fbpx
esecos logga

5 tips för en optimerad God (ehandels) Jul

5 tips för en optimerad God (ehandels) Jul

Julen är e-handelns bästa högtid

I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig.

Svenskarna förväntas handla julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år. Det är fantastiska siffror för e-handlare, som även de ser positivt på julen. 2019 var det nämligen 51% av e-handlarna som ansåg att julhandeln är viktig för deras försäljning, och vi gissar på att minst lika många i år.

Med detta sagt är det kanske inte alltid så lätt att hitta inspiration inför julsäsongen varje år.
Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!

julkulor och julklappar

Våra 5 bästa tips på bättre försäljning i jul:

  1. Digital julkalender
  2. Leverans innan julafton
  3. Ju fler desto bättre!
  4. Var extra snäll
  5. Följ kundernas fotspår i snön

1. Digital julkalender

Vi är säkert många som minns lyckan som barn av att öppna en lucka varje dag i december. Om det så bara var en chokladkalender. Bara faktumet att det var något nytt som väntade bakom varje lucka var magiskt!

Idag är julkalendrar ett koncept som växt sig stort även bland vuxna. Dels de fysiska julkalendrarna som säljer som smör redan i oktober (till exempel Lykos julkalender som sålde slut på två dagar), dels de digitala julkalendrarna som ger kunderna ett nytt erbjudande per dag. Med dessa digitala julkalendrarna kan ni välja ut 24 produkter som alla tidsbegränsat är nedsatta under ett dygn. Det ökar inte bara intresset för de nedsatta varorna – utan om en kund köper en produkt nedsatt, kanske de blir sugna på att köpa igen från just er.

Har ni inte hunnit haka på 24-dagars-kalendern? Varför inte bara ha lucköppning de sista 7 dagarna innan julafton, som en minikalender med extra bra priser?

2. Leverans innan julafton

Detta må vara det mest populära erbjudandet att skylta med i juletid. Det är även det som kan orsaka flest sura miner om det inte uppfylls. Se därför till att ha en öppen kommunikation med era leverantörer och distributörer under hela december. Räkna även ut ett sista datum för beställning för att leveransen ska hinna komma fram innan den 24:e, och kommunicera ut detta noga till kunderna.

Under rådande coronapandemi är det dessutom viktigt att ha era kunders önskemål i beaktning. Är det många kunder som vill ha paketet hemskickat istället för till ombud? Då kanske det är värt att hitta en lösning för att inte riskera att tappa dem som kunder.

3. Ju fler desto bättre

Var det en stressig jul förra året? Försäljningen brukar generellt gå upp rätt kraftigt hos e-handlare under december, vilket, i kombination med löften om leveranser innan jul, kan medföra en julstress som påverkar hela er verksamhet. Var därför uppmärksam om ni behöver ta in extra personal under julen (även efter den 24:e). Ibland är det bara ett par extra händer som behövs för att undvika onödig stress när ni ska packa, plocka eller hantera returer.

4. Var extra snäll

Det sägs ju att pepparkakor gör alla snällare, eller? Att skapa sig en bra relation till sina kunder är alltid viktigt, men det är kanske framförallt under julen som folk uppskattar det där lilla extra. Se över om ni kan göra något extra snällt för era kunder i jul. Kanske kan ni skicka med en julhälsning, ett produktprov eller erbjuda inslagning av vissa produkter?

Visa lite extra kärlek till era kunder under julen och chansen är större att ni får en återkommande kund även nästa år!

5. Följ kundernas fotspår i snön

Följ era kunders digitala fotspår! Använd den informationen som era besökare lämnar efter sig genom att följa hur de rört sig mellan sidorna. Det populära verktyget Google Analytics är både gratis och effektivt. Genom deras vyer kan du bland annat se hur besökarna rör sig på webshopen och vilka produkter som det går bäst eller sämst för. På så sätt har ni ett bra underlag för nästa års julkampanj samt kan vara flexibla och optimera webshopen även i realtid om ni är uppmärksamma.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner