Grafisk profilering för e-handel

2021-08-25

Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.

Vad är en grafisk profil?

En grafisk profil bör främst innehålla en logotyp, några profilfärger och typsnitt. Dessa ska kommunicera kärnan i ert varumärke. Är ni formella eller informella? Exklusiva eller prisvärda? Med hjälp av färgval och typsnitt kan ni kommunicera olika intryck och väcka olika känslor. Låt oss ta vår egen logotyp som exempel!

Till höger ser vi vår förra logga, med ett mer rakt typsnitt i kombination med en mörkblå färg. Till vänster ser vi vår nuvarande, mer lekfulla, logga med ljusare färger. Direkt ser man att de ger väldigt olika intryck!

Varför ska man ha en grafisk profil?

Ett företagsnamn kan ibland vara svårt att lägga på minnet, men en grafisk logotyp kan fler lättare komma ihåg och känna igen. Med en grafisk profil blir det därför större chans att potentiella kunder kommer att tänka på just er när de ska leta efter ett företag i er bransch.

Som vi har skrivit i tidigare blogginlägg om unboxing, är kundernas upplevelse av paketering och leverans dessutom en viktig faktor i deras helhetsupplevelse av produkten - och er som företag. Det skapar helt enkelt ett mervärde för kunden om ni, förutom fina produkter, även har en “fin yta”. Det gäller helt enkelt att förpacka varumärket snyggt - i allt från förpackningar och följesedlar till hemsida och sociala medier.

Vad ska man tänka på?

Företagets personlighet Som nämnt ovan är det bra att tänka på vad ni vill ge för intryck av varumärket. Har ni några ledord inom företag, eller kärnvärden? Ta med er dessa när ni utformar er grafiska profil, så att allt går hand i hand med er som anställda, er tonalitet och er karaktär.

Skalbar logotyp Idag ska logotypen kunna användas i en mängd olika format - inte bara stor och liten, utan även både i tryck och digitalt. Det innebär att den måste kunna synas lika bra som liten ikon i hörnet på er webshop, som om den skalas upp till 1 meter bred för att kunna sättas på en husfasad. Därför behöver ni tänka på att den är gjord i ett lämpligt program och format (helst en vektoriserad fil, det vill säga), men även att den inte är för plottrig så att den är svår att uppfatta när den är i ett mindre format.

Tydliga riktlinjer Oavsett om ni gör allt internt eller anlitar en extern byrå då och då, så är det bra att skriva ner allt ni har i huvudet om användandet av den grafiska profilen. Placerar ni alltid loggan i längst ner till höger i trycksaker? Och använder ni alltid samma färg i rubriker på hemsidan? Varför eller varför inte? Skriv ut alla underförstådda regler ni normalt sätt följer när ni använder den grafiska profilen, för att underlätta den röda tråden oavsett format eller vem som ska använda den.

Användarvänlighet Ställer er grafiska profil höga krav på användaren? Se till att det är enkelt att inkorporera er logga överallt, oavsett bakgrundsfärg eller mönster. Om ni har en primärfärg och en sekundärfärg, så se även till att dessa kontrasterar bra och inte smälter ihop eller blir otydliga för exempelvis en färgblind person. Med små medel gör ni det helt enkelt lättare att använda er grafiska profil på rätt sätt!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall