Öka er tillväxt med 3PL

2022-01-17

Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?

Vi tänkte underlätta för er nyfikna och har därför sammanfattat grunderna samt listat några viktiga nyckelfrågor att ställa sig innan man hoppar på 3PL. Trevlig läsning!

Vad är 3PL?

3PL (eller TPL som man kanske också har hört) betyder kort och gott trepartslogistik. Trepartslogistik innebär att ett företag anlitar ett annat företag för att sköta hela, eller delar av, logistiken som sker mellan er som företag och slutkunden. Några exempel på tjänster som 3PL-företag erbjuder är lagerhållning, plock och pack av ordrar, transport, säkerhet och annat som har med logistik och distribution att göra.

Är 3PL något för er?

Hur vet man om man ska ta sig an ett 3PL-partner eller inte då? Det finns många faktorer som gör 3PL till ett väldigt bra alternativ till att ha allt i egen regi, inte minst för dem som befinner sig i en tillväxtkurva. Man ska dock inte stirra sig blind på ökade volymer och försäljningsstatistik, utan snararehurer logistik fungerar idag. Här har vi därför 3 nyckelfrågor som ni kan ställa er själva innan ni överväger att outsourca er logistik:

1. Är det ofta en utmaning för er personal att hinna med det dagliga arbetet, dvs kunna plocka, packa och administrera tillräckligt med ordrar per dag? Detta är inte bara kämpigt för er personal som kan bli både psykiskt och fysiskt påverkade av tidsbristen, utan kan även leda till missnöjda kunder som inte får sina paket i tid, ökade personalkostnader om ni måste ta in extrapersonal vid extra krävande perioder eller betala ut övertid till er personal.

2. Har ni tid för vidareutveckling av verksamheten, eller går all tid idag åt till de dagliga uppgifterna? Utan tid till att utveckla era produkter, tjänster, affärsidéer, koncept eller kundrelationer hamnar ni på en platå som är svår att kliva av. För att kunna fortsätta växa krävs därför kontinuerligt tid för planering och uppföljning av er affärsutveckling.

3. Har ni problem med otillräcklig lagerplats vid hektiska säljperioder - exempelvis att ni vid högsäsong ofta fyller upp ert lager till bredden för att sedan direkt sälja slut på det och behöva invänta nästa leverans innan ni kan sälja mer? Att växa in och ur sin lagerlokal är väldigt vanligt. Detta kan dock bli en flaskhals om det ofta händer att ni inte kan tillgodose en ökad försäljning, utan säljer slut på det ni får plats med på lagret och måste vänta på nästa inleverans. På så sätt försvårar ni tillväxten och missar potentiella kunder.

För att sammanfatta kan man säga att ni bör se det som en indikator att något inte stämmer när logistiken är i vägen för er fortsatta tillväxt. Sedan om det betyder att ni ska outsourca hela ert lager och all logistik eller bara delar av det är däremot en annan fråga.

För- och Nackdelar med 3PL

Det finns en mängd fördelar med 3PL men också vissa nackdelar beroende på vad man har för behov och förväntningar. Några saker att ha i åtanke och vara förberedd på är:

Fördelarna

  • Skalbart. Med en 3PL kan ni expandera er verksamhet utan att ni själva behöver ordna ett större lager eller administrera mer personal och utrustning. Ni kan även vid behov skala ner för att spara in på kostnader eller vid lågsäsong.

  • Tidseffektivt. I och med att ni inte behöver lägga tid på logistiken, frigör ni tid att istället lägga på kärnverksamheten. På så sätt kan ni fokusera på att driva företaget framåt och utveckla allt från era produkter och tjänster till personal och kundrelationer.

  • Expertis på köpet. 3PL-företagen är ju trots allt experter på just logistik, vilket gör att ni direkt får bästa möjliga lösning för just er verksamhet. Dessutom kommer de med ett nätverk av fler experter som är svårt att uppnå som enskilt företag. På så sätt slipper ni (förhoppningsvis) den värsta fasen av trial-and-error och kan ta del av deras kunskap från start.

Nackdelarna

  • Färre snabba beslut. När ni anlitar ett 3PL-företag innebär det ett skifte i verksamheten, då ni själva inte längre har huvudansvar för logistiken. Detta behöver inte nödvändigtvis vara ett problem, men är värt att ha i åtanke då ni inte kommer kunna ta lika många snabba beslut rörande logistiken och hur den sköts, utan att ni då har ytterligare en part att ta beslut tillsammans med.

  • Kommunikationsmissar med kund. Med fler parter är risken för missar såklar större och kommunikationen mer komplex då fler är inblandade och ska få ta del av relevant information. Exempelvis om en kund hör av sig till er och undrar vart deras beställning är någonstans, så måste ni höra av er till 3PL-företaget för att sedan återkomma till kunden.

  • Fler steg vid vidareutveckling. Vill man investera i större förändringar som ska följa med kundresan ut i logistiken innebär det ännu ett system att integrera till och en partner att kommunicera med. Tänk också på att 3PL:aren ibland också byter system samt gör förändringar som kan påverka er.


Intresserad?

Vårt affärssystem Nemo har befintliga kopplingar till flera olika 3PL-partners. Bland annat PostPac, som vi pratade med om inventering för inte så länge sedan.




Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall