Vad innebär Omnikanal?

2021-05-17

I många år var den fysiska butiken det enda stället där kund och företag kunde träffas. Det var alltså i butiken som alla viktiga köptransaktioner skedde. Det var kanske till och med så att det bara fanns en butik i närområdet som sålde skor? I takt med tiden har inte e-handeln bara ersatt många fysiska butiker, utan fungerar nu som ett nödvändigt komplement till många. Det är sällan som ett företag endast har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst.

Omnikanalförsäljning innebär helt enkelt att man som företag integrerar alla dessa kanaler på ett sömlöst sätt - men hur går det egentligen till?

Vad innebär omnikanal i praktiken?

Enkelt förklarat handlar omnikanalförsäljning om att integrera alla era kanaler till en så enhetlig linje som möjligt. Som kund ska man direkt känna igen er fysiska butik i webshopen - och tvärtom! Här har vi ett, idag ganska vanligt, exempel på scenario:

  1. Du ser en tröja i ett skyltfönster, men har bråttom och hinner inte gå in och prova.
  2. Samma kväll söker du upp företaget på internet och går in på deras webshop där du hittar tröjan du såg i skyltfönstret, men är fortfarande lite osäker.
  3. Dagen därpå får du upp ett sponsrat inlägg från företaget i ditt instagramflöde - med en rabattkod!
  4. Du bestämmer dig för att gå tillbaka till butiken för att prova passformen. Innan du beger dig dubbelkollar du lagersaldot på deras webshop, för att se så att de har den inne i just den butiken du ska gå till.
  5. Tröjan passar och du köper den på plats i butiken! Rabattkoden fungerar lika bra på webshopen som i kassan i butiken!

Den här köpupplevelsen hade inte varit möjlig om företaget inte hade använt flera försäljningskanaler som var integrerade med varandra. Exempelvis kunde du som kund enkelt hitta samma produkter i butiken som i webshopen och se lagersaldot för butiken, vilket möjliggörs av att systemen är integrerade med varandra. Att du får upp marknadsföring på dina sociala medier från butiken är även det ett tecken på att företaget integrerat sin webshop med sin digitala marknadsföring, för att kunna rikta sig till de kunder som nyligen varit inne på webshopen.

Allt ska helt enkelt vara enhetligt, på ett sömlöst sätt.

Vad är fördelarna med försäljning via omnikanal?

Enhetligt varumärke. Med omnikanals-tänket, kommer kunderna kunna navigera sig mellan era olika kanaler och ändå ha samma enhetliga uppfattning om produkterna, ert varumärke och helheten. Detta ökar även medvetenheten och varumärkesigenkänningen, win-win!

Lättare logistik. Genom att integrera logistik- och lagersystemen blir det mycket enklare att hålla ordning på lagersaldo och inköp för alla kanaler. På så sätt kan kunden, som tidigare nämnt, exempelvis se lagersaldot i butiken eller returnera en vara i butik som denne köpt online i webshopen.

Ökad tillgänglighet och närvaro. En stor fördel med omnikanalförsäljning är att ni kan nå ut och finnas tillgängliga för kunderna, där kunderna själva finns. Det innebär att, istället för att ni måste locka kunderna till er fysiska butik, så kan ni nå ut till dem för att sedan slutföra ordern online hemifrån soffan.

Var börjar man?

Att välja omnikanal innebär framförallt att sätta kundupplevelsen i fokus. Låter det bra för er verksamhet? Vad bra!

Att implementera detta kan dock kännas stort och svårt. Beroende på er storlek kan det komma att bli komplext, men det finns alltid en lösning att använda! Till att börja med är det dock bra att rannsaka er verksamhet idag - och vart ni vill landa någonstans.

Här är några frågor ni kan ställa er för att få en startpunkt i ert arbete med omnikanal:

  • Vilka försäljningskanaler har ni idag?
  • Vad finns det för skillnader på de olika kanalerna? Olika typer av beställningar, olika kundgrupper eller olika priser?
  • Var finns era kunder?
  • Har ni befintligt stöd för omnikanalförsäljning eller behöver ni investera i ett nytt system där ni kan samla alla mindre komponenter?
  • Är du redo?

    Låter omnikanal som något för er? Vill du ha råd i processen, veta mer om integrationerna eller kanske boka en demo på vårt affärssystem, som redan har stöd för omnikanal?

    Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
    social shopping för e-handel
    Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
    sälj på abonnemang
    Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
    Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
    Dropshipping
    Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
    Kvinna sitter vid datorskärm
    C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
    Person som går runt bland lagerhyllor
    Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
    Person som sitter vid laptop
    Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
    En e-handelsapplikation på mobilen
    Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall