
Patrik Müller Från Nets gästbloggar om trender för 2025.
E-handeln förändras i rasande fart, och nu när vi är en bit in i 2025 ser vi tydligt hur vissa trender verkligen tar fart. I min roll som e-handelxpert på betalningsföretaget Nets har jag följt utvecklingen noga under 20 år och ser tydliga skiften i konsumenternas beteenden men även att marknaden förändras med den internationella konkurrensen. Hur kan du som e-handlare anpassa dig för att inte bara hänga med – utan ligga steget före? Här är min syn på de viktigaste trenderna och mina förslag på vad du kan göra redan nu.
Konsumentproblemet: Medveten shopping vs. ultrasnabbt mode
Vi ser en tydlig paradox i konsumentbeteendet. Allt fler väljer andrahandsköp och hållbara alternativ via plattformar som Facebook Marketplace och Vinted. Samtidigt fortsätter ultrasnabbt mode från aktörer som Shein och Temu att slå försäljningsrekord. Över en halv miljon svenskar handlade från dessa säljare bara under oktober förra året enligt Svensk Handel.
Många av dessa köp handlar om ”cheap thrills” – snabba impulsköp som ofta saknar långsiktigt värde. Utvecklingen under de senaste månaderna har visat att hållbarhet fortsätter vara en viktig faktor, men prispressen är samtidigt en stark drivkraft. Detta är en av de svåraste utmaningarna att navigera för tillfället om du säljer produkter som är storsäljare på till exempel Temu. Ditt varumärke och din service kan vara det som skiljer ut dig.

Global expansion – en nödvändighet
Den globala e-handelsmarknaden växer och det gör också konkurrensen. Internationella aktörer riktar sig alltmer mot marknader som Norden, vilket sätter press på lokala e-handlare.
Jag ser nu hur fler nordiska företag börjar anpassa sig genom att bredda sina marknader. Global expansion är inte längre ett val – det är en nödvändighet. Och det behöver inte vara så krångligt som du tror att komma igång. Att börja med en engelsk version av webbshoppen och erbjuda internationell frakt är en bra start. Det behöver inte vara en enorm investering, men det kan ge dig nya kunder och större tillväxtmöjligheter och om du börjar enkelt så har du tagit första steget mot att lära dig mer om den nya marknaden.
Personalisering – en hygienfaktor
Konsumenterna är mer kräsna än någonsin. De vill ha en smidig, personlig shoppingupplevelse och har inte tålamod med friktion i köpprocessen. De senaste månaderna har jag sett hur stora aktörer använder AI för att erbjuda ännu mer skräddarsydda upplevelser. Mindre företag kan fortfarande sticka ut genom att satsa på lokal, personlig service och en stark varumärkesidentitet.

Smidiga betalningar – en avgörande faktor
Kassaupplevelsen är kritisk. Mobila betalningslösningar som Apple Pay, Google Pay och Swish blir allt viktigare. Jag ser en tydlig trend där e-handlare som erbjuder flexibla betalningsalternativ har lättare att konvertera kunder och minska andelen avbrutna köp. Apple Pay är det bästa exemplet – erbjuder du inte det idag i din checkout så är det något du behöver fixa nu direkt.
Men det räcker inte att bara erbjuda rätt betalningsalternativ – smidighet är nyckeln. Konsumenter förväntar sig idag en snabb och friktionsfri betalningsprocess. Jag har sett att checkout-lösningar som erbjuder ”ett klick”-betalningar och autofyll av kortuppgifter kan ha stor effekt på konverteringsgraden.
Dessutom ökar intresset för betalningsmetoder som Buy Now, Pay Later (BNPL), där kunder kan dela upp betalningen eller skjuta upp den till senare. Att integrera dessa lösningar kan vara avgörande för att möta kundernas förväntningar och maximera försäljningen.
E-handlare måste också vara uppmärksamma på säkerhet och regelefterlevnad. Med striktare regler kring betalsäkerhet i EU är det viktigt att ha uppdaterade betalningslösningar som är både säkra och enkla att använda. Ingen kund vill kämpa med en komplicerad checkout-process – de vill att det ska gå snabbt och smidigt.
Vi på Nets jobbar intensivt med detta varje dag, vår checkout Nets Easy har redan stöd för allt övanstående och vi kommer lansera fler betalsätt under året, exempelvis Google Pay för att nämna ett.
Slutsats: Så förbereder du din webbshop för resten av 2025
För att lyckas i det föränderliga e-handelslandskapet rekommenderar jag att du:
- Förbereder för global konkurrens genom att bygga en stark varumärkesidentitet och börja titta på internationella möjligheter. Börja enkelt och lär dig.
- Optimerar kundresan så att den blir så smidig och friktionsfri som möjligt. Gör du egna testköp varje månad så du får uppleva hela kedjan?
- Utforskar AI för att skapa en bättre shoppingupplevelse och ligga steget före konkurrenterna. Testa och experimentera och se till att dina leverantörer är AI-mogna.
- Erbjuder flexibla betalningslösningar och optimerar checkout-processen för att maximera konverteringar och minska friktionen. Ge din checkout lite kärlek. Du kan prata med oss på Nets så kollar vi av att din checkout ser ok ut.
Genom att agera nu kan du inte bara överleva – utan också förhoppningsvis växa och ta nya marknadsandelar. Lycka till!
Om Patrik Müller
Patrik Müller är en flitigt anlitad föreläsare, rådgivare och framtidsspanare inom nordisk e-handel. Han jobbar som e-handelsexpert på Nexiägda betalningsföretaget Nets och kommenterar även e-handelsfrågor i press och tv. Patrik har noggrant följt e-handelns utveckling sedan 2000.
