fbpx
esecos logga

Synen på företagande med Loyalty Groups VD Sofie Laupa

Synen på företagande med Loyalty Groups VD Sofie Laupa

Kvinnliga förebilder på chefspositioner

Bild på Sofie Laupa, VD på Loyalty Group

8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Idag pekar statistiken på att kvinnor generellt sett har högre utbildningsnivå än män, men att det är männen som sitter på 63% av de högre chefspositionerna runt om i landet. Enligt en prognos från chefsorganisationen Ledarna, kommer andelen kvinnor och män i chefspositioner vara jämställd först år 2030.

Det är svårt att undgå de ojämställda siffrorna, men statistiken går trots allt uppåt för att bli mer och mer jämnt fördelad – en utveckling vi blir glada över att se. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer, vilket är någonting vi definitivt vill lyfta!

Ett av dessa är företaget Loyalty Group som arbetar med att utveckla IT-lösningar för starkare kundrelationer, lojalitet och kundnöjdhet. I ledningsgruppen sitter idag 4 kvinnor, med VD:n Sofie Laupa i täten.

Vi på Eseco har varit med Loyalty Group på deras spännande resa framåt sedan 2012.
Med en fantastisk framåtanda har de tagit sig an stora kunder såsom Svenska Postkodlotteriet, Icakuriren och Resurs bank. Vi hörde av oss till Sofie för att höra mer om deras driv och engagemang inom verksamheten.

Intervju med Sofie Laupa, VD på Loyalty Group

Vad var det som drev er till att starta företag?

– Känslan av att allt är möjligt! Kreativitet, att kunna skapa någonting som gör skillnad för kunderna, beslutsamhet, tävlingsanda, glädjen i att lyckas…. Sen finns det ju mycket som är på gott och ont med att driva eget företag, det är ingen dans på rosor, speciellt inte i Sverige. Det blev många sömnlösa nätter innan vi började blomstra ordentligt.

Vad har varit den största utmaningen för er sedan starten?

– Den största utmaningen har nog varit att komma igenom bruset och bli lyssnad på. Vi var några ”nobodys” och det är inte alla som är beredda att överväga det där lilla gänget från Skåne, som ingen känner till. Är man en liten företagare, utan några kända namn i bolaget att skryta med, så är det en utmaning att få till möten och att bli tagen på allvar av de största bolagen i Sverige. Men …WE DID IT!

Hur löste ni detta?

– Det löstes genom ett effektivt arbete från ledningsgruppen kring potentiella kunder och mejl som pumpades ut med presentationer om Loyalty Group varje vecka. Vi såg inte så små ut som vi var vid den tidpunkten. Vi tog varje uppdrag på största allvar och vi håller fortfarande det gamla uttrycket högt ”hos oss har kunden alltid rätt”. Det finns inget annat sätt och det måste alltid finnas två vinnare i varje samarbete.

Hur har vi på Eseco kunnat underlätta för er?

Det hade varit svårt att klara sig utan er! Att ha ett affärssystem som fungerar är viktigt, men framförallt en partner som lyssnar och förstår behovet – det är absolut ett måste. I vår värld finns det inte utrymme för barnsjukdomar som påverkar vår kund. Vi har fått förtroendet att ta hand om andra bolags dyrbara kunder – det är ett tungt ansvar vi tar på absolut största allvar!

Hur ser ni på företagande idag?

– Jag är övertygad om att vi lämnar kostymer och raka ryggar i styrelse- och mötesrummen bakom oss! Det kommer att bli mer ärlighet i relationer och mindre ”bullshit”! Folk har inte tid att spela teater för varandra. Livet går för fort framåt för att vi ska hinna med alla dessa förlegade värderingar som hankar sig kvar. Jag är säker på att ingen kommer att bedöma dig utifrån om du har joggingställ eller kostym på möten i framtiden. Det kommer att vara vad du säger som räknas och inget annat.

Vad har ni för tips till unga företagare?

– Gå aldrig emot din magkänsla, var ärlig och transparent. Ta inte på dig jobb som du inte är bäst på, eller åtminstone riktigt bra på, och sälj inte in någonting som inte stämmer. Annars är det bara att köra på; berätta för världen vad du kan och sälj sälj sälj! Tänk på att affären ska vara bra för den som sitter på andra sidan bordet också om det ska hålla i längden.

Hur tänker ni kring e-handel och den digitaliserade köpprocessen idag?

– Det är uppenbart att världen går mot digitalisering helt och hållet. Den präglar ju hela vårt samhälle och kommer att forma om det i grunden. Jag tror till exempel inte att det kommer finnas några butiker på gågatan i framtiden utan bara virtuella provrum. Det blir spännande.

Finns det några styrkor eller svagheter med det som ni kan se?

– Styrkor är väl att kunden direkt får det den vill ha och att man kan nå ut till hela världen, att det blir en globalisering. Svagheter är ju att det pressas priser så in i helvete, att varumärkena för det jobbigt när alla lätt kan jaga det billigaste priset. Sen försvinner ju den personliga kontakten, och det blir en större miljöpåverkan när man skickar produkterna istället för att fysiskt gå och köpa dem.

Vad är det viktigaste i en stark kundrelation?

– Att man håller det man lovar i alla detaljer. Allt från leveranstider till kundservice, till att produkten ska stämma överens med vad man väntar sig, och att kunden alltid har rätt. Man vinner sällan någonting på att ifrågasätta en kund som ringer in och är missnöjd. Man måste vara beredd på att vända in- och ut på sig själv för att alla kontakter ska sluta med ett leende! Bygg starka band, svara direkt och ha en nära relation med dina kunder.

Med 8.e mars på intåg är jämställdhet, kvinnligt företagande och antalet kvinnliga och manliga chefer mer i rampljuset än annars. Hur jobbar ni med jämställdhet i företaget?

– Det är inte så att jag medvetet har planerat att vi bara ska vara kvinnor i ledningsgruppen. Det är en ren tillfällighet att det har blivit så, jag har valt den som hade bäst kompetens och vi är fyra väldigt olika personligheter och kompetensområden som väger upp och kompletterar varandra.

Jämställdhet är en självklarhet för oss och vi ser det som en naturlig del av Sveriges utveckling. Det är någonting som vi inte ens funderar på, det finns bara i ryggmärgen.

Var är Loyalty Group om 3 år?

– Då är vi i hela Europa och har rundat en miljard i årsomsättning!

Vill du läsa mer om Loyalty Groups framgångsresa?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner