fbpx
esecos logga

Skapa er identitet med en Grafisk Profil

Skapa er identitet med en Grafisk Profil

Skapa ert företags grafiska identitet

Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.

Vad är en grafisk profil?

En grafisk profil bör främst innehålla en logotyp, några profilfärger och typsnitt. Dessa ska kommunicera kärnan i ert varumärke. Är ni formella eller informella? Exklusiva eller prisvärda? Med hjälp av färgval och typsnitt kan ni kommunicera olika intryck och väcka olika känslor. Låt oss ta vår egen logotyp som exempel!

Till höger ser vi vår förra logga, med ett mer rakt typsnitt i kombination med en mörkblå färg. Till vänster ser vi vår nuvarande, mer lekfulla, logga med ljusare färger. Direkt ser man att de ger väldigt olika intryck!

Varför ska man ha en grafisk profil?

Ett företagsnamn kan ibland vara svårt att lägga på minnet, men en grafisk logotyp kan fler lättare komma ihåg och känna igen. Med en grafisk profil blir det därför större chans att potentiella kunder kommer att tänka på just er när de ska leta efter ett företag i er bransch.

Som vi har skrivit i tidigare blogginlägg om unboxing, är kundernas upplevelse av paketering och leverans dessutom en viktig faktor i deras helhetsupplevelse av produkten – och er som företag. Det skapar helt enkelt ett mervärde för kunden om ni, förutom fina produkter, även har en “fin yta”. Det gäller helt enkelt att förpacka varumärket snyggt – i allt från förpackningar och följesedlar till hemsida och sociala medier.

Vad ska man tänka på?

Företagets personlighet

Som nämnt ovan är det bra att tänka på vad ni vill ge för intryck av varumärket. Har ni några ledord inom företag, eller kärnvärden? Ta med er dessa när ni utformar er grafiska profil, så att allt går hand i hand med er som anställda, er tonalitet och er karaktär.

Skalbar logotyp

Idag ska logotypen kunna användas i en mängd olika format – inte bara stor och liten, utan även både i tryck och digitalt. Det innebär att den måste kunna synas lika bra som liten ikon i hörnet på er webshop, som om den skalas upp till 1 meter bred för att kunna sättas på en husfasad. Därför behöver ni tänka på att den är gjord i ett lämpligt program och format (helst en vektoriserad fil, det vill säga), men även att den inte är för plottrig så att den är svår att uppfatta när den är i ett mindre format.

Tydliga riktlinjer

Oavsett om ni gör allt internt eller anlitar en extern byrå då och då, så är det bra att skriva ner allt ni har i huvudet om användandet av den grafiska profilen. Placerar ni alltid loggan i längst ner till höger i trycksaker? Och använder ni alltid samma färg i rubriker på hemsidan? Varför eller varför inte? Skriv ut alla underförstådda regler ni normalt sätt följer när ni använder den grafiska profilen, för att underlätta den röda tråden oavsett format eller vem som ska använda den.

Användarvänlighet

Ställer er grafiska profil höga krav på användaren? Se till att det är enkelt att inkorporera er logga överallt, oavsett bakgrundsfärg eller mönster. Om ni har en primärfärg och en sekundärfärg, så se även till att dessa kontrasterar bra och inte smälter ihop eller blir otydliga för exempelvis en färgblind person. Med små medel gör ni det helt enkelt lättare att använda er grafiska profil på rätt sätt!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner