Vad innebär Omnikanal?

2021-05-17

I många år var den fysiska butiken det enda stället där kund och företag kunde träffas. Det var alltså i butiken som alla viktiga köptransaktioner skedde. Det var kanske till och med så att det bara fanns en butik i närområdet som sålde skor? I takt med tiden har inte e-handeln bara ersatt många fysiska butiker, utan fungerar nu som ett nödvändigt komplement till många. Det är sällan som ett företag endast har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst.

Omnikanalförsäljning innebär helt enkelt att man som företag integrerar alla dessa kanaler på ett sömlöst sätt - men hur går det egentligen till?

Vad innebär omnikanal i praktiken?

Enkelt förklarat handlar omnikanalförsäljning om att integrera alla era kanaler till en så enhetlig linje som möjligt. Som kund ska man direkt känna igen er fysiska butik i webshopen - och tvärtom! Här har vi ett, idag ganska vanligt, exempel på scenario:

  1. Du ser en tröja i ett skyltfönster, men har bråttom och hinner inte gå in och prova.
  2. Samma kväll söker du upp företaget på internet och går in på deras webshop där du hittar tröjan du såg i skyltfönstret, men är fortfarande lite osäker.
  3. Dagen därpå får du upp ett sponsrat inlägg från företaget i ditt instagramflöde - med en rabattkod!
  4. Du bestämmer dig för att gå tillbaka till butiken för att prova passformen. Innan du beger dig dubbelkollar du lagersaldot på deras webshop, för att se så att de har den inne i just den butiken du ska gå till.
  5. Tröjan passar och du köper den på plats i butiken! Rabattkoden fungerar lika bra på webshopen som i kassan i butiken!

Den här köpupplevelsen hade inte varit möjlig om företaget inte hade använt flera försäljningskanaler som var integrerade med varandra. Exempelvis kunde du som kund enkelt hitta samma produkter i butiken som i webshopen och se lagersaldot för butiken, vilket möjliggörs av att systemen är integrerade med varandra. Att du får upp marknadsföring på dina sociala medier från butiken är även det ett tecken på att företaget integrerat sin webshop med sin digitala marknadsföring, för att kunna rikta sig till de kunder som nyligen varit inne på webshopen.

Allt ska helt enkelt vara enhetligt, på ett sömlöst sätt.

Vad är fördelarna med försäljning via omnikanal?

Enhetligt varumärke. Med omnikanals-tänket, kommer kunderna kunna navigera sig mellan era olika kanaler och ändå ha samma enhetliga uppfattning om produkterna, ert varumärke och helheten. Detta ökar även medvetenheten och varumärkesigenkänningen, win-win!

Lättare logistik. Genom att integrera logistik- och lagersystemen blir det mycket enklare att hålla ordning på lagersaldo och inköp för alla kanaler. På så sätt kan kunden, som tidigare nämnt, exempelvis se lagersaldot i butiken eller returnera en vara i butik som denne köpt online i webshopen.

Ökad tillgänglighet och närvaro. En stor fördel med omnikanalförsäljning är att ni kan nå ut och finnas tillgängliga för kunderna, där kunderna själva finns. Det innebär att, istället för att ni måste locka kunderna till er fysiska butik, så kan ni nå ut till dem för att sedan slutföra ordern online hemifrån soffan.

Var börjar man?

Att välja omnikanal innebär framförallt att sätta kundupplevelsen i fokus. Låter det bra för er verksamhet? Vad bra!

Att implementera detta kan dock kännas stort och svårt. Beroende på er storlek kan det komma att bli komplext, men det finns alltid en lösning att använda! Till att börja med är det dock bra att rannsaka er verksamhet idag - och vart ni vill landa någonstans.

Här är några frågor ni kan ställa er för att få en startpunkt i ert arbete med omnikanal:

  • Vilka försäljningskanaler har ni idag?
  • Vad finns det för skillnader på de olika kanalerna? Olika typer av beställningar, olika kundgrupper eller olika priser?
  • Var finns era kunder?
  • Har ni befintligt stöd för omnikanalförsäljning eller behöver ni investera i ett nytt system där ni kan samla alla mindre komponenter?
  • Är du redo?

    Låter omnikanal som något för er? Vill du ha råd i processen, veta mer om integrationerna eller kanske boka en demo på vårt affärssystem, som redan har stöd för omnikanal? Kontakta oss idag så pratar vi vidare!

    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
    distansering under corona
    Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
    Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
    Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
    God e-handels Jul
    I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
    webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
    En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
    Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
    tips inför black friday 2020
    Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
    webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
    I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
    trygg säker ehandel
    År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
    webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
    Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
    illustration av handelsflöde
    I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
    Amazon i Sverige
    När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
    Bild Bitcoin
    För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
    tackla e-handeln under sommaren
    Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
    3 nytänkande säljtrender
    I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall