Inventering för e-handlare

2021-11-19

Bara ordet inventering kan framkalla rysningar längs ryggraden hos många. Att hylla efter hylla räkna antal och checka av listor kan kännas som det mest långtråkiga som finns, visst? Men vad finns det för alternativ?

Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.

Vi hörde av oss till vår samarbetspartner PostPac, 3PL-företaget som har hjälpt sina kunder med logistiken i över 40 år, för att få insikt i hur de som experter på ämnet inventerar åt sina kunder!

Till att börja med, hur går det egentligen till när PostPac inventerar åt en kund?

Det skiljer sig, vi har kunder som har löpande inventering där vi inventerar delar av lagret vid lågsäsong, exempelvis markerar orörda inleveranser som inventerade, nollinventering av artiklar. Vid slutet av året återstår då endast en mindre del av lagret att inventera. En del kunder vill att vi bryter helt och inventerar hela lagret vid ett och samma tillfälle.

Steg för steg av inventeringen:

  1. Uppdraget börjar som en beställning från kund där man kommer överens om alla hållpunkter med datum och klockslag. Exempelvis att samtliga saldopåverkande transaktioner stoppas från och med dag X, kl XX:XX och inventeringsansvarig meddelar när inventeringen är godkänd och produktion återupptas. Den här informationen går ut till alla berörda avdelningsansvariga och kund i ett dokument.

  2. Inventeringsansvarig har nu förberett samtliga inventeringsunderlag (analogt eller digitalt) och uppdraget med att räkna artiklar på respektive plock- eller pallplats startar, antingen med skanner eller i pappersform.

  3. När artiklarna är räknade kontrolleras eventuella diffar om så behövs, innan en differenslista plockas ut och skickas till kund.

  4. Kund godkänner eller begär kontroll av vissa artiklar.

  5. Efter godkänt inventeringsbeslut så ger inventeringsansvarig ok till samtliga berörda avdelningar om produktionsstart igen.

  6. Uppdraget slutfört och kundansvarig utfärdar ett inventeringsintyg.

Hur ofta bör man inventera?

Helt beroende på storlek av lagret och hur många SKU som kunden lagerför men en gång per år bör man inventera.

Vi har en del kunder med endast 1 SKU i lager, här genomför vi i månadsinventering som tar ca 0,5h arbete per månad. Kunder med extremt många SKU kan ta upp mot 1-3 dagar vilket kan innebära ett produktionsstopp om kunden väljer att ex inventera endast 1 gång per år.



Vad är vanligast idag: inventering digitalt eller analogt (dvs handdator vs penna och papper)?

Vi har utför båda delarna men det analoga med penna och papper dominerar fortfarande. Skulle vilja slå ett slag för den digitala metoden med våra handscanners som är snabbast och tillförlitligast.

3 bästa tipsen på inventering

– Informera samtliga berörda att lagret är satt i inventeringsläge, och inga saldopåverkande transaktioner får genomföras under tiden, gäller även på kundens olika avdelningar.

– Utse en ansvarig, detta är i regel en av våra planerare som då håller i hela inventeringen från start till slut och fördelar ut uppgifterna till gruppen som ska genomföra inventeringen.

– Gör en tydlig inventeringsinstruktion med hållpunkter och dela ut till samtliga som är involverade i inventeringen och se till att den efterföljs till 100% med stopptider etc, då brukar slutresultatet bli bra.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall