Inventering för e-handlare

2021-11-19

Bara ordet inventering kan framkalla rysningar längs ryggraden hos många. Att hylla efter hylla räkna antal och checka av listor kan kännas som det mest långtråkiga som finns, visst? Men vad finns det för alternativ?

Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.

Vi hörde av oss till vår samarbetspartner PostPac, 3PL-företaget som har hjälpt sina kunder med logistiken i över 40 år, för att få insikt i hur de som experter på ämnet inventerar åt sina kunder!

Till att börja med, hur går det egentligen till när PostPac inventerar åt en kund?

Det skiljer sig, vi har kunder som har löpande inventering där vi inventerar delar av lagret vid lågsäsong, exempelvis markerar orörda inleveranser som inventerade, nollinventering av artiklar. Vid slutet av året återstår då endast en mindre del av lagret att inventera. En del kunder vill att vi bryter helt och inventerar hela lagret vid ett och samma tillfälle.

Steg för steg av inventeringen:

  1. Uppdraget börjar som en beställning från kund där man kommer överens om alla hållpunkter med datum och klockslag. Exempelvis att samtliga saldopåverkande transaktioner stoppas från och med dag X, kl XX:XX och inventeringsansvarig meddelar när inventeringen är godkänd och produktion återupptas. Den här informationen går ut till alla berörda avdelningsansvariga och kund i ett dokument.

  2. Inventeringsansvarig har nu förberett samtliga inventeringsunderlag (analogt eller digitalt) och uppdraget med att räkna artiklar på respektive plock- eller pallplats startar, antingen med skanner eller i pappersform.

  3. När artiklarna är räknade kontrolleras eventuella diffar om så behövs, innan en differenslista plockas ut och skickas till kund.

  4. Kund godkänner eller begär kontroll av vissa artiklar.

  5. Efter godkänt inventeringsbeslut så ger inventeringsansvarig ok till samtliga berörda avdelningar om produktionsstart igen.

  6. Uppdraget slutfört och kundansvarig utfärdar ett inventeringsintyg.

Hur ofta bör man inventera?

Helt beroende på storlek av lagret och hur många SKU som kunden lagerför men en gång per år bör man inventera.

Vi har en del kunder med endast 1 SKU i lager, här genomför vi i månadsinventering som tar ca 0,5h arbete per månad. Kunder med extremt många SKU kan ta upp mot 1-3 dagar vilket kan innebära ett produktionsstopp om kunden väljer att ex inventera endast 1 gång per år.



Vad är vanligast idag: inventering digitalt eller analogt (dvs handdator vs penna och papper)?

Vi har utför båda delarna men det analoga med penna och papper dominerar fortfarande. Skulle vilja slå ett slag för den digitala metoden med våra handscanners som är snabbast och tillförlitligast.

3 bästa tipsen på inventering

– Informera samtliga berörda att lagret är satt i inventeringsläge, och inga saldopåverkande transaktioner får genomföras under tiden, gäller även på kundens olika avdelningar.

– Utse en ansvarig, detta är i regel en av våra planerare som då håller i hela inventeringen från start till slut och fördelar ut uppgifterna till gruppen som ska genomföra inventeringen.

– Gör en tydlig inventeringsinstruktion med hållpunkter och dela ut till samtliga som är involverade i inventeringen och se till att den efterföljs till 100% med stopptider etc, då brukar slutresultatet bli bra.

Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall