För ett tag sedan hade vi ett gästspel av vår samarbetspartner Avarda här på vår kunskapsbank. Där pratade vi om hur dagens e-handlare kan anpassa sina betallösningar till sina konsumenter och hur viktig kundresan är. I det här inlägget ska vi istället blicka framåt – hur ser utvecklingen ut för betallösningar på nätet?
Vilka är de största utmaningarna som e-handlare står inför när det gäller betalningslösningar, och hur kan de övervinnas?
En stor utmaning är tillväxt och lönsamhet där man behöver välja en betalpartner som ligger i framkant när det gäller att möta konsumenternas behov kring betalmetoder och andra tjänster såsom exempelvis fraktlösningar. Konsumenter förväntar sig att e-handlaren erbjuder deras föredragna betalsätt och här kommer vi även se en ännu större efterfrågan på nya och lokala betalmetoder såsom exempelvis Wallet-lösningar.
Betalmarknaden har hård konkurrens och det gäller att e-handlare har örat mot marken och utvärderar lösningar för att säkerställa en optimal betalmix och hög konvertering. Vi tror även mycket på partnerskap inom e-handlarens ekosystem. Smarta lösningar såsom att integrera betallösning och fraktväljare kan underlätta för e-handlare genom att de kan outsourca mycket av prissättning och uppsättning till oss leverantörer. Dessutom blir det inte lika resurskrävande eftersom integrationen underlättas.
Kan ni ge exempel på hur teknologiska framsteg, som AI och maskininlärning, förändrar e-handeln idag?
AI och maskininlärning har blivit vanligt att integrera för produktrekommendationer och personliga erbjudanden. AI används även för exempelvis merförsäljning genom up-sell funktionalitet under och efter köpresan. Ett ytterligare område där AI och maskininlärning fyller en viktig funktion är i kundtjänsthantering. Att styra kunden till hjälp med de enklare frågeställningarna ger en bra upplevelse och hög kundnöjdhet.
Hur tror ni att konsumenternas beteenden och förväntningar kommer att förändras inom e-handeln under de närmaste åren?
Personalisering
Vi tror att konsumenterna kommer att förvänta sig mer skräddarsydda erbjudanden och upplevelser. Det kommer ställas högre krav på individuella köpresor, produktrekommendationer och kommunikation under hela köpresan.
Omnikanaler och social commerce
En sömlös integration mellan online- och offlineupplevelsen kommer fortsatt att vara en viktig aspekt. Dessutom tror vi att den fysiska platsen kommer att bli allt viktigare. Det ser vi tydligt i andelen pop-ups som senare omvandlas till en permanent butik. Plattformar såsom TikTok och Instagram kommer också fungera mer och mer som shoppingplattformar.
Hållbarhet och cirkulära modeller
Vi tror att det cirkulära tänket och hållbarhet kommer växa sig ännu starkare. En ökad medvetenhet om miljöpåverkan kommer att driva på efterfrågan av produkter som framställts på ett hållbart sätt samt miljövänliga fraktalternativ.
Flexibla leveransalternativ
Individuella preferenser och bekvämlighet kommer vara centrala faktorer. Konsumenter kommer förvänta sig flexibilitet kring upphämtningsställen, leveransboxar och leveranstider. E-handlare kommer behöva anpassa sig för att möta konsumenternas varierande behov och säkerställa en smidig upplevelse från början till slut.
Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.