Vad innebär Omnikanal?

2021-05-17

I många år var den fysiska butiken det enda stället där kund och företag kunde träffas. Det var alltså i butiken som alla viktiga köptransaktioner skedde. Det var kanske till och med så att det bara fanns en butik i närområdet som sålde skor? I takt med tiden har inte e-handeln bara ersatt många fysiska butiker, utan fungerar nu som ett nödvändigt komplement till många. Det är sällan som ett företag endast har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst.

Omnikanalförsäljning innebär helt enkelt att man som företag integrerar alla dessa kanaler på ett sömlöst sätt - men hur går det egentligen till?

Vad innebär omnikanal i praktiken?

Enkelt förklarat handlar omnikanalförsäljning om att integrera alla era kanaler till en så enhetlig linje som möjligt. Som kund ska man direkt känna igen er fysiska butik i webshopen - och tvärtom! Här har vi ett, idag ganska vanligt, exempel på scenario:

  1. Du ser en tröja i ett skyltfönster, men har bråttom och hinner inte gå in och prova.
  2. Samma kväll söker du upp företaget på internet och går in på deras webshop där du hittar tröjan du såg i skyltfönstret, men är fortfarande lite osäker.
  3. Dagen därpå får du upp ett sponsrat inlägg från företaget i ditt instagramflöde - med en rabattkod!
  4. Du bestämmer dig för att gå tillbaka till butiken för att prova passformen. Innan du beger dig dubbelkollar du lagersaldot på deras webshop, för att se så att de har den inne i just den butiken du ska gå till.
  5. Tröjan passar och du köper den på plats i butiken! Rabattkoden fungerar lika bra på webshopen som i kassan i butiken!

Den här köpupplevelsen hade inte varit möjlig om företaget inte hade använt flera försäljningskanaler som var integrerade med varandra. Exempelvis kunde du som kund enkelt hitta samma produkter i butiken som i webshopen och se lagersaldot för butiken, vilket möjliggörs av att systemen är integrerade med varandra. Att du får upp marknadsföring på dina sociala medier från butiken är även det ett tecken på att företaget integrerat sin webshop med sin digitala marknadsföring, för att kunna rikta sig till de kunder som nyligen varit inne på webshopen.

Allt ska helt enkelt vara enhetligt, på ett sömlöst sätt.

Vad är fördelarna med försäljning via omnikanal?

Enhetligt varumärke. Med omnikanals-tänket, kommer kunderna kunna navigera sig mellan era olika kanaler och ändå ha samma enhetliga uppfattning om produkterna, ert varumärke och helheten. Detta ökar även medvetenheten och varumärkesigenkänningen, win-win!

Lättare logistik. Genom att integrera logistik- och lagersystemen blir det mycket enklare att hålla ordning på lagersaldo och inköp för alla kanaler. På så sätt kan kunden, som tidigare nämnt, exempelvis se lagersaldot i butiken eller returnera en vara i butik som denne köpt online i webshopen.

Ökad tillgänglighet och närvaro. En stor fördel med omnikanalförsäljning är att ni kan nå ut och finnas tillgängliga för kunderna, där kunderna själva finns. Det innebär att, istället för att ni måste locka kunderna till er fysiska butik, så kan ni nå ut till dem för att sedan slutföra ordern online hemifrån soffan.

Var börjar man?

Att välja omnikanal innebär framförallt att sätta kundupplevelsen i fokus. Låter det bra för er verksamhet? Vad bra!

Att implementera detta kan dock kännas stort och svårt. Beroende på er storlek kan det komma att bli komplext, men det finns alltid en lösning att använda! Till att börja med är det dock bra att rannsaka er verksamhet idag - och vart ni vill landa någonstans.

Här är några frågor ni kan ställa er för att få en startpunkt i ert arbete med omnikanal:

  • Vilka försäljningskanaler har ni idag?
  • Vad finns det för skillnader på de olika kanalerna? Olika typer av beställningar, olika kundgrupper eller olika priser?
  • Var finns era kunder?
  • Har ni befintligt stöd för omnikanalförsäljning eller behöver ni investera i ett nytt system där ni kan samla alla mindre komponenter?
  • Är du redo?

    Låter omnikanal som något för er? Vill du ha råd i processen, veta mer om integrationerna eller kanske boka en demo på vårt affärssystem, som redan har stöd för omnikanal? Kontakta oss idag så pratar vi vidare!

    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
    bild på esecos e-bok
    Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
    Bild på informativa blad
    Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall