Vad innebär Omnikanal?

2021-05-17

I många år var den fysiska butiken det enda stället där kund och företag kunde träffas. Det var alltså i butiken som alla viktiga köptransaktioner skedde. Det var kanske till och med så att det bara fanns en butik i närområdet som sålde skor? I takt med tiden har inte e-handeln bara ersatt många fysiska butiker, utan fungerar nu som ett nödvändigt komplement till många. Det är sällan som ett företag endast har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst.

Omnikanalförsäljning innebär helt enkelt att man som företag integrerar alla dessa kanaler på ett sömlöst sätt - men hur går det egentligen till?

Vad innebär omnikanal i praktiken?

Enkelt förklarat handlar omnikanalförsäljning om att integrera alla era kanaler till en så enhetlig linje som möjligt. Som kund ska man direkt känna igen er fysiska butik i webshopen - och tvärtom! Här har vi ett, idag ganska vanligt, exempel på scenario:

  1. Du ser en tröja i ett skyltfönster, men har bråttom och hinner inte gå in och prova.
  2. Samma kväll söker du upp företaget på internet och går in på deras webshop där du hittar tröjan du såg i skyltfönstret, men är fortfarande lite osäker.
  3. Dagen därpå får du upp ett sponsrat inlägg från företaget i ditt instagramflöde - med en rabattkod!
  4. Du bestämmer dig för att gå tillbaka till butiken för att prova passformen. Innan du beger dig dubbelkollar du lagersaldot på deras webshop, för att se så att de har den inne i just den butiken du ska gå till.
  5. Tröjan passar och du köper den på plats i butiken! Rabattkoden fungerar lika bra på webshopen som i kassan i butiken!

Den här köpupplevelsen hade inte varit möjlig om företaget inte hade använt flera försäljningskanaler som var integrerade med varandra. Exempelvis kunde du som kund enkelt hitta samma produkter i butiken som i webshopen och se lagersaldot för butiken, vilket möjliggörs av att systemen är integrerade med varandra. Att du får upp marknadsföring på dina sociala medier från butiken är även det ett tecken på att företaget integrerat sin webshop med sin digitala marknadsföring, för att kunna rikta sig till de kunder som nyligen varit inne på webshopen.

Allt ska helt enkelt vara enhetligt, på ett sömlöst sätt.

Vad är fördelarna med försäljning via omnikanal?

Enhetligt varumärke. Med omnikanals-tänket, kommer kunderna kunna navigera sig mellan era olika kanaler och ändå ha samma enhetliga uppfattning om produkterna, ert varumärke och helheten. Detta ökar även medvetenheten och varumärkesigenkänningen, win-win!

Lättare logistik. Genom att integrera logistik- och lagersystemen blir det mycket enklare att hålla ordning på lagersaldo och inköp för alla kanaler. På så sätt kan kunden, som tidigare nämnt, exempelvis se lagersaldot i butiken eller returnera en vara i butik som denne köpt online i webshopen.

Ökad tillgänglighet och närvaro. En stor fördel med omnikanalförsäljning är att ni kan nå ut och finnas tillgängliga för kunderna, där kunderna själva finns. Det innebär att, istället för att ni måste locka kunderna till er fysiska butik, så kan ni nå ut till dem för att sedan slutföra ordern online hemifrån soffan.

Var börjar man?

Att välja omnikanal innebär framförallt att sätta kundupplevelsen i fokus. Låter det bra för er verksamhet? Vad bra!

Att implementera detta kan dock kännas stort och svårt. Beroende på er storlek kan det komma att bli komplext, men det finns alltid en lösning att använda! Till att börja med är det dock bra att rannsaka er verksamhet idag - och vart ni vill landa någonstans.

Här är några frågor ni kan ställa er för att få en startpunkt i ert arbete med omnikanal:

  • Vilka försäljningskanaler har ni idag?
  • Vad finns det för skillnader på de olika kanalerna? Olika typer av beställningar, olika kundgrupper eller olika priser?
  • Var finns era kunder?
  • Har ni befintligt stöd för omnikanalförsäljning eller behöver ni investera i ett nytt system där ni kan samla alla mindre komponenter?
  • Är du redo?

    Låter omnikanal som något för er? Vill du ha råd i processen, veta mer om integrationerna eller kanske boka en demo på vårt affärssystem, som redan har stöd för omnikanal?

    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
    Bild på informativa blad
    Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall