Intervju med Loyalty Group

2020-03-04

8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Idag pekar statistiken på att kvinnor generellt sett har högre utbildningsnivå än män, men att det är männen som sitter på 63% av de högre chefspositionerna runt om i landet. Enligt en prognos från chefsorganisationen Ledarna, kommer andelen kvinnor och män i chefspositioner vara jämställd först år 2030.

Det är svårt att undgå de ojämställda siffrorna, men statistiken går trots allt uppåt för att bli mer och mer jämnt fördelad - en utveckling vi blir glada över att se. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer, vilket är någonting vi definitivt vill lyfta!

Ett av dessa är företaget Loyalty Group som arbetar med att utveckla IT-lösningar för starkare kundrelationer, lojalitet och kundnöjdhet. I ledningsgruppen sitter idag 4 kvinnor, med VD:n Sofie Laupa i täten.

Vi på Eseco har varit med Loyalty Group på deras spännande resa framåt sedan 2012. Med en fantastisk framåtanda har de tagit sig an stora kunder såsom Svenska Postkodlotteriet, Icakuriren och Resurs bank. Vi hörde av oss till Sofie för att höra mer om deras driv och engagemang inom verksamheten.

Sofie Laupa, VD Loyalty Group AB
Vad var det som drev er till att starta företag?

– Känslan av att allt är möjligt! Kreativitet, att kunna skapa någonting som gör skillnad för kunderna, beslutsamhet, tävlingsanda, glädjen i att lyckas…. Sen finns det ju mycket som är på gott och ont med att driva eget företag, det är ingen dans på rosor, speciellt inte i Sverige. Det blev många sömnlösa nätter innan vi började blomstra ordentligt.

Vad har varit den största utmaningen för er sedan starten?

– Den största utmaningen har nog varit att komma igenom bruset och bli lyssnad på. Vi var några ”nobodys” och det är inte alla som är beredda att överväga det där lilla gänget från Skåne, som ingen känner till. Är man en liten företagare, utan några kända namn i bolaget att skryta med, så är det en utmaning att få till möten och att bli tagen på allvar av de största bolagen i Sverige. Men …WE DID IT!

Hur löste ni detta?

– Det löstes genom ett effektivt arbete från ledningsgruppen kring potentiella kunder och mejl som pumpades ut med presentationer om Loyalty Group varje vecka. Vi såg inte så små ut som vi var vid den tidpunkten. Vi tog varje uppdrag på största allvar och vi håller fortfarande det gamla uttrycket högt ”hos oss har kunden alltid rätt”. Det finns inget annat sätt och det måste alltid finnas två vinnare i varje samarbete.

Hur har vi på Eseco kunnat underlätta för er?

Det hade varit svårt att klara sig utan er! Att ha ett affärssystem som fungerar är viktigt, men framförallt en partner som lyssnar och förstår behovet - det är absolut ett måste. I vår värld finns det inte utrymme för barnsjukdomar som påverkar vår kund. Vi har fått förtroendet att ta hand om andra bolags dyrbara kunder – det är ett tungt ansvar vi tar på absolut största allvar!

Hur ser ni på företagande idag?

– Jag är övertygad om att vi lämnar kostymer och raka ryggar i styrelse- och mötesrummen bakom oss! Det kommer att bli mer ärlighet i relationer och mindre ”bullshit”! Folk har inte tid att spela teater för varandra. Livet går för fort framåt för att vi ska hinna med alla dessa förlegade värderingar som hankar sig kvar. Jag är säker på att ingen kommer att bedöma dig utifrån om du har joggingställ eller kostym på möten i framtiden. Det kommer att vara vad du säger som räknas och inget annat.

Vad har ni för tips till unga företagare?

– Gå aldrig emot din magkänsla, var ärlig och transparent. Ta inte på dig jobb som du inte är bäst på, eller åtminstone riktigt bra på, och sälj inte in någonting som inte stämmer. Annars är det bara att köra på; berätta för världen vad du kan och sälj sälj sälj! Tänk på att affären ska vara bra för den som sitter på andra sidan bordet också om det ska hålla i längden.

Hur tänker ni kring e-handel och den digitaliserade köpprocessen idag?

– Det är uppenbart att världen går mot digitalisering helt och hållet. Den präglar ju hela vårt samhälle och kommer att forma om det i grunden. Jag tror till exempel inte att det kommer finnas några butiker på gågatan i framtiden utan bara virtuella provrum. Det blir spännande.

Finns det några styrkor eller svagheter med det som ni kan se?

– Styrkor är väl att kunden direkt får det den vill ha och att man kan nå ut till hela världen, att det blir en globalisering. Svagheter är ju att det pressas priser så in i helvete, att varumärkena för det jobbigt när alla lätt kan jaga det billigaste priset. Sen försvinner ju den personliga kontakten, och det blir en större miljöpåverkan när man skickar produkterna istället för att fysiskt gå och köpa dem.

Vad är det viktigaste i en stark kundrelation?

– Att man håller det man lovar i alla detaljer. Allt från leveranstider till kundservice, till att produkten ska stämma överens med vad man väntar sig, och att kunden alltid har rätt. Man vinner sällan någonting på att ifrågasätta en kund som ringer in och är missnöjd. Man måste vara beredd på att vända in- och ut på sig själv för att alla kontakter ska sluta med ett leende! Bygg starka band, svara direkt och ha en nära relation med dina kunder.

Med 8.e mars på intåg är jämställdhet, kvinnligt företagande och antalet kvinnliga och manliga chefer mer i rampljuset än annars. Hur jobbar ni med jämställdhet i företaget?

– Det är inte så att jag medvetet har planerat att vi bara ska vara kvinnor i ledningsgruppen. Det är en ren tillfällighet att det har blivit så, jag har valt den som hade bäst kompetens och vi är fyra väldigt olika personligheter och kompetensområden som väger upp och kompletterar varandra.

Jämställdhet är en självklarhet för oss och vi ser det som en naturlig del av Sveriges utveckling. Det är någonting som vi inte ens funderar på, det finns bara i ryggmärgen.

Var är Loyalty Group om 3 år?

– Då är vi i hela Europa och har rundat en miljard i årsomsättning!

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall