GDPR-checklista för dig som driver e-handel

2018-04-09

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

Vad är en personuppgift?

Allt som kan leda till att identifiera en person (t.ex. namn, adress, personnummer, telefonnummer, mobilnummer, e-postadress, IP-adress, foto, ljudupptagning, fingeravtryck mm).

Mer om personuppgifter

Vad är en personuppgiftsansvarig?

Det är den juridiska enhet (organisation/företag/stiftelse/myndighet) som samlar in och behandlar personuppgifter. Det betyder att det är ni som företag som är personuppgiftsansvariga.

Mer om personuppgiftsansvarig

Vad är ett dataskyddsombud?

Det är den person som inom det egna företaget är ansvarig för att kontrollera efterföljandet av GDPR inom organisationen.

Mer om dataskyddsombud

Hur vet man om man behöver utse ett dataskyddsombud då? Läs här och besvara de tre frågorna. Svarar du nej på alla tre, behöver du sannolikt inte utse något dataskyddsombud.

Vad är ett personuppgiftsbiträde?

Det är en juridisk enhet som personuppgiftsansvarig har delegerat personuppgifter till för behandling. T.ex. vid kreditbedömning av kund eller vidarebefordran av personuppgifter till en distributör för fullgörande av avisering och leverans.

Mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde ska det finnas ett biträdesavtal.

Mer om personuppgiftsbiträde och biträdesavtal

Vad behöver ni tänka på internt?

Ni hanterar personuppgifter dels för era kunder men även för era anställda. Det man bör göra är att inventera i vilka fall ni har personuppgifter sparade, varför, hur och samt hur dessa är åtkomliga och av vem. Man måste alltså följa GDPR inom alla delar av sin verksamhet och inom alla sina nyttjade system.

Personuppgifter kan återfinnas på ett flertal ställen, både analogt och digitalt, t.ex. i:

- Löneprogram (Visma/SPCS osv)
- Anställningsregister/personalpärm
- Pärm/mapp med utvecklingssamtal
- Sparade CV på arbetssökande
- Medlemsregister (om man har kundklubb)
- Mailprogram (gmail, outlook, m.m)
- Ärendehanteringssystem (Zendesk)
- Affärssystem (Nemo/Moe/MoneyMaker)
- Webbshop (webbplattform) t.ex. Magento, Jetshop, Textalk, Shopify
- Chattprogram

Det är upp till er att gå igenom vilka system ni använder och var personuppgifter sparas. Ovanstående är bara förslag för att hjälpa er på traven i inventeringen.

Vem, var, hur, hur länge och varför?

Nästa steg är att besvara frågorna och dokumentera svaren på:

- Vem har tillgång till personuppgifterna i respektive system?
- Varför har denna/dessa personer tillgång till dessa?
- Varför sparas uppgifterna?
- Hur länge sparas uppgifterna?
- Hur sparas uppgifterna (pärm/system)?
- Hur garanterar ni att ni inte sparar uppgifterna onödigt länge? D.v.s. rutiner för städning/anonymisering.
- Hur gör ni för att enbart spara nödvändiga uppgifter, d.v.s. att ni inte samlar in uppgifter som ni inte har nytta av?
- Hur ser ni till att rätt person har tillgång till personuppgifterna? Här handlar det även om att se till att begränsa tillgången till uppgifterna på ett vettigt sätt.

Det är inte olagligt att spara personuppgifter så länge ni har ett bekräftat medgivande, har informerat om insamlandets syfte, vem som har tillgång till dem samt lagringens varaktighet. D.v.s. att ni har god och dokumenterad grund för insamlandet.

Vad bör vi göra inför den 25/5 2018?

Vi uppmanar alla till att inventera och besvara samt dokumentera svaren på ovanstående frågor. Lagra detta i en pärm eller mapp på en server som er organisation har tillgång till.

Sätt en personuppgiftspolicy, d.v.s. bestäm er för hur ni hanterar personuppgifter internt inom just er organisation enligt GDPR och dokumentera detta samt informera tydlig internt om det samma. Det är viktigt att alla inom organisationen har samma information och agerar på samma sätt.

Säkra upp hanteringen av uppgifterna genom att sätta en lösenordspolicy till alla program ni använder. Ha t.ex. nolltolerans för handskrivna lappar med lösenord som vem som helst kan läsa för att sedan logga in på era e-postkonto, affärssystem eller webbplattformar.

Teckna biträdesavtal med alla era partners som har åtkomst till era kunders eller anställdas personuppgifter för behandling.

Se till att städa bort gammal, inaktuell data avseende personuppgifter. Har ni t.ex. en hög med CV som ligger i "bra att ha högen", släng dem. Meddela alla nya sökande som lämnar sitt CV att ni sparar dem, men bara vid ett medgivande, och berätta då hur länge ni sparar dem.

Vi hoppas att denna information ska ge er en bra start på ert eget arbete. Datainspektiones hemsida innehåller utförlig och begriplig information, så klicka vidare själva och fördjupa er inom de olika ämnena. Ni kan även rådfråga era revisorer samt jurister för kompletterande information och vägledning för just er verksamhet.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!

Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall