Intervju med Loyalty Group

2020-03-04

8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Idag pekar statistiken på att kvinnor generellt sett har högre utbildningsnivå än män, men att det är männen som sitter på 63% av de högre chefspositionerna runt om i landet. Enligt en prognos från chefsorganisationen Ledarna, kommer andelen kvinnor och män i chefspositioner vara jämställd först år 2030.

Det är svårt att undgå de ojämställda siffrorna, men statistiken går trots allt uppåt för att bli mer och mer jämnt fördelad - en utveckling vi blir glada över att se. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer, vilket är någonting vi definitivt vill lyfta!

Ett av dessa är företaget Loyalty Group som arbetar med att utveckla IT-lösningar för starkare kundrelationer, lojalitet och kundnöjdhet. I ledningsgruppen sitter idag 4 kvinnor, med VD:n Sofie Laupa i täten.

Vi på Eseco har varit med Loyalty Group på deras spännande resa framåt sedan 2012. Med en fantastisk framåtanda har de tagit sig an stora kunder såsom Svenska Postkodlotteriet, Icakuriren och Resurs bank. Vi hörde av oss till Sofie för att höra mer om deras driv och engagemang inom verksamheten.

Sofie Laupa, VD Loyalty Group AB
Vad var det som drev er till att starta företag?

– Känslan av att allt är möjligt! Kreativitet, att kunna skapa någonting som gör skillnad för kunderna, beslutsamhet, tävlingsanda, glädjen i att lyckas…. Sen finns det ju mycket som är på gott och ont med att driva eget företag, det är ingen dans på rosor, speciellt inte i Sverige. Det blev många sömnlösa nätter innan vi började blomstra ordentligt.

Vad har varit den största utmaningen för er sedan starten?

– Den största utmaningen har nog varit att komma igenom bruset och bli lyssnad på. Vi var några ”nobodys” och det är inte alla som är beredda att överväga det där lilla gänget från Skåne, som ingen känner till. Är man en liten företagare, utan några kända namn i bolaget att skryta med, så är det en utmaning att få till möten och att bli tagen på allvar av de största bolagen i Sverige. Men …WE DID IT!

Hur löste ni detta?

– Det löstes genom ett effektivt arbete från ledningsgruppen kring potentiella kunder och mejl som pumpades ut med presentationer om Loyalty Group varje vecka. Vi såg inte så små ut som vi var vid den tidpunkten. Vi tog varje uppdrag på största allvar och vi håller fortfarande det gamla uttrycket högt ”hos oss har kunden alltid rätt”. Det finns inget annat sätt och det måste alltid finnas två vinnare i varje samarbete.

Hur har vi på Eseco kunnat underlätta för er?

Det hade varit svårt att klara sig utan er! Att ha ett affärssystem som fungerar är viktigt, men framförallt en partner som lyssnar och förstår behovet - det är absolut ett måste. I vår värld finns det inte utrymme för barnsjukdomar som påverkar vår kund. Vi har fått förtroendet att ta hand om andra bolags dyrbara kunder – det är ett tungt ansvar vi tar på absolut största allvar!

Hur ser ni på företagande idag?

– Jag är övertygad om att vi lämnar kostymer och raka ryggar i styrelse- och mötesrummen bakom oss! Det kommer att bli mer ärlighet i relationer och mindre ”bullshit”! Folk har inte tid att spela teater för varandra. Livet går för fort framåt för att vi ska hinna med alla dessa förlegade värderingar som hankar sig kvar. Jag är säker på att ingen kommer att bedöma dig utifrån om du har joggingställ eller kostym på möten i framtiden. Det kommer att vara vad du säger som räknas och inget annat.

Vad har ni för tips till unga företagare?

– Gå aldrig emot din magkänsla, var ärlig och transparent. Ta inte på dig jobb som du inte är bäst på, eller åtminstone riktigt bra på, och sälj inte in någonting som inte stämmer. Annars är det bara att köra på; berätta för världen vad du kan och sälj sälj sälj! Tänk på att affären ska vara bra för den som sitter på andra sidan bordet också om det ska hålla i längden.

Hur tänker ni kring e-handel och den digitaliserade köpprocessen idag?

– Det är uppenbart att världen går mot digitalisering helt och hållet. Den präglar ju hela vårt samhälle och kommer att forma om det i grunden. Jag tror till exempel inte att det kommer finnas några butiker på gågatan i framtiden utan bara virtuella provrum. Det blir spännande.

Finns det några styrkor eller svagheter med det som ni kan se?

– Styrkor är väl att kunden direkt får det den vill ha och att man kan nå ut till hela världen, att det blir en globalisering. Svagheter är ju att det pressas priser så in i helvete, att varumärkena för det jobbigt när alla lätt kan jaga det billigaste priset. Sen försvinner ju den personliga kontakten, och det blir en större miljöpåverkan när man skickar produkterna istället för att fysiskt gå och köpa dem.

Vad är det viktigaste i en stark kundrelation?

– Att man håller det man lovar i alla detaljer. Allt från leveranstider till kundservice, till att produkten ska stämma överens med vad man väntar sig, och att kunden alltid har rätt. Man vinner sällan någonting på att ifrågasätta en kund som ringer in och är missnöjd. Man måste vara beredd på att vända in- och ut på sig själv för att alla kontakter ska sluta med ett leende! Bygg starka band, svara direkt och ha en nära relation med dina kunder.

Med 8.e mars på intåg är jämställdhet, kvinnligt företagande och antalet kvinnliga och manliga chefer mer i rampljuset än annars. Hur jobbar ni med jämställdhet i företaget?

– Det är inte så att jag medvetet har planerat att vi bara ska vara kvinnor i ledningsgruppen. Det är en ren tillfällighet att det har blivit så, jag har valt den som hade bäst kompetens och vi är fyra väldigt olika personligheter och kompetensområden som väger upp och kompletterar varandra.

Jämställdhet är en självklarhet för oss och vi ser det som en naturlig del av Sveriges utveckling. Det är någonting som vi inte ens funderar på, det finns bara i ryggmärgen.

Var är Loyalty Group om 3 år?

– Då är vi i hela Europa och har rundat en miljard i årsomsättning!

3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall