Intervju med Loyalty Group

2020-03-04

8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Idag pekar statistiken på att kvinnor generellt sett har högre utbildningsnivå än män, men att det är männen som sitter på 63% av de högre chefspositionerna runt om i landet. Enligt en prognos från chefsorganisationen Ledarna, kommer andelen kvinnor och män i chefspositioner vara jämställd först år 2030.

Det är svårt att undgå de ojämställda siffrorna, men statistiken går trots allt uppåt för att bli mer och mer jämnt fördelad - en utveckling vi blir glada över att se. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer, vilket är någonting vi definitivt vill lyfta!

Ett av dessa är företaget Loyalty Group som arbetar med att utveckla IT-lösningar för starkare kundrelationer, lojalitet och kundnöjdhet. I ledningsgruppen sitter idag 4 kvinnor, med VD:n Sofie Laupa i täten.

Vi på Eseco har varit med Loyalty Group på deras spännande resa framåt sedan 2012. Med en fantastisk framåtanda har de tagit sig an stora kunder såsom Svenska Postkodlotteriet, Icakuriren och Resurs bank. Vi hörde av oss till Sofie för att höra mer om deras driv och engagemang inom verksamheten.

Sofie Laupa, VD Loyalty Group AB
Vad var det som drev er till att starta företag?

– Känslan av att allt är möjligt! Kreativitet, att kunna skapa någonting som gör skillnad för kunderna, beslutsamhet, tävlingsanda, glädjen i att lyckas…. Sen finns det ju mycket som är på gott och ont med att driva eget företag, det är ingen dans på rosor, speciellt inte i Sverige. Det blev många sömnlösa nätter innan vi började blomstra ordentligt.

Vad har varit den största utmaningen för er sedan starten?

– Den största utmaningen har nog varit att komma igenom bruset och bli lyssnad på. Vi var några ”nobodys” och det är inte alla som är beredda att överväga det där lilla gänget från Skåne, som ingen känner till. Är man en liten företagare, utan några kända namn i bolaget att skryta med, så är det en utmaning att få till möten och att bli tagen på allvar av de största bolagen i Sverige. Men …WE DID IT!

Hur löste ni detta?

– Det löstes genom ett effektivt arbete från ledningsgruppen kring potentiella kunder och mejl som pumpades ut med presentationer om Loyalty Group varje vecka. Vi såg inte så små ut som vi var vid den tidpunkten. Vi tog varje uppdrag på största allvar och vi håller fortfarande det gamla uttrycket högt ”hos oss har kunden alltid rätt”. Det finns inget annat sätt och det måste alltid finnas två vinnare i varje samarbete.

Hur har vi på Eseco kunnat underlätta för er?

Det hade varit svårt att klara sig utan er! Att ha ett affärssystem som fungerar är viktigt, men framförallt en partner som lyssnar och förstår behovet - det är absolut ett måste. I vår värld finns det inte utrymme för barnsjukdomar som påverkar vår kund. Vi har fått förtroendet att ta hand om andra bolags dyrbara kunder – det är ett tungt ansvar vi tar på absolut största allvar!

Hur ser ni på företagande idag?

– Jag är övertygad om att vi lämnar kostymer och raka ryggar i styrelse- och mötesrummen bakom oss! Det kommer att bli mer ärlighet i relationer och mindre ”bullshit”! Folk har inte tid att spela teater för varandra. Livet går för fort framåt för att vi ska hinna med alla dessa förlegade värderingar som hankar sig kvar. Jag är säker på att ingen kommer att bedöma dig utifrån om du har joggingställ eller kostym på möten i framtiden. Det kommer att vara vad du säger som räknas och inget annat.

Vad har ni för tips till unga företagare?

– Gå aldrig emot din magkänsla, var ärlig och transparent. Ta inte på dig jobb som du inte är bäst på, eller åtminstone riktigt bra på, och sälj inte in någonting som inte stämmer. Annars är det bara att köra på; berätta för världen vad du kan och sälj sälj sälj! Tänk på att affären ska vara bra för den som sitter på andra sidan bordet också om det ska hålla i längden.

Hur tänker ni kring e-handel och den digitaliserade köpprocessen idag?

– Det är uppenbart att världen går mot digitalisering helt och hållet. Den präglar ju hela vårt samhälle och kommer att forma om det i grunden. Jag tror till exempel inte att det kommer finnas några butiker på gågatan i framtiden utan bara virtuella provrum. Det blir spännande.

Finns det några styrkor eller svagheter med det som ni kan se?

– Styrkor är väl att kunden direkt får det den vill ha och att man kan nå ut till hela världen, att det blir en globalisering. Svagheter är ju att det pressas priser så in i helvete, att varumärkena för det jobbigt när alla lätt kan jaga det billigaste priset. Sen försvinner ju den personliga kontakten, och det blir en större miljöpåverkan när man skickar produkterna istället för att fysiskt gå och köpa dem.

Vad är det viktigaste i en stark kundrelation?

– Att man håller det man lovar i alla detaljer. Allt från leveranstider till kundservice, till att produkten ska stämma överens med vad man väntar sig, och att kunden alltid har rätt. Man vinner sällan någonting på att ifrågasätta en kund som ringer in och är missnöjd. Man måste vara beredd på att vända in- och ut på sig själv för att alla kontakter ska sluta med ett leende! Bygg starka band, svara direkt och ha en nära relation med dina kunder.

Med 8.e mars på intåg är jämställdhet, kvinnligt företagande och antalet kvinnliga och manliga chefer mer i rampljuset än annars. Hur jobbar ni med jämställdhet i företaget?

– Det är inte så att jag medvetet har planerat att vi bara ska vara kvinnor i ledningsgruppen. Det är en ren tillfällighet att det har blivit så, jag har valt den som hade bäst kompetens och vi är fyra väldigt olika personligheter och kompetensområden som väger upp och kompletterar varandra.

Jämställdhet är en självklarhet för oss och vi ser det som en naturlig del av Sveriges utveckling. Det är någonting som vi inte ens funderar på, det finns bara i ryggmärgen.

Var är Loyalty Group om 3 år?

– Då är vi i hela Europa och har rundat en miljard i årsomsättning!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall