa istället tydliga och standardiserade riktlinjer för hur alla varor ska packas på ett så optimalt sätt som möjligt, kan ni ex. göra en matris för hur man väljer rätt emballage, en instruktion för hur produkten ska lindas in i bubbelplast eller var etiketterna ska sättas på. På så sätt blir det inte bara mer effektivt, utan det minskar även risken för fel och era kunder får ett mer enhetligt intryck av varje paket.


3. Anpassa emballaget till ordern

Det absolut lättaste vore ju om alla ordrar kunde använda samma sorts låda när man packar dem. Så lätt är det tyvärr inte i de flesta av fallen.

Två huvudfaktorer att ha i åtanke när du ska välja emballage är tålighet och montering. Det ska klara av att transportera era mest ömtåliga varor hela vägen fram till kunden utan en skråma, men också vara snabb att montera. Vissa lådor har så kallad “snabbotten”, där botten automatiskt låser sig när man trycker på sidorna. Dessa kan spara oerhört mycket tid vid packningen, men även spara plats då ni inte får samma behov av att förbereda färdigmonterade lådor vid högsäsongerna (som inför Black Friday) utan kan göra det direkt vid behov utan större ansträngning.

Ställ er även frågan om ni verkligen behöver använda en låda. I många fall fungerar en e-handelspåse eller kuvert minst lika bra, går snabbare att packa och väger mindre vilket i sin tur innebär mindre transportkostnad.


4. Automatisera med en packmaskin

Vill ni ta det där lilla steget extra, så varför inte investera i en packmaskin? Vissa maskiner gör lite olika saker; sortera, fylla upp kartonger med fyllningsmaterial, försluta kartongerna eller försluta påsarna.

Vårt affärssystem Nemo har en koppling till en av packmaskinerna från Beck, som automatiserar hela packprocessen genom att låta maskinen packa in ordern i en filmförpackning som skyddar mot smuts, fukt och skador. En smidig lösning vid mindre ordrar som verkligen effektiviserar arbetet!


Bonus: Satsa på en otrolig Unboxing Experience

Vi har skrivit om det tidigare – men om ni gör det där lilla extra för att paketeringen ska bli en upplevelse i sig, kan ni vinna mycket lojala och nöjda kunder.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall