fbpx
esecos logga

Inventera mer effektivt med dessa 3 tipsen från PostPac

Inventera mer effektivt med dessa 3 tipsen från PostPac

Krav på årlig inventering

Bara ordet inventering kan framkalla rysningar längs ryggraden hos många. Att hylla efter hylla räkna antal och checka av listor kan kännas som det mest långtråkiga som finns, visst? Men vad finns det för alternativ?

Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.

Vi hörde av oss till vår samarbetspartner PostPac, 3PL-företaget som har hjälpt sina kunder med logistiken i över 40 år, för att få insikt i hur de som experter på ämnet inventerar åt sina kunder!

Man går på lager

Till att börja med, hur går det egentligen till när PostPac inventerar?

Det skiljer sig, vi har kunder som har löpande inventering där vi inventerar delar av lagret vid lågsäsong, exempelvis markerar orörda inleveranser som inventerade, nollinventering av artiklar. Vid slutet av året återstår då endast en mindre del av lagret att inventera. En del kunder vill att vi bryter helt och inventerar hela lagret vid ett och samma tillfälle.

Steg för steg av inventeringen:

1. Uppdraget börjar som en beställning från kund där man kommer överens om alla hållpunkter med datum och klockslag. Exempelvis att samtliga saldopåverkande transaktioner stoppas från och med dag X, kl XX:XX och inventeringsansvarig meddelar när inventeringen är godkänd och produktion återupptas. Den här informationen går ut till alla berörda avdelningsansvariga och kund i ett dokument.

2. Inventeringsansvarig har nu förberett samtliga inventeringsunderlag (analogt eller digitalt) och uppdraget med att räkna artiklar på respektive plock- eller pallplats startar, antingen med skanner eller i pappersform.

3. När artiklarna är räknade kontrolleras eventuella diffar om så behövs, innan en differenslista plockas ut och skickas till kund.

4. Kund godkänner eller begär kontroll av vissa artiklar.

5. Efter godkänt inventeringsbeslut så ger inventeringsansvarig ok till samtliga berörda avdelningar om produktionsstart igen.

6. Uppdraget slutfört och kundansvarig utfärdar ett inventeringsintyg.

Hur ofta bör man inventera?

Helt beroende på storlek av lagret och hur många SKU (Lagerhållningsenheter) som kunden lagerför men en gång per år bör man inventera.

Vi har en del kunder med endast 1 SKU i lager, här genomför vi i månadsinventering som tar ca 0,5h arbete per månad. Kunder med extremt många SKU kan ta upp mot 1-3 dagar vilket kan innebära ett produktionsstopp om kunden väljer att ex inventera endast 1 gång per år.

Vad är vanligast idag: inventering digitalt eller analogt?

Vi har utför båda delarna men det analoga med penna och papper dominerar fortfarande. Skulle vilja slå ett slag för den digitala metoden med våra handscanners som är snabbast och tillförlitligast.

3 bästa tipsen på inventering

1. Informera samtliga berörda att lagret är satt i inventeringsläge, och inga saldopåverkande transaktioner får genomföras under tiden, gäller även på kundens olika avdelningar.

2. Utse en ansvarig, detta är i regel en av våra planerare som då håller i hela inventeringen från start till slut och fördelar ut uppgifterna till gruppen som ska genomföra inventeringen.

3. Gör en tydlig inventeringsinstruktion med hållpunkter och dela ut till samtliga som är involverade i inventeringen och se till att den efterföljs till 100% med stopptider etc, då brukar slutresultatet bli bra.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner