fbpx
esecos logga

Intervju med Esecos VD Maria

Intervju med Esecos VD Maria

Möt Maria Arvidsson – Esecos VD och idéspruta

Vad som började som ett sommarjobb har slutat med mångårig erfarenhet av e-handelsbranschen för vår VD Maria. Läs vidare för att få veta varför hennes favoritminne på Eseco var när våra kunders kontorslokaler blev rökskadade, och hur hon ser på framtiden för e-handeln!

Hur hamnade du på Eseco?

Jag hade nyss skrivit klart mitt ex.jobb på LTH (Lantmäterilinjen) och hade inte hunnit söka sommarjobb. Pappa var snäll nog att ta in mig för att koka kaffe och skriva manualen till MOE (som systemet hette då). Efter att ha jobbat under sommaren, skulle jag plugga under hösten och behövde dryga ut kassan lite. Så jag fick fortsatt jobba med att dokumentera MOE med bilder och texter.

Eftersom utvecklarna inte hade tid med mig (jag kunde inte sitta och fråga dem om varje fält i systemet) så fick jag helt enkelt klicka mig fram, testa och leka. Jag fick skapa fiktiva bolag och låtsa att jag sålde på postorder (som det hette då). Mitt i allt detta så klickade jag ju hejvilt på allt möjligt och utvecklarna var väl ganska trötta på att jag kom in och sade “ öh, det funkar inte…” men å andra sidan har vi nog aldrig hittat så mycket buggar eller lärt oss vårt eget system så bra!

Jag insåg att detta var otroligt roligt, hur vi kunde lösa dagliga problem och utmaningar för våra kunder och hur vi kunde effektivisera deras verksamhet med smarta funktioner. Där och då kände jag att “hmmm, det här är roligare än det jag har pluggat till!”.

När det hade gått 6 månader, fick vi in en ny kund som behövde någon som kunde systemet och på så vis kunde hjälpa dem sköta sin dagliga verksamhet. De hyrde in mig som konsult och det blev startskottet för min karriär på Eseco.

Vad är ditt favoritminne från din tid på Eseco?

Det kan låta märkligt, men det var när en brand bröt ut i en av våra kunders kontorslokaler och de kontaktade oss i panik. På den tiden hade man ofta egna serverrum och skötte drift själva. Deras lokaler var rökskadade och någon el fanns det inte. Men de blev insläppta för att hämta sina saker för att sedan flyttas till temporära lokaler. Men, lokalerna kunde de få först om 2 veckor och, som vi alla vet, e-handel sover inte.

Vi bestämde på direkten att vi kunde hjälpa med både system och kontorsplats. Så vi hyrde en större taxi och körde iväg för att plocka upp deras servrar som vi sedan satte upp hos oss i våra lokaler. Deras system var uppe på mindre än 4 timmar från det att vi fått besked om vad som hänt. 

Vi möblerade om på vårt kontor, så att de kunde sitta i vårt konferensrum och jobba medan vi satt på våra rum. Under två veckor klämde vi ihop oss i våra (då lite mindre) lokaler. Det var både roligt och kaotiskt! Som tack fixade de gofika varje morgon dessa veckor.

Hela denna händelsen beskriver Eseco i ett nötskal, vi ställer alltid upp och långt utanför vad som förväntas av oss. Det är ju den där extra milen som gör det.

Och allt detta beskrivs bra av vårt mantra: every second counts!

Finns det några speciella traditioner på Eseco som du hade saknat om de togs bort?

Jisses! Ja, ganska många faktiskt! Nu ska man veta att Eseco har väldigt många traditioner och alla är matrelaterade, haha! Vi firar ju allt som går att fira, t.ex. kanelbullens dag, Halloween, Beaujolais Noveau, Gåsamiddag, Jul, Fettisdagen, Våffeldagen… you name it!

Men Halloween skulle jag nog sakna mest, för då klär vi alla ut oss och pyntar kontoret med pumpor och spindlar och äter “hemskt” goda bakverk!

Vad tror du gör Eseco unikt jämfört med andra företag i branschen?

Det finns både relationsvärden och teknikvärden där vi skiljer oss från mängden. Det är kundkontakten som jag själv tycker är otroligt viktig. En relation ska vara en win win, bra för kunden och bra för oss. Vi står nära våra kunder och värnar mycket om dem på olika sätt. Det måste finnas en förståelse hos oss för kundens verksamhet, utmaningar och önskemål. Vi måste vara lyhörda. I gengäld ger de oss sitt förtroende, att vi kan hjälpa dem vidare i deras tillväxtresa och att vi vill deras allra bästa. Det är ett ständigt givande och tagande, klurande och skapande!

Rent tekniskt är vi kreativa, snabba och lösningsfokuserade. Vi är ett gäng som gärna pratar ihop oss om olika utmaningar för att kunna presentera bästa lösningen till kund. 

Vi har korta beslutsvägar och kunden får ofta prata direkt med utvecklarna, vilket ofta är en fördel. Gänget älskar ny teknik, vilket gör att vi gärna testar nytt och införlivar i våra plattformar. 

Vad gör du helst när du inte jobbar?

Bra fråga, min hjärna jobbar även på fritiden, haha!

Skämt å sido, jag gillar att träffa familj och vänner, gå ut och äta eller promenera. Att ta en tur i skogen eller längs havet gör mig gott.

Hur ser framtiden ut?

Jag börjar med att säga att den ser ljus ut. För i skrivande stund tror jag att många bara ser mörker framför sig, i och med hög inflation, drivmedelspriser och matpriser som sticker iväg och att köpkraften således är svagare. E-handeln har fått sig en smäll. Men jag tänker så här, hela livet går i cykler. Det går upp och det går ner. När det går ner måste man fokusera på att det kommer att gå upp, förr eller senare. Och att man vidtar mått och steg för att klara sig genom nedgången för att sedan kunna gasa i uppgången!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner